Η Hapag-Lloyd αναβαθμίζει τα πλοία της με τη στήριξη της DNV

Η Hapag-Lloyd τροποποιεί περισσότερα από 100 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προκειμένου να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου

Πλοίο της Hapag-lloyd ©Hapag-Lloyd

Η γερμανική Hapag-Lloyd -μία από τις κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως- προχωρά σε ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα αναβάθμισης πλοίων στην ιστορία της, με στόχο έναν στόλο πιο αποδοτικό, πιο «πράσινο» και πιο ικανό να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις του παγκόσμιου εμπορίου. Με τη στρατηγική υποστήριξη και τεχνική τεχνογνωσία του κορυφαίου οργανισμού πιστοποίησης DNV, η εταιρεία επαναπροσδιορίζει τον ρόλο της στη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Πορεία 175 ετών της Hapag-Lloyd με βλέμμα στο 2045

Ανταποκρινόμενη στις αυξανόμενες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς, η Hapag-Lloyd θέτει φιλόδοξους στόχους μέσω της «Στρατηγικής 2030». Με βασικούς πυλώνες την ποιότητα, την αποδοτικότητα και τη βιωσιμότητα, η εταιρεία δεσμεύεται να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά ένα τρίτο μέχρι το 2030 και να πετύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2045.

Σε αυτό το πλαίσιο, έχει ξεκινήσει ένα δυναμικό πρόγραμμα αναβάθμισης περισσότερων από 100 πλοίων, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και του κόστους ανά τόνο-μίλι, καθώς και τη μέγιστη αξιοποίηση του φορτωτικού τους δυναμικού.

Η DNV – σταθερός εταίρος της Hapag-Lloyd – ανέλαβε καθοριστικό ρόλο τόσο στην πιστοποίηση όσο και στην παροχή ανεξάρτητων συμβουλευτικών υπηρεσιών. Η πρώτη φάση του προγράμματος ξεκίνησε το 2021, όταν το Container Excellence Center της DNV στο Αμβούργο πραγματοποίησε ανάλυση σε 78 πλοία, καλύπτοντας 11 διαφορετικές σειρές.

Η μελέτη που πραγματοποιήθηκε από τη DNV επικεντρώθηκε στην αξιολόγηση της οικονομικής και τεχνικής βιωσιμότητας τεσσάρων βασικών παρεμβάσεων, με στόχο τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και της μεταφορικής ικανότητας των πλοίων. Οι παρεμβάσεις αυτές περιλαμβάνουν την ανασχεδίαση του πλωριού βολβού (bulbous bow), την αντικατάσταση της προπέλας, την αύξηση του ύψους των καταστρωμάτων στήριξης εμπορευματοκιβωτίων (lashing bridges) και την αύξηση του βυθίσματος (draught).

Σύμφωνα με τον Jan-Olaf Probst, Αντιπρόεδρο Ανάπτυξης Επιχειρήσεων της DNV, τα συγκεκριμένα μέτρα παρουσιάζουν έντονες τεχνικές αλληλεξαρτήσεις. Ενδεικτικά, η αντικατάσταση της προπέλας – η οποία στοχεύει στη βελτίωση της απόδοσης σε χαμηλότερες ταχύτητες πλεύσης – συχνά συνοδεύεται από την ανάγκη τροποποίησης του πλωριού βολβού, προκειμένου να διασφαλιστεί η βέλτιστη υδροδυναμική συμπεριφορά του πλοίου. Οι τεχνικές αυτές παρεμβάσεις απαιτούν προσεκτικό σχεδιασμό και συνδυαστική αξιολόγηση ανά πλοίο, ώστε να επιτυγχάνεται το μέγιστο δυνατό όφελος με το μικρότερο δυνατό κόστος.

Μετρήσιμα οφέλη από τις αναβαθμίσεις: Η Hapag-Lloyd αποδεικνύει την αξία της στρατηγικής επένδυσης στα πλοία της

Τα πρώτα αποτελέσματα από την υλοποίηση του εκτεταμένου προγράμματος αναβάθμισης του στόλου πλοίων της Hapag-Lloyd επιβεβαιώνουν την αποτελεσματικότητα και την ορθότητα της στρατηγικής που υιοθετήθηκε. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η σειρά πλοίων τύπου T-Class, η οποία, μέσα από συντονισμένες τεχνικές παρεμβάσεις, κατάφερε να αυξήσει τη μεταφορική της ικανότητα κατά 900 επιπλέον εμπορευματοκιβώτια. Οι επεμβάσεις περιλάμβαναν αύξηση του βυθίσματος, ανύψωση των lashing bridges και αναδιαμόρφωση της υπερκατασκευής, ώστε να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη ορατότητα και σταθερότητα του πλοίου υπό το νέο φορτίο.

Καθοριστικό ρόλο στην επιλογή και ιεράρχηση των μέτρων παίζει ένα εξειδικευμένο υπολογιστικό εργαλείο ανάλυσης που ανέπτυξε η DNV ειδικά για την Hapag-Lloyd. Μέσα από αυτό το δυναμικό σύστημα αξιολόγησης, η εταιρεία μπορεί να εντοπίζει ποιες επεμβάσεις είναι πραγματικά αποδοτικές και ποια πλοία προσφέρονται για κάθε τύπο αναβάθμισης. Η αξιολόγηση βασίζεται σε ποσοστά εξοικονόμησης, τα οποία ανανεώνονται τακτικά με βάση τις πραγματικές επιχειρησιακές επιδόσεις του στόλου.

Όπως εξηγεί ο Martin Grieger, Διευθυντής του Προγράμματος Αναβάθμισης Στόλου της Hapag-Lloyd, το συγκεκριμένο εργαλείο λειτουργεί ως βασικό σημείο αναφοράς για τον προγραμματισμό των παρεμβάσεων. Αναλύοντας τις αποδόσεις κάθε μέτρου ανά πλοίο, η εταιρεία διατηρεί την ευελιξία να προσαρμόζει τη στρατηγική της όταν αλλάζουν οι λειτουργικές παράμετροι, όπως η ταχύτητα πλεύσης. Επιπλέον, η χρήση αυτής της μεθοδολογίας εξασφαλίζει ότι κάθε επένδυση βασίζεται σε τεκμηριωμένα δεδομένα και ενσωματώνεται ομαλά στον γενικότερο σχεδιασμό του στόλου πλοίων.

Η συνολική εικόνα αποτυπώνει μια ξεκάθαρη επιτυχία: η τεχνογνωσία της DNV, σε συνδυασμό με τη στρατηγική προσέγγιση της Hapag-Lloyd, οδηγούν σε βελτιώσεις με πραγματικό αντίκτυπο τόσο στην επιχειρησιακή απόδοση στα πλοία της όσο και στη βιωσιμότητα της ναυτιλιακής δραστηριότητας.

Από το ατσάλι στο πράσινο αποτύπωμα: Η στρατηγική της Hapag-Lloyd σε δράση

Η Hapag-Lloyd δεν επαναπαύεται στα έως τώρα επιτεύγματα του προγράμματος αναβάθμισης. Αντιθέτως, προχωρά αποφασιστικά στην επόμενη φάση, υιοθετώντας νέες τεχνολογίες και περιβαλλοντικά φιλικές λύσεις με στόχο τη συνεχή μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος του στόλου της.

Μεταξύ των πρωτοβουλιών που έχουν ήδη δρομολογηθεί περιλαμβάνεται η εγκατάσταση μετατροπέων συχνότητας (Variable Frequency Drives – VFD) σε όλες τις μεγάλες ηλεκτρικές αντλίες, γεγονός που θα επιτρέψει σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας κατά τη λειτουργία των πλοίων. Παράλληλα, σε συνεργασία με την εταιρεία πλοιοκτησίας Seaspan, υλοποιείται πιλοτικό έργο μετατροπής πέντε πλοίων για τη χρήση καυσίμου μεθανόλης, ανοίγοντας τον δρόμο για την εφαρμογή εναλλακτικών καυσίμων στον στόλο.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Hapag-Lloyd εργάζεται ήδη για την εξασφάλιση μιας σταθερής και αξιόπιστης εφοδιαστικής αλυσίδας βιομεθανόλης, προκειμένου να διασφαλίσει την επιχειρησιακή βιωσιμότητα της νέας τεχνολογίας σε πραγματικές συνθήκες ναυτιλιακής δραστηριότητας.

«Κινούμαστε με πάθος», δηλώνει χαρακτηριστικά ο Martin Grieger. «Βήμα-βήμα μειώνουμε το ανθρακικό μας αποτύπωμα και κάνουμε τη θαλάσσια μεταφορά πιο αποδοτική και βιώσιμη. Είναι ένας στόχος που αξίζει να υπηρετείς».