Γ.Δ.
1419.79 +0,02%
ACAG
-0,17%
5.83
CENER
-0,30%
9.86
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+0,31%
9.62
NOVAL
+0,19%
2.62
OPTIMA
+0,46%
13.04
TITC
-0,15%
32.45
ΑΑΑΚ
0,00%
4.78
ΑΒΑΞ
-0,15%
1.338
ΑΒΕ
-1,94%
0.456
ΑΔΜΗΕ
+1,11%
2.275
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
+0,18%
2.83
ΑΛΦΑ
+0,03%
1.569
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.48
ΑΡΑΙΓ
-0,75%
10.62
ΑΣΚΟ
0,00%
2.78
ΑΣΤΑΚ
-2,00%
6.86
ΑΤΕΚ
0,00%
0.356
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.7
ΑΤΤ
+4,37%
4.78
ΑΤΤΙΚΑ
+0,43%
2.34
ΒΙΟ
+0,36%
5.54
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.87
ΒΙΟΣΚ
-0,84%
1.77
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.32
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.31
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,12%
17.32
ΔΑΑ
-0,34%
7.594
ΔΑΙΟΣ
-2,44%
3.2
ΔΕΗ
+0,62%
11.34
ΔΟΜΙΚ
+1,25%
3.25
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,02%
0.307
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.49
ΕΕΕ
-0,12%
33.16
ΕΚΤΕΡ
+0,42%
1.914
ΕΛΒΕ
0,00%
5.7
ΕΛΙΝ
-0,50%
2
ΕΛΛ
-0,37%
13.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,10%
1.954
ΕΛΠΕ
-0,14%
7.005
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.12
ΕΛΤΟΝ
-0,12%
1.65
ΕΛΧΑ
-0,33%
1.828
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.119
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,19%
1.25
ΕΤΕ
-0,57%
7.292
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
-0,54%
5.54
ΕΥΡΩΒ
+0,25%
1.975
ΕΧΑΕ
+0,11%
4.48
ΙΑΤΡ
+4,33%
1.565
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.37
ΙΛΥΔΑ
-1,86%
1.585
ΙΝΚΑΤ
+0,62%
4.88
ΙΝΛΙΦ
-0,82%
4.83
ΙΝΛΟΤ
+0,71%
1.138
ΙΝΤΕΚ
-0,67%
5.89
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.32
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.265
ΙΝΤΚΑ
+2,01%
3.04
ΚΑΡΕΛ
0,00%
322
ΚΕΚΡ
0,00%
1.43
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+1,88%
1.63
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.449
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.18
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.24
ΚΡΙ
-0,37%
13.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.09
ΛΑΒΙ
+0,38%
0.803
ΛΑΜΔΑ
+0,41%
7.28
ΛΑΜΨΑ
+1,09%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.865
ΛΕΒΚ
0,00%
0.278
ΛΕΒΠ
0,00%
0.266
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.35
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.49
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.71
ΜΕΒΑ
-0,78%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.4
ΜΕΡΚΟ
0,00%
43.2
ΜΙΓ
0,00%
3.34
ΜΙΝ
0,00%
0.565
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,47%
21.4
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.96
ΜΟΤΟ
-0,19%
2.635
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.745
ΜΠΕΛΑ
-0,90%
24.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.58
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
+0,18%
33.28
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.9
ΝΑΥΠ
+2,01%
0.912
ΞΥΛΚ
+0,68%
0.296
ΞΥΛΠ
0,00%
0.37
ΟΛΘ
0,00%
20.3
ΟΛΠ
+0,93%
27
ΟΛΥΜΠ
-0,41%
2.43
ΟΠΑΠ
-0,19%
15.87
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,49%
0.825
ΟΤΕ
-0,13%
15.13
ΟΤΟΕΛ
-0,71%
11.12
ΠΑΙΡ
0,00%
0.984
ΠΑΠ
0,00%
2.29
ΠΕΙΡ
+0,45%
3.81
ΠΕΡΦ
+0,30%
6.65
ΠΕΤΡΟ
+0,25%
7.98
ΠΛΑΘ
-1,29%
3.82
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
+0,51%
1.176
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
+0,38%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.77
ΣΑΡ
+1,67%
10.98
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,56%
0.36
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.6
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.36
ΣΠΙ
0,00%
0.602
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.5
ΤΖΚΑ
0,00%
1.46
ΤΡΑΣΤΟΡ
+9,17%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.616
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.9
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.187
ΦΡΛΚ
-0,63%
3.975
ΧΑΙΔΕ
-1,56%
0.63

Το Αμβούργο, ο Πειραιάς και η απόβαση της Κίνας στην Ευρώπη

Σε μία εποχή που ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίνγκ συγκεντρώνει ολοένα και περισσότερες εξουσίες, θυμίζοντας τον Μάο, γεγονός που προκαλεί μεγάλες ανησυχίες στη Δύση, στη Γερμανία βρέθηκε στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης μία υπόθεση που θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλες ανατροπές στις εμπορικές σχέσεις Κίνας-Ευρώπης.

Πρόκειται για το σχέδιο συμμετοχής της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Αμβούργου, θέμα για το οποίο υπήρξε την Τετάρτη συμβιβασμός. Οι Κινέζοι δέχθηκαν μικρότερο ποσοστό και περιορισμένα μετοχικά δικαιώματα ώστε να περιοριστούν οι αντιδράσεις όχι μόνο στο Βερολίνο, αλλά και στις Βρυξέλλες και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας ανακοίνωσε την Τετάρτη πως εγκρίνει τη συμφωνία.

Στα ευρωπαϊκά κεντρικά γραφεία της Cosco στο Αμβούργο εκτυλίχθηκε τις τελευταίες ημέρες η τελευταία πράξη ενός σίριαλ που για κάποιους εκθέτει την εμπορική-γεωπολιτική στρατηγική της Γερμανίας και παράλληλα αναδεικνύει τις πραγματικές επιδιώξεις του «Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού» (μέρους του Belt Road Initiative) που ξεκίνησε πριν περίπου εννέα χρόνια ο Σι με στόχο να αναδιαμορφώσει το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, χρηματοδοτώντας λιμάνια και συναφείς υποδομές.

Η Cosco, το κινεζικό μεγαθήριο των λιμανιών, είχε εδώ και ενάμιση χρόνο καταθέσει πρόταση για την εξαγορά ποσοστού 35% στο λιμάνι του Αμβούργου. Αν και τελικά συμβιβάστηκε με χαμηλότερο ποσοστό (24,9%) και λιγότερα δικαιώματα μειοψηφίας, με βάση πρόταση του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, παραμένουν οι προβληματισμοί που θέτουν όσοι τάχθηκαν κατά της συμφωνίας.

Ο πρώτος αφορά στην αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Αν η πρόταση γίνει αποδεκτή, τότε η Cosco θα έχει στην κατοχή της 8 ευρωπαϊκά λιμάνια, μεταξύ των οποίων και το Λιμάνι του Πειραιά (ποσοστό 67%) που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ναυτιλιακά κέντρα μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής. Συνολικά, κινεζικές εταιρείες έχουν μετοχική συμμετοχή σε 13 ευρωπαϊκά λιμάνια που διαχειρίζονται περίπου το 10% της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Σημειώνεται ότι το Αμβούργο είναι το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, μετά το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, ενώ βρίσκεται ακριβώς πάνω από το λιμάνι του Πειραιά που καταλαμβάνει την πέμπτη θέση. Το εκτενές σιδηροδρομικό δίκτυο που συνδέει το Αμβούργο με τις ευρωπαϊκές αγορές αποτελεί για την Κίνα και μετά τον Πειραιά, μία δεύτερη τεράστια εμπορική πύλη εισόδου προς την Γηραιά Ήπειρο.

Ο δεύτερος προβληματισμός σχετίζονταν με έναν όρο που έχει θέσει η Cosco η οποία τελικά τον απέσυρε. Υποστήριζε πως θα καταστήσει το λιμάνι του Αμβούργου προτιμώμενο σημείο διακίνησης στην Ευρώπη μόνο εάν περάσει η πρόταση και αποκτήσει το 30%. Ο εν λόγω όρος προκάλεσε την αντίδραση του γερμανικού Ινστιτούτου του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία IfW, που κάνει λόγο για κινεζικό εκβιασμό.

Όταν η Cosco έλεγε ότι «θα γίνετε το προτιμώμενο λιμάνι αν δεχτείτε την εξαγορά του ποσοστού», εύλογα σκέφτεται κανείς τι θα συμβεί αν δεν περάσει η πρόταση εξαγοράς; Μήπως η Cosco θα μεταφέρει τον μεγαλύτερο όγκο των εμπορευματοκιβωτίων στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα;

Ειδικοί σε θέματα γεωστρατηγικής επισημαίνουν ότι η Cosco δεν είναι μία κανονική ναυτιλιακή, όπως π.χ. η Maersk από τη Δανία, αλλά μία πολύτιμη κρατική εταιρεία της Κίνας που χρησιμοποιείται ως εργαλείο εμπορικής διείσδυσης του Πεκίνου σε ξένες αγορές και ειδικότερα στην Ευρώπη. Συνολικά, εκτιμάται ότι το Πεκίνο κατέχει ποσοστά σε 100 λιμάνια σε 63 χώρες.

Σημειώνεται ότι από το 2015, η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Γερμανίας, ενώ πολλές φορές το Βερολίνο έχει δεχθεί σκληρή κριτική από άλλες ευρωπαϊκές χώρες για τη στρατηγική του, διότι αφήνει την Κίνα να εισβάλλει εμπορικά στην Ευρώπη με διάφορους τρόπους και εξαγορές εταιρειών κομβικών κλάδων όπως της τεχνολογίας. Επίσης, η Κίνα αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή εισαγωγών για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών, με πάνω από 1 δισ. δολάρια εμπορικών συναλλαγών την ημέρα.

Τέλος, το Πεκίνο κατηγορείται ότι χρηματοδοτεί την ανάπτυξη λιμανιών ανά τον κόσμο με πολύ πιο ευνοϊκούς όρους απ’ ότι ισχύουν στη Δύση, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει σήμερα ένα ντόμινο προβληματικών project, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Σρι Λάνκα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!