Γ.Δ.
1067.45 +0,28%
ACAG
0,00%
13.42
CENER
+1,33%
3.8
CNLCAP
0,00%
7.45
DIMAND
-1,07%
13.85
TITC
0,00%
14.78
ΑΑΑΚ
-6,42%
10.2
ΑΑΑΠ
0,00%
6.1
ΑΒΑΞ
-0,63%
0.947
ΑΒΕ
0,00%
0.576
ΑΔΜΗΕ
+0,92%
1.978
ΑΕΓΕΚ
0,00%
0.035
ΑΚΡΙΤ
+3,70%
0.56
ΑΛΜΥ
0,00%
2.42
ΑΛΦΑ
+0,12%
1.2955
ΑΝΔΡΟ
-1,54%
6.4
ΑΝΕΚ
+5,22%
0.242
ΑΝΕΠ
0,00%
0.072
ΑΝΕΠΟ
0,00%
0.266
ΑΡΑΙΓ
-0,72%
6.85
ΑΣΚΟ
+0,90%
2.25
ΑΣΤΑΚ
+1,03%
7.86
ΑΤΕΚ
0,00%
0.358
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
4.98
ΑΤΤ
+10,21%
0.259
ΑΤΤΙΚΑ
+1,73%
2.35
ΒΑΡΓ
0,00%
0.11
ΒΑΡΝΗ
+2,63%
0.195
ΒΙΟ
+0,76%
4.67
ΒΙΟΚΑ
+0,60%
1.68
ΒΙΟΣΚ
+1,23%
0.657
ΒΙΟΤ
+18,42%
0.36
ΒΙΣ
+4,76%
0.22
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
-1,17%
1.265
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,81%
12.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.14
ΔΕΗ
+1,91%
7.74
ΔΙΟΝ
0,00%
0.11
ΔΟΜΙΚ
0,00%
0.814
ΔΟΥΡΟ
-20,00%
0.2
ΔΡΟΜΕ
-1,11%
0.355
ΕΒΡΟΦ
+5,04%
0.876
ΕΕΕ
-0,90%
22.06
ΕΚΤΕΡ
-1,23%
1.6
ΕΛΒΕ
+0,82%
4.9
ΕΛΒΙΟ
0,00%
2.6
ΕΛΓΕΚ
-0,48%
0.419
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.19
ΕΛΛ
+0,28%
17.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,23%
2.185
ΕΛΠΕ
-0,26%
7.74
ΕΛΣΤΡ
-1,21%
2.45
ΕΛΤΟΝ
0,00%
2.25
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.768
ΕΝΤΕΡ
+1,95%
4.18
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.148
ΕΠΣΙΛ
-0,29%
6.9
ΕΣΥΜΒ
+0,31%
0.65
ΕΤΕ
+2,36%
4.768
ΕΥΑΠΣ
+0,56%
3.6
ΕΥΔΑΠ
-0,55%
7.27
ΕΥΡΩΒ
-0,56%
1.342
ΕΧΑΕ
-0,38%
3.935
ΙΑΤΡ
+1,80%
1.7
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.634
ΙΛΥΔΑ
-3,68%
1.31
ΙΝΚΑΤ
-0,93%
1.712
ΙΝΛΙΦ
0,00%
3.84
ΙΝΛΟΤ
-1,52%
0.65
ΙΝΤΕΚ
0,00%
3.78
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,54%
6.4
ΙΝΤΕΤ
-2,77%
1.055
ΙΝΤΚΑ
+0,49%
2.06
ΚΑΜΠ
+0,81%
2.49
ΚΑΡΕΛ
0,00%
314
ΚΕΚΡ
+1,66%
1.348
ΚΕΠΕΝ
+0,89%
2.26
ΚΛΜ
0,00%
0.952
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.54
ΚΟΥΑΛ
+4,00%
0.52
ΚΟΥΕΣ
+0,19%
5.19
ΚΡΕΚΑ
+18,46%
0.308
ΚΡΙ
-0,65%
6.14
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.22
ΛΑΒΙ
+5,12%
0.472
ΛΑΜΔΑ
-1,67%
6.175
ΛΑΜΨΑ
-2,83%
20.6
ΛΑΝΑΚ
+0,47%
1.07
ΛΕΒΚ
0,00%
0.252
ΛΕΒΠ
-9,49%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.15
ΛΟΓΟΣ
+1,41%
1.08
ΛΟΥΛΗ
-1,56%
2.53
ΛΥΚ
-2,34%
2.5
ΜΑΘΙΟ
-3,45%
0.7
ΜΕΒΑ
-2,92%
2.66
ΜΕΝΤΙ
0,00%
3.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+0,12%
0.167
ΜΙΝ
+1,30%
0.468
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,62%
22.84
ΜΟΝΤΑ
+4,00%
0.728
ΜΟΤΟ
+1,68%
2.42
ΜΟΥΖΚ
-1,57%
0.75
ΜΠΕΛΑ
+5,20%
18.83
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,44%
2.24
ΜΠΟΚΑ
0,00%
0.026
ΜΠΟΠΑ
0,00%
0.057
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.99
ΜΠΤΚ
-12,75%
0.65
ΜΥΤΙΛ
-0,49%
24.38
ΝΑΚΑΣ
-3,20%
2.42
ΝΑΥΠ
-1,40%
1.06
ΞΥΛΚ
+2,24%
0.274
ΞΥΛΠ
0,00%
0.282
ΟΛΘ
-0,42%
23.8
ΟΛΠ
0,00%
17.8
ΟΛΥΜΠ
+8,72%
2.37
ΟΠΑΠ
+0,83%
14.62
ΟΤΕ
+0,39%
15.52
ΟΤΟΕΛ
-0,18%
10.8
ΠΑΙΡ
-0,21%
0.968
ΠΑΠ
-0,83%
2.4
ΠΕΙΡ
-0,91%
2.064
ΠΕΤΡΟ
+0,65%
6.18
ΠΛΑΘ
+0,45%
4.51
ΠΛΑΙΣ
0,00%
4.58
ΠΛΑΚΡ
-1,92%
15.3
ΠΡΔ
+7,41%
0.58
ΠΡΕΜΙΑ
-0,39%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.95
ΠΡΟΦ
0,00%
3.095
ΡΕΒΟΙΛ
+2,21%
1.385
ΣΑΡ
-1,03%
7.67
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.37
ΣΑΤΟΚ
+17,57%
0.0435
ΣΕΝΤΡ
+1,23%
0.328
ΣΙΔΜΑ
-0,40%
2.5
ΣΠΕΙΣ
-2,75%
6.36
ΣΠΙ
+3,29%
0.69
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,56%
19.59
ΤΖΚΑ
-0,76%
1.97
ΤΡΑΣΤΟΡ
+0,95%
1.06
ΥΑΛΚΟ
-20,00%
0.224
ΦΙΕΡ
+2,75%
0.448
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-4,11%
0.14
ΦΡΛΚ
+0,40%
3.74
ΦΦΓΚΡΠ
0,00%
4.8
ΧΑΙΔΕ
+0,90%
0.56
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!

Ναυτιλία: Επενδύσεις 38 δισ. για 268 νέα πράσινα πλοία το α’ εξάμηνο

Επενδυτικά σχέδια, ύψους 38 δισ. δολαρίων για την ναυπήγηση 268 νεότευκτων πλοίων που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικές πηγές καυσίμων, όπως υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), μεθανόλη, υδρογόνο, ή με προδιαγραφές μελλοντικής καύσης αμμωνίας, υποβλήθηκαν κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου εξαμήνου. Πρόκειται για το πιο σαφές δείγμα προετοιμασίας των εφοπλιστών παγκοσμίως, για την μετάβαση στην εποχή της «πράσινης» ναυτιλίας, αρχικά από το 2030 και σταδιακά από το 2050 και μετά, με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί από τον Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) του ΟΗΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Clarksons Research, ο μεγαλύτερος ναυλομεσιτικός φορέας παγκοσμίως, η «πράσινη» τεχνολογία έχει αρχίσει να διεισδύει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα της ποντοπόρου ναυτιλίας, παρότι ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει το ποιες λύσεις θα είναι οι δημοφιλέστερες και περισσότερο βιώσιμες μακροπρόθεσμα. Άλλωστε, δεν είναι μόνο ζήτημα των πλοιοκτητών, οι οποίοι θα είναι οι τελικοί χρήστες, αλλά περισσότερο αφορά τους ενεργειακούς ομίλους και ασφαλώς και τις υποδομές πετρέλευσης, δηλαδή του ανεφοδιασμού των πλοίων. Αν π.χ. ένα καύσιμο δεν είναι ευρέως διαθέσιμο σε όσο το δυνατόν πιο οικονομική τιμή, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να υιοθετηθεί από την αγορά.

Σήμερα, η ναυτιλία ευθύνεται για το 2,4% της παγκόσμιας εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα (883 εκατ. τόνους), από 855 εκατ. τόνους το 2021, αλλά και 1,02 δισ. τόνους το 2008, παρότι στο μεσοδιάστημα το μέγεθος του παγκόσμιου στόλου έχει αυξηθεί σημαντικά. Παράλληλα, η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για το 1,8% του συνόλου των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου. Ενδεικτικό της διάθεσης των πλοιοκτητών να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες, είναι ότι από το σύνολο των νέων παραγγελιών ναυπήγησης πλοίων του πρώτου εξαμήνου, το 61% με όρους μεταφορικής ικανότητας και το 68% με όρους συνολικού κόστους, αφορούσε πλοία με χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Αξίζει να σημειωθεί ότι συνολικά το 2021, το ποσοστό των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων με εναλλακτικές πηγές καυσίμων, δεν είχε ξεπεράσει το 31,7% του συνολικού μεγέθους (τονάζ). Παρόλα αυτά, σε απόλυτους αριθμούς αποτέλεσε υπερδιπλασιασμό έναντι του 2020, μιας και πέρσι παραγγέλθηκαν 459 «πράσινα»  πλοία, έναντι 211 πλοίων που είχαν παραγγελθεί το 2020 και μόλις 46 το 2016.

Μεταξύ των νέων τεχνολογιών, το 59% ή 226 πλοία μεγέθους 21 εκατ. τόνων που παραγγέλθηκαν το φετινό πρώτο εξάμηνο, θα κάνουν χρήση LNG ή πετρελαίου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο. Πρόκειται για τις δύο πιο ευρέως διαθέσιμες λύσεις σήμερα. Ένα επιπλέον 16,3% αφορά πλοία που θα μπορούν να κάψουν αμμωνία στο μέλλον, όταν η λύση γίνει εμπορικά διαθέσιμη σε μεγάλη κλίμακα, 0,1% των παραγγελιών θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν υδρογόνο, 1,6% θα χρησιμοποιούν μεθανόλη και 0,8% αφορά σε πλοία με χρήση υβριδικής τεχνολογίας, που αξιοποιεί  ένα συνδυασμό ηλεκτρικής ενέργειας και καυσίμων.

Η Clarksons Research προβλέπει ότι μέχρι τις αρχές του 2023, το 5% του παγκόσμιου στόλου θα κάνει χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και πάνω από 5.300 πλοία, ή 23,6% του τονάζ του στόλου, που διαθέτουν τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμων, όπως ειδικές προπέλες, ρότορες και άλλες τεχνολογίες. Πρόκειται για μια σημαντική αύξηση έναντι του 13% του παγκόσμιου στόλου που είχε τέτοιες τεχνολογίες μόλις πριν από πέντε χρόνια. 

Τα επόμενα χρόνια, το ύψος των επενδύσεων για την υιοθέτηση πιο οικολογικών λύσεων στην ποντοπόρο ναυτιλία αναμένεται να εκτοξευτεί, καθώς σήμερα, το 28,2% του παγκόσμιου στόλου σε όρους μεταφορικής ικανότητας, αφορά πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 15 ετών. Τα πλοία αυτά θα πρέπει να αναβαθμιστούν ενεργειακά, προκειμένου να ικανοποιούν τις νέες αυστηρότερες νόρμες που θα αρχίσουν να τίθενται σταδιακά σε ισχύ τα επόμενα χρόνια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!