Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Έως και 14,5 δισ. το επιπλέον κόστος στις θαλάσσιες μεταφορές το 2024

Έως και 14,5 δισ. δολάρια προβλέπεται να αυξηθεί το θαλάσσιο μεταφορικό κόστος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αρχής γενομένης από το 2024. Στην πρόβλεψη αυτή προχώρησε πρόσφατα η βρετανική Drewry, εταιρεία που ειδικεύεται στις μελέτες γύρω από την εμπορική ναυτιλία.

Η επιβολή φόρων «άνθρακα», αρχής γενομένης από το 2024 (με βάση τα σημερινά δεδομένα), αναμένεται να εκτινάξει το κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες με την σειρά τους, θα το μετακυλίσουν στους τελικούς καταναλωτές, δηλαδή στις εισαγωγικές κι εξαγωγικές εταιρείες.

Όπως εξηγεί η Drewry, η Ε.Ε. θα είναι η πρώτη περιοχή, η οποία θα επιβάλλει σχετικές επιβαρύνσεις στη ναυτιλία, μέσω του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών της ΕΕ (Emission Trading System). Ουσιαστικά, οι ναυτιλιακές εταιρείες ή οι ναυλωτές των πλοίων, θα υποχρεώνονται στην καταβολή ενός ειδικού τέλους, σε περίπτωση που το πλοίο τους χρησιμοποιεί συμβατικά ορυκτά καύσιμα. Μάλιστα, το τέλος αυτό θα επιβάλλεται όχι μόνο στα φορτία που διακινούνται εντός Ε.Ε., αλλά στο σύνολο των φορτίων που εισέρχονται κι εξέρχονται των ευρωπαϊκών χωρικών υδάτων.

Προκειμένου να αποφύγουν τα σχετικά τέλη, οι πλοιοκτήτες και οι ναυλωτές θα υποχρεωθούν να στραφούν σε εναλλακτικά καύσιμα, όπως το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), η «πράσινη» μεθανόλη και η «πράσινη» αμμωνία. Δεδομένου όμως ότι η διαθεσιμότητα και οι υποδομές ανεφοδιασμού με τις δύο τελευταίες μορφές καυσίμων, βρίσκονται ακόμα σε «εμβρυακό» στάδιο, το πιθανότερο είναι οι περισσότεροι πλοιοκτήτες να στραφούν στην χρήση LNG. Πέραν φυσικά του υψηλότερου κόστους μιας τέτοιας κίνησης, αρκετές εταιρείες ενδέχεται να αποφύγουν να προχωρήσουν στις απαραίτητες μετατροπές που απαιτούνται στα υφιστάμενα πλοία τους, προκειμένου να μπορούν να χρησιμοποιήσουν LNG ως καύσιμο. Άλλωστε, δεν είναι οικονομικά βιώσιμο κάτι τέτοιο σε όλα τα πλοία, ούτε εφικτό από πρακτικής πλευράς.

Στο πλαίσιο αυτό, η Drewry εκτιμά ότι η μετάβαση αυτή σε πλοία χαμηλών και αργότερα ακόμα και μηδενικών εκπομπών ρύπων, θα είναι ιδιαίτερα δαπανηρή ως διαδικασία και θα οδηγήσει σε υψηλότερο μεταφορικό κόστος. Με βάση τα μοντέλα που έχει «τρέξει» η εταιρεία, για το ύψος των φόρων που θα επιβάλλει η Ε.Ε. και το είδος των καυσίμων που θα επιλέξουν οι πλοιοκτήτες, η Drewry καταλήγει στο συμπέρασμα ότι για το 2024, το επιπλέον κόστος στις μεταφορές θα κυμανθεί μεταξύ 3,5 και 14,5 δισ. δολαρίων, ανάλογα με τον βαθμό στροφής προς το LNG και άλλα «πράσινα» πλοία και τεχνολογίες. Σημαντικός παράγοντας ασφαλώς θα είναι και οι τιμές του LNG στο μέλλον.

Ήδη πάντως, οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες της Ευρώπης, προειδοποιούν για σημαντικές αυξήσεις. Η δανέζικη Maersk ανακοίνωσε πριν από μερικούς μήνες ότι σχεδιάζει την εισαγωγή προσαυξήσεων της τάξεως των 170 ευρώ για την μεταφορά κάθε εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Β. Ευρώπη και 185 ευρώ για τα κοντέινερ από την Βόρεια Ευρώπη προς τις ΗΠΑ, ως απάντηση στους νέους κανονισμούς που θα ισχύσουν στην Ε.Ε. Πριν από μερικές ημέρες, η ελβετική MSC ανέφερε και αυτή ότι σχεδιάζει την εισαγωγή προσαυξήσεων ύψους 138 ευρώ για κάθε κοντέινερ που θα μεταφέρει από την Ασία προς την Β. Ευρώπη.

Όπως είναι σαφές λοιπόν, το κόστος για την «πράσινη» μετάβαση της ναυτιλίας θα είναι αρκετά υψηλό. Το θετικό είναι ότι οι ναύλοι έχουν υποχωρήσει στο επίπεδο του 2019, πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, με το μεταφορικό κόστος να έχει ολοκληρώσει τον ανοδικό «κύκλο» της προηγούμενης διετίας.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!