Για τον Κυριάκο Μητσοτάκη, ο ΒΟΑΚ είναι ένα προσωπικό στοίχημα, καθώς πρόκειται για ένα δαπανηρό και σύνθετο τεχνικά έργο που χρειάζεται χρόνια για να ολοκληρωθεί. Πρόκειται για την αναπτυξιακή παρακαταθήκη που θέλει να αφήσει στην ιδιαίτερη πατρίδα του, που κάθε χρόνο πληρώνει βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο. Οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν στην πορεία ήταν πολλές, τόσο χρηματοδοτικές όσο και κατασκευαστικές και οι καθυστερήσεις σημαντικές. Η κατεπείγουσα επιτάχυνση του μείζονος αυτού έργου ήταν μάλιστα μία από τις πρώτες αποστολές που ανέθεσε πριν από δύο μήνες περίπου στο νέο τότε Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα.
Στην Υπογραφή Σύμβασης Παραχώρησης του ΒΟΑΚ στην Κρήτη ο Μητσοτάκης
Οι απαραίτητες κινήσεις και ενέργειες έγιναν, τα τελευταία εμπόδια έπεσαν και έτσι σήμερα ο πρωθυπουργός θα μεταβεί στην Κρήτη για να παραστεί και να μιλήσει (στις 10:30) στην εκδήλωση Υπογραφής Σύμβασης Παραχώρησης του ΒΟΑΚ (στο Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Ηρακλείου). Αργότερα μάλιστα θα επισκεφθεί το χωριό Πεζά και το Φράγμα Πλακιωτίσσης, στο πλαίσιο της μίνι περιοδείας του στο νησί. Η σύμβαση αφορά στο μεγαλύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ, το οποίο θα συνδέει το Ηράκλειο με τα Χανιά. Μήκους 157 χιλιομέτρων, ο νέος οδικός άξονας θα έχει επίσης συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο, γέφυρες, σήραγγες, κόμβους και αναβαθμίσεις των παρακάμψεων των πόλεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου. Το έργο έχει ενταχθεί στο σχέδιο «Ελλάδα 2.0» και συνεπώς μέρος του κόστους κατασκευής θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Μητσοτάκης: Μην υποτιμάμε τις δυσκολίες, προσωπικό μου στοίχημα ο ΒΟΑΚ
«Ο ΒΟΑΚ, από σαράντα κύματα, αλλά πια με απόλυτη βεβαιότητα ο δρόμος αυτός θα ολοκληρωθεί και θα είναι το τελευταίο κομμάτι στο παζλ των αυτοκινητοδρόμων, ώστε η χώρα μας να έχει ένα υπερσύγχρονο δίκτυο ασφαλών δρόμων και αυτό να επεκταθεί στην Κρήτη», είχε πει ο κ. Μητσοτάκης την τελευταία φορά που μίλησε δημόσια για το έργο αυτό. «Μην υποτιμάμε τη μεγάλη δυσκολία, διότι κληρονομήσαμε το απόλυτο κενό στον ΒΟΑΚ, αλλά είναι ένα έργο το οποίο, όπως έχω πει πολλές φορές, είναι προσωπικό μου στοίχημα και ίσως το έργο με το οποίο ασχολούμαι και προσωπικά περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο, γιατί είναι και η τελευταία μεγάλη εκκρεμότητα που έχουμε στους οδικούς άξονες», είχε τονίσει επίσης. Μέσα στον επόμενο ενάμιση χρόνο, θα έχει παραδοθεί σε λειτουργία τόσο ο Ε-65 όσο και ο Πάτρα-Πύργος, ολοκληρώνοντας έτσι τον βασικό κορμό των αυτοκινητοδρόμων της ηπειρωτικής Ελλάδας.
Το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) σήμερα
Αναλυτικά, το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) σήμερα έχει ως εξής:
- Αναβάθμιση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή (Προϋπολογισμός 83.000.000 ευρώ): Το έργο αφορά στην κατασκευή του οδικού τμήματος Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή μήκους 5,70 χλμ. Βρίσκεται σε φάση μελετητικής ωρίμανσης.
- Κατασκευή και λειτουργία του ΒΟΑΚ στο τμήμα προαίρεσης Κίσαμμος – Χανιά (Προϋπολογισμός 220.000.000 ευρώ): Μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά του ΒΟΑΚ μήκους περί τα 31 χλμ. – αποτελεί τμήμα προαίρεσης της Σύμβασης Παραχώρησης από Χανιά έως Ηράκλειο. Το έργο βαίνει προς υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης, της οποίας αποτελεί τμήμα προαίρεσης.
- Μετατροπή σε αυτοκινητόδρομο του ΒΟΑΚ στο τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (Προϋπολογισμός 186.000.000 ευρώ): Το έργο αφορά στη μελέτη και κατασκευή των έργων βελτίωσης του τμήματος «Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος», του ΒΟΑΚ, με διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού συνολικού μήκους 14 χλμ. και τη μετατροπή του σε αυτοκινητόδρομο. Θα υλοποιηθεί με βελτίωση της διατομής και της γεωμετρίας της υφιστάμενης σήμερα Ν.Ε.Ο. Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος και αποτελεί μέρος του συνολικού έργου του ΒΟΑΚ, που αναπτύσσεται σε μήκος περίπου 300 χλμ. και εκτείνεται από τον Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία. Οι κατασκευαστικές εργασίες βρίσκονται σε εξέλιξη.
- Τμήμα ΒΟΑΚ Γέφυρα Φρουζή – Παράκαμψη Παχειάς Άμμου (Προϋπολογισμός 47.000.000 ευρώ): Το έργο αφορά στην κατασκευή του οδικού τμήματος της Παράκαμψης Παχειάς Άμμου του ΒΟΑΚ με μήκος 5,80 χλμ. Βρίσκεται υπό μελετητική ωρίμαση.
- Προϋπολογισμός 1.700.000.000 ευρώ): Μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης από Χανιά έως Ηράκλειο μήκους 106 χλμ. περιλαμβανομένων και της αναβάθμισης των παρακάμψεων των πόλεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, μέσω Σύμβασης Παραχώρησης. Σήμερα υπογράφεται η σχετική σύμβαση.
- Κατασκευή και λειτουργία του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (Προϋπολογισμός 345.526.000 ευρώ). Με εκτιμώμενη ολοκλήρωση τον Δεκέμβριο του 2027, το έργο αφορά στη μελέτη, κατασκευή , χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης, με Σ.Δ.Ι.Τ. μήκους 22,5 χλμ. Αποτελείται από τα τμήματα Χερσόνησος-Μάλια μήκους 9,3 χλμ τετράιχνης διατομής με διαχωρισμένο οδόστρωμα και Μάλια-Νεάπολη 13,2 χλμ. Με διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού και κατασκευή υπόγειων έργων και τεχνικών. Σε εξέλιξη είναι η η σύμβαση του έργου ΣΔΙΤ. Έχουν ήδη εγκατασταθεί τα πρώτα εργοτάξια στο τμήμα από τη Χερσόνησο Ηρακλείου έως τον Άγιο Νικόλαο.