Γ.Δ.
1448.7 +0,06%
ACAG
+1,54%
6.6
CENER
+1,75%
7.57
CNLCAP
+2,96%
6.95
DIMAND
-0,10%
9.68
OPTIMA
+3,70%
10.66
TITC
-0,53%
28.2
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,40%
1.484
ΑΒΕ
+0,61%
0.494
ΑΔΜΗΕ
-0,89%
2.23
ΑΚΡΙΤ
+1,10%
0.92
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.627
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.8
ΑΡΑΙΓ
-0,24%
12.3
ΑΣΚΟ
-0,38%
2.65
ΑΣΤΑΚ
-1,08%
7.32
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+6,37%
8.02
ΑΤΤ
-0,44%
11.25
ΑΤΤΙΚΑ
+1,27%
2.39
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-0,69%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.65
ΒΙΟΣΚ
+0,41%
1.225
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.182
ΒΟΣΥΣ
-4,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
-3,89%
1.605
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,96%
16.44
ΔΑΑ
+0,12%
8.458
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,53%
11.36
ΔΟΜΙΚ
+1,45%
4.545
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,29%
0.349
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.69
ΕΕΕ
0,00%
29.5
ΕΚΤΕΡ
+3,31%
4.365
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΙΝ
0,00%
2.41
ΕΛΛ
-1,39%
14.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,97%
2.595
ΕΛΠΕ
-0,36%
8.28
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.48
ΕΛΤΟΝ
+0,43%
1.868
ΕΛΧΑ
-1,02%
1.95
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.86
ΕΠΙΛΚ
+9,79%
0.157
ΕΠΣΙΛ
+5,10%
10.1
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.245
ΕΤΕ
+1,92%
7.656
ΕΥΑΠΣ
-0,61%
3.25
ΕΥΔΑΠ
-0,86%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,64%
2.017
ΕΧΑΕ
-1,91%
5.13
ΙΑΤΡ
-0,61%
1.64
ΙΚΤΙΝ
-1,76%
0.447
ΙΛΥΔΑ
-3,03%
1.6
ΙΝΚΑΤ
-0,60%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,83%
4.78
ΙΝΛΟΤ
-2,56%
1.14
ΙΝΤΕΚ
-2,66%
6.23
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,91%
4.38
ΙΝΤΕΤ
+3,24%
1.275
ΙΝΤΚΑ
-0,70%
3.525
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-0,63%
1.585
ΚΕΠΕΝ
+9,89%
2
ΚΛΜ
-1,88%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-2,59%
0.526
ΚΟΥΑΛ
-3,23%
1.38
ΚΟΥΕΣ
-1,93%
5.59
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,91%
11.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,14%
1.43
ΛΑΒΙ
-1,05%
0.846
ΛΑΜΔΑ
-1,56%
6.92
ΛΑΜΨΑ
+1,85%
33
ΛΑΝΑΚ
+3,64%
1.14
ΛΕΒΚ
0,00%
0.352
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+2,55%
2.82
ΜΑΘΙΟ
-0,47%
1.06
ΜΕΒΑ
+2,33%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,03%
2.95
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+1,02%
3.95
ΜΙΝ
+2,36%
0.65
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,79%
27.28
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.02
ΜΟΤΟ
-0,99%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.74
ΜΠΕΛΑ
+1,14%
28.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.96
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
-1,29%
38.3
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+0,49%
1.035
ΞΥΛΚ
-1,00%
0.297
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
-2,40%
0.326
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.4
ΟΛΠ
+0,61%
24.9
ΟΛΥΜΠ
-1,03%
2.87
ΟΠΑΠ
-0,42%
16.58
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.878
ΟΤΕ
-0,97%
14.28
ΟΤΟΕΛ
-0,16%
12.86
ΠΑΙΡ
-1,64%
1.2
ΠΑΠ
-0,38%
2.61
ΠΕΙΡ
0,00%
4
ΠΕΤΡΟ
-0,69%
8.6
ΠΛΑΘ
-0,74%
4.04
ΠΛΑΚΡ
+0,65%
15.6
ΠΡΔ
0,00%
0.3
ΠΡΕΜΙΑ
+0,34%
1.164
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-1,69%
4.37
ΡΕΒΟΙΛ
+0,31%
1.63
ΣΑΡ
+1,02%
11.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,53%
0.378
ΣΙΔΜΑ
-1,94%
2.02
ΣΠΕΙΣ
+0,80%
7.6
ΣΠΙ
-3,90%
0.74
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-1,04%
18.11
ΤΖΚΑ
-4,48%
1.6
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,92%
1.73
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+1,39%
0.366
ΦΛΕΞΟ
-3,03%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,27%
0.318
ΦΡΛΚ
+0,12%
4.175
ΧΑΙΔΕ
+2,29%
0.67

Τα περιφερειακά λιμάνια της μεγάλης αγωνίας

Ράθυμα κινούνται οι αποκρατικοποιήσεις των τριών πρώτων περιφερειακών λιμανιών Αλεξανδρούπολης , Ηγουμενίτσας και Καβάλας. Τα ορόσημα υποχωρούν το ένα μετά το άλλο καθώς η πανδημία συνεχίζεται, αλλά και η απουσία διοικητικού συμβουλίου κάνει τα πράγματα να κυλούν αργά στο ΤΑΙΠΕΔ.

Επισήμως για όλα φταίει η πανδημία η οποία καθιστά δύσκολη την κατάθεση των απαραίτητων εγγράφων από τους ενδιαφερόμενους. Έτσι η ανάδειξη των τριών λιστών που θα περιλάβουν τους ενδιαφερόμενους της β’ φάσης των διαγωνισμών (shortlists), η οποία αρχικά ήταν να ολοκληρωθεί τον Γενάρη που πέρασε, τελικά δεν κατάφερε να ολοκληρωθεί ούτε στο τέλος του περασμένου μήνα, όπως είχανε υποσχεθεί, κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Τώρα, το νέο ορόσημο για την ανακοίνωση των ενδιαφερομένων που θα συμμετάσχουν στη διαδικασία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, έχει μετατεθεί για το τέλος Μαρτίου. Σημειώνεται ότι η υποβολή του αρχικού ενδιαφέροντος για τα τρία λιμάνια ολοκληρώθηκε σταδιακά μέχρι τις 30 Οκτωβρίου 2020. Έτσι απαιτήθηκαν πάνω από τέσσερις μήνες για τη συγκέντρωση των δικαιολογητικών των ενδιαφερομένων.

Το πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο, λόγω του γεωστρατηγικού ενδιαφέροντος, είναι αναμφίβολα το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης όπου πωλείται το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ). Για το λιμάνι ενδιαφέρον έχουν δείξει οι Αμερικάνοι οι οποίοι το 2019 προχώρησαν και στον καθαρισμό του πυθμένα του λιμένα. Συγκεκριμένα αμερικανικά συνεργεία ανέλκυσαν βυθισμένο πλοίο προκειμένου να είναι ικανή η προσέγγιση του λιμένα σε πλοία μεγαλύτερου εκτοπίσματος.

Το δεύτερο πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο είναι η πώληση του 67% του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ). Το λιμάνι αυτό είναι το πέμπτο μεγαλύτερο, από άποψη εσόδων. Προηγούνται Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Ηράκλειο.

Το ενδιαφέρον για τα τρία λιμάνια είναι κυρίως εγχώριο. Μόνον για τον ΟΛΑ υπάρχει ισχυρό διεθνές ενδιαφέρον και είναι αυτό της γαλλικής Bollore. Επίσης για τον ΟΛΗΓ υπάρχει ενδιαφέρον από τον όμιλο Grimaldi, ο οποίος ήδη διαθέτει σημαντική παρουσία στη χώρα μας. Αντίθετα, το πέραν του Ατλαντικού ενδιαφέρον, δεν ήταν ανάλογο των αρχικών υψηλών προσδοκιών που είχαν δημιουργηθεί, παρά τις κινήσεις των Αμερικανών στη βυθοκόρηση του λιμένα.

Από ελληνικής πλευράς ωστόσο συμμετέχουν μεγάλα σχήματα. Μεταξύ αυτών ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (ΟΛΑ, ΟΛΚ), ο Όμιλος Kοπελούζου (ΟΛΑ), η Imerys (ΟΛΚ), όμιλος Goldair (ΟΛΑ, ΟΛΚ) και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΑ, ΟΛΚ και ΟΛΗΓ). Πάντως, οι ντόπιοι ενδιαφερόμενοι είναι πιο «ζεστοί» από τους διεθνείς παίκτες.

Το «χλιαρό» ενδιαφέρον των ξένων αποδίδεται κυρίως στα χαμηλά έσοδα και τη χαμηλή κίνηση που σημειώνουν τα τρία λιμάνια. Για παράδειγμα ο ΟΛΑ το 2019 (προ της πανδημικής κρίσης) είχε έσοδα μόλις 0,6 εκατ. ευρώ, ο ΟΛΚ 2εκατ. ευρώ και ο ΟΛΗΓ, που αποτελεί την πύλη επικοινωνίας της χώρας με την Ευρώπη, 6,2 εκατ. ευρώ. Συνολικά και τα τρία λιμάνια της χώρας έχουν έσοδα κάτω των 10 εκατ. ευρώ και στην περασμένη χρήση (2020), για την οποία τα στοιχεία δεν έχουν δημοσιευθεί, τα μεγέθη θα είναι ακόμη χαμηλότερα λόγω της πανδημίας.

Το ενδιαφέρον πάντως είναι σημαντικό, καθώς ορισμένοι διακρίνουν ευκαιρίες. «Πέραν από την προφανή προστιθέμενη γεωπολιτικής αξία του λιμανιού, ανοίγονται σε βάθος δεκαετίας και καλές προοπτικές ανάπτυξης, εάν και εφόσον η Αλεξανδρούπολη, μέσω πολλών και χρονοβόρων στην υλοποίηση, είναι η αλήθεια, υποδομών, μπορέσει να καταστεί σημαντικός πόλος ενέργειας, εμπορίου και διαμεταφορών», λέει ο επικεφαλής της Διευθυντής Στρατηγικών Επενδύσεων της Goldair, Βασίλης Μαγκλάρας.

Σημειώνεται ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης φέρεται ως υποψήφια πύλη εμπορευμάτων (και όχι μόνον) για όλες τις παρευξείνιες  περιοχές, αλλά και αρκετές χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής  Ευρώπης, που δεν θέλουν να αξιοποιήσουν την δίοδο των Δαρδανελίων και των στενών του Βοσπόρου. Ωστόσο για να συμβεί κάτι τέτοιο απαιτείται μια αξιόπιστη σιδηροδρομική σύνδεση του ΟΛΑ, τόσο με την Θεσσαλονίκη, όσο και με τη γειτονική Βουλγαρία, η οποία σήμερα δεν υπάρχει. Η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης-Αλεξανδρούπολης διαρκεί 8,5 ώρες ενώ έχουν σταματήσει εντελώς τα δρομολόγια Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς, καθώς η ζήτηση είναι μηδενική.

Νέα πνοή στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναμφίβολα θα δώσει η δημιουργία του πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγρού φυσικού αερίου (FSRU) που θα δημιουργηθεί στα ανοικτά του λιμένα (17 χλμ. από την ακτή). Ο σταθμός αυτός θα μεταφέρει 5,5 δισ. κυβικά μέτρα (κ.μ.) φυσικού αερίου στην ενδοχώρα. Η ποσότητα είναι ιδιαίτερα μεγάλη με δεδομένο ότι ο αγωγός ΤΑPθα μεταφέρει κάθε χρόνο μέσω της χώρας 10 δισ. κ.μ. αερίου. Ωστόσο, ο σταθμός FSRUπου συμμετέχουν μεγάλοι επενδυτές (Όμιλος Κοπελούζου, Gaslog, ΔΕΠΑ, Bulgartransgaz, ΔΕΣΦΑ) εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2023.

Επιπλέον ο ΟΛΑ, αλλά και ο ΟΛΚ για τον οποίο το ενδιαφέρον εστιάζεται στον προβλήτα χύδην φορτίου, μπορεί να δώσουν ώθηση στις διαμεταφορές. «Η κρίση κατέδειξε», αναφέρει ο κ. Μαγκλάρας, «αν μη τι άλλο, ότι οι οικονομίες μπορούν να καταστούν ιδιαιτέρως ευάλωτες υπό ορισμένες αρνητικές διεθνείς συγκυρίες. Η Ελλάδα έχει όλες τις δυνατότητες και τις προοπτικές να μπει δυναμικά και επάξια στον παγκόσμιο χάρτη των logistics δημιουργώντας σταδιακά ένα καλύτερο μείγμα συνολικής οικονομικής δραστηριότητας».

Ο ίδιος αναφέρει ακόμη ότι καθώς η πρώτη φάση αποκρατικοποίησης λιμένων έδειξε ότι προχώρησε ιδιαιτέρως καλά, η αγορά περιμένει όχι μόνο την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης, αλλά και τους λιμένες Ηρακλείου, Βόλου και Πάτρας που ακολουθούν. Εκτιμάται ότι η άμβλυνση της κρίσης της πανδημίας, θα δώσει νέα πνοή στην πορεία αποκρατικοποίησης των περιφερειακών λιμένων, που τείνουν να καταστούν λιμάνια της… αγωνίας. Σημειώνεται ότι η διαδικασία αξιοποίησης των 10 περιφερειακών λιμένων έχει ξεκινήσει από το 2016 χωρίς ακόμη να έχει ιδιωτικοποιηθεί έστω και ένα λιμάνι.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!