Γ.Δ.
1477.69 -0,27%
ACAG
+0,50%
6.02
CENER
-2,11%
8.81
CNLCAP
+1,27%
7.95
DIMAND
-0,57%
8.72
OPTIMA
0,00%
11.64
TITC
-1,24%
31.8
ΑΑΑΚ
0,00%
6
ΑΒΑΞ
-1,25%
1.586
ΑΒΕ
-2,44%
0.44
ΑΔΜΗΕ
-0,66%
2.26
ΑΚΡΙΤ
-3,64%
0.795
ΑΛΜΥ
-0,36%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,67%
1.7
ΑΝΔΡΟ
-0,30%
6.76
ΑΡΑΙΓ
-0,56%
12.36
ΑΣΚΟ
+1,08%
2.8
ΑΣΤΑΚ
-1,70%
6.94
ΑΤΕΚ
0,00%
0.382
ΑΤΡΑΣΤ
-0,48%
8.22
ΑΤΤ
0,00%
11.25
ΑΤΤΙΚΑ
+2,08%
2.45
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,15%
6.57
ΒΙΟΚΑ
-0,37%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+0,75%
1.35
ΒΙΟΤ
0,00%
0.278
ΒΙΣ
0,00%
0.153
ΒΟΣΥΣ
-6,82%
2.46
ΓΕΒΚΑ
-1,26%
1.565
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,36%
16.66
ΔΑΑ
-1,06%
8.224
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.68
ΔΕΗ
-0,17%
11.6
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.49
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,64%
0.36
ΕΒΡΟΦ
+1,55%
1.64
ΕΕΕ
-0,18%
32.4
ΕΚΤΕΡ
+0,25%
4.08
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
0,00%
2.4
ΕΛΛ
0,00%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,87%
2.62
ΕΛΠΕ
+2,39%
8.58
ΕΛΣΤΡ
+0,87%
2.32
ΕΛΤΟΝ
+0,53%
1.9
ΕΛΧΑ
-0,20%
1.978
ΕΝΤΕΡ
-0,13%
7.82
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
+0,33%
12.04
ΕΣΥΜΒ
-2,28%
1.285
ΕΤΕ
-0,17%
8.296
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
+1,02%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-0,53%
2.081
ΕΧΑΕ
-0,39%
5.16
ΙΑΤΡ
0,00%
1.66
ΙΚΤΙΝ
-0,98%
0.404
ΙΛΥΔΑ
+2,09%
1.71
ΙΝΚΑΤ
-0,58%
5.18
ΙΝΛΙΦ
+0,20%
4.91
ΙΝΛΟΤ
-0,17%
1.154
ΙΝΤΕΚ
-1,46%
6.08
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,15%
4.56
ΙΝΤΕΤ
+2,89%
1.245
ΙΝΤΚΑ
-1,11%
3.575
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
+2,41%
340
ΚΕΚΡ
+1,35%
1.5
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
0,00%
1.63
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.526
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.25
ΚΟΥΕΣ
+0,37%
5.5
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.83
ΚΥΡΙΟ
+3,76%
1.38
ΛΑΒΙ
+1,56%
0.979
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.75
ΛΑΜΨΑ
+0,56%
36
ΛΑΝΑΚ
-1,96%
1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.342
ΛΕΒΠ
0,00%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-0,73%
2.72
ΜΑΘΙΟ
+4,00%
0.988
ΜΕΒΑ
-0,78%
3.8
ΜΕΝΤΙ
-1,67%
2.94
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+0,51%
3.93
ΜΙΝ
-5,36%
0.53
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,96%
28
ΜΟΝΤΑ
+1,41%
3.59
ΜΟΤΟ
0,00%
3
ΜΟΥΖΚ
-1,41%
0.7
ΜΠΕΛΑ
-1,01%
27.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2
ΜΠΤΚ
+9,90%
0.555
ΜΥΤΙΛ
-0,32%
36.94
ΝΑΚΑΣ
+0,68%
2.94
ΝΑΥΠ
-3,40%
0.966
ΞΥΛΚ
-0,37%
0.273
ΞΥΛΠ
+0,93%
0.54
ΟΛΘ
-0,92%
21.5
ΟΛΠ
-1,02%
24.15
ΟΛΥΜΠ
-0,36%
2.74
ΟΠΑΠ
+0,87%
15.08
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,54%
0.93
ΟΤΕ
-0,22%
13.75
ΟΤΟΕΛ
+2,50%
12.3
ΠΑΙΡ
-2,70%
1.08
ΠΑΠ
0,00%
2.49
ΠΕΙΡ
+0,85%
3.79
ΠΕΤΡΟ
-0,90%
8.82
ΠΛΑΘ
+0,49%
4.13
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.1
ΠΡΔ
-4,11%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.196
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-1,50%
1.64
ΣΑΡ
0,00%
11.12
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.374
ΣΙΔΜΑ
-1,32%
1.875
ΣΠΕΙΣ
+1,07%
7.58
ΣΠΙ
-0,28%
0.7
ΣΠΥΡ
0,00%
0.172
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
18.13
ΤΖΚΑ
0,00%
1.63
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,88%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-2,15%
1.732
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+2,50%
8.2
ΦΡΙΓΟ
+4,10%
0.254
ΦΡΛΚ
-2,16%
4.08
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.685

Κοντέινερ: Σε δύο χρόνια θα υποχωρήσουν οι ναύλοι σε φυσιολογικά επίπεδα

Πληθωριστικές πιέσεις και υψηλές τιμές σε σειρά προϊόντων, αναμένεται να συνεχίσουν να ταλανίζουν την παγκόσμια οικονομία κατά την διάρκεια των επόμενων μηνών, ενδεχομένως και για το σύνολο του 2022, αν δεν υπάρξει ταχεία αποκλιμάκωση του θαλάσσιου μεταφορικού κόστους και αποκατάσταση της ομαλούς λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Πάντως, οι εκτιμήσεις φορέων της ναυτιλίας δεν είναι ιδιαίτερα αισιόδοξες. Σε σχετική της ανάλυση, η Sea-Intelligence, εταιρεία αναλύσεων ναυτιλίας από την Κοπεγχάγη, ανέφερε ότι είναι πιθανό να χρειαστούν ακόμα και δύο χρόνια, έως ότου οι ναύλοι στην αγορά των κοντέινερ υποχωρήσουν σε φυσιολογικά επίπεδα. Όπως σημειώνεται, αν ληφθούν υπόψη οι προηγούμενοι κύκλοι της ναυλαγοράς και συγκεκριμένα η πορεία των τελευταίων 23 ετών, υπολογίζεται ότι είναι εφικτή μια μείωση της τάξεως του 0,4% έως 0,9% των ναύλων σε εβδομαδιαία βάση. Υπολογίζοντας ότι η πτώση θα είναι 0,9% εβδομαδιαίως, η Sea Intelligence αναμένει την ομαλοποίηση της ναυλαγοράς σε 18 μήνες από σήμερα, δηλαδή περίπου στο πρώτο τρίμηνο του 2023. Αν όμως ο ρυθμός της αποκλιμάκωσης είναι χαμηλότερος και δεν ξεπεράσει το 0,4% εβδομαδιαίως, θα χρειαστούν συνολικά 26 μήνες, δηλαδή πάνω από δύο χρόνια για να επιστρέψει η ναυλαγορά στο επίπεδο που βρισκόταν πριν την πανδημία.

Πάντως, οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν ήδη ξεκινήσει την αποκλιμάκωσή τους τις τελευταίες εβδομάδες, ιδίως σε σχέση με το επίπεδο που βρέθηκαν τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με τον εβδομαδιαίο δείκτη της Drewry, οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 0,5% την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά εξακολουθούν να είναι 236% υψηλότεροι σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2020.

Το υψηλό μεταφορικό κόστος πιέζει και τις τιμές προς τα πάνω. Σε σχετική ετήσια έρευνά της, η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), ανέφερε την προηγούμενη εβδομάδα ότι οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξήσουν τις τιμές πολλών προϊόντων με διψήφια ποσοστά. Μεταξύ άλλων, προβλέπονται αυξήσεις τουλάχιστον 10% σε είδη, όπου ηλεκτρονικά, έπιπλα και ρούχα. Η παγκόσμια αύξηση των τιμών καταναλωτή προσδιορίζεται στο 1,5%, με τις ΗΠΑ να αναμένεται να καταγράψουν αύξηση 1,2% και την Κίνα 1,4%.

Στελέχη της αγοράς σημειώνουν ότι για να υπάρξει ταχύτερη αποκλιμάκωση των ναύλων, θα πρέπει να ομαλοποιηθεί η κατάσταση στην εφοδιαστική αλυσίδα, ώστε να μειωθούν οι καθυστερήσεις και το μπλοκάρισμα των πλοίων σε διάφορα λιμάνια. Έτσι, θα αυξηθεί η προσφορά πλοίων και ως εκ τούτου θα υποχωρήσουν και οι ναύλοι. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας logistics Kuehne+Nagel, στο τέλος Οκτωβρίου, πάνω από 600 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βρίσκονται εγκλωβισμένα σε διάφορα λιμάνια διεθνώς, αριθμός διπλάσιος σε σχέση με τις αρχές του 2021. Η Kuehne+Nagel υπολογίζει ότι η συμφόρηση σε διάφορα λιμάνια-κόμβους για το διεθνές εμπόριο, θα διατηρηθεί μέχρι τουλάχιστον τον προσεχή Φεβρουάριο.

Εν τω μεταξύ, η εικόνα είναι διαφορετική από περιοχή σε περιοχή. Στη μεν Κίνα, η κατάσταση με τις καθυστερήσεις στα λιμάνια φαίνεται να οδεύει προς εξομάλυνση, χωρίς ασφαλώς αυτό να σημαίνει και κάτι, με δεδομένο ότι η πολιτική μηδενικών κρουσμάτων που έχει θέσει σε ισχύ η κινεζική κυβέρνηση, αποτελεί μια “δαμόκλειο σπάθη” που ενδέχεται να προκαλέσει νέα προβλήματα με την εμφάνιση έστω κι ενός κρούσματος.

Από την άλλη πλευρά, στις ΗΠΑ, τα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς εξακολουθούν να καταγράφουν ρεκόρ στον αριθμό των πλοίων που περιμένουν να εξυπηρετηθούν, με το σχετικό νούμερο να αγγίζει τα 87. Σημαντικό ρόλο στην καθυστέρηση που παρατηρείται, διαδραματίζει η έλλειψη επαρκούς αριθμούς οδηγών φορτηγών και συρμών, ώστε να μεταφερθούν τα κοντέινερ στην ενδοχώρα, είτε με οχήματα, είτε με τρένα. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ανακοινωθεί ότι για κάθε κοντέινερ που θα παραμένει εντός του λιμανιού για διάστημα μεγαλύτερο των οκτώ ημερών (αν πρόκειται να μεταφερθεί με φορτηγό) ή των πέντε ημερών (αν πρόκειται να μεταφερθεί με συρμό τρένου), θα επιβάλλεται επιπλέον χρέωση 100 δολαρίων την ημέρα από την λιμενική αρχή.

Πρόκειται για ένα μέτρο, που έχει ληφθεί στην προσπάθεια των αρχών να ασκήσουν πίεση στις μεταφορικές και τις ναυτιλιακές εταιρείες, ώστε να αρθεί το αδιέξοδο των τελευταίων μηνών. Πριν λίγες ημέρες υπολογίστηκε ότι 8.392 κοντέινερ παρέμεναν στο λιμάνι για 9-12 ημέρες και επιπλέον 20.857 για πάνω από 13 ημέρες. Φαίνεται πάντως ότι η απειλή επιπλέον χρεώσεων έχει αποτέλεσμα, καθώς από τότε που ανακοινώθηκε πριν από σχεδόν ένα μήνα, παρατηρείται πτώση κατά 26% στον αριθμό των “κουτιών” που παραμένουν στο λιμάνι. Περαιτέρω ανακούφιση αναμένεται να δοθεί και από την μείωση του αριθμού των πλοίων που φτάνουν στα δύο γειτονικά λιμάνια, καθώς ο μεγάλος όγκος των φορτίων για τις επικείμενες γιορτές έχουν ήδη αφιχθεί στις ΗΠΑ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!