Γ.Δ.
1474.3 +0,05%
ACAG
-0,79%
6.27
CENER
+0,60%
8.4
CNLCAP
+0,63%
8.05
DIMAND
-0,21%
9.65
OPTIMA
+0,73%
11.1
TITC
+3,32%
31.1
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.46
ΑΒΕ
-1,27%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,90%
2.205
ΑΚΡΙΤ
-3,68%
0.915
ΑΛΜΥ
-0,54%
2.785
ΑΛΦΑ
+0,28%
1.625
ΑΝΔΡΟ
+0,58%
6.92
ΑΡΑΙΓ
-0,55%
12.72
ΑΣΚΟ
0,00%
2.68
ΑΣΤΑΚ
-1,64%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.1
ΑΤΤ
0,00%
11.4
ΑΤΤΙΚΑ
-0,82%
2.42
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,33%
6.07
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.54
ΒΙΟΣΚ
+6,64%
1.445
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-1,71%
2.3
ΓΕΒΚΑ
+3,03%
1.7
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,84%
16.72
ΔΑΑ
-0,05%
8.296
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+3,53%
11.74
ΔΟΜΙΚ
-0,42%
4.76
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,79%
0.349
ΕΒΡΟΦ
+0,60%
1.665
ΕΕΕ
+0,57%
31.6
ΕΚΤΕΡ
+0,56%
4.5
ΕΛΒΕ
+2,97%
5.2
ΕΛΙΝ
-1,62%
2.43
ΕΛΛ
-1,39%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,38%
2.61
ΕΛΠΕ
+0,78%
8.395
ΕΛΣΤΡ
+0,43%
2.35
ΕΛΤΟΝ
+0,22%
1.79
ΕΛΧΑ
-0,25%
2.015
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
-7,14%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
-0,93%
8.064
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.18
ΕΥΔΑΠ
-0,87%
5.73
ΕΥΡΩΒ
+1,52%
2.065
ΕΧΑΕ
+2,52%
5.29
ΙΑΤΡ
+0,88%
1.715
ΙΚΤΙΝ
-2,38%
0.41
ΙΛΥΔΑ
+1,43%
1.775
ΙΝΚΑΤ
-1,30%
5.32
ΙΝΛΙΦ
+0,20%
5
ΙΝΛΟΤ
-0,70%
1.142
ΙΝΤΕΚ
+0,16%
6.21
ΙΝΤΕΡΚΟ
-6,22%
4.22
ΙΝΤΕΤ
+1,99%
1.28
ΙΝΤΚΑ
+0,55%
3.685
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
+2,67%
1.54
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
0,00%
1.625
ΚΟΡΔΕ
-1,13%
0.524
ΚΟΥΑΛ
-0,80%
1.246
ΚΟΥΕΣ
+1,42%
5.72
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-2,14%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,93%
0.852
ΛΑΜΔΑ
-0,29%
6.93
ΛΑΜΨΑ
-1,78%
33.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
0,00%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-0,68%
1.46
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.62
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.08
ΜΕΒΑ
-1,03%
3.86
ΜΕΝΤΙ
+1,02%
2.96
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47.2
ΜΙΓ
+0,88%
4
ΜΙΝ
-1,59%
0.62
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,73%
27.04
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.34
ΜΟΤΟ
+0,50%
3.025
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
-6,80%
27.96
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,76%
1.955
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
39.06
ΝΑΚΑΣ
+0,72%
2.8
ΝΑΥΠ
-1,01%
0.98
ΞΥΛΚ
+0,75%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+3,47%
0.358
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,91%
22.3
ΟΛΠ
-0,20%
24.7
ΟΛΥΜΠ
-1,72%
2.85
ΟΠΑΠ
+0,13%
15.59
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,76%
0.925
ΟΤΕ
+1,33%
14.49
ΟΤΟΕΛ
+0,47%
12.8
ΠΑΙΡ
+2,13%
1.2
ΠΑΠ
-0,38%
2.61
ΠΕΙΡ
-1,16%
3.745
ΠΕΤΡΟ
-0,67%
8.88
ΠΛΑΘ
-0,12%
4
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
-0,52%
1.152
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,31%
4.805
ΡΕΒΟΙΛ
+0,89%
1.71
ΣΑΡ
+0,52%
11.66
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-0,27%
0.371
ΣΙΔΜΑ
-0,26%
1.9
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.94
ΣΠΙ
-3,58%
0.7
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+1,19%
18.68
ΤΖΚΑ
-5,26%
1.53
ΤΡΑΣΤΟΡ
-3,36%
1.15
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.716
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,23%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.29
ΦΡΛΚ
-1,67%
4.11
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.655

ING: Μετ’ εμποδίων το διεθνές εμπόριο έως το β’ τρίμηνο του 2024

Τουλάχιστον μέχρι το δεύτερο τρίμηνο του 2024 προβλέπεται ότι θα διαρκέσει η διατάραξη του παγκόσμιου εμπορίου και της εφοδιαστικής αλυσίδας, λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, προβλέπει η ING σε σχετική της ανάλυση. Την άποψη αυτήν ενστερνίστηκε στα μέσα της εβδομάδας και ο επικεφαλής της Maersk, της μεγαλύτερης ναυτιλιακής εταιρείας παγκοσμίως. Μιλώντας στο Φόρουμ του Νταβός, ο Βίνσεντ Κλερκ τόνισε ότι η διατάραξη των δρομολογίων θα συνεχιστεί τουλάχιστον για μερικούς ακόμα μήνες.

Μετά την πρόσφατη κλιμάκωση των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι και των πυραυλικών επιθέσεων από τις συμμαχικές δυνάμεις των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας, τα πλοία που αποφεύγουν την περιοχή αναμένεται να αυξηθούν εκθετικά, επιτείνοντας τις καθυστερήσεις στην παράδοση φορτίων, αλλά και αυξάνοντας το μεταφορικό κόστος. Η μεγαλύτερη απειλή όμως για την παγκόσμια οικονομία έγκειται στην επανεμφάνιση του υψηλού πληθωρισμού, λίγους μόλις μήνες μετά τη σταδιακή υποχώρησή του και ενώ ήδη κάποια εργοστάσια στην Ευρώπη έχουν αρχίσει να μειώνουν τις βάρδιες τους, μια κι έχουν αρχίσει να εμφανίζονται οι πρώτες ελλείψεις σε πρώτες ύλες.

Όπως φαίνεται, πάντως, και ενώ έχει περάσει ένας και πλέον μήνας από το ξέσπασμα της κρίσης, η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα μοιάζει να επιδεινώνεται, αντί να βελτιώνεται. Μόνο κατά την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου ο αριθμός των πλοίων που πέρασε από την περιοχή ήταν μειωμένος κατά 41% ή 220 πλοία λιγότερα, συγκριτικά με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2023. Ο αριθμός αυτός προβλέπεται ότι θα αυξηθεί ακόμα περισσότερο το επόμενο διάστημα, καθώς στην «εξίσωση» θα προστεθούν επίσης τα δεξαμενόπλοια, αλλά και τα φορτηγά πλοία.

Κατά τη διάρκεια των τριών τελευταίων εβδομάδων περίπου το 80% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περνούν από την περιοχή έχουν αναδρομολογηθεί. Ωστόσο, σύμφωνα με την Clarksons, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 90% κατά την πρώτη εβδομάδα του Ιανουαρίου. Η Maersk και η MSC αναδρομολόγησαν πάνω από 60 πλοία τους μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας σε διάστημα μόλις τριών εβδομάδων. Η αποφυγή της Διώρυγας του Σουέζ μεταφράζεται σε περίπου 10-15 ημέρες μεγαλύτερα ταξίδια, κάτι που σημαίνει ότι η προσφορά πλοίων περιορίζεται κατά περίπου 20%-25%. Αν υπολογιστεί ότι από την κρίσιμη αυτή αρτηρία περνά περίπου το 30% του παγκόσμιου εμπορίου, είναι εμφανές ότι απειλείται ευθέως η εφοδιαστική αλυσίδα. Ήδη διεθνείς εμπορικοί όμιλοι, όπως η ΙΚΕΑ και η Next, προχώρησαν πρόσφατα σε προειδοποιήσεις για τις επιπτώσεις της κρίσης αυτής στα αποτελέσματά τους, λόγω μιας ενδεχόμενης έλλειψης αποθεμάτων ή καθυστερήσεων.

Ωστόσο, η επίπτωση στις τιμές των προϊόντων δεν μοιάζει να είναι πολύ μεγάλη, ακόμα και με αυτά τα δεδομένα. Σύμφωνα με την ανάλυση της ING, ακόμα και με τις αυξήσεις που καταγράφονται στο μεταφορικό κόστος, η επίδραση στην τελική τιμή δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη του 5%-10%, ανάλογα με το προϊόν. Είναι όμως σαφές ότι δεν θα πρέπει να αποκλείονται και φαινόμενα κερδοσκοπίας, ανεξάρτητα από το αν π.χ. το προς πώληση προϊόν βρίσκεται ήδη στις αποθήκες προς διάθεση και δεν έχει επηρεαστεί από το υψηλότερο κόστος των τελευταίων ημερών.

Συνολικά, η ING φαίνεται να υιοθετεί ένα σενάριο ήπιας επίπτωσης στο παγκόσμιο εμπόριο, που ούτως ή άλλως έχει εισέλθει σε μια περίοδο χαμηλής ανάπτυξης, καθώς η διεθνής οικονομία έχει επιβραδυνθεί, οι γεωπολιτικές εντάσεις έχουν αυξηθεί και ο προστατευτισμός συνεχίζει να ενισχύεται. Μάλιστα, σύμφωνα με την ING, ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης του εμπορίου είναι πιθανό να υπολείπεται της μεγέθυνσης της παγκόσμιας οικονομίας για αρκετά ακόμα χρόνια. Αυτό που είναι επίσης σαφές είναι πως οι εξελίξεις των τελευταίων μηνών θα διατηρήσουν τους μεγάλους χρόνους παράδοσης των προϊόντων και την αναποτελεσματικότητα της διεθνούς εφοδιαστικής αλυσίδας. Παρ’ όλα αυτά, οι εμπορικοί όμιλοι έχουν αρχίσει να προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα. Ως εκ τούτου, η ING διατηρεί την πρόβλεψή της για την αύξηση του παγκόσμιου εμπορίου κατά 2,5% το 2024.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!