Γ.Δ.
1469.25 +0,37%
ACAG
-2,23%
5.71
CENER
-0,94%
9.53
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
+1,11%
9.1
NOVAL
+0,18%
2.77
OPTIMA
+0,16%
12.22
TITC
+0,16%
31.6
ΑΑΑΚ
+4,67%
5.6
ΑΒΑΞ
+0,84%
1.44
ΑΒΕ
-2,31%
0.465
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+1,66%
3.07
ΑΛΦΑ
-1,25%
1.66
ΑΝΔΡΟ
+1,21%
6.68
ΑΡΑΙΓ
+0,96%
11.55
ΑΣΚΟ
-0,35%
2.81
ΑΣΤΑΚ
+8,09%
7.48
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,46%
8.6
ΑΤΤ
+0,22%
9.04
ΑΤΤΙΚΑ
+0,38%
2.63
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
5.97
ΒΙΟΚΑ
+2,54%
2.42
ΒΙΟΣΚ
-1,06%
1.4
ΒΙΟΤ
+9,26%
0.236
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-1,68%
2.34
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,79%
17.78
ΔΑΑ
+2,67%
7.998
ΔΑΙΟΣ
+7,19%
3.28
ΔΕΗ
+1,13%
11.63
ΔΟΜΙΚ
-0,67%
3.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,62%
1.62
ΕΕΕ
+0,42%
33.44
ΕΚΤΕΡ
-1,13%
2.185
ΕΛΒΕ
+0,91%
5.55
ΕΛΙΝ
-0,90%
2.21
ΕΛΛ
+0,36%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,48%
2.06
ΕΛΠΕ
-0,88%
7.335
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.26
ΕΛΤΟΝ
+1,84%
1.77
ΕΛΧΑ
-0,11%
1.83
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8.05
ΕΠΙΛΚ
+1,56%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,39%
1.3
ΕΤΕ
-0,02%
8.43
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.34
ΕΥΔΑΠ
+0,52%
5.79
ΕΥΡΩΒ
-0,59%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,53%
4.705
ΙΑΤΡ
+4,78%
1.755
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.405
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.8
ΙΝΚΑΤ
+0,70%
5
ΙΝΛΙΦ
-0,39%
5.1
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.25
ΙΝΤΕΚ
-0,17%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,82%
2.42
ΙΝΤΕΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΚΑ
+0,30%
3.35
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.52
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+1,01%
0.499
ΚΟΥΑΛ
+0,34%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+0,56%
5.37
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,21%
11.55
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.66
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.17
ΛΑΒΙ
0,00%
0.879
ΛΑΜΔΑ
+2,89%
7.48
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.4
ΛΑΝΑΚ
-6,84%
0.885
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.4
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.85
ΜΕΒΑ
-1,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+1,87%
2.72
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
+0,54%
3.695
ΜΙΝ
-0,84%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
23.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
+1,09%
2.77
ΜΟΥΖΚ
-3,70%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,81%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,52%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+2,21%
37
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
-2,91%
0.934
ΞΥΛΚ
+0,70%
0.287
ΞΥΛΠ
0,00%
0.416
ΟΛΘ
+0,48%
21.1
ΟΛΠ
0,00%
27.5
ΟΛΥΜΠ
+1,18%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,69%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,33%
0.899
ΟΤΕ
+0,61%
14.81
ΟΤΟΕΛ
+1,02%
11.84
ΠΑΙΡ
0,00%
1.085
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-0,55%
3.78
ΠΕΤΡΟ
+0,69%
8.76
ΠΛΑΘ
+0,24%
4.21
ΠΛΑΚΡ
-1,33%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.16
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,58%
5.14
ΡΕΒΟΙΛ
-0,99%
2
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,57%
0.347
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.69
ΣΠΕΙΣ
+0,90%
6.74
ΣΠΙ
-0,90%
0.664
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,26%
19.29
ΤΖΚΑ
0,00%
1.515
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
+1,77%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,38%
3.93
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Εφοδιαστικές αλυσίδες: Στα όρια τους τα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου

Την ώρα που τα λιμάνια στη νότια και ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένου και του Πειραιά, επωμίζονται τις επιπτώσεις της κατακόρυφης πτώσης διακίνησης  εμπορευματοκιβωτίων από τη Διώρυγα του Σουέζ, η διαθέσιμη χωρητικότητα στους τερματικούς σταθμούς της δυτικής Μεσόγειου εξαντλείται λόγω της εκτροπής των δρομολογίων από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.

Προστίθεται, ως εκ τούτου, ένα ακόμη εμπόδιο στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες. Η συμφόρηση στα λιμάνια της Βαρκελώνης και της Αλχεθίρας στην Ισπανία, όπως και στο Tanger-Med της Ταγγέρης πυροδοτούν φόβους για την αύξηση του κόστος αποθηκευτικών χώρων και ελλείψεων σε προϊόντα. Η δραματική πτώση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων από την Ερυθρά Θάλασσα, μια από τις κυριότερες οδούς στο παγκόσμιο εμπόριο, λόγω των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία από τους αντάρτες Χούθι, έχει προκαλέσει μεγάλες ανακατατάξεις στις ροές προϊόντων από την Ασία στην Ευρώπη. Οι  ναύλοι  έχουν σημειώσει μεγάλη άνοδο και τα δρομολόγια διαρκούν περίπου ένα δεκαπενθήμερο πιο πολύ.

Οι επιθέσεις πολλαπλασιάστηκαν από τον περσινό Νοέμβριο, με τους Χούθι να στοχεύουν εμπορικά πλοία προκειμένου να αυξήσουν τις πιέσεις στο Ισραήλ, το οποίο κήρυξε πόλεμο στη Λωρίδα της Γάζας μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου. Με τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία ενώνει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, και το Στενό Μπαμπ ελ Μαντέμπ που «βλέπει» στον Ινδικό Ωκεανό να βρίσκονται εκτός κάδρου στη παγκόσμια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, πολλά εμπορικά πλοία φθάνουν στην Ευρώπη από την Αφρική και εκφορτώνουν στα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου. Από εκεί τα εμπορεύματα μεταφορτώνονται σε μικρότερα πλοία με προορισμό λιμενικούς σταθμούς της ανατολικής Μεσογείου.

Ειδήμονες της ναυτιλιακής αγοράς εικάζουν πως οι καθυστερήσεις αυτές μπορεί να αναγκάσουν τις εταιρείες να συγκεντρώσουν περισσότερα αποθέματα στους τερματικούς σταθμούς των λιμανιών, οδηγώντας σε άνοδο το κόστος μίσθωσης. Ο ναυτιλιακός κολοσσός Maersk προειδοποίησε τους πελάτες του για την υψηλή συγκέντρωση εμπορευμάτων στο λιμάνι της Βαρκελώνης. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Μεσογείου αλλά σήμερα οι τερματικοί του σταθμοί έχουν επιφορτιστεί με μεγαλύτερο όγκο εμπορευματοκιβωτίων του συνηθισμένου.

«Σχεδόν πλήρης» είναι επίσης η χωρητικότητα των αποθηκευτικών χώρων στην TTI Algeciras που είναι ένας από τους δυο τερματικούς σταθμούς στο λιμάνι της Αλχεθίρας στην Ανδαλουσία. Στα όρια χωρητικότητας λειτουργεί, επίσης, ο τερματικός σταθμός TC3 στο Μαρόκο, σύμφωνα με δήλωση του Ναμπίλ Μπουμεζούχ, πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της Tangier Alliance. Απευθυνόμενος στους Financial Times, υπογράμμισε πως «είναι μια πρόκληση για την αποτελεσματικότητα και παραγωγικότητα του λιμανιού». Αυτός είναι ο λόγος, εξάλλου, που τα εμπορικά πλοία συναντούν καθυστερήσεις κατά τον ελλιμενισμό τους που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φθάσουν από δυο έως και τρία 24ώρα.

Σύμφωνα με την Lloyds List, τα αιτήματα για ελλιμενισμό στον Πειραιά από τα μεγάλα πλοία εμπορευματοκιβωτίων έχουν μειωθεί κατά 8% το διάστημα από τον Οκτώβριο του 2023 έως τον Φεβρουάριο του 2024 και αντίστοιχα κατά το ένα πέμπτο στο Marsaxlokk της Μάλτας και του Τζόγια Τόρο της Ιταλίας σε σχέση με προηγούμενα έτη. «Υπάρχουν όλο και λιγότερα πλοία εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, ιδιαίτερα προς τα ανατολικά», δήλωσε η Ελεάνορ Χάντλαντ της εταιρείας αναλύσεων Drewry στην ιστοσελίδα της Lloyds List.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!