Η αμερικανική βιομηχανία μεταφοράς κοντέινερ στα λιμάνια οδεύει προς μια από τις πιο σημαντικές πτώσεις όγκου στη 60ετή ιστορία της, σύμφωνα με την τελευταίες αναλύσεις ειδικών του τομέα εμπορευματοκιβωτίων στα εμπορικά λιμάνια.
Τα στοιχεία του Αυγούστου έδειξαν μόλις 0,1% ετήσια αύξηση στον όγκο εισερχόμενων εμπορευματοκιβωτίων στα δέκα μεγαλύτερα λιμάνια των ΗΠΑ, μετά από μια προσωρινή ανάκαμψη τον Ιούλιο (+3,2%). Την ίδια στιγμή, οι εξαγωγές υποχώρησαν κατά 2,6%, συνεχίζοντας το ασταθές μοτίβο των τελευταίων μηνών.
Η οριακή άνοδος του Αυγούστου αποδίδεται στην εξαίρεση για προϊόντα που βρίσκονταν ήδη σε μεταφορά κατά την εφαρμογή των αναθεωρημένων δασμών στις 7 Αυγούστου. «Οι νέοι δασμοί δεν ίσχυαν για τα κοντέινερ που είχαν φορτωθεί σε ξένο λιμάνι πριν από την 7η Αυγούστου, εφόσον εισέρχονταν στις ΗΠΑ έως τις 5 Οκτωβρίου», εξηγεί ο McCown. Η εξαίρεση αυτή στήριξε τεχνητά τα στοιχεία, ενώ ενδεχομένως ενθάρρυνε στρατηγικές καθυστερήσεις στα δρομολόγια.
Η εικόνα των ΗΠΑ αποκλίνει έντονα από τις παγκόσμιες τάσεις. Οι εξαγωγές της Άπω Ανατολής κατέγραψαν ρεκόρ τον Ιούλιο (+6,3% σε σχέση με πέρυσι), δείχνοντας ότι οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού ήδη αναπροσαρμόζονται. «Οι ΗΠΑ αποτελούν λιγότερο σχετικό παίκτη στο παγκόσμιο εμπόριο απ’ ό,τι πριν τα διάφορα δασμολογικά μέτρα», σημειώνει ο McCown.
Η National Retail Federation αναθεώρησε τις προβλέψεις της για το 2025, εκτιμώντας συνολική πτώση εισαγόμενων όγκων κατά 3,4%. Δεδομένου ότι το διάστημα Ιανουαρίου–Αυγούστου δείχνει αύξηση 3,1%, η εκτίμηση συνεπάγεται πτώση 15,7% στο τελευταίο τετράμηνο του έτους.
Ο Σεπτέμβριος προμηνύει βαθύτερες απώλειες. Ο διευθυντής του λιμανιού του Λος Άντζελες δήλωσε ότι αναμένει μείωση 10% στις εισαγωγές σε σχέση με πέρυσι, ενώ οι κρατήσεις από Κίνα προς ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 26% στην πρώτη εβδομάδα του μήνα.
Η κατάσταση θα μπορούσε να επιδεινωθεί εάν εφαρμοστούν τον Νοέμβριο οι «παγωμένοι» αμοιβαίοι δασμοί στις κινεζικές εισαγωγές. Παράλληλα, το νέο σχέδιο της USTR για τέλος σε πλοία κατασκευασμένα στην Κίνα ή υπό κινεζική διαχείριση, που ξεκινά τον Οκτώβριο, εισάγει νέες αβεβαιότητες. Δεδομένου ότι οι σχετικές γραμμές μεταφοράς αντιπροσωπεύουν πάνω από το ένα τέταρτο των παγκόσμιων θαλάσσιων μιλίων, «οι παρενέργειες θα είναι παγκόσμιες», προειδοποιεί ο McCown.
Η προβλεπόμενη πτώση αποτελεί ιστορική καμπή για έναν κλάδο που παραδοσιακά μεγάλωνε ταχύτερα από το ΑΕΠ των ΗΠΑ. «Για έναν δείκτη που για δεκαετίες υπερέβαινε σταθερά την ανάπτυξη του ΑΕΠ, η προοπτική πραγματικής μείωσης είναι εξαιρετικά ασυνήθιστη», υπογραμμίζει ο McCown.
Όσο για τις πληθωριστικές επιπτώσεις των δασμών, αυτές θα εμφανιστούν αργότερα. «Δεν θα μπορέσουν να αποτυπωθούν με ακρίβεια πριν από τα στοιχεία του τέταρτου τριμήνου», σημειώνει.
Ο McCown καταλήγει ότι οι ΗΠΑ βρίσκονται μπροστά σε ένα δύσκολο δίλημμα: «Όσο περισσότερο μειώνονται οι εισαγωγές, τόσο περισσότερο πλήττονται το εμπόριο και η ανάπτυξη, αλλά τόσο λιγότερο πληθωρισμό έχουμε. Όσο λιγότερο μειώνονται, τόσο αυξάνεται ο πληθωρισμός αλλά περιορίζονται οι απώλειες στο εμπόριο. Δυστυχώς, δεν υπάρχει καλή θέση σε αυτό το φάσμα».
Τα λιμάνια της Ανατολικής Ασίας κυριαρχούν στην παγκόσμια αποδοτικότητα – Οι ΗΠΑ σημαντικά πίσω
Η παγκόσμια απόδοση των λιμένων έχει υποχωρήσει την περίοδο 2020–2024 λόγω πολλαπλών αναταράξεων, συμπεριλαμβανομένων της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, των προβλημάτων στη Διώρυγα του Παναμά και των σοκ που προκάλεσε η πανδημία, σύμφωνα με την πέμπτη έκδοση του Δείκτη Απόδοσης Λιμένων Εμπορευματοκιβωτίων (CPPI), που δημοσίευσαν σήμερα η Παγκόσμια Τράπεζα και η S&P Global Market Intelligence.
Η έκθεση, η οποία αξιολογεί 403 λιμάνια παγκοσμίως, δείχνει ότι τα λιμάνια της Ανατολικής Ασίας εξακολουθούν να κυριαρχούν στην αποδοτικότητα, καταλαμβάνοντας 15 από τις 20 πρώτες θέσεις. Το λιμάνι Yangshan της Κίνας διατήρησε την πρωτιά του για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, ενώ το λιμάνι της Φουζού κατέκτησε τη δεύτερη θέση.
«Ακόμη και μέσα στις πολλαπλές κρίσεις, τα λιμάνια των αναπτυσσόμενων χωρών βρίσκουν τρόπους να προσαρμοστούν, να βελτιωθούν και να μεγιστοποιήσουν την αξία τους», σημείωσε ο Nicolas Peltier-Thiberge, γενικός διευθυντής Μεταφορών της Παγκόσμιας Τράπεζας. «Είναι μια υπενθύμιση ότι με καλύτερο σχεδιασμό, τεχνολογία και συνεργασία στην εφοδιαστική αλυσίδα, τα λιμάνια μπορούν να σημειώσουν σημαντικά άλματα αποδοτικότητας».
Η έκθεση αναδεικνύει παραδείγματα επιτυχίας από αναπτυσσόμενες χώρες, όπως η Σενεγάλη, η Ινδία, η Τουρκία, η Αίγυπτος και ο Ισημερινός, όπου οι βελτιώσεις οφείλονται σε πολιτική βούληση, συνεργασίες με διεθνείς διαχειριστές τερματικών, απλούστευση των διαδικασιών εμπορίου και στοχευμένες επενδύσεις από χρηματοπιστωτικούς θεσμούς.
Αντίθετα, τα αμερικανικά λιμάνια υστερούν σημαντικά. Το λιμάνι της Φιλαδέλφειας κατέλαβε την υψηλότερη θέση μεταξύ των ΗΠΑ (26η), ενώ άλλα μεγάλα λιμάνια κατέγραψαν πολύ χαμηλές επιδόσεις: της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ στην 139η θέση (από 92η το 2023), ενώ του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς βρέθηκαν στην 359η και 318η θέση αντίστοιχα.
Η φετινή έκδοση του CPPI εισάγει για πρώτη φορά ανάλυση τάσεων πενταετίας, προσφέροντας βαθύτερη εικόνα της εξέλιξης της απόδοσης λιμένων. Ο δείκτης χρησιμοποιεί τον συνολικό χρόνο παραμονής πλοίου στο λιμάνι ως βασικό δείκτη αποδοτικότητας, αναλύοντας δεδομένα από περισσότερες από 175.000 αφίξεις πλοίων και 247 εκατομμύρια κινήσεις εμπορευματοκιβωτίων.
«Το CPPI και τα υποκείμενα δεδομένα λειτουργούν ως διαγνωστικό εργαλείο, επιτρέποντας στους ενδιαφερόμενους να εντοπίσουν δομικές αναποτελεσματικότητες και να αναπτύξουν στρατηγικές για την ενίσχυση της λειτουργίας των λιμένων», τόνισε ο Turloch Mooney, επικεφαλής ανάλυσης λιμένων στη S&P Global Market Intelligence.
Η έκθεση προτείνει βελτιώσεις μέσω της εφαρμογής 24ωρης λειτουργίας γερανογεφυρών, της βελτιστοποίησης της χρήσης τους και της υιοθέτησης ψηφιακών πλατφορμών που συνδέουν τελωνεία και εταίρους της εφοδιαστικής αλυσίδας.