Ο χρόνος αναμονής για τα εμπορικά πλοία που περιμένουν στα λιμάνια της Κίνας αυξήθηκε στο μέγιστο για φέτος, καθώς οι γεωπολιτικές διαμάχες μεταξύ Πεκίνου και Ουάσιγκτον διαταράσσουν το παγκόσμιο εμπόριο, όπως αναφέρει το Bloomberg.
Σύμφωνα με υπολογισμούς που βασίζονται σε δεδομένα της πλατφόρμας παρακολούθησης πλοίων Kpler, χρειάστηκαν κατά μέσο όρο 2,66 ημέρες για να εισέλθει ένα πλοίο σε θέση ελλιμενισμού μετά την άφιξή του την εβδομάδα έως τις 19 Οκτωβρίου. Αυτό αποτελεί αύξηση 17% σε εβδομαδιαία βάση και είναι η μεγαλύτερη περίοδος φέτος, σύμφωνα με τους υπολογισμούς.
Καθυστερήσεις και στασιμότητα στα λιμάνια
Η Κίνα επέβαλε πρόσθετα τέλη, ακολουθώντας μια παρόμοια κίνηση των ΗΠΑ. Η ναυτιλιακή τριβή αποτελεί μέρος της ευρύτερης εμπορικής διαμάχης μεταξύ των δύο χωρών και έχει αναγκάσει τον ναυτιλιακό κλάδο να προετοιμάσει έγγραφα ή να βρει λύσεις.
Τα πλοία περιμένουν περισσότερο στα ανοικτά της Κίνας καθώς τίθενται σε ισχύ τα τέλη για τα αμερικανικά πλοία, ενώ ο μέσος αριθμός ημερών αναμονής για τα πλοία κοντά σε συγκεκριμένα κινεζικά λιμάνια αυξήθηκε κατακόρυφα. Οι νέες επιβαρύνσεις του Πεκίνου τέθηκαν σε ισχύ την περασμένη εβδομάδα, λίγες μόνο ημέρες μετά την πρώτη ανακοίνωσή τους. Μεταξύ αυτών, η απαίτηση ότι κάθε πλοίο με τουλάχιστον 25% αμερικανική ιδιοκτησία υπόκειται στους δασμούς σημαίνει ότι κάθε ιδιοκτήτης ή χειριστής — ανεξάρτητα από το αν εδρεύει στις ΗΠΑ — θα μπορούσε να επηρεαστεί.
Αυτός ο σύντομος χρόνος προώθησης ώθησε τις ναυτιλιακές εταιρείες να επανεξετάσουν τις δομές ιδιοκτησίας τους, να προετοιμάσουν τα απαιτούμενα έγγραφα ή να αντικαταστήσουν τα πλοία.
Αβεβαιότητα στην αγορά λόγω των αυξημένων ναύλων
Η αναστάτωση συγκλόνισε τις ναυτιλιακές αγορές, καθώς οι ναυλωτές και οι πλοιοκτήτες έσπευσαν να διευθετήσουν τις συναλλαγές τους και να κλείσουν πλοία που συμμορφώνονται με τους νέους κανόνες. Το κόστος κράτησης ενός πολύ μεγάλου δεξαμενόπλοιου για τη διαδρομή αναφοράς από τη Μέση Ανατολή προς την Κίνα ήταν περίπου 84.000 δολάρια την Τρίτη, 48% υψηλότερο από ό,τι την ημέρα πριν από την ανακοίνωση.
Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας εμπορευμάτων στον κόσμο και οι καθυστερήσεις στα πλοία — εάν παραταθούν — θα μπορούσαν να έχουν αντίκτυπο στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού, επηρεάζοντας τα υγρά φορτία όπως το αργό πετρέλαιο, καθώς και τα φορτηγά χύδην φορτίου όπως το σιδηρομετάλλευμα.
Ο μέσος όρος του κόστους για την κράτηση πλοίων τύπου Capesize στις κύριες διαδρομές παρέμεινε υψηλός την Τρίτη, παρά την εξαίρεση που ανακοίνωσε η Κίνα την τελευταία στιγμή, η οποία απαλλάσσει τα περισσότερα από αυτά τα μεγάλα φορτηγά πλοία. Περίπου 88 πλοία τύπου Capesize περίμεναν να εκφορτώσουν στην Κίνα τις δύο πρώτες εβδομάδες του Οκτωβρίου, από 55 που ήταν στα τέλη Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με την ανάλυση της BRS Shipbrokers των δεδομένων της AXSMarine.
Ωστόσο, «η συμφόρηση στα λιμάνια παραμένει εντός των ιστορικών ορίων», δήλωσε ο Wilson Wirawan, επικεφαλής της έρευνας για τα ξηρά φορτία της BRS.
Κυρώσεις και αβεβαιότητα στην εφοδιαστική αλυσίδα
Επιπλέον, η Ουάσιγκτον επέβαλε επίσης κυρώσεις σε έναν σημαντικό τερματικό σταθμό εισαγωγής πετρελαίου στην ανατολική Κίνα, το Rizhao. Η κίνηση αυτή ήταν η τελευταία σε μια μακρά σειρά κινήσεων που αποσκοπούσαν στην παρεμπόδιση των αποστολών αργού πετρελαίου από το Ιράν προς την Κίνα.
Σε ορισμένους κόμβους πετρελαίου, οι χρόνοι αναμονής έχουν επιμηκυνθεί, καθώς οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων προσπάθησαν να συμμορφωθούν με τις νέες οδηγίες. Τα πλοία στο Dongjiakou περίμεναν κατά μέσο όρο 2,79 ημέρες την περασμένη εβδομάδα, η δεύτερη υψηλότερη περίοδος σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler την Τρίτη. Τα πλοία στο Yantai, εν τω μεταξύ, παρέμειναν αδρανή για 2,7 ημέρες, από περίπου 1,8 την προηγούμενη εβδομάδα.
«Οι πλοιοκτήτες πιστεύουν ότι πρέπει να περιμένουν μέχρι να μπορέσουν να εισέλθουν στο λιμάνι», δήλωσε ο Matt Wright, αναλυτής μεταφορών στην Kpler. «Εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα σχετικά με το ποιοι πλοιοκτήτες θα επιβαρυνθούν με τέλη».