Nαυτιλία: Πτώση τιμών στα νεότευκτα αυξημένη ζήτηση για μεταχειρισμένα

Σημαντική η πτώση στις τιμές των δεξαμενόπλοιων και των container. Αυξήσεις στην ζήτηση των second-hand πλοίων στη ναυτιλία

Πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου © EPA/STEPHEN MORRISON

Σε μια περίοδο όπου η παγκόσμια ναυτιλία δοκιμάζεται από πολύπλευρες προκλήσεις, η αγορά πλοίων βιώνει ανακατατάξεις που δεν έχουν προηγούμενο, σύμφωνα με την μηνιαία έκθεση που δημοσίευσε το Veson Nautical.  Πιο συγκεκριμένα, οι τιμές στα φορτηγά (bulk carriers), τα δεξαμενόπλοια (tankers) και τα container πλοία καταγράφουν σημαντική πτώση, ενώ ταυτόχρονα η ζήτηση για μεταχειρισμένα πλοία εκτινάσσεται, δημιουργώντας ένα φαινόμενο… αντίθετο στην αναμενόμενη τάση.

Την ίδια στιγμή, το ισχυρό κύμα πλοίων που οδηγούνται προς διάλυση εντείνει την ανασφάλεια και φέρνει νέες προκλήσεις για τους επενδυτές και τους πλοιοκτήτες. Η πτώση των τιμών αναδεικνύει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος, από τις αλλαγές στη διεθνή ζήτηση, έως τις περιβαλλοντικές ρυθμίσεις και τις γεωπολιτικές αναταράξεις. Παράλληλα, οι αγορές μεταχειρισμένων πλοίων παρουσιάζουν ζωντάνια, με τον αριθμό των συναλλαγών να αυξάνεται, ειδικά σε νεότερα πλοία, παρά το γενικότερο κλίμα αβεβαιότητας. Ακόμη και οι νέες παραγγελίες σε ναυπηγεία δείχνουν σημάδια ανασύνταξης, αλλά το μέλλον παραμένει αβέβαιο.

Ανακατατάξεις στην αγορά πλοίων: ποια κατηγορία υποχωρεί, ποια ανθίζει

Η αγορά των bulkers, που μεταφέρουν χύδην ξηρά φορτία όπως σίδηρο, άνθρακα και σιτηρά, παρουσίασε μικτές τάσεις τον Ιούνιο 2025. Οι τιμές των Capesize, Panamax, Supramax και Handy bulkers εμφανίζουν μικρές αλλά σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάλογα με την ηλικία του πλοίου.

Συγκεκριμένα, τα νεότερα bulkers ηλικίας 0-3 ετών έχουν σχετικά σταθερές ή ελαφρώς αρνητικές αποδόσεις τιμών, με πτώση έως 1,7% στους Panamax και ελαφρά άνοδο στους Supramax. Τα bulkers ηλικίας 5-10 ετών βλέπουν σημαντικότερες μειώσεις αξίας, με πτώσεις που φτάνουν έως και 8% στους Supramax των 5 ετών, γεγονός που υποδηλώνει μια σκληρή αγορά για παλαιότερα σκάφη σε αυτό το segment. Τα πολύ παλιά bulkers (15 ετών και άνω) σημειώνουν πτώση τιμών από 1% έως 5%, ενώ οι αξίες Handy bulkers μειώνονται ακόμα και έως 3,5%.

Αυτή η τάση υπογραμμίζει τη μετατόπιση της ζήτησης προς νεότερα και πιο αποδοτικά πλοία, καθώς και τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις που καθιστούν τα παλαιότερα bulkers λιγότερο ελκυστικά, αναφέρει το Veson Nautical.

Στον κλάδο των δεξαμενόπλοιων, η εικόνα είναι ελαφρώς πιο διαφοροποιημένη. Τα VLCC (Very Large Crude Carriers) καταγράφουν μια μικρή άνοδο έως +2% στην αξία για τα 5χρονα πλοία, ενώ τα πολύ νεαρά (0-3 ετών) VLCC αυξάνονται επίσης, με +1,5% στον μήνα. Αντίθετα, τα MR και LR1 δεξαμενόπλοια παρουσιάζουν πτώση αξίας που αγγίζει έως και το -4,4% για τα 10-15 ετών, πιθανόν λόγω της αυξανόμενης ζήτησης για μεγαλύτερα και πιο οικολογικά σύγχρονα πλοία.  Σημαντική είναι η σταθερότητα των Suezmax, με μικρές αυξομειώσεις μεταξύ -0,9% και +0,0%, γεγονός που αντικατοπτρίζει την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης στην αγορά αυτού του μεγέθους.

Η αγορά των container, ιδιαίτερα στα μεγάλα μεγέθη ULCV (Ultra Large Container Vessels) και Post Panamax, καταγράφει θετικές τάσεις, με αυξήσεις αξιών μεταξύ +0,7% και +4,1%, ειδικά σε πλοία ηλικίας 5-15 ετών. Αντίθετα, τα μικρότερα Handy containers αντιμετωπίζουν πτώση έως και -5,7% για νεότερα πλοία 3 ετών, πιθανόν λόγω κορεσμού στην αγορά feeder vessels (μικρότερα εμπορικά πλοία μεταφοράς container )και μεταβολές στη ζήτηση της μικρής κλίμακας ναυτιλίας.

Η αγορά LNG πλοίων καταγράφει σταθερές ή ελαφρώς θετικές μεταβολές, με ιδιαίτερη αύξηση για τα μικρότερα Midsize LNG και Small Scale LNG, όπου οι τιμές αυξάνονται έως +3%. Οι μεγαλύτερες μονάδες QMAX και QFLEX εμφανίζουν ελαφρά πτώση, γεγονός που μπορεί να σχετίζεται με την κορεσμένη προσφορά ή τις αυξημένες λειτουργικές απαιτήσεις.

Ρεκόρ και προκλήσεις στις πωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων 

Τον Ιούνιο, οι αγοραπωλησίες δευτερογενών πλοίων (secondhand sales) έδειξαν μια συγκρατημένη αλλά σημαντική δραστηριότητα στη ναυτιλία, με αρκετές ενδιαφέρουσες συναλλαγές που αναδεικνύουν τις προτιμήσεις της αγοράς.

Στον τομέα των bulkers ξεχώρισε η πώληση του Newcastlemax «Mineral Hiroshige» 208.600 DWT, κατασκευής 2019, με τιμή κοντά στα 65 εκατομμύρια δολάρια, γεγονός που αντικατοπτρίζει την υψηλή αξία και τη ζήτηση για σύγχρονα μεγάλα bulk carriers. Παράλληλα, η πώληση παλαιότερων πλοίων Kamsarmax και Supramax σε τιμές μεταξύ 10 και 20 εκατομμυρίων δολαρίων υποδεικνύει ότι υπάρχει ακόμη ενδιαφέρον για τον μεταχειρισμένο στόλο, με προσοχή στην κατάσταση και τις απαιτήσεις συντήρησης.

Η αγορά των tanker παρουσίασε σημαντικές κινήσεις, όπως η πώληση μεγάλων VLCC, όπως το «Papalemos» 319.200 DWT του 2018, που πουλήθηκε στα 107 εκατομμύρια δολάρια και διαθέτει ενσωματωμένη τεχνολογία scrubbers για τη συμμόρφωση με τις περιβαλλοντικές ρυθμίσεις. Επιπλέον, τα μεταχειρισμένα Suezmax και Aframax διατηρούν σταθερές τιμές με μικρές εκπτώσεις σε παλαιότερα σκάφη, γεγονός που δείχνει μια ισορροπημένη ζήτηση στην αγορά.

Στον τομέα των containers, οι συναλλαγές αφορούσαν κυρίως πλοία τύπου Handy και Feedermax, με πωλήσεις σε εύρος τιμών από 7 έως 23 εκατομμύρια δολάρια, ανάλογα με την ηλικία και την κατάσταση των πλοίων. Η αγορά μικρότερων containers παραμένει σημαντική για τις περιφερειακές μεταφορές, διατηρώντας τη δυναμική της παρά τις προκλήσεις.

Η στροφή προς οικολογικά πλοία- 

Σύμφωνα με το Veson Nautical, οι παραγγελίες νέων πλοίων κατά τον Ιούνιο του 2025 δείχνουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών στην ανάκαμψη και τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη της ναυτιλίας. 10 Capesize πλοία νέας γενιάς, χωρητικότητας 325.000 DWT, με προγραμματισμένη παράδοση το 2027, δείχνουν ότι η αγορά bulkers προβλέπει αύξηση στη ζήτηση ξηρού φορτίου.

Παραγγελίες 8 Post Panamax containers 16.000 TEU από την Ocean Network Express δείχνουν τις προσδοκίες για αυξημένες ανάγκες στη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω θαλάσσης, ενώ στον τομέα  των tanker, παραγγελίες 6 Suezmax και 4 MR2 Chemical/Product carriers υποδεικνύουν διαφοροποίηση και εξειδίκευση στόλου.

Η στρατηγική ανανέωσης στόλου με νεότερα, πιο οικολογικά και αποδοτικά πλοία αναμένεται να επιφέρει μακροπρόθεσμα βελτίωση στη λειτουργία και αποδοτικότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Εμπορικές ροές και προσφορά στην αγορά: Πώς διαμορφώνονται οι συνθήκες στα VLCC και στα μεσαία δρομολόγια

Τα τελευταία στοιχεία από τις βασικές εμπορικές γραμμές VLCC αποκαλύπτουν την κυρίαρχη θέση των δρομολογίων από τη Σαουδική Αραβία προς την Κίνα, με συνολικό όγκο περίπου 28,5 δισεκατομμύρια μετρικούς τόνους ναυτικών μιλίων. Παρότι ο αριθμός των ενεργών πλοίων VLCC αυξήθηκε οριακά κατά 0,1%, η προσφορά φορτίων παρουσίασε πτώση κατά 1%. Αυτή η μικρή ανισορροπία δημιουργεί ενδεχόμενες πιέσεις για μείωση των ναύλων, εντείνοντας τον ανταγωνισμό ανάμεσα στους πλοιοκτήτες.

Την ίδια στιγμή, τα δρομολόγια των Suezmax και Aframax σημειώνουν μικρές διακυμάνσεις, χωρίς όμως σημαντικές αλλαγές στην αγορά. Αντίθετα, τα φορτηγά πλοία τύπου LR1 (Long Range 1-μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοια) και MR (Medium Range- Ελαφρώς μικρότερα δεξαμενόπλοια) αντιμετωπίζουν προκλήσεις στη διατήρηση σταθερής ζήτησης, γεγονός που επηρεάζει την προσφορά και την κερδοφορία τους.