Στο παιχνίδι για την εξαγορά σημαντικού μέρους των λιμανιών της CK Hutchison μπήκε επισήμως ο γαλλικός ναυτιλιακός κολοσσός CMA CGM, μετά την απόρριψη των αποκλειστικών διαπραγματεύσεων με τη συμμαχία υπό την ηγεσία της BlackRock. Η εξέλιξη αυτή ανατρέπει τα δεδομένα στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και πυροδοτεί μια νέα «μάχη» μεταξύ μεγάλων παικτών, με την κινεζική COSCO να ετοιμάζεται επίσης να διεκδικήσει κομμάτι από τα 43 λιμάνια που διαχειρίζεται η CK Hutchison σε 23 χώρες, όπως αναφέρει το Reuters.
Η CK Hutchison είχε συμφωνήσει τον Μάρτιο να πουλήσει την πλειοψηφία της λιμενικής επιχείρησής της, αξίας 22,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σε έναν συνεταιρισμό που απαρτιζόταν από τη BlackRock και την ιταλική MSC, αλλά η αποκλειστική περίοδος διαπραγματεύσεων έληξε προ ολίγων ημερών , έπειτα από αντιδράσεις του Πεκίνου, το οποίο εξέφρασε ανησυχίες ότι η συμφωνία θα παρέδιδε τον έλεγχο στρατηγικών παγκόσμιων λιμένων σε δυτικά επενδυτικά σχήματα, χωρίς να ολοκληρωθεί η συμφωνία.
Το ενδιαφέρον της CMA CGM στραμμένο στη Διώρυγα του Παναμά
Το ενδιαφέρον της CMA CGM να αποκτήσει μερίδιο στα λιμάνια αυτά, ειδικά σε κρίσιμα σημεία, όπως η Διώρυγα του Παναμά, δίνει νέο δυναμισμό στις συζητήσεις και σηματοδοτεί την προσπάθεια της εταιρείας να εδραιώσει τον έλεγχό της στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Ο οικονομικός διευθυντής της CMA CGM, Ramon Fernandez, τόνισε σε συνέντευξη Τύπου ότι η εταιρεία, η οποία ήδη διαχειρίζεται 65 λιμενικούς σταθμούς παγκοσμίως, παρακολουθεί πολύ στενά τις εξελίξεις και ενδιαφέρεται ενεργά να συμμετάσχει σε αυτήν την κίνηση.
Παράλληλα, η CK Hutchison γνωστοποίησε πως βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για να προστεθεί ένας «μεγάλος στρατηγικός επενδυτής» από την Κίνα στο προσκήνιο των διαπραγματεύσεων, με πληροφορίες να θέλουν τον ναυτιλιακό γίγαντα COSCO να προσεγγίζει τη συμφωνία. Η COSCO, που ήδη κατέχει σημαντικά λιμενικά περιουσιακά στοιχεία διεθνώς, φαίνεται πως επιδιώκει να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη θέση της στα παγκόσμια λιμάνια, γεγονός που προσθέτει ένα ακόμα επίπεδο γεωπολιτικής έντασης στην υπόθεση.
Η CMA CGM, τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, παρουσίασε σταθερές πωλήσεις ύψους 13,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο δεύτερο τρίμηνο του 2025, αν και τα καθαρά κέρδη της μειώθηκαν στα 521 εκατομμύρια δολάρια από 661 εκατομμύρια την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Ο όμιλος παραμένει προσεκτικός για τις προοπτικές του δεύτερου εξαμήνου, επικαλούμενος γεωπολιτικές και μακροοικονομικές αβεβαιότητες που ενδέχεται να επηρεάσουν την αγορά.
Εν τω μεταξύ, το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων σημείωσε αύξηση άνω του 4% τους πρώτους πέντε μήνες του 2025, κυρίως χάρη στην αύξηση των εξαγωγών της Κίνας. Παρ’ ότι οι κινεζικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 8%, οι εξαγωγές προς τη Νοτιοανατολική Ασία αυξήθηκαν κατά 18%, προς τη Μέση Ανατολή κατά 15% και προς την Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 11%. Ο οικονομικός διευθυντής της CMA CGM σημείωσε πως η νέα συμφωνία μεταξύ ΕΕ και ΗΠΑ θα επιφέρει αλλαγές στη λειτουργία των εταιρειών, ωστόσο θα αφορά μόνο το 2% του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων, καθιστώντας τον αντίκτυπο περιορισμένο σε σύγκριση με τις μετατοπίσεις στις εμπορικές ροές μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ.
Η νέα αυτή εξέλιξη στην αγορά των λιμανιών αναμένεται να προκαλέσει σημαντικές ανακατατάξεις στον παγκόσμιο χάρτη της ναυτιλίας και των logistics, με τους μεγάλους παίκτες να ανταγωνίζονται για την κυριαρχία σε στρατηγικά σημεία της εφοδιαστικής αλυσίδας.