Η ελληνική ναυτιλία εντάσσεται στην πράσινη συμφωνία της ΕΕ

Πρόθεση της Κομισιόν να εντάξει την ελληνική ναυτιλία στην Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία. Τι ζητεί η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών

Ναυτιλία © Unsplash

Με το βλέμμα στην ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας, για πρώτη φορά αυτή συμπεριλαμβάνεται στο φιλόδοξο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κλίμα, την Καθαρή Βιομηχανική Συμφωνία (Clean Industrial Deal – CID). Εκπροσωποι του κλάδου, πάντως, ζητούν συγκεκριμένες αποφάσεις και κυρίως σε ό,τι αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα.

H επιτυχία της ελληνικής και ευρωπαϊκής ναυτιλίας εξαρτάται από την παγκόσμια σύμπλευση, τις επενδύσεις και τη διαθεσιμότητα των εναλλακτικών καυσίμων, τονίζει σε ανάρτησή της στο διαδίκτυο η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, με αφορμή την πρόθεση της Κομισιόν να συμπεριλάβει και τη ναυτιλία στην πράσινη συμφωνία που παρουσιάστηκε στις 26 Φεβρουαρίου.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξέφρασαν παράλληλα την ικανοποίησή τους για το συγκεκριμένο ευρωπαϊκό σχέδιο, ωστόσο κάλεσαν τη ΕΕ να προωθήσει παγκόσμιες λύσεις στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, αποφεύγοντας περιφερειακά μέτρα που θα διαταράξουν την ανταγωνιστικότητα.

Επεσήμαναν εξάλλου ότι η ναυτιλία χρειάζεται να ενταχθεί πλήρως στο σύνολο των πρωτοβουλιών του CID, για επαρκή χρηματοδότηση στο πεδίο των εναλλακτικών καυσίμων και υποδομών, τονίζοντας ότι η ασφάλεια του κανονιστικού πλαισίου και τα οικονομικά κίνητρα είναι ζωτικής σημασίας για τη γεφύρωση του χάσματος κόστους μεταξύ συμβατικών και εναλλακτικών καυσίμων.

Σημειώνεται ότι τα κράτη μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού εξακολουθούν να αγωνίζονται να καταλήξουν σε συμφωνία μεταξύ τους για το ακανθώδες ζήτημα των οικονομικών μέτρων για την επιβολή τιμής στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Είναι ένα θέμα που αναμένεται να εξεταστεί από τις χώρες μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ τον Απρίλιο κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος και συνδέεται άμεσα με τη διαθεσιμότητα μελλοντικών καυσίμων.

Το Διεθνές Ναυτικό Επιμελητήριο, με περισσότερα από 50 κράτη που εκπροσωπούν περίπου τα 2/3 της παγκόσμιας χωρητικότητας, έχει ήδη καταθέσει κοινή πρόταση, που μπορεί να αποτελέσει βασικό πυλώνα της επιδιωκόμενης οικουμενικής συμφωνίας στις προσεχείς κρίσιμες διαπραγματεύσεις στον ΙΜΟ.

Η FuelsEurope, η ένωση που εκπροσωπεί 40 εταιρείες διύλισης εντός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου που δραστηριοποιούνται στην εξερεύνηση και παραγωγή, διανομή και εμπορία εναλλακτικών καυσίμων, ανέφερε ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ε.Ε. θα πρέπει να ξεκλειδώσουν τις επενδύσεις στην παραγωγή καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων, καθώς -σύμφωνα με την έκθεση Ντράγκι- μόνο για την ευρωπαϊκή ναυτιλία απαιτούνται ετήσιες επενδύσεις ύψους περίπου 40 δισ. ευρώ έως το 2050.

Τι αναφέρει η πράσινη συμφωνία

Στο 24 σελίδων σχέδιο «καθαρή βιομηχανική συμφωνία» που παρουσιάστηκε από την Ε.Ε. την περασμένη εβδομάδα και χαιρέτισε η ναυτιλιακή βιομηχανία, στοχεύει σε δύο βασικούς τομείς: τις καθαρές τεχνολογίες και τις βιομηχανίες έντασης ενέργειας.

Περιλαμβάνει χρηματοδοτικές δεσμεύσεις από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και μια Τράπεζα Βιομηχανικής Αποκλιμάκωσης, με κεφάλαια που προφανώς συγκεντρώνονται από διάφορα μέρη.

Προτείνει τη διάθεση 100 δισ. ευρώ (105 δισ. δολαρίων) για τον μετασχηματισμό βασικών τομέων, ιδίως εκείνων που είναι πιο ενεργοβόροι, και να προωθήσει καθαρές τεχνολογίες που είναι απαραίτητες για τη μελλοντική ανάπτυξη της Ευρώπης

Στο 24 σελίδων κείμενο του CID γίνεται μόνο μία αναφορά στη ναυτιλιακή βιομηχανία, περιγράφοντάς την μαζί με την αεροπορία, ως έναν τομέα που είναι δύσκολο να απαλλαγεί από τις ανθρακούχες εκπομπές και που θα μπορούσε να επωφεληθεί από τα καύσιμα υδρογόνου που δεν έχουν ακόμη αναπτυχθεί.

Αμερικανικό σχέδιο αναζωογόνησης των ναυπηγείων

Την ίδια ώρα, από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, οι ΗΠΑ σχεδιάζουν να επιβάλουν τέλη στις εισαγωγές που φτάνουν με πλοία κινεζικής κατασκευής και να προσφέρουν φορολογικές πιστώσεις για να αναζωογονήσουν την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και να μειώσουν τον έλεγχο της Κίνας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.

Όπως προκύπτει από έγγραφο του Λευκού Οίκου που παρουσιάζει το Reuters ο Ντόναλντ Τραμπ συντάσσει εκτελεστικό διάταγμα που θα δημιουργήσει επίσης ένα καταπιστευματικό ταμείο για τη θαλάσσια ασφάλεια ως ειδική πηγή χρηματοδότησης και θα δημιουργήσει κίνητρα για τη ναυπήγηση πλοίων μέσω της χρήσης φορολογικών πιστώσεων, επιχορηγήσεων και δανείων, σύμφωνα με το σχέδιο ενημερωτικού δελτίου του σχεδίου 18 σημείων.

Στο συγκεκριμένο σχέδιο προβλέπεται η επιβολή τελών στα κινεζικής κατασκευής πλοία και γερανούς που εισέρχονται στα λιμάνια των ΗΠΑ, η δημιουργία ειδικού γραφείου στο πλαίσιο του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας για την εποπτεία της ενίσχυσης του ναυτιλιακού τομέα, η αύξηση των μισθών των εργαζομένων στα πυρηνικά ναυπηγεία και η βελτίωση των διαδικασιών προμηθειών στο Ναυτικό.

Τα βήματα αυτά έχουν σχεδιαστεί για να τονώσουν την εγχώρια παραγωγή πλοίων και να μειώσουν την εξάρτηση από ξένα ναυπηγεία. Επί του παρόντος, τα αμερικανικά ναυπηγεία παράγουν λιγότερο από ένα μεγάλο εμπορικό πλοίο ετησίως, εστιάζοντας κυρίως σε στρατιωτικές συμβάσεις. Αντίθετα, τα κινεζικά ναυπηγεία παραδίδουν εκατοντάδες εμπορικά πλοία κάθε χρόνο, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το ήμισυ της παγκόσμιας χωρητικότητας και το 74% των νέων παραγγελιών πλοίων.

Ο Τραμπ έχει τονίσει επίσης το διεθνές ενδιαφέρον για τα ενεργειακά έργα των ΗΠΑ, περιλαμβανομένου ενός μεγάλου αγωγού φυσικού αερίου στην Αλάσκα.

DIMAND
1.88%
8.66
ΕΛΣΤΡ
-1.28%
2.31
ΚΥΡΙΟ
1.74%
0.94
ΟΛΠ
2.63%
33.20
CENER
-0.75%
9.27
ΙΝΤΕΤ
-2.22%
1.10
ΕΕΕ
1.19%
40.70
ΟΛΥΜΠ
0.00%
2.50
ΙΚΤΙΝ
2.11%
0.34
ΣΠΥΡ
0.00%
0.15
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΜΥΤΙΛ
0.63%
38.20
ΟΤΟΕΛ
1.36%
11.94
ΕΒΡΟΦ
3.24%
1.91
ΡΕΒΟΙΛ
1.81%
1.69
ΜΟΝΤΑ
1.65%
3.69
ΠΑΙΡ
1.06%
0.95
ΚΟΥΕΣ
0.00%
6.24
ΑΡΑΙΓ
3.43%
11.76
ΜΙΝ
-1.92%
0.51
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.85
ΤΕΝΕΡΓ
-0.70%
20.00
ΑΣΤΑΚ
3.99%
7.30
ΙΝΛΙΦ
1.26%
4.84
ΔΡΟΜΕ
4.04%
0.34
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.77%
1.31
ΠΕΙΡ
3.87%
5.18
ΠΡΔ
-2.78%
0.28
ΦΡΛΚ
1.25%
4.07
AKTR
1.86%
5.48
ΛΑΜΔΑ
1.38%
6.62
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.37%
1.62
ΚΑΡΕΛ
-0.62%
320.00
ΙΝΤΚΑ
0.65%
3.10
ΚΤΗΛΑ
2.97%
2.08
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
-2.54%
0.58
ΒΙΟΚΑ
-0.59%
1.70
ΟΛΘ
0.72%
28.00
ΚΟΥΑΛ
-0.78%
1.27
ΝΑΚΑΣ
0.00%
3.02
ΙΝΤΕΚ
-0.48%
6.17
ΝΑΥΠ
-3.10%
0.75
ΜΕΒΑ
-0.25%
4.05
ΠΕΤΡΟ
0.00%
7.92
ΚΕΚΡ
-4.38%
1.20
ΠΡΟΦ
0.98%
5.16
BOCHGR
0.73%
5.54
ΕΥΔΑΠ
0.67%
5.98
ΜΟΤΟ
2.56%
2.81
ΦΡΙΓΟ
-6.90%
0.22
ΜΠΡΙΚ
0.42%
2.40
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.00%
6.00
ΔΟΜΙΚ
-0.39%
2.56
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
0.47%
0.43
ΜΕΝΤΙ
-2.18%
2.24
ΜΕΡΚΟ
2.16%
37.80
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
1.21%
3.35
ΕΥΑΠΣ
0.00%
3.39
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0.25%
0.79
ΟΤΕ
1.71%
15.50
ΔΕΗ
1.42%
13.57
ΕΛΙΝ
0.47%
2.14
ΛΟΓΟΣ
-1.20%
1.65
ΜΠΤΚ
0.00%
0.61
AEM
-0.38%
4.67
ΑΣΚΟ
0.00%
3.22
ΙΝΛΟΤ
0.58%
1.04
ΛΑΒΙ
1.02%
0.79
ΕΣΥΜΒ
0.92%
1.10
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
-0.69%
8.66
ΑΝΔΡΟ
0.62%
6.54
ΔΑΑ
0.00%
8.81
ΒΟΣΥΣ
0.00%
2.36
EVR
1.88%
1.63
ΚΡΙ
3.55%
16.05
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
1.57%
5.16
ΠΛΑΘ
3.76%
4.00
ΙΛΥΔΑ
1.80%
1.70
ΕΚΤΕΡ
-2.40%
2.03
ΒΙΟ
1.23%
5.75
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
TITC
1.73%
41.20
ΜΟΗ
2.19%
22.38
ΣΙΔΜΑ
-4.00%
1.44
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΑΔΜΗΕ
4.04%
2.71
ΒΙΟΣΚ
0.68%
1.47
ΙΑΤΡ
-1.79%
1.92
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΣΠΙ
0.00%
0.59
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ACAG
0.33%
6.02
ΕΧΑΕ
2.29%
5.37
ΠΑΠ
0.00%
2.60
ΟΠΑΠ
1.04%
17.50
ΑΒΑΞ
0.24%
2.10
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
1.08%
2.34
ΜΠΕΛΑ
0.81%
27.32
ΣΑΡ
4.40%
13.30
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΕΛΠΕ
0.52%
7.80
ΕΥΡΩΒ
0.31%
2.63
ΜΑΘΙΟ
4.80%
0.70
ΑΛΜΥ
3.51%
4.42
NOVAL
0.20%
2.51
ΑΤΤ
0.82%
0.74
ΧΑΙΔΕ
3.62%
0.72
ΑΤΤΙΚΑ
0.86%
2.34
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
1.41%
2.16
ΒΙΟΤ
9.17%
0.24
OPTIMA
0.13%
14.96
ΓΕΒΚΑ
0.34%
1.46
ΦΛΕΞΟ
0.67%
7.50
ΑΤΕΚ
-8.00%
0.92
ΠΡΕΜΙΑ
1.26%
1.29
ΣΠΕΙΣ
1.80%
5.66
ΕΛΛ
0.00%
14.70
CNLCAP
0.71%
7.05
ΑΚΡΙΤ
6.76%
0.79
ΜΙΓ
0.89%
2.82
ΑΛΦΑ
0.81%
2.24
ΤΖΚΑ
1.45%
1.40
ΕΛΤΟΝ
0.11%
1.82
ΣΕΝΤΡ
0.00%
0.34
ΛΕΒΚ
-6.96%
0.21
ΑΒΕ
2.88%
0.43
ΞΥΛΚ
0.77%
0.26
ΕΤΕ
1.98%
10.29
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.11%
18.80
ΠΛΑΚΡ
-0.67%
14.90