Στην πιο στρατηγική θέση της Ευρώπης βρίσκεται η Ελλάδα ως προς τα δίκτυα μεταφορών, ενώ διαθέτει ένα τεράστιο στρατηγικό πλεονέκτημα, που μεγάλα λιμάνια όπως το Αμβούργο, το Ρότερνταμ ή η Αμβέρσα δεν έχουν: τη δυνατότητα πολλαπλών διασυνδέσεων.
Ωστόσο, για να αξιοποιήσει αυτό το πλεονέκτημα, η χώρα θα πρέπει να αξιοποιήσει όλα τα λιμάνια της και να ενισχύσει τα περιθώρια των επιλογών της, επιδιώκοντας να λειτουργήσει περισσότερο ως ένα ισχυρό και πολυδιάστατο ευρωπαϊκό δίκτυο- πλατφόρμα, παρά ως ένας απλός κόμβος μεταφορών.
Τις εκτιμήσεις αυτές διατύπωσε από τη Θεσσαλονίκη, ο πρώην επικεφαλής Βιομηχανιών Εφοδιαστικής Αλυσίδας και Μεταφορών του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF), Wolfgang Lehmacher (Βόλφγκανγκ Λεχμάχερ), μιλώντας στο 26ο πανελλήνιο συνέδριο εφοδιαστικής αλυσίδας, που διοργανώνει σήμερα και αύριο η Ελληνική Εταιρεία Logistics Βορείου Ελλάδος (EELBE).
Αφού υπενθύμισε ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε στρατηγική θέση μεταξύ των διαδρομών που ενώνουν τη Μέση Ανατολή, την Αφρική, την Ευρώπη και τη Ρωσία, ο κ.Lehmacher, που θεωρείται παγκόσμιος ηγέτης σκέψης στον κλάδο των logistics, επισήμανε:
«οι εφοδιαστικές αλυσίδες είναι ροές αγαθών, δεδομένων, ενέργειας και κεφαλαίων. Στο σκηνικό αυτό, η Ελλάδα θα μπορούσε να ειδωθεί ως ένας κόμβος (node), αλλά αν σκεφτείτε πιο μεγαλεπήβολα, στην πραγματικότητα είναι ένα πολυδιάστατο δίκτυο ή πλατφόρμα (μεταφορών) σε εξαιρετικά στρατηγική θέση. Γιατί; Διότι όσο περισσότερες επιλογές έχεις (για να μεταφέρεις τα προϊόντα σου), τόσο το καλύτερο (…) Έχετε ό,τι χρειάζεστε για να αναπτυχθείτε. Έχετε τη Θεσσαλονίκη στον Βορρά. Την Αλεξανδρούπολη ανατολικά. Την Πάτρα στα δυτικά. Άρα έχετε πολλαπλές επιλογές για να χτίσετε το δίκτυό σας.
«Η άποψή μου είναι ότι είσαστε ένα σημαντικό σημείο. Μπορείτε να συνεχίσετε να αναπτύσσετε τον Πειραιά, να εστιάσετε εκεί και να επικεντρώσετε τα πάντα γύρω από τον Πειραιά. Αλλά ίσως αυτό να μην είναι η καλύτερη ιδέα (…) δεδομένου ότι έχετε αυτή την τεράστια ευκαιρία για συνδέσεις» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε πως ένα έξυπνο δίκτυο με ισορροπία είναι η καλύτερη λύση για να αποκτήσουν μεγαλύτερη ισχύ τα μεμονωμένα λιμάνια, οι δρόμοι ή οτιδήποτε άλλο.
«Σκεφτείτε πώς μπορείτε να το κάνετε όλο αυτό πιο ανοιχτό από άποψη διακυβέρνησης και ρυθμιστικού πλαισίου. Από άποψη δυνατοτήτων. Μπορείτε να ξεκινήσετε μέσα από την Ευρώπη, εντασσόμενοι καλύτερα στο ευρωπαϊκό δίκτυο. Εκεί βρίσκεται η ελληνική οπτική. Η ευρεία οπτική» συμπλήρωσε.
Τα παραδείγματα της Σιγκαπούρης και της Κίνας
Ενδεικτικά ανέφερε τα παραδείγματα της Σιγκαπούρης και της Κίνας ως προς τον τρόπο με τον οποίο χτίζουν τα διεθνή δίκτυά τους. «Η Σιγκαπούρη δεν χρησιμοποιεί μόνο ένα λιμάνι, παρότι είναι ένας πολύ μικρός τόπος. Διαθέτει πολλαπλά λιμάνια, γιατί δεν θέλει να εξαρτάται από έναν μόνο τερματικό σταθμό και πάντα επιδιώκει να δημιουργεί νέες επιλογές. Η PSA Ιnternational (σ.σ πρών Οργανισμός Λιμένος της Σιγκαπούρης) λειτουργεί 60 τερματικούς σταθμούς εκτός Σιγκαπούρης.
Πρόκειται για μια πόλη-κράτος, με μικρότερο πληθυσμό από την Ελλάδα, που λειτουργεί 60 τερματικούς σταθμούς σε όλο τον κόσμο. Κι είναι συνδεδεμένοι ψηφιακά με τόσους πολλούς τερματικούς σταθμούς παγκοσμίως. Άρα, στην πραγματικότητα, η Σιγκαπούρη είναι σήμερα ένας κόμβος, αλλά παράλληλα προωθεί και μια λογική δικτύου, τουλάχιστον μέχρι έναν βαθμό. Επίσης, η Σιγκαπούρη βάζει στο παιχνίδι την κυβέρνηση και λέει: “Ναι (οι φορείς) θα μπορούσαμε να το κάνουμε μόνοι μας. Αλλά ίσως θα έπρεπε να πούμε στην κυβέρνηση ότι πρέπει να κάνει κάποιες συμφωνίες με την Αυστραλία ή τη Νέα Ζηλανδία και να χτίσουμε μια πλατφόρμα δεδομένων, για να ενοποιήσουμε όλα όσα έχουμε δημιουργήσει και σε διεθνές επίπεδο”. Αυτή είναι μια μεγάλη επιλογή» εξήγησε.
Σε ό,τι αφορά την Κίνα, επισήμανε ότι έχει ήδη εντάξει σε έναν βαθμό ή πρόκειται να εντάξει την Ευρώπη στην πλατφόρμα της, χτίζοντας ισχυρά δίκτυα, έχοντας κάθε βράδυ εκατοντάδες κινεζικά φορτηγά πλοία να πλέουν σε όλο τον κόσμο και αποκτώντας αποθήκες για τα κινεζικά προϊόντα επί ευρωπαϊκού εδάφους. «Μερικές φορές είναι πιθανώς ταχύτερο να μεταφέρεις ένα πακέτο από τη Σαγκάη στη Φρανκφούρτη, από ό,τι από την Αθήνα στην Κεφαλλονιά» είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι οι Κινέζοι μισθώνουν αποθηκευτικούς χώρους σε όλη την Ευρώπη και τον κόσμο και είναι πλέον δύσκολο να βρει κάποιος αποθήκες σε κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο για παράδειγμα, γιατί τις έχουν νοικιάσει κινεζικές εταιρείες.
«Ετσι οι Κινέζοι επεκτείνουν το δίκτυο-πλατφόρμα τους και αυξάνουν τα περιθώρια κι τις δυνατότητες επιλογών τους. Όσο πιο πολύ επεκτείνεσαι, τόσο περισσότερο επενδύεις και όσο πιο μεγαλεπήβολα σκέφτεσαι, τόσο περισσότερες είναι οι επιλογές σου και τόσο μεγαλύτερες οι ευκαιρίες» είπε, συμπληρώνοντας ότι επεκτείνοντας τις υποδομές της στην Ευρώπη, η Κίνα επεκτείνει και την αγορά της.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ.Lehmacher και στην ανάγκη για γενναία ψηφιοποίηση των δικτύων μεταφορών, ενώ πρόσθεσε ότι η Ελλάδα χρειάζεται ένα όραμα, το οποίο ιδανικά θα περιλαμβάνει τους γεωγραφικούς γείτονές της, γιατί έτσι θα είναι περισσότερες οι ωφέλιμες συνέργειες. «Πιστεύω ότι το παράθυρο της Ελλάδας προς το μέλλον είναι ορθάνοιχτο, και είναι απλώς θέμα τού αν είστε αρκετά πρόθυμοι, θαρραλέοι, δημιουργικοί και συνεργατικοί, για να κάνετε τη μεγάλη επιλογή» κατέληξε.