Πλήγμα στη ναυτιλία από τη διαμάχη ΗΠΑ-Κίνας για λιμενικά τέλη

Η διαμάχη ΗΠΑ-Κίνας πλήττει τον κλάδο της ναυτιλίας, προκαλώντας αυξήσεις κόστους σε δεξαμενόπλοια και εμπορευματικά πλοία

Δεξαμενόπλοια © Pixabay

Μια νέα αναστάτωση στον παγκόσμιο κλάδο της ναυτιλίας προκαλούν τα λιμενικά τέλη που προτείνει η Κίνα για πλοία αμερικανικών συμφερόντων, σε μια κλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου. Σύμφωνα με ανάλυση της Jefferies LLC, τα δεξαμενόπλοια και τα εμπορευματικά πλοία θα είναι από τα πιο σκληρά πλήττοντα, με σημαντικές οικονομικές συνέπειες.

Τα αμερικανικά πλοία αντιμέτωπα με υψηλά λιμενικά τέλη

Η κινεζική κυβέρνηση ανακοίνωσε την Παρασκευή ξαφνικά την επιβολή των τελών ως αντίποινα στην πρόταση των ΗΠΑ για επιβολή αντίστοιχων λιμενικών χρεώσεων σε κινεζικά πλοία. Η αμερικανική πρωτοβουλία, που είχε ανακοινωθεί από τον Απρίλιο, στοχεύει να περιορίσει την κυριαρχία της Κίνας στο θαλάσσιο εμπόριο και την ναυπηγική βιομηχανία, στο πλαίσιο της πολιτικής του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ να μεταφέρει πλεονεκτήματα στον αμερικανικό εμπορικό ισοζύγιο.

Σύμφωνα με τη Jefferies, σχεδόν το 16% των δεξαμενόπλοιων που μεταφέρουν επεξεργασμένα πετρελαιοειδή και το 13% αυτών που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο θα μπορούσαν να επιβαρυνθούν με τα νέα υψηλά τέλη. Οι αναλυτές της εταιρείας σημειώνουν ότι πρόκειται για επιβαρύνσεις ικανές να δημιουργήσουν σημαντικές διαταραχές στην αγορά, ιδιαίτερα λόγω του μεγέθους των χρεώσεων.

Η πρόταση της Κίνας περιλαμβάνει έναν κανόνα-«βόμβα», σύμφωνα με ορισμένους πλοιοκτήτες: πλοία με μετοχικό κεφάλαιο αμερικανικών συμφερόντων ακόμη και 25% θα θεωρούνται αμερικανικά και θα υπόκεινται στα νέα τέλη. Η εξέλιξη αυτή έχει προκαλέσει πανικό σε ορισμένους ναυτιλιακούς ομίλους, που προσπαθούν να εκτιμήσουν τους επιχειρησιακούς κινδύνους και να αναβάλουν προσωρινά κρατήσεις για ταξίδια προς κινεζικά λιμάνια.

Σε ανακοίνωσή της, η A.P. Moller-Maersk A/S, ένας από τους μεγαλύτερους παίκτες της παγκόσμιας ναυτιλίας, τόνισε: «Αξιολογούμε επί του παρόντος τις πιθανές επιπτώσεις στις υπηρεσίες μας προς λιμάνια της Κίνας και θα ενημερώσουμε τους πελάτες μας μόλις υπάρξει περαιτέρω σαφήνεια».

Η ταχύτητα με την οποία ανακοινώθηκαν τα νέα τέλη έχει περιορίσει σημαντικά τον χρόνο προσαρμογής της βιομηχανίας. Ορισμένοι πλοιοκτήτες και διαχειριστές πλοίων βρίσκονται ήδη σε διαδικασία αναζήτησης εναλλακτικών λύσεων, καθώς η ταυτόχρονη επιβολή αμερικανικών και κινεζικών τελών θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά το κόστος για τα πλοία.

Μεγάλες οικονομικές επιβαρύνσεις για δεξαμενόπλοια και εμπορευματικά πλοία

Σύμφωνα με εκτιμήσεις πλοιοκτητών και μεσιτών, ένα υπερδεξαμενόπλοιο (supertanker) θα μπορούσε να επιβαρυνθεί με περίπου 6,2 εκατομμύρια δολάρια, ενώ ένα Capesize bulk carrier που μεταφέρει σίδηρο και άνθρακα μπορεί να φτάσει έως τα 3,8 εκατομμύρια δολάρια σε τέλη. Για ένα μεσαίου μεγέθους εμπορευματικό πλοίο, η πρόσθετη επιβάρυνση μπορεί να ανέλθει σε 180 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο (TEU) που φεύγει από τη δυτική ακτή των ΗΠΑ.

Η ανακοίνωση της Κίνας προσθέτει νέα πίεση σε έναν ήδη ευαίσθητο κλάδο, ο οποίος προσπαθεί να περιορίσει τις απώλειες από τις αμερικανικές επιβολές. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι οι επιχειρησιακές αλλαγές που θα χρειαστούν για την αντιμετώπιση αυτών των τελών θα μπορούσαν να αλλάξουν σημαντικά τις ροές του παγκόσμιου εμπορίου, επηρεάζοντας από τις τιμές καυσίμων μέχρι την εφοδιαστική αλυσίδα.

Η αναταραχή αυτή υπογραμμίζει πόσο ευάλωτη παραμένει η παγκόσμια ναυτιλία σε γεωπολιτικές εντάσεις και πώς μια ξαφνική κίνηση μπορεί να προκαλέσει οικονομικούς κραδασμούς εκατομμυρίων δολαρίων ανά πλοίο, επηρεάζοντας όχι μόνο τις εταιρείες αλλά και τους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.