Γ.Δ.
1428.39 +0,63%
ACAG
+0,17%
5.85
CENER
+0,51%
9.94
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
0,00%
9.59
NOVAL
-0,57%
2.6
OPTIMA
0,00%
12.98
TITC
+1,38%
32.95
ΑΑΑΚ
0,00%
4.78
ΑΒΑΞ
0,00%
1.34
ΑΒΕ
+0,65%
0.468
ΑΔΜΗΕ
+0,44%
2.26
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
+0,18%
2.83
ΑΛΦΑ
+1,50%
1.592
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.48
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.7
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.356
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.7
ΑΤΤ
+13,97%
5.22
ΑΤΤΙΚΑ
+1,72%
2.37
ΒΙΟ
+1,45%
5.6
ΒΙΟΚΑ
+1,34%
1.895
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.785
ΒΙΟΤ
+1,55%
0.262
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.32
ΓΕΒΚΑ
+3,82%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,35%
17.28
ΔΑΑ
-0,39%
7.59
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+3,11%
11.62
ΔΟΜΙΚ
+0,31%
3.22
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,36%
0.308
ΕΒΡΟΦ
+1,68%
1.515
ΕΕΕ
-0,60%
33
ΕΚΤΕΡ
-0,31%
1.9
ΕΛΒΕ
-1,75%
5.6
ΕΛΙΝ
-0,50%
2
ΕΛΛ
0,00%
13.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,31%
1.95
ΕΛΠΕ
-0,14%
7.005
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.12
ΕΛΤΟΝ
+2,18%
1.688
ΕΛΧΑ
+0,55%
1.844
ΕΠΙΛΚ
+0,84%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,79%
1.275
ΕΤΕ
-0,49%
7.298
ΕΥΑΠΣ
+2,22%
3.23
ΕΥΔΑΠ
+1,26%
5.64
ΕΥΡΩΒ
+1,12%
1.992
ΕΧΑΕ
+0,22%
4.485
ΙΑΤΡ
+4,00%
1.56
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.37
ΙΛΥΔΑ
+0,31%
1.62
ΙΝΚΑΤ
+2,47%
4.97
ΙΝΛΙΦ
+0,62%
4.9
ΙΝΛΟΤ
+3,19%
1.166
ΙΝΤΕΚ
+1,18%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.32
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.265
ΙΝΤΚΑ
+1,51%
3.025
ΚΑΡΕΛ
-0,62%
320
ΚΕΚΡ
0,00%
1.43
ΚΕΠΕΝ
-8,13%
1.47
ΚΛΜ
+1,25%
1.62
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.449
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,19%
5.25
ΚΡΙ
-2,99%
13
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.09
ΛΑΒΙ
+1,25%
0.81
ΛΑΜΔΑ
+3,31%
7.49
ΛΑΜΨΑ
+2,19%
37.4
ΛΑΝΑΚ
+1,73%
0.88
ΛΕΒΚ
0,00%
0.278
ΛΕΒΠ
0,00%
0.266
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.35
ΛΟΥΛΗ
+0,80%
2.51
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.71
ΜΕΒΑ
-2,33%
3.77
ΜΕΝΤΙ
-0,83%
2.38
ΜΕΡΚΟ
0,00%
43.2
ΜΙΓ
+0,60%
3.36
ΜΙΝ
0,00%
0.565
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,56%
21.42
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.96
ΜΟΤΟ
-2,08%
2.585
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.745
ΜΠΕΛΑ
+0,16%
24.44
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.59
ΜΠΡΙΚ
-0,25%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
+1,87%
33.84
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.9
ΝΑΥΠ
-4,03%
0.858
ΞΥΛΚ
-1,36%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.37
ΟΛΘ
+0,49%
20.4
ΟΛΠ
+0,93%
27
ΟΛΥΜΠ
-0,82%
2.42
ΟΠΑΠ
-0,50%
15.82
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,37%
0.824
ΟΤΕ
+1,65%
15.4
ΟΤΟΕΛ
-0,71%
11.12
ΠΑΙΡ
+1,63%
1
ΠΑΠ
+0,44%
2.3
ΠΕΙΡ
+0,71%
3.82
ΠΕΡΦ
+6,94%
7.09
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.96
ΠΛΑΘ
0,00%
3.87
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
0,00%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
+0,85%
1.18
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
+3,07%
5.37
ΡΕΒΟΙΛ
-0,57%
1.76
ΣΑΡ
+1,30%
10.94
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,28%
0.357
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.6
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.36
ΣΠΙ
+1,66%
0.612
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
19.52
ΤΖΚΑ
-2,40%
1.425
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.09
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.9
ΦΡΙΓΟ
-8,02%
0.172
ΦΡΛΚ
+0,63%
4.025
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Το Αμβούργο, ο Πειραιάς και η απόβαση της Κίνας στην Ευρώπη

Σε μία εποχή που ο Κινέζος ηγέτης Σι Τζινπίνγκ συγκεντρώνει ολοένα και περισσότερες εξουσίες, θυμίζοντας τον Μάο, γεγονός που προκαλεί μεγάλες ανησυχίες στη Δύση, στη Γερμανία βρέθηκε στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης μία υπόθεση που θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλες ανατροπές στις εμπορικές σχέσεις Κίνας-Ευρώπης.

Πρόκειται για το σχέδιο συμμετοχής της κινεζικής Cosco στο λιμάνι του Αμβούργου, θέμα για το οποίο υπήρξε την Τετάρτη συμβιβασμός. Οι Κινέζοι δέχθηκαν μικρότερο ποσοστό και περιορισμένα μετοχικά δικαιώματα ώστε να περιοριστούν οι αντιδράσεις όχι μόνο στο Βερολίνο, αλλά και στις Βρυξέλλες και η ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας ανακοίνωσε την Τετάρτη πως εγκρίνει τη συμφωνία.

Στα ευρωπαϊκά κεντρικά γραφεία της Cosco στο Αμβούργο εκτυλίχθηκε τις τελευταίες ημέρες η τελευταία πράξη ενός σίριαλ που για κάποιους εκθέτει την εμπορική-γεωπολιτική στρατηγική της Γερμανίας και παράλληλα αναδεικνύει τις πραγματικές επιδιώξεις του «Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού» (μέρους του Belt Road Initiative) που ξεκίνησε πριν περίπου εννέα χρόνια ο Σι με στόχο να αναδιαμορφώσει το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, χρηματοδοτώντας λιμάνια και συναφείς υποδομές.

Η Cosco, το κινεζικό μεγαθήριο των λιμανιών, είχε εδώ και ενάμιση χρόνο καταθέσει πρόταση για την εξαγορά ποσοστού 35% στο λιμάνι του Αμβούργου. Αν και τελικά συμβιβάστηκε με χαμηλότερο ποσοστό (24,9%) και λιγότερα δικαιώματα μειοψηφίας, με βάση πρόταση του καγκελαρίου Όλαφ Σολτς, παραμένουν οι προβληματισμοί που θέτουν όσοι τάχθηκαν κατά της συμφωνίας.

Ο πρώτος αφορά στην αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στα ευρωπαϊκά λιμάνια. Αν η πρόταση γίνει αποδεκτή, τότε η Cosco θα έχει στην κατοχή της 8 ευρωπαϊκά λιμάνια, μεταξύ των οποίων και το Λιμάνι του Πειραιά (ποσοστό 67%) που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ναυτιλιακά κέντρα μεταξύ Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής. Συνολικά, κινεζικές εταιρείες έχουν μετοχική συμμετοχή σε 13 ευρωπαϊκά λιμάνια που διαχειρίζονται περίπου το 10% της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων.

Σημειώνεται ότι το Αμβούργο είναι το τρίτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, μετά το Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, ενώ βρίσκεται ακριβώς πάνω από το λιμάνι του Πειραιά που καταλαμβάνει την πέμπτη θέση. Το εκτενές σιδηροδρομικό δίκτυο που συνδέει το Αμβούργο με τις ευρωπαϊκές αγορές αποτελεί για την Κίνα και μετά τον Πειραιά, μία δεύτερη τεράστια εμπορική πύλη εισόδου προς την Γηραιά Ήπειρο.

Ο δεύτερος προβληματισμός σχετίζονταν με έναν όρο που έχει θέσει η Cosco η οποία τελικά τον απέσυρε. Υποστήριζε πως θα καταστήσει το λιμάνι του Αμβούργου προτιμώμενο σημείο διακίνησης στην Ευρώπη μόνο εάν περάσει η πρόταση και αποκτήσει το 30%. Ο εν λόγω όρος προκάλεσε την αντίδραση του γερμανικού Ινστιτούτου του Κιέλου για την Παγκόσμια Οικονομία IfW, που κάνει λόγο για κινεζικό εκβιασμό.

Όταν η Cosco έλεγε ότι «θα γίνετε το προτιμώμενο λιμάνι αν δεχτείτε την εξαγορά του ποσοστού», εύλογα σκέφτεται κανείς τι θα συμβεί αν δεν περάσει η πρόταση εξαγοράς; Μήπως η Cosco θα μεταφέρει τον μεγαλύτερο όγκο των εμπορευματοκιβωτίων στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα;

Ειδικοί σε θέματα γεωστρατηγικής επισημαίνουν ότι η Cosco δεν είναι μία κανονική ναυτιλιακή, όπως π.χ. η Maersk από τη Δανία, αλλά μία πολύτιμη κρατική εταιρεία της Κίνας που χρησιμοποιείται ως εργαλείο εμπορικής διείσδυσης του Πεκίνου σε ξένες αγορές και ειδικότερα στην Ευρώπη. Συνολικά, εκτιμάται ότι το Πεκίνο κατέχει ποσοστά σε 100 λιμάνια σε 63 χώρες.

Σημειώνεται ότι από το 2015, η Κίνα αποτελεί τον μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο της Γερμανίας, ενώ πολλές φορές το Βερολίνο έχει δεχθεί σκληρή κριτική από άλλες ευρωπαϊκές χώρες για τη στρατηγική του, διότι αφήνει την Κίνα να εισβάλλει εμπορικά στην Ευρώπη με διάφορους τρόπους και εξαγορές εταιρειών κομβικών κλάδων όπως της τεχνολογίας. Επίσης, η Κίνα αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή εισαγωγών για την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών, με πάνω από 1 δισ. δολάρια εμπορικών συναλλαγών την ημέρα.

Τέλος, το Πεκίνο κατηγορείται ότι χρηματοδοτεί την ανάπτυξη λιμανιών ανά τον κόσμο με πολύ πιο ευνοϊκούς όρους απ’ ότι ισχύουν στη Δύση, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει σήμερα ένα ντόμινο προβληματικών project, με χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Σρι Λάνκα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!