Γ.Δ.
1414.65 -1,67%
ACAG
-0,53%
5.65
BOCHGR
+0,71%
4.25
CENER
-3,15%
8.62
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,76%
9.13
NOVAL
-0,77%
2.58
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,75%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,43%
1.444
ΑΒΕ
-1,02%
0.485
ΑΔΜΗΕ
-1,84%
2.395
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-3,72%
3.11
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.466
ΑΝΔΡΟ
-1,22%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-2,00%
10.3
ΑΣΚΟ
-2,23%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-0,28%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.74
ΑΤΤ
-4,56%
6.7
ΑΤΤΔ
-11,11%
200
ΑΤΤΙΚΑ
-3,06%
2.22
ΒΙΟ
-3,80%
5.57
ΒΙΟΚΑ
+0,56%
1.785
ΒΙΟΣΚ
-3,13%
1.55
ΒΙΟΤ
+9,93%
0.332
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,58%
17.44
ΔΑΑ
-0,55%
7.578
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-4,09%
11.72
ΔΟΜΙΚ
-3,02%
2.73
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,41%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-0,67%
1.49
ΕΕΕ
-1,60%
33.2
ΕΚΤΕΡ
-1,04%
1.524
ΕΛΒΕ
+1,83%
5.55
ΕΛΙΝ
-2,38%
2.05
ΕΛΛ
-1,11%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,39%
1.8
ΕΛΠΕ
-0,28%
7
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.04
ΕΛΤΟΝ
-1,43%
1.798
ΕΛΧΑ
-1,95%
1.812
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
-2,51%
1.165
ΕΤΕ
-0,91%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.63
ΕΥΡΩΒ
-2,99%
1.95
ΕΧΑΕ
-2,45%
4.38
ΙΑΤΡ
0,00%
1.51
ΙΚΤΙΝ
-3,28%
0.2805
ΙΛΥΔΑ
-2,64%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-1,28%
4.64
ΙΝΛΙΦ
-0,67%
4.42
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.06
ΙΝΤΕΚ
-2,28%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-6,22%
1.13
ΙΝΤΚΑ
-3,52%
2.88
ΚΑΡΕΛ
-1,72%
342
ΚΕΚΡ
-2,19%
1.34
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+0,97%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-0,24%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-1,58%
1.122
ΚΟΥΕΣ
+3,78%
5.76
ΚΡΙ
+1,89%
13.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
-0,26%
0.778
ΛΑΜΔΑ
-1,51%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
+14,04%
0.26
ΛΟΓΟΣ
+0,78%
1.29
ΛΟΥΛΗ
-0,35%
2.81
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,54%
3.68
ΜΕΝΤΙ
-2,59%
2.26
ΜΕΡΚΟ
+7,14%
45
ΜΙΓ
-2,99%
3.25
ΜΙΝ
-5,77%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,99%
20.66
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.66
ΜΟΤΟ
+0,38%
2.62
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-1,62%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.65
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.05
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-2,00%
33.26
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
-2,05%
0.862
ΞΥΛΚ
-2,88%
0.27
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-1,85%
21.2
ΟΛΠ
-0,35%
28.4
ΟΛΥΜΠ
-1,99%
2.46
ΟΠΑΠ
-1,06%
15.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,24%
0.824
ΟΤΕ
-2,12%
15.72
ΟΤΟΕΛ
-1,60%
11.1
ΠΑΙΡ
+1,47%
0.968
ΠΑΠ
+0,44%
2.3
ΠΕΙΡ
-3,74%
3.73
ΠΕΡΦ
-4,19%
6.18
ΠΕΤΡΟ
-0,98%
8.12
ΠΛΑΘ
-1,44%
3.755
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-0,79%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,68%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.65
ΠΡΟΦ
-1,52%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-3,79%
1.65
ΣΑΡ
-0,54%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.337
ΣΙΔΜΑ
+0,93%
1.62
ΣΠΕΙΣ
-1,57%
6.28
ΣΠΙ
-0,33%
0.596
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.65
ΤΖΚΑ
+0,74%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,20%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.3
ΦΡΙΓΟ
-1,72%
0.228
ΦΡΛΚ
-0,92%
3.78
ΧΑΙΔΕ
-2,46%
0.595

Ναυτιλία: Σε ρεκόρ 16 ετών οι τιμές των νεότευκτων πλοίων

Στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 16 ετών, πριν δηλαδή από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, έχουν «σκαρφαλώσει» οι τιμές των νεότευκτων πλοίων, αυξάνοντας σημαντικά το αρχικό κόστος επένδυσης των ναυτιλιακών εταιρειών και μάλιστα σε περίοδο, κατά την οποία το κόστος χρηματοδότησης παραμένει υψηλό. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε πριν από μερικές ημέρες η BIMCO, που εκπροσωπεί εταιρείες που ελέγχουν περίπου το 80% του παγκόσμιου στόλου, μόνο από τις αρχές του 2024 και μέχρι σήμερα, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 3%, ενώ συγκριτικά με το πρόσφατο χαμηλό που είχε καταγραφεί στο τέλος του 2020, το κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες είναι κατά 53% υψηλότερο.

Ένας από τους λόγους ασφαλώς είναι ότι έχουν πολλαπλασιαστεί και οι παραγγελίες από τις αρχές του 2021 και μέχρι σήμερα. Σύμφωνα τον επικεφαλής ναυτιλιακό αναλυτή της BIMCO, κ. Νιλς Ράσμουσεν, το μέγεθος του βιβλίου παραγγελιών έχει αυξηθεί κατά 72%, με αποτέλεσμα να βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο του από τις αρχές του 2012. Συνολικά, τα ναυπηγεία καλούνται να παραδώσουν πλοία συνολικού μεγέθους 133 εκατ. τόνων (CGT), μια αύξηση κατά 56 εκατ. τόνους, συγκριτικά με το τέλος του 2020. Φέτος, η αύξηση σε ετήσια βάση αγγίζει 2%. Κατά το διάστημα από το τέλος του 2020 έως και σήμερα, το 35% των παραγγελιών νέων πλοίων αφορά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και το 30% αφορά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Παράλληλα με την αύξηση της ζήτησης, ένας ακόμα λόγος που έχει πυροδοτήσει την αύξηση του κόστους ναυπήγησης, είναι το κατασκευαστικό κόστος, τόσο σε επίπεδο υλικών και τεχνολογιών, όσο και σε επίπεδο μισθών. Μόνο στην Κίνα, μεταξύ του 2010 και του 2024, οι αμοιβές στον βιομηχανικό κλάδο έχουν υπερτριπλασιαστεί, ενώ την ίδια περίοδο, η μέση ετήσια αύξηση των τιμών ναυπήγησης των πλοίων, δεν έχει ξεπεράσει το 2,3%. Παράλληλα, η αυξημένη χρήση ακριβότερων τεχνολογιών εξοικονόμησης καυσίμων, όπως επίσης και η άνοδος των τιμών των πρώτων υλών, έχουν συμβάλλει στην αύξηση των τιμών των νεότευκτων πλοίων.

Οι εξελίξεις αυτές έχουν πυροδοτήσει και την αλλαγή στάσης συνολικά του ελληνικού εφοπλισμού, που έχει επιταχύνει το ναυπηγικό του πρόγραμμα, προκειμένου να «προλάβει» τις μεγάλες αυξήσεις των τιμών, αλλά και να ανανεώσει τον στόλο. Με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Clarksons πριν από δύο εβδομάδες, το 2023 αποτέλεσε έτος καμπής για τις παραγγελίες από Έλληνες πλοιοκτήτες. Συγκεκριμένα, σε σχέση με το 2023, τα πλοία υπό παραγγελία είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα, ενώ σε σύγκριση με το 2021 είναι σχεδόν 4 φορές περισσότερα ως προς τον αριθμό και πάνω από 2 φορές σε όρους χωρητικότητας. Σήμερα, τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολικής χωρητικότητα 34 εκατ. dwt, αισθητά αυξημένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι προτιμήσεις των πλοιοκτητών. Για παράδειγμα, κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου εξαμήνου, το βιβλίο παραγγελιών για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει υποχωρήσει κατά 16%, ενώ πτώση κατά 3% έχει σημειώσει και το αντίστοιχο βιβλίο παραγγελιών των φορτηγών πλοίων. Στον αντίποδα, όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι πλοιοκτήτες έχουν επικεντρωθεί σε παραγγελίες για νέα πλοία μεταφοράς LNG και δεξαμενόπλοια, ενώ σημαντική αύξηση παραγγελιών καταγράφουν επίσης οι κατηγορίες των κρουαζιερόπλοιων, των πλοίων μεταφοράς υγραερίου, χημικών προϊόντων και τα οχηματαγωγά-επιβατηγά πλοία.

Σύμφωνα με την BIMCO, η επιτάχυνση του παγκόσμιου ναυπηγικού προγράμματος αναμένεται να είναι ακόμα υψηλότερη τα επόμενα χρόνια, καθώς θα πρέπει να προχωρήσει η διαδικασία αντικατάστασης του στόλου που ναυπηγήθηκε κατά την διάρκεια του 2000, που ήταν και ο μεγαλύτερος των τελευταίων δεκαετιών. Εκείνη την περίοδο συντελέστηκε μια άνευ προηγουμένου επέκταση του παγκόσμιου στόλου, λόγω της εκτόξευσης του διεθνούς εμπορίου, ως αποτέλεσμα, κυρίως, της ένταξης της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Η εξέλιξη πυροδότησε την εκτόξευση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας, φέρνοντάς την στην δεύτερη θέση σήμερα, αλλά και προκαλώντας μια τεράστια ανάγκη για πρώτες ύλες, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων μεταφέρθηκε διά της θάλασσας.

Ένας ακόμα λόγος που θα αυξηθεί κι άλλο το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών είναι η ανάγκη να «πέσουν στο νερό» περισσότερα πλοία χαμηλών εκπομπών ρύπων, στο πλαίσιο της συμμόρφωσης της ναυτιλίας με τις διεθνείς νόρμες και τους σχετικούς κανονισμούς, που θα τεθούν σε ισχύ τα επόμενα χρόνια. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να γίνει μια προσεκτική «άσκηση», ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα υπερβολικής επέκτασης της παραγωγικής δυναμικότητας των ναυπηγείων, για να καλύψουν την υψηλή αυτή ζήτηση, κάτι που παρατηρήθηκε κατά την διάρκεια του 2010.

Διαβάστε επίσης

Η Αθήνα είναι η κορυφαία ευρωπαϊκή πρωτεύουσα για τους λάτρεις του καφέ

Περιστέρης: Η συμφωνία με τη Masdar στηρίζει την αυτόνομη ανάπτυξη της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή

Έρχεται νέο δίκτυο ταχυφορτιστών μόνο για ηλεκτρικά ταξί

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!