Διώρυγα Παναμά: Η Cosco πιέζει για έλεγχο και βέτο στο deal για τα λιμάνια

Η Cosco, μεγαλομέτοχος του ΟΛΠ, επιδιώκει ρόλο-κλειδί στο deal για τα λιμάνια του Χονγκ Κονγκ, ανάμεσά τους και δύο στη Διώρυγα του Παναμά

Διώρυγα του Παναμά ©EPA/Carlos Lemos

Η κινεζική Cosco Shipping, βασική μέτοχος του ΟΛΠ, που ελέγχει το λιμάνι του Πειραιά, επιδιώκει δικαιώματα βέτο ή ισοδύναμες εξουσίες στην κοινοπραξία που διαπραγματεύεται την εξαγορά των 43 υπερπόντιων λιμανιών του Χονγκ Κονγκ του μεγιστάνα Λι Κα Σινγκ, συμπεριλαμβανομένων δύο κρίσιμων λιμανιών στη Διώρυγα του Παναμά. Η Cosco ζητάει ενισχυμένο ρόλο, ώστε να μπορεί να μπλοκάρει αποφάσεις που θεωρεί επιζήμιες για τα κινεζικά συμφέροντα, ενώ η CK Hutchison και οι εταίροι BlackRock και Terminal Investment έχουν συμφωνήσει ήδη στην πλήρη πληροφοριακή πρόσβαση της Cosco. Η συμφωνία εξελίσσεται σε πεδίο γεωπολιτικής αντιπαράθεσης ΗΠΑ – Κίνας, ενώ η Κίνα φέρεται να ασκεί πίεση στον όμιλο Λι μέσω οικονομικών μοχλών. Οι τελικές αποφάσεις για τον ρόλο της Cosco αναμένονται έως τον Σεπτέμβριο.

Η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία της Κίνας, η Cosco, πρόκειται να ενταχθεί στην παγκόσμια κοινοπραξία που αποκτά τα υπερπόντια λιμάνια του μεγιστάνα του Χονγκ Κονγκ Λι Κα Σινγκ και ζητάει ισχυρό ρόλο στον όμιλο, προκειμένου να εξασφαλίσει την ευλογία του Πεκίνου για την αμφιλεγόμενη συμφωνία.

Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Bloomberg, η κρατική China Cosco Shipping Corp. ζητάει να έχει δικαίωμα βέτο ή ισοδύναμες εξουσίες στην οντότητα που θα αναλάβει τα 43 λιμάνια, συμπεριλαμβανομένων δύο στρατηγικής σημασίας κατά μήκος της Διώρυγας του Παναμά. Η Cosco έχει υποστηρίξει ότι τα δικαιώματα αυτά είναι απαραίτητα για να μπλοκάρει οποιεσδήποτε αποφάσεις που είναι δυνητικά επιβλαβείς για τα συμφέροντα της Κίνας, πρόσθεσαν οι ίδιες πηγές.

Η CK Hutchison Holdings Ltd. της Λι και η αρχική ομάδα αγοραστών, η οποία περιλαμβάνει τη μονάδα Global Infrastructure Partners της BlackRock και την Terminal Investment Ltd. του Ιταλού δισεκατομμυριούχου Τζιανλουίτζι Απόντε, συμφώνησαν ότι η Cosco θα πρέπει να έχει πλήρη πληροφοριακή πρόσβαση στην επιχείρηση, ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Αλλά οι συζητήσεις συνεχίζονται ακόμη όσον αφορά τις εξουσίες που θα έχει η Cosco στην κοινοπραξία και δεν έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις, πρόσθεσαν.

Η Cosco Shipping Holdings σημείωσε άνοδο έως και 4,1% στο Χονγκ Κονγκ την Τρίτη μετά την έκθεση για τη μητρική της, ενώ οι μετοχές της που είναι εισηγμένες στη Σαγκάη κέρδισαν έως και 2,4%. Η CK Hutchison σημείωσε άλμα έως και 3,2%.

Μια περίοδος 145 ημερών για αποκλειστικές συνομιλίες μεταξύ της CK Hutchison και της κοινοπραξίας είναι πιθανό να λήξει στις 27 Ιουλίου και οι λεπτομέρειες σχετικά με τον ρόλο της Cosco στην κοινοπραξία θα μπορούσαν να διευθετηθούν μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, ανέφεραν.

Τα αιτήματα της Cosco σηματοδοτούν την τελευταία ανατροπή για μια συμφωνία που έχει γίνει υποκατάστατο του ανταγωνισμού ΗΠΑ – Κίνας, αφού ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ χαρακτήρισε τη συναλλαγή ως επιστροφή της Διώρυγας του Παναμά στην επιρροή των ΗΠΑ. Οι κινεζικές ρυθμιστικές αρχές έχουν, από την πλευρά τους, υποσχεθεί να διερευνήσουν τη συναλλαγή και ο Λι και η οικογένειά του έχουν βρεθεί υπό έντονο έλεγχο και κριτική.

Οι συνομιλίες του νεότερου γιου του μεγιστάνα του Χονγκ Κονγκ, Ρίτσαρντ Λι, για την επέκταση της ασφαλιστικής του επιχείρησης στην ηπειρωτική Κίνα έχουν σταματήσει μετά τη συμφωνία για τα λιμάνια που ενόχλησε το Πεκίνο, ανέφερε το Bloomberg νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Αυτό ακολούθησε μια άλλη έκθεση του Bloomberg τον Μάρτιο, σύμφωνα με την οποία η Κίνα είπε στις κρατικές επιχειρήσεις της να αναστείλουν κάθε νέα συνεργασία με επιχειρήσεις που συνδέονται με την οικογένεια Li.

Η αρχική δομή της κοινοπραξίας αγοραστών είχε σχεδιαστεί ώστε να δώσει στην ελεγχόμενη από την οικογένεια Aponte Terminal Investment την κυριότητα όλων των λιμανιών, εκτός από τα δύο στον Παναμά, ο έλεγχος των οποίων θα περάσει στη μονάδα της BlackRock.