Γ.Δ.
1414.65 -1,67%
ACAG
-0,53%
5.65
BOCHGR
+0,71%
4.25
CENER
-3,15%
8.62
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,76%
9.13
NOVAL
-0,77%
2.58
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,75%
33
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,43%
1.444
ΑΒΕ
-1,02%
0.485
ΑΔΜΗΕ
-1,84%
2.395
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-3,72%
3.11
ΑΛΦΑ
-2,40%
1.466
ΑΝΔΡΟ
-1,22%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-2,00%
10.3
ΑΣΚΟ
-2,23%
2.63
ΑΣΤΑΚ
-0,28%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,46%
8.74
ΑΤΤ
-4,56%
6.7
ΑΤΤΔ
-11,11%
200
ΑΤΤΙΚΑ
-3,06%
2.22
ΒΙΟ
-3,80%
5.57
ΒΙΟΚΑ
+0,56%
1.785
ΒΙΟΣΚ
-3,13%
1.55
ΒΙΟΤ
+9,93%
0.332
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.36
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,58%
17.44
ΔΑΑ
-0,55%
7.578
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-4,09%
11.72
ΔΟΜΙΚ
-3,02%
2.73
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,41%
0.283
ΕΒΡΟΦ
-0,67%
1.49
ΕΕΕ
-1,60%
33.2
ΕΚΤΕΡ
-1,04%
1.524
ΕΛΒΕ
+1,83%
5.55
ΕΛΙΝ
-2,38%
2.05
ΕΛΛ
-1,11%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,39%
1.8
ΕΛΠΕ
-0,28%
7
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.04
ΕΛΤΟΝ
-1,43%
1.798
ΕΛΧΑ
-1,95%
1.812
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
-2,51%
1.165
ΕΤΕ
-0,91%
7.376
ΕΥΑΠΣ
+0,95%
3.19
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.63
ΕΥΡΩΒ
-2,99%
1.95
ΕΧΑΕ
-2,45%
4.38
ΙΑΤΡ
0,00%
1.51
ΙΚΤΙΝ
-3,28%
0.2805
ΙΛΥΔΑ
-2,64%
1.845
ΙΝΚΑΤ
-1,28%
4.64
ΙΝΛΙΦ
-0,67%
4.42
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.06
ΙΝΤΕΚ
-2,28%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.42
ΙΝΤΕΤ
-6,22%
1.13
ΙΝΤΚΑ
-3,52%
2.88
ΚΑΡΕΛ
-1,72%
342
ΚΕΚΡ
-2,19%
1.34
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+0,97%
1.565
ΚΟΡΔΕ
-0,24%
0.42
ΚΟΥΑΛ
-1,58%
1.122
ΚΟΥΕΣ
+3,78%
5.76
ΚΡΙ
+1,89%
13.45
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
-0,26%
0.778
ΛΑΜΔΑ
-1,51%
7.19
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
+14,04%
0.26
ΛΟΓΟΣ
+0,78%
1.29
ΛΟΥΛΗ
-0,35%
2.81
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,54%
3.68
ΜΕΝΤΙ
-2,59%
2.26
ΜΕΡΚΟ
+7,14%
45
ΜΙΓ
-2,99%
3.25
ΜΙΝ
-5,77%
0.49
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,99%
20.66
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.66
ΜΟΤΟ
+0,38%
2.62
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-1,62%
25.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.65
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.05
ΜΠΤΚ
0,00%
0.615
ΜΥΤΙΛ
-2,00%
33.26
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
-2,05%
0.862
ΞΥΛΚ
-2,88%
0.27
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-1,85%
21.2
ΟΛΠ
-0,35%
28.4
ΟΛΥΜΠ
-1,99%
2.46
ΟΠΑΠ
-1,06%
15.83
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,24%
0.824
ΟΤΕ
-2,12%
15.72
ΟΤΟΕΛ
-1,60%
11.1
ΠΑΙΡ
+1,47%
0.968
ΠΑΠ
+0,44%
2.3
ΠΕΙΡ
-3,74%
3.73
ΠΕΡΦ
-4,19%
6.18
ΠΕΤΡΟ
-0,98%
8.12
ΠΛΑΘ
-1,44%
3.755
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
-0,79%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-0,68%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.65
ΠΡΟΦ
-1,52%
5.2
ΡΕΒΟΙΛ
-3,79%
1.65
ΣΑΡ
-0,54%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.337
ΣΙΔΜΑ
+0,93%
1.62
ΣΠΕΙΣ
-1,57%
6.28
ΣΠΙ
-0,33%
0.596
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.65
ΤΖΚΑ
+0,74%
1.37
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,20%
1.64
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.3
ΦΡΙΓΟ
-1,72%
0.228
ΦΡΛΚ
-0,92%
3.78
ΧΑΙΔΕ
-2,46%
0.595

Χούθι: Τα ”γαλανόλευκα” πλοία που μπήκαν στο στόχαστρο

Από τις αρχές του 2024, η παγκόσμια ναυτιλία και το εμπόριο δια θαλάσσης αντιμετωπίζουν βαρύτατα προβλήματα, από τις αλλεπάλληλες επιθέσεις των Χούθι σε πλοία, που η αντάρτικη ομάδα αξιολογεί ότι εμπλέκονται με το Ισραήλ, στον Κόλπο του Άντεν. Από τις επιθέσεις αυτές, τα ελληνόκτητα πλοία δεν έχουν βγει αλώβητα, ενώ και τα ναύλα για τις ναυτιλιακές σε όλη την υδρόγειο έχουν εκτοξευτεί εξαιτίας των εναλλακτικών διαδρομών που ακολουθούν πλέον τα πλοία.

Χαρακτηριστικό είναι, ότι η χωρητικότητα των πλοίων που εισέρχονται στον Κόλπο του Άντεν μειώθηκε κατά περισσότερο από 70% μεταξύ του α’ εξαμήνου του Δεκεμβρίου 2023 και του α’ εξαμήνου του Φεβρουαρίου 2024. Παράλληλα, όπως καταγράφεται και στην ετήσια έκθεση της Greek Shipping Co-operation Committee, έως την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου, η ολική χωρητικότητα των πλοίων που φθάνουν στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας έχει αυξηθεί κατά 85%, σε σύγκριση με το α’ εξάμηνο του Δεκεμβρίου 2023. Οι αφίξεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα ακρωτήρια εκτινάχθηκαν κατά 328%, όπως φαίνεται στο παρακάτω γράφημα.

Τα εμπορικά πλοία διανύουν πλέον μεγαλύτερες αποστάσεις και αντιμετωπίζουν υψηλότερο λειτουργικό κόστος, ενώ πιέσεις δημιουργούνται και στην πλευρά της προσφοράς. Οι 12 ημέρες επιπλέον χρόνου πλεύσης για ένα πλοίο που πηγαίνει από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ αυξάνουν το κόστος και παρατείνουν τις καθυστερήσεις. Σύμφωνα με την J.P. Morgan Research, το κόστος της ναυτιλίας υπερδιπλασιάστηκε στη διαδρομή Σαγκάη-Ρότερνταμ και αυξήθηκε κατά 350% στη διαδρομή Σαγκάη-Γένοβα μεταξύ 1ης Δεκεμβρίου 2023 και 1ης Φεβρουαρίου 2024.

Χούθι: Αυτά είναι τα ελληνόκτητα πλοία στα οποία επιτέθηκαν

Ένας αριθμός πλοίων που ανήκουν ή ελέγχονται από Έλληνες εφοπλιστές έχουν βιώσει έντονα τις επιθέσεις των ανταρτών της Υεμένης. Τον Ιανουάριο του 2024 σημειώθηκε επίθεση με ναυτικούς πυραύλους στο πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου «Ζωγραφιά». Το πλοίο υπέστη ζημιές, αλλά και τα 24 μέλη του πληρώματος που επέβαιναν δεν έπαθαν τίποτα.

Τον Φεβρουάριο σημειώθηκαν πολλαπλές επιθέσεις εναντίον πλοίων ελληνικών συμφερόντων, συμπεριλαμβανομένου του MV «Sea Champion» με ελληνική σημαία, το οποίο χτυπήθηκε στον Κόλπο του Άντεν. Υπήρξαν δύο απόπειρες επίθεσης με πυραύλους που εξερράγησαν σε κοντινή απόσταση από το πλοίο, προκαλώντας ζημιές σε ένα παράθυρο. Και τα 23 μέλη του πληρώματος επιβίωσαν.

Το MV «Star Iris», ένα φορτηγό πλοίο ελληνικής ιδιοκτησίας με σημαία Νήσων Μάρσαλ που διέσχιζε την Ερυθρά Θάλασσα μεταφέροντας καλαμπόκι από τη Βραζιλία, αποτέλεσε επίσης στόχο τον Χούθι τον Φεβρουάριο. Δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί του πληρώματος, ενώ το πλοίο υπέστη μικρές ζημιές.

Το ελληνόκτητο πλοίο «Star Nasia» υπέστη επίσης ζημιές από τρεις πυραύλους που εκτόξευσαν οι Χούθι τον Φεβρουάριο. Το πλοίο ανέφερε μικρές ζημιές και όλο το πλήρωμα βγήκε ασφαλές.

Τον Απρίλιο, οι Χούθι εκτόξευσαν τρεις βαλλιστικούς πυραύλους κατά πλοίων και τρία UAV από την Υεμένη στην Ερυθρά Θάλασσα, στα ανοικτά των ακτών της Μόκα, προς το MV «Cyclades», ένα υπό σημαία Μάλτας, ελληνικής ιδιοκτησίας πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου. Αναφέρθηκε ότι δεν υπήρξαν τραυματισμοί και το πλοίο συνέχισε για το επόμενο λιμάνι προσέγγισής του.

Οι επιθέσεις των Χούθι επιβραδύνθηκαν στα μέσα Απριλίου, ενώ για μία εβδομάδα δεν σημειώθηκαν επιθέσεις με drones. Αργότερα, ωστόσο, επαναλήφθηκαν και συνεχίστηκαν σε μερικά από τα υψηλότερα επίπεδα που έχουν παρατηρηθεί από την έναρξη των επιθέσεων. Στις αρχές Μαΐου, η αντάρτικη ομάδα ανακοίνωσε την έναρξη μιας «τέταρτης φάσης» κλιμάκωσης των επιθέσεων κατά πλοίων που κατευθύνονται σε ισραηλινά λιμάνια.

Πηγή © IMO/GSCC
Πηγή © IMO/GSCC

Στις 18 Μαΐου, μαχητές των Χούθι χτύπησαν ένα πετρελαιοφόρο με βαλλιστικό πύραυλο, προκαλώντας ζημιές στο υπό σημαία Παναμά ελληνικής ιδιοκτησίας M/T «Wind». Δεν αναφέρθηκαν θύματα. Η επίθεση ωστόσο, προκάλεσε πλημμύρα, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την προσωρινή απώλεια της πρόωσης και του πηδαλίου.

Λίγες ημέρες αργότερα, στις 28 Μαΐου, οι Χούθι εκτόξευσαν πέντε βαλλιστικούς πυραύλους από την Υεμένη στην Ερυθρά Θάλασσα, τρεις από τους οποίους έπληξαν το M/V «Laax», ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου υπό σημαία Νήσων Μάρσαλ, ελληνικής ιδιοκτησίας και εκμετάλλευσης. Το πλοίο συνέχισε το ταξίδι του και ευτυχώς δεν αναφέρθηκαν τραυματισμοί.

Τον Μάιο σημειώθηκε επίσης απόπειρα επίθεσης κατά του MV «Yannis», 68 ναυτικά μίλια ανοικτά της λιμενικής πόλης Hodeida της Υεμένης. Η πυραυλική επίθεση έπληξε το νερό σε κοντινή απόσταση από το πλοίο, με το πλήρωμα και το σκάφος να αναφέρονται ως ασφαλή.

Τέλος, στα μέσα Ιουνίου, το ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο Tutor, υπό σημαία Λιβερίας δέχτηκε επίθεση από τους Χούθι με αποτέλεσμα έναν νεκρό ναυτικό από τις Φιλιππίνες.

Πληγή για το Λιμάνι του Πειραιά οι επιθέσεις, πότε θα υπάρξουν επιπτώσεις στα κέρδη των εταιρειών

Με σημαντική πτώση της τάξεως του 13,5% έκλεισε το πεντάμηνο του 2024 για το Λιμάνι του Πειραιά, όσον αφορά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων. Δεν πρόκειται βέβαια για μία νέα τάση, αφού τα στοιχεία της Cosco Shipping Ports των τελευταίων μηνών, μαρτυρούν τις σοβαρές επιπτώσεις που έχουν προκαλέσει οι επιθέσεις των Χούθι, στο παγκόσμιο εμπόριο.

Αντίστοιχα, όπως φαίνεται από τους πίνακες που παραθέτει η Cosco Shipping Ports το Λιμάνι του Πειραιά είχε πτώση 12,7% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων τον Ιανουάριο, τον Φεβρουάριο 8,9%, τον Μάρτιο 11,4%, τον Απρίλιο 10,4% και τον Μάιο 13,5%. Τα παραπάνω ποσοστά αποτελούν μετρήσεις year to date, δηλαδή καταγράφονται απώλειες από την αρχή της χρονιάς έως τον αντίστοιχο μήνα και όχι από μήνα σε μήνα. Επί του παρόντος, η μέτρηση του Μαΐου συνιστά τη μεγαλύτερη ποσοστιαία πτώση year to date.

Τα χειρότερα πάντως, ενδεχομένως είναι μπροστά, αν δεν αλλάξει κάτι δραματικά στους επόμενους μήνες. Χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο του TradeWinds Shipowners Forum στα Posidonia 2024, ο εφοπλιστής Βαγγέλης Μαρινάκης, σημείωσε ότι οι ναύλοι των εμπορευματοκιβωτίων και των εμπορευματικών πλοίων πιθανότατα θα σημειώσουν άνοδο τους επόμενους μήνες, εάν συνεχιστούν οι διαταραχές λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ο Έλληνας εφοπλιστής, πρόσθεσε ότι οι εντάσεις στην περιοχή δεν έχουν αποτυπωθεί ακόμη στα κέρδη των εταιρειών, αλλά ο παρατεταμένος αντίκτυπος των χιλιάδων επιπλέον μιλίων που κάνουν τα εμπορικά πλοία λόγω της κατάστασης, πιθανότατα θα αποτυπωθεί στο β’ εξάμηνο. «Αυτό συσσωρεύεται και συσσωρεύεται και, κατά τη γνώμη μου, σε δύο ή τρεις μήνες, όσο αυτό συνεχίζεται, θα δούμε μια πιο σφιχτή αγορά», δήλωσε ο κ. Μαρινάκης.

Διαβάστε επίσης:

Αλεξανδρούπολη: 81χρονος σκότωσε τη γυναίκα του με κατσαβίδι

Χρηματιστήριο: Επιφυλακτικό ξεκίνημα, διακυμάνσεις λόγω λήξης παραγώγων

PPAs: Η διορθωτική λύση της Google για την καθαρή ενέργεια

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!