Οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων στις Ηνωμένες Πολιτείες μειώθηκαν κατά 8,4% τον Σεπτέμβριο σε ετήσια βάση, καθώς οι δασμοί και η αβεβαιότητα που προκαλούν οι εμπορικές πολιτικές της κυβέρνησης Τραμπ εξακολουθούν να επηρεάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η εταιρεία ανάλυσης Descartes, οι αποστολές από την Κίνα κατέγραψαν πτώση 22,9%, γεγονός που καταδεικνύει την αυξανόμενη πίεση που δέχεται το διμερές εμπόριο εν μέσω δασμών και εμπορικών αντιπαραθέσεων.
Παρά τη μείωση, τα αμερικανικά λιμάνια διακίνησαν 2,31 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια των 20 ποδών (TEUs), αριθμός που αποτελεί το τρίτο υψηλότερο επίπεδο που έχει καταγραφεί ποτέ για μήνα Σεπτέμβριο. Ωστόσο, η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου (NRF) και η Hackett Associates προειδοποιούν ότι ο όγκος των εισαγωγών θα υποχωρήσει κάτω από τα 2 εκατομμύρια TEUs για τους επόμενους μήνες, καθώς οι περισσότερες χριστουγεννιάτικες παραγγελίες έχουν ήδη φτάσει στις ΗΠΑ νωρίτερα του συνηθισμένου.
«Η φετινή περίοδος αιχμής έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί, αφού οι λιανέμποροι επισπεύδουν τις εισαγωγές τους πριν τεθούν σε ισχύ οι νέοι δασμοί», δήλωσε ο Τζόναθαν Γκολντ, αντιπρόεδρος της NRF για θέματα εφοδιαστικής και τελωνείων, επισημαίνοντας ότι η εμπορική αβεβαιότητα ωθεί τις επιχειρήσεις να αναπροσαρμόζουν συνεχώς τα χρονοδιαγράμματα εισαγωγών τους.
Νέοι δασμοί και γεωοικονομικές μετατοπίσεις
Από την επόμενη εβδομάδα, οι ΗΠΑ ετοιμάζονται να επιβάλουν νέους δασμούς 25% σε επενδυμένα έπιπλα, ντουλάπια κουζίνας και έπιπλα μπάνιου ανεξαρτήτως χώρας προέλευσης. Παράλληλα, η 90ήμερη αναβολή της αύξησης των δασμών στα κινεζικά προϊόντα λήγει στις 10 Νοεμβρίου, εκτός αν υπάρξει νέα συμφωνία ή αναστολή από τον Λευκό Οίκο. Η εξέλιξη αυτή έρχεται σε μια περίοδο που οι επιχειρήσεις ήδη προσαρμόζονται σε αυξημένα κόστη μεταφοράς, αναζητώντας εναλλακτικές πηγές προμήθειας εκτός Κίνας.
«Η συνεχής αστάθεια στην εμπορική πολιτική των ΗΠΑ δημιουργεί έντονη οικονομική αβεβαιότητα και δυσχεραίνει τον μακροπρόθεσμο προγραμματισμό των εισαγωγέων και εξαγωγέων», υπογράμμισε ο ιδρυτής της Hackett Associates, Μπεν Χάκετ. Όπως σημειώνει, η αβεβαιότητα αυτή έχει ήδη αρχίσει να μετατοπίζει τις εμπορικές ροές προς άλλες χώρες της Ασίας.
Η πίεση αποτυπώνεται και στους ναύλους. Ο δείκτης Drewry East-West Contract Rate Index, που καταγράφει τους μέσους ναύλους σε 17 βασικές θαλάσσιες διαδρομές, μειώθηκε κατά 3% το τελευταίο δωδεκάμηνο — η πρώτη ετήσια κάμψη από τον Ιούλιο του 2024. Η πτώση αυτή αντικατοπτρίζει τόσο την εξασθένηση της ζήτησης όσο και τη μεγαλύτερη διαθεσιμότητα πλοίων μετά την υποχώρηση της πανδημικής υπερφόρτωσης.
Παρά τις πιέσεις, οι συνολικές εισαγωγές των ΗΠΑ παραμένουν 1,9% υψηλότερες στο εννεάμηνο σε σχέση με πέρυσι. Ωστόσο, η σύνθεση του εμπορίου αλλάζει: το μερίδιο της Κίνας στις συνολικές εισαγωγές μειώθηκε στο 33% από 34,5% τον Αύγουστο. Οι κινεζικές αποστολές περιορίστηκαν σε 762.772 TEUs, με σημαντικές απώλειες στα αλουμίνια, τα υποδήματα και τα ηλεκτρικά είδη, καθώς και στα παιχνίδια και τα είδη ένδυσης.
Την ίδια στιγμή, χώρες της Νοτιοανατολικής και Νότιας Ασίας — όπως η Ινδονησία, η Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ και η Ινδία — ενίσχυσαν το μερίδιό τους στην αμερικανική αγορά, επωφελούμενες από την ανακατεύθυνση παραγγελιών που εγκαταλείπουν την Κίνα. Εντούτοις, τα στοιχεία της Descartes δείχνουν ότι και η ευρύτερη ασιατική οικονομία καταγράφει πλέον επιβράδυνση, καθώς η παγκόσμια ζήτηση εξασθενεί και οι επιχειρήσεις παραμένουν επιφυλακτικές.
Οι αναλυτές προειδοποιούν ότι η συνέχιση της εμπορικής αβεβαιότητας ενδέχεται να επηρεάσει αρνητικά τόσο την ανάπτυξη των ΗΠΑ όσο και τις διεθνείς αλυσίδες αξίας, ιδίως εάν οι νέοι δασμοί επεκταθούν σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Όπως σημειώνουν, το τέταρτο τρίμηνο του έτους θα είναι καθοριστικό για την κατεύθυνση του παγκόσμιου εμπορίου και την πορεία της αμερικανικής οικονομίας ενόψει του 2026.