Γ.Δ.
1422.32 +1,30%
ACAG
+0,86%
5.89
CENER
+2,56%
9.2
CNLCAP
0,00%
7.5
DIMAND
-0,24%
8.18
NOVAL
-0,37%
2.7
OPTIMA
+0,68%
11.86
TITC
+3,45%
30
ΑΑΑΚ
0,00%
5.9
ΑΒΑΞ
+2,97%
1.456
ΑΒΕ
+6,22%
0.461
ΑΔΜΗΕ
+3,77%
2.2
ΑΚΡΙΤ
-8,51%
0.86
ΑΛΜΥ
+0,55%
2.75
ΑΛΦΑ
+1,57%
1.548
ΑΝΔΡΟ
-0,30%
6.54
ΑΡΑΙΓ
+2,25%
11.37
ΑΣΚΟ
0,00%
2.7
ΑΣΤΑΚ
-3,17%
6.72
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,71%
8.38
ΑΤΤ
0,00%
10.85
ΑΤΤΙΚΑ
+0,44%
2.27
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,50%
5.93
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.39
ΒΙΟΣΚ
-0,78%
1.28
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,70%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,61%
16.4
ΔΑΑ
+2,07%
7.982
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.62
ΔΕΗ
+3,10%
10.96
ΔΟΜΙΚ
+0,50%
4
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,81%
0.329
ΕΒΡΟΦ
+0,34%
1.47
ΕΕΕ
-0,63%
31.62
ΕΚΤΕΡ
+0,72%
4.19
ΕΛΒΕ
0,00%
5.2
ΕΛΙΝ
+3,56%
2.33
ΕΛΛ
0,00%
13.6
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+5,11%
2.47
ΕΛΠΕ
+1,56%
8.14
ΕΛΣΤΡ
-0,46%
2.17
ΕΛΤΟΝ
+0,96%
1.68
ΕΛΧΑ
+1,88%
1.846
ΕΝΤΕΡ
+0,51%
7.9
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.28
ΕΤΕ
+3,24%
8.1
ΕΥΑΠΣ
-1,29%
3.06
ΕΥΔΑΠ
+1,24%
5.7
ΕΥΡΩΒ
+0,98%
2.054
ΕΧΑΕ
+0,40%
5.04
ΙΑΤΡ
+2,67%
1.54
ΙΚΤΙΝ
+0,58%
0.349
ΙΛΥΔΑ
+0,61%
1.65
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.08
ΙΝΛΙΦ
+1,07%
4.71
ΙΝΛΟΤ
-0,36%
1.096
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.74
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,56%
4.8
ΙΝΤΕΤ
+2,14%
1.195
ΙΝΤΚΑ
+1,70%
3.29
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
332
ΚΕΚΡ
+0,39%
1.3
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+3,18%
1.62
ΚΟΡΔΕ
-1,23%
0.483
ΚΟΥΑΛ
-0,70%
1.136
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.22
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.79
ΚΥΡΙΟ
+2,65%
1.16
ΛΑΒΙ
+1,15%
0.876
ΛΑΜΔΑ
-0,30%
6.7
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-3,23%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.278
ΛΕΒΠ
0,00%
0.292
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.35
ΛΟΥΛΗ
+3,77%
2.75
ΜΑΘΙΟ
-0,86%
0.92
ΜΕΒΑ
+1,81%
3.94
ΜΕΝΤΙ
-1,06%
2.8
ΜΕΡΚΟ
-7,23%
43.6
ΜΙΓ
-2,13%
3.67
ΜΙΝ
+0,82%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,15%
24.68
ΜΟΝΤΑ
+1,45%
3.5
ΜΟΤΟ
+1,94%
2.89
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
+1,61%
26.46
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.38
ΜΠΡΙΚ
+1,34%
1.89
ΜΠΤΚ
0,00%
0.64
ΜΥΤΙΛ
+0,34%
35.76
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.928
ΞΥΛΚ
+2,32%
0.265
ΞΥΛΠ
+5,61%
0.565
ΟΛΘ
0,00%
21.5
ΟΛΠ
+1,01%
25.1
ΟΛΥΜΠ
-1,63%
2.41
ΟΠΑΠ
-0,34%
14.75
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,22%
0.921
ΟΤΕ
+0,07%
13.5
ΟΤΟΕΛ
+2,08%
11.76
ΠΑΙΡ
0,00%
1.095
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
+1,39%
3.565
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.1
ΠΛΑΘ
+1,17%
3.895
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.3
ΠΡΔ
0,00%
0.276
ΠΡΕΜΙΑ
+0,89%
1.14
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,67%
4.52
ΡΕΒΟΙΛ
+1,91%
1.6
ΣΑΡ
-0,18%
11
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+2,42%
0.339
ΣΙΔΜΑ
-0,83%
1.8
ΣΠΕΙΣ
+3,41%
6.68
ΣΠΙ
-1,55%
0.636
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+1,40%
18.88
ΤΖΚΑ
0,00%
1.43
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+2,04%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
+2,47%
3.945
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.615

Έως και 14,5 δισ. το επιπλέον κόστος στις θαλάσσιες μεταφορές το 2024

Έως και 14,5 δισ. δολάρια προβλέπεται να αυξηθεί το θαλάσσιο μεταφορικό κόστος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αρχής γενομένης από το 2024. Στην πρόβλεψη αυτή προχώρησε πρόσφατα η βρετανική Drewry, εταιρεία που ειδικεύεται στις μελέτες γύρω από την εμπορική ναυτιλία.

Η επιβολή φόρων «άνθρακα», αρχής γενομένης από το 2024 (με βάση τα σημερινά δεδομένα), αναμένεται να εκτινάξει το κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες με την σειρά τους, θα το μετακυλίσουν στους τελικούς καταναλωτές, δηλαδή στις εισαγωγικές κι εξαγωγικές εταιρείες.

Όπως εξηγεί η Drewry, η Ε.Ε. θα είναι η πρώτη περιοχή, η οποία θα επιβάλλει σχετικές επιβαρύνσεις στη ναυτιλία, μέσω του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (Emission Trading System). Ουσιαστικά, οι ναυτιλιακές εταιρείες ή οι ναυλωτές των πλοίων, θα υποχρεώνονται στην καταβολή ενός ειδικού τέλους, σε περίπτωση που το πλοίο τους χρησιμοποιεί συμβατικά ορυκτά καύσιμα. Μάλιστα, το τέλος αυτό θα επιβάλλεται όχι μόνο στα φορτία που διακινούνται εντός Ε.Ε., αλλά στο σύνολο των φορτίων που εισέρχονται κι εξέρχονται των ευρωπαϊκών χωρικών υδάτων.

Προκειμένου να αποφύγουν τα σχετικά τέλη, οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές θα υποχρεωθούν να στραφούν σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), η «πράσινη» μεθανόλη και η «πράσινη» αμμωνία. Δεδομένου όμως ότι η διαθεσιμότητα και οι υποδομές ανεφοδιασμού με τις δύο τελευταίες μορφές καυσίμων, βρίσκονται ακόμα σε «εμβρυακό» στάδιο, το πιθανότερο είναι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες να στραφούν στην χρήση LNG. Πέραν φυσικά του υψηλότερου κόστους μιας τέτοιας κίνησης, αρκετές εταιρείες ενδέχεται να αποφύγουν να προχωρήσουν στις απαραίτητες μετατροπές που απαιτούνται στα υφιστάμενα πλοία τους, προκειμένου να μπορούν να χρησιμοποιήσουν LNG ως καύσιμο. Άλλωστε, δεν είναι οικονομικά βιώσιμο κάτι τέτοιο σε όλα τα πλοία, ούτε εφικτό από πρακτικής πλευράς.

Στο πλαίσιο αυτό, η Drewry εκτιμά ότι η μετάβαση αυτή σε πλοία χαμηλών και αργότερα ακόμα και μηδενικών εκπομπών ρύπων, θα είναι ιδιαίτερα δαπανηρή ως διαδικασία και θα οδηγήσει σε υψηλότερο μεταφορικό κόστος. Με βάση τα μοντέλα που έχει «τρέξει» η εταιρεία, για το ύψος των φόρων που θα επιβάλλει η Ε.Ε. και το είδος των καυσίμων που θα επιλέξουν οι πλοιοκτήτες, η Drewry καταλήγει στο συμπέρασμα ότι για το 2024, το επιπλέον κόστος στις μεταφορές θα κυμανθεί μεταξύ 3,5 και 14,5 δισ. δολαρίων, ανάλογα με τον βαθμό στροφής προς το LNG και άλλα «πράσινα» πλοία και τεχνολογίες. Σημαντικός παράγοντας ασφαλώς θα είναι και οι τιμές του LNG στο μέλλον.

Ήδη πάντως, οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες της Ευρώπης, προειδοποιούν για σημαντικές αυξήσεις. Η δανέζικη Maersk ανακοίνωσε πριν από μερικούς μήνες ότι σχεδιάζει την εισαγωγή προσαυξήσεων της τάξεως των 170 ευρώ για την μεταφορά κάθε εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Β. Ευρώπη και 185 ευρώ για τα κοντέινερ από την Βόρεια Ευρώπη προς τις ΗΠΑ, ως απάντηση στους νέους κανονισμούς που θα ισχύσουν στην Ε.Ε. Πριν από μερικές ημέρες, η ελβετική MSC ανέφερε και αυτή ότι σχεδιάζει την εισαγωγή προσαυξήσεων ύψους 138 ευρώ για κάθε κοντέινερ που θα μεταφέρει από την Ασία προς την Β. Ευρώπη.

Όπως είναι σαφές λοιπόν, το κόστος για την «πράσινη» μετάβαση της ναυτιλίας θα είναι αρκετά υψηλό. Το θετικό είναι ότι οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει στο επίπεδο του 2019, πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, με το μεταφορικό κόστος να έχει ολοκληρώσει τον ανοδικό «κύκλο» της προηγούμενης διετίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!