BIMCO: Η σκιά της ύφεσης πάνω από την ποντοπόρο ναυτιλία

Ο κίνδυνος της ύφεσης πάνω και από τη ναυτιλία, επισημαίνει η BIMCO, τονίζοντας όμως ότι οι επιδόσεις των επιμέρους κλάδων θα ποικίλουν

Τάνκερ © 123rf.com

«Σύννεφα» πάνω από τον τομέα της ποντοπόρου ναυτιλίας έχουν αρχίσει να μαζεύονται, ως αποτέλεσμα του διαρκώς εντεινόμενου κινδύνου μιας παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, που θα πλήξει τη ζήτηση και για τις θαλάσσιες μεταφορές. Αυτό επισημαίνει στην τελευταία της τριμηνιαία ανάλυση η BIMCO, ο μεγαλύτερος θεσμικός εκπρόσωπος των πλοιοκτητών σε διεθνές επίπεδο. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά, «το ρίσκο μιας παγκόσμιας ύφεσης έχει αυξηθεί, καθώς οι κεντρικές τράπεζες προσπαθούν να καταπολεμήσουν τον υψηλό πληθωρισμό, μέσω ενός συνδυασμού αυξήσεων των επιτοκίων και μείωσης των μέτρων τόνωσης των οικονομιών».

Πάντως, οι επιδόσεις των επιμέρους κλάδων της ναυτιλίας αναμένεται να ποικίλουν. Για παράδειγμα, στον τομέα του ξηρού φορτίου, που διεξάγεται μέσω φορτηγών πλοίων, για το υπόλοιπο του 2022, η BIMCO προβλέπει ανάκαμψη της ναυλαγοράς μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Αυτό θα συμβεί επειδή η απαγόρευση της ΕΕ στις εισαγωγές άνθρακα από την Ρωσία, θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των εισαγωγών από αγορές που βρίσκονται πιο μακριά, αυξάνοντας έτσι το μεταφορικό κόστος. Ταυτόχρονα, μια πιθανή αύξηση της ζήτησης από την Κίνα, θα μπορούσε να ενισχύσει ακόμα περισσότερο την ναυλαγορά. Σε κάθε περίπτωση, η BIMCO δεν αναμένει την ναυλαγορά ξηρού φορτίου να ανακάμψει στο υψηλό επίπεδο που είχε βρεθεί νωρίτερα εντός του έτους.

Για δε το 2023, αναμένεται αύξηση της ζήτησης φορτίων κατά 2%-3%, τη στιγμή που η αντίστοιχη αύξηση της προσφοράς τονάζ, δηλαδή πλοίων, θα κυμανθεί μεταξύ 0% και 1%. Πάντως, η BIMCO επισημαίνει ότι στο μέτωπο της προσφοράς παραμένουν κίνδυνοι, αλλά αντίστοιχα και η προσφορά θα μπορούσε να μειωθεί περαιτέρω αν οι διαλύσεις πλοίων υπερβούν τις εκτιμήσεις. Αυτό που μοιάζει να έχει «κλειδώσει» είναι ότι η ζήτηση θα είναι μεγαλύτερη από την διαθεσιμότητα πλοίων, εξέλιξη που αναμένεται να λειτουργήσει θετικά για την διατήρηση των ναύλων σε υψηλό επίπεδο.

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, κατά την διάρκεια των τελευταίων μηνών, προκύπτει μείωση των προοπτικών, ως αποτέλεσμα του αυξημένου ρίσκου μιας ύφεσης, που θα μειώσει την ζήτηση πετρελαίου, αλλά και η κάμψη της ζήτησης από την Κίνα, λόγω εκτεταμένων μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι διαδοχικές εξάρσεις των κρουσμάτων σε διάφορες περιοχές της χώρας.

Οι εν λόγω παράμετροι, σε συνδυασμό με την απαγόρευση της ΕΕ στις εισαγωγές πετρελαίου, αλλά και την αναμενόμενη αύξηση τόσο της παραγωγής όσο και της κατανάλωσης, συνηγορούν υπέρ της αύξησης της ζήτησης, τόσο μέχρι το τέλος του 2022, όσο και συνολικά το 2023. Η BIMCO προβλέπει άνοδο της τάξεως του 5% και για την ζήτηση αργού πετρελαίου, αλλά και για την ζήτηση πετρελαιοειδών. Στον αντίποδα, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου ναι μεν θα μεγεθυνθεί κατά 5,4% φέτος, αλλά μόλις κατά 1,7% το 2023. Ο δε στόλος μεταφοράς πετρελαιοειδών δεν πρόκειται να αυξηθεί πάνω από 1% τόσο φέτος, όσο και το 2023. Όπως λοιπόν φαίνεται, η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων προβλέπεται να ενισχυθεί σημαντικά το 2023.

Σε ό,τι αφορά στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το 2022 προβλέπεται να ολοκληρωθεί με μείωση του όγκου των μεταφορών κατά 1%-2%, ενώ το 2023, με το καλύτερο σενάριο, αναμένεται ενίσχυση του μεταφορικού έργου κατά 3%-4%. Ωστόσο, η είσοδος πολλών νέων πλοίων στην αγορά, απόρροια των παραγγελιών της προηγούμενης διετίας, πρόκειται να επιδεινώσει το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης κατά την διάρκεια του επόμενου έτους. Έτσι, οι ναύλοι πρόκειται να συνεχίσουν να υποχωρούν και το 2023.

DIMAND
-1.65%
8.37
ΕΛΣΤΡ
-2.16%
2.26
ΚΥΡΙΟ
0.22%
0.93
ΟΛΠ
-3.41%
32.55
CENER
0.32%
9.42
ΙΝΤΕΤ
-0.91%
1.09
ΕΕΕ
0.83%
41.54
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.45
ΙΚΤΙΝ
-0.97%
0.36
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
-0.62%
38.62
ΟΤΟΕΛ
-0.81%
12.32
ΕΒΡΟΦ
-2.90%
1.84
ΡΕΒΟΙΛ
0.91%
1.66
ΜΟΝΤΑ
-2.70%
3.60
ΠΑΙΡ
1.24%
0.98
ΚΟΥΕΣ
-1.29%
6.10
ΑΡΑΙΓ
-0.99%
12.00
ΜΙΝ
-4.94%
0.46
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.86
ΤΕΝΕΡΓ
1.90%
20.38
ΑΣΤΑΚ
-1.41%
7.00
ΙΝΛΙΦ
0.00%
4.78
ΔΡΟΜΕ
5.17%
0.35
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.30
ΠΕΙΡ
-1.41%
5.18
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΦΡΛΚ
-1.22%
4.05
AKTR
-1.11%
5.33
ΛΑΜΔΑ
-1.20%
6.60
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.37%
1.63
ΚΑΡΕΛ
0.00%
314.00
ΙΝΤΚΑ
1.10%
3.22
ΚΤΗΛΑ
-0.99%
2.00
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΒΙΟΚΑ
-2.49%
1.77
ΟΛΘ
-0.71%
28.10
ΚΟΥΑΛ
-0.91%
1.30
ΝΑΚΑΣ
-1.95%
3.02
ΙΝΤΕΚ
0.81%
6.19
ΝΑΥΠ
-5.06%
0.79
ΜΕΒΑ
-0.25%
4.07
ΠΕΤΡΟ
0.00%
7.96
ΚΕΚΡ
-1.61%
1.22
ΠΡΟΦ
-1.34%
5.14
BOCHGR
-0.33%
6.06
ΕΥΔΑΠ
-0.33%
6.04
ΜΟΤΟ
-0.73%
2.73
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.23
ΜΠΡΙΚ
0.00%
2.48
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
5.90
ΔΟΜΙΚ
-1.82%
2.70
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
-1.34%
0.44
ΜΕΝΤΙ
3.60%
2.30
ΜΕΡΚΟ
-3.19%
36.40
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
-1.79%
3.30
ΕΥΑΠΣ
-0.57%
3.50
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0.25%
0.79
ΟΤΕ
0.00%
14.96
ΔΕΗ
-0.94%
13.67
ΕΛΙΝ
0.00%
2.13
ΛΟΓΟΣ
0.63%
1.61
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
AEM
-2.85%
4.43
ΑΣΚΟ
0.00%
3.35
ΙΝΛΟΤ
-0.91%
1.09
ΛΑΒΙ
-2.35%
0.83
ΕΣΥΜΒ
-0.88%
1.13
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
8.84
ΑΝΔΡΟ
0.00%
6.58
ΔΑΑ
1.00%
9.09
ΒΟΣΥΣ
0.85%
2.36
EVR
-0.60%
1.65
ΚΡΙ
0.63%
16.00
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.78%
5.17
ΠΛΑΘ
-0.24%
4.16
ΙΛΥΔΑ
1.75%
1.75
ΕΚΤΕΡ
-0.30%
1.99
ΒΙΟ
-1.14%
6.07
ΛΑΝΑΚ
7.53%
1.00
TITC
-0.12%
41.00
ΜΟΗ
-1.37%
21.58
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.50
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΑΔΜΗΕ
-1.65%
2.68
ΒΙΟΣΚ
-2.28%
1.50
ΙΑΤΡ
-1.27%
1.94
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
0.00%
0.58
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
-1.64%
6.00
ΕΧΑΕ
-0.74%
5.36
ΠΑΠ
-0.39%
2.54
ΟΠΑΠ
2.78%
18.09
ΑΒΑΞ
0.68%
2.22
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2.14%
2.29
ΜΠΕΛΑ
-0.08%
26.48
ΣΑΡ
-1.72%
12.58
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΕΛΠΕ
-0.52%
7.58
ΕΥΡΩΒ
-2.68%
2.58
ΜΑΘΙΟ
0.30%
0.66
ΑΛΜΥ
-1.05%
4.70
NOVAL
-0.80%
2.48
ΑΤΤ
-1.43%
0.83
ΧΑΙΔΕ
3.57%
0.73
ΑΤΤΙΚΑ
-0.43%
2.31
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
-2.22%
2.21
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
OPTIMA
3.37%
15.96
ΓΕΒΚΑ
-0.68%
1.45
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΑΤΕΚ
4.85%
1.08
ΠΡΕΜΙΑ
0.77%
1.30
ΣΠΕΙΣ
-2.44%
6.40
ΕΛΛ
-0.34%
14.50
CNLCAP
0.00%
0.00
ΑΚΡΙΤ
0.00%
0.77
ΜΙΓ
-0.18%
2.80
ΑΛΦΑ
-1.22%
2.27
ΤΖΚΑ
-2.78%
1.40
ΕΛΤΟΝ
0.11%
1.79
ΣΕΝΤΡ
0.29%
0.34
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΑΒΕ
-1.72%
0.40
ΞΥΛΚ
-0.76%
0.26
ΕΤΕ
-2.33%
9.72
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1.99%
18.72
ΠΛΑΚΡ
-3.33%
14.50