Ισχυροποιείται ο ελληνικός στόλος: Ρεκόρ ανάπτυξης το 2024

Ο ελληνικός στόλος ενισχύεται με 214 νέα πλοία και σχεδόν 489 εκατ. DWT. Πρόκληση η πράσινη μετάβαση για τις ναυτιλιακές εταιρείες

Εμπορικός στόλος © 123rf.com

Ο ελληνικός εμπορικός στόλος συνεχίζει την εντυπωσιακή του πορεία, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της Ελλάδας ως παγκόσμιας ναυτιλιακής δύναμης. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Petrofin Research, το 2024 ο στόλος κατέγραψε αύξηση 2,9% σε όρους χωρητικότητας, φτάνοντας τους 488,6 εκατ. τόνους DWT, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ.

Σε απόλυτους αριθμούς, προστέθηκαν 214 νέα πλοία όλων των τύπων, ανεβάζοντας το σύνολο σε 8.484 μονάδες. Η αύξηση είναι εντυπωσιακή σε σύγκριση με τα προηγούμενα έτη -85 νέα πλοία το 2023 και 286 το 2022- και καταδεικνύει τη συνεχιζόμενη δυναμική επενδυτική δραστηριότητα του ελληνικού ναυτιλιακού κλάδου.

Παρά τις νέες παραλαβές, η μέση ηλικία του ελληνικού στόλου αυξήθηκε ελαφρώς στα 14,5 έτη (από 14,3 το 2023), καθώς εντάσσονται μεγαλύτερα, αλλά όχι απαραίτητα νεότερα πλοία. Το ποσοστό των πλοίων ηλικίας έως 9 ετών μειώθηκε στο 81%, έναντι 82% το προηγούμενο έτος.

Το 79,98% του στόλου παραμένει υπό διεθνή διαχείριση, ένα σταθερό ποσοστό από το 2017, παρά το αυξημένο κόστος που συνεπάγεται η μετάβαση σε πλοία νέας τεχνολογίας.

Η ισχυρότερη ανάπτυξη καταγράφηκε στα πλοία άνω των 20.000 DWT, με προσθήκη 174 μονάδων και αύξηση χωρητικότητας κατά 13,5 εκατ. DWT. Σημαντική κινητικότητα παρατηρήθηκε και στα δεξαμενόπλοια, με 24 νέα πλοία (+1% σε DWT).

Ο στόλος των LNG carriers σημείωσε αξιοσημείωτη ενίσχυση, με 4 νέα πλοία να προστίθενται, ανεβάζοντας τον αριθμό τους σε 60 – νέο ρεκόρ για την ελληνική ναυτιλία. Στον τομέα των LPG carriers, καταγράφηκαν 6 νέες προσθήκες, αυξάνοντας τη χωρητικότητα κατά 7%.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΣΤΟΛΟΥ 2023-2024

Ανάπτυξη του ελληνικού εμπορικού στόλου 2023-2024 © Petrofin Research

Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες-κολοσσοί

Ηγετική παρουσία στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη εξακολουθούν να διατηρούν οι μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, επιβεβαιώνοντας τη σημασία του στρατηγικού σχεδιασμού, των ισχυρών ισολογισμών και της έμφασης στην τεχνολογική ανανέωση. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, οι 25 κορυφαίες ελληνικές εταιρείες διαχειρίζονται στόλο συνολικής χωρητικότητας 336,7 εκατ. DWT, που αντιστοιχεί στο 69% της συνολικής ελληνικής ναυτιλιακής ισχύος.

Η εντυπωσιακή αυτή συγκέντρωση δεν είναι τυχαία: αντανακλά τις οικονομίες κλίμακας, τις μακροχρόνιες στρατηγικές επενδύσεις και την ικανότητα αυτών των εταιρειών να προσαρμόζονται στις προκλήσεις της διεθνούς ναυλαγοράς.

Ακόμα πιο χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι 10 μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές διαχειρίζονται πλέον 9,65 εκατ. DWT, έναντι 5,9 εκατ. το 2023 – αύξηση που ξεπερνά το 63% μέσα σε μόλις έναν χρόνο. Η τάση αυτή μαρτυρά μια σταδιακή αλλά σαφή μετατόπιση του «βάρους» του ελληνικού στόλου προς τους ισχυρότερους παίκτες του κλάδου, οι οποίοι επενδύουν επιθετικά σε στόλο υψηλής τεχνολογίας και αποδοτικότητας, με στόχο τη συμμόρφωση στους νέους διεθνείς κανονισμούς και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους.

Η συγκεντροποίηση της διαχείρισης σε λίγες αλλά ισχυρές εταιρείες προσφέρει στον ελληνικό στόλο μεγαλύτερη ευελιξία στη λήψη αποφάσεων, πρόσβαση σε χρηματοδότηση με ευνοϊκότερους όρους, αλλά και δυνατότητα προώθησης “πράσινων” επενδύσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.

Δεν είναι τυχαίο πως οι εν λόγω κολοσσοί συμμετέχουν ενεργά και σε διεθνείς θεσμικούς φορείς, καθορίζοντας συχνά τις εξελίξεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Η ηγετική τους παρουσία όχι μόνο ενισχύει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού στόλου, αλλά και αναδεικνύει την Ελλάδα σε παγκόσμιο πυλώνα της σύγχρονης ναυτιλιακής στρατηγικής.

Η ελληνική ναυτιλία διατηρεί αμείωτη την πρωτοκαθεδρία της στις διεθνείς θάλασσες. Ωστόσο, το επόμενο μεγάλο στοίχημα είναι η πράσινη μετάβαση: η ανανέωση του στόλου με περιβαλλοντικά αποδοτικά πλοία, ικανά να ανταποκριθούν στα αυστηρά πρότυπα εκπομπών και ναυτιλιακής βιωσιμότητας.