Το EURO Γυναικών 2025 που διεξάγεται στα γήπεδα της Ελβετίας (2-27 Ιουλίου) αναμένεται να αποτελέσει ένα οικονομικό ορόσημο, με συνολικά έσοδα που προβλέπεται να αγγίξουν τα 200 εκατ. ευρώ. Αυτή η εντυπωσιακή επίδοση οφείλεται στην εκρηκτική αύξηση σε όλους τους τομείς εσόδων, αναδεικνύοντας τη δυναμική του γυναικείου ποδοσφαίρου και προμηνύοντας ακόμα πλουσιότερο μέλλον.
Τα έσοδα από χορηγίες ξεπερνούν τα 32 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας άνοδο 112% από το προηγούμενο τουρνουά το 2022. Η στρατηγική της UEFA να αποσυνδέσει τα εμπορικά δικαιώματα του γυναικείου ποδοσφαίρου από το ανδρικό ποδόσφαιρο είχε απολύτως θετικά αποτελέσματα καθώς αυτή η απόφαση αποτέλεσε τον λόγο να προσελκύσει η διοργάνωση 20 σημαντικούς χορηγούς, τόσο διεθνείς όσο και εγχώριους (από την Ελβετία). Μεταξύ των σπουδαίων ξένων χορηγών που πρωτοεμφανίζονται στο EURO Γυναικών 2025 είναι οι Amazon και Visa.
Παράλληλα, τα τηλεοπτικά δικαιώματα προβλέπεται να φτάσουν τα 100 εκατ. δολάρια, μια αύξηση 142%, καθώς το 76% των Ευρωπαίων φιλάθλων παρακολουθεί πλέον ζωντανά το τουρνουά.
Από τα εισιτήρια, τα έσοδα εκτιμώνται περίπου στα 25 εκατ. ελβετικά φράγκα, με πάνω από 500.000 εισιτήρια ήδη να έχουν πωληθεί από τα συνολικά 700.000 διαθέσιμα. Από τους πρώτους αγώνες άλλωστε του τουρνουά είναι εμφανές το πόσο πολύ έχει αγκαλιάσει ο κόσμος τη διοργάνωση αφού στα περισσότερα παιχνίδια που έχουν ήδη διεξαχθεί τα γήπεδα ήταν γεμάτα.
Τέλος, τα συνολικά έπαθλα έχουν αυξηθεί και εκείνα και συγκεκριμένα κατά 156%, φτάνοντας τα 41 εκατ. ευρώ, ενισχύοντας την ελκυστικότητα και τον επαγγελματισμό της διοργάνωσης.
Οι αναλύσεις των Ampere και GlobalData, τις οποίες θα επικαλεστούμε στο θέμα μας, επιβεβαιώνουν αυτήν την εμπορική ανάπτυξη, υπογραμμίζοντας, ταυτόχρονα, πως η UEFA στηρίζει έμπρακτα το γυναικείο ποδόσφαιρο, διαβλέποντας σε αυτό ένα πλούσιο και, πάνω απ’ όλα, βιώσιμο μέλλον.
Εντυπωσιακή αύξηση σε έσοδα από χορηγίες – πλέον των 35 εκατ.
Το UEFA EURO Γυναικών 2025 γράφει ιστορία από πλευράς εμπορικής ανάπτυξης του γυναικείου αθλητισμού. Σύμφωνα με νέα έρευνα της Ampere Analysis, τα έσοδα από χορηγίες αναμένεται να ξεπεράσουν τα 32 εκατ. ευρώ, ποσό υπερδιπλάσιο σε σχέση με τα 15,3 εκατ. ευρώ του 2022. Αυτή η εντυπωσιακή αύξηση κατά 112% υπογραμμίζει τη νέα φάση εμπορικής ωριμότητας του τουρνουά, υποστηριζόμενη από το διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον των φιλάθλων, αλλά και από ένα καινοτόμο μοντέλο χορηγίας, δηλαδή την αυτονόμηση του προϊόντος.

Selfie με την Ελβετή διεθνή παίκτρια Αλίσα Λίμαν μετά τον αγώνα Ελβετίας – Νορβηγίας © EPA/MICHAEL BUHOLZER
Η επιτυχία αυτή οφείλεται κυρίως στη στρατηγική απόφαση της UEFA, από το 2018 και έκτοτε, να αποσυνδέσει τα εμπορικά δικαιώματα του γυναικείου ποδοσφαίρου από το ανδρικό. Αυτή η κίνηση επέτρεψε σε μεγάλες μάρκες να συνεργαστούν αποκλειστικά με γυναικείες διοργανώσεις, όπως το EURO Γυναικών και το Champions League Γυναικών, δημιουργώντας ένα αυτόνομο εμπορικό περιβάλλον. Ως αποτέλεσμα αυτού, ένα ευρύτερο φάσμα εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων νέων πολυεθνικών χορηγών όπως οι Amazon, Euronics, Grifols και Visa, να έχουν εισέλθει δυναμικά στον χώρο. Συνολικά 20 διεθνείς και εθνικοί χορηγοί έχουν ήδη εξασφαλίσει τη συμμετοχή τους για τη διοργάνωση του 2025 στην Ελβετία.
Η εμπορική ανάπτυξη είναι άμεσα συνδεδεμένη με την αύξηση της τηλεθέασης. Στοιχεία της Ampere δείχνουν ότι το 76% των Ευρωπαίων φιλάθλων παρακολουθούν πλέον το EURO Γυναικών ζωντανά στην τηλεόρασή του, απ’ ό,τι το 53% το 2022. Αυτή η διευρυμένη βάση φιλάθλων είναι ιδιαίτερα ελκυστική για τις εταιρείες που απευθύνονται στους καταναλωτές, καθώς εκτιμάται πως οι οπαδοί του EURO Γυναικών είναι 53% πιο πιθανό να αγοράσουν είδη παντοπωλείου, όπως σνακ και γλυκά, σε σχέση με τον μέσο θεατή αθλητικών μεταδόσεων.
Αυτή η εντυπωσιακή αύξηση στα έσοδα από χορηγίες αναδεικνύει τις γυναικείες διοργανώσεις της UEFA σε πρωτοπόρο στην εμπορική ανάπτυξη του γυναικείου αθλητισμού, θέτοντας νέα πρότυπα όχι μόνο στο ποδόσφαιρο αλλά και στον ευρύτερο κλάδο. Η επιτυχία του UEFA Γυναικών EURO 2025 αποδεικνύει ότι το μέλλον του γυναικείου ποδοσφαίρου είναι λαμπρό και πλούσιο.
EURO Γυναικών 2025: Σπάει το φράγμα των 100 εκατ. σε έσοδα από τα μέσα ενημέρωσης
Ήδη έναν μήνα πριν από την έναρξη του τουρνουά, το UEFA Γυναικών Euro 2025 κατέγραφε ιστορικά υψηλά έσοδα από τα δικαιώματα μετάδοσης. Η πλατφόρμα ανάλυσης αθλητικών δεδομένων GlobalData , εκτιμά ότι τα έσοδα έχουν φτάσει ήδη τα 99,54 εκατ. δολάρια, σηματοδοτώντας μια εντυπωσιακή αύξηση 142% σε σχέση με το 2022, όταν τα αντίστοιχα έσοδα ήταν 41,03 εκατ. δολάρια.
Ενώ τα περισσότερα deals έχουν ήδη υπογραφεί, μέχρι και πριν λίγες μέρες υπήρχαν ακόμα αρκετές εκκρεμείς συμφωνίες σε βασικές αγορές του γυναικείου ποδοσφαίρου, όπως η Ιαπωνία και η Κίνα. Αυτές οι αναμενόμενες συμφωνίες θα μπορούσαν να ωθήσουν τα συνολικά έσοδα από τα δικαιώματα μετάδοσης να ξεπεράσουν για πρώτη φορά το φράγμα των 100 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για μια αξιοσημείωτη άνοδο, δεδομένου ότι πριν από 20 χρόνια το τουρνουά προσέλκυε μόλις 4,27 εκατ. δολάρια σε συνολικά ακαθάριστα έσοδα (συμπεριλαμβανομένων δικαιωμάτων, χορηγιών και εισιτηρίων).

Έσοδα από τα δικαιώματα των μέσων ενημέρωσης για το Euro 2025 Γυναικών ανά περιοχή (%) © sportcal.com
Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η εμπορική δύναμη του γυναικείου ποδοσφαίρου στην Ευρώπη αντικατοπτρίζεται στην προέλευση των εσόδων. Ιδού: Το 93,11% των εκτιμώμενων εσόδων μετάδοσης, δηλαδή 92,67 εκατ. δολάρια, θα προέλθει από τη Γηραιά ήπειρο. Παράγοντες όπως η ευνοϊκή διαφορά ώρας σε σχέση με το Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών του 2023 στην Αυστραλία, καθώς και ο μεγαλύτερος αριθμός ομάδων της UEFA που προκρίθηκαν (16 έναντι 11 στο Παγκόσμιο Κύπελλο), συμβάλλουν στην προσέλκυση ευρύτερου κοινού, κάτι που αποτελεί βασικό παράγοντα για τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς προκειμένου να επιδιώξουν την επένδυσή τους, σε ένα, έτσι κι αλλιώς, εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Και σε τι προσδοκούν τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα που επένδυσαν στη διοργάνωση; Σε αρκετά περισσότερα απ’ ό,τι το 2022, όπου και για τότε τα νούμερα ήταν εντυπωσιακά. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ραδιοτηλεόρασης (EBU) υπήρξε το 2022 ρεκόρ τηλεθέασης με συνολικό αριθμό 280 εκατομμυρίων τηλεθεατών, με τους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς μέλη της EBU να παρουσιάζουν συνολικά πάνω από 1.200 ώρες προγραμμάτων. Μόνο ο τελικός προσέλκυσε συνολικά 50 εκατομμύρια τηλεθεατές παγκοσμίως, αριθμός που ήταν πάνω από τρεις φορές μεγαλύτερος από τον τελικό του 2017.

Στοιχεία τηλεθέασης του Euro 2022 Γυναικών σε επιλεγμένες αγορές © sportcal.com
Αυτά τα εντυπωσιακά στοιχεία τηλεθέασης οδήγησαν τους ιθύνοντες των ραδιοτηλεοπτικών σταθμών στην απόφαση να βάλουν ακόμα βαθύτερα το χέρι στα ταμεία και να προβούν σε δυναμική επένδυση για τη φετινή διοργάνωση. Για παράδειγμα, το ειδησεογραφικό πρακτορείο L’Equipe ανέφερε ότι ο γαλλικός εμπορικός ραδιοτηλεοπτικός φορέας TF1 απέκτησε τα δικαιώματα μετάδοσης του Euro 2025 γυναικών της UEFA για τη Γαλλία, το Μονακό και τα γαλλικά υπερπόντια εδάφη έναντι 20 εκατ. ευρώ, μια σημαντική αύξηση σε σχέση με τις συμφωνίες της France Télévisions και της M6 για το Παγκόσμιο Κύπελλο Γυναικών της FIFA 2023 (3 εκατ. ευρώ η καθεμία).
Ακριβά πλήρωσαν τα δικαιώματα των μέσων ενημέρωσης και άλλες χώρες. Σύμφωνα με την ανάλυση της ιστοσελίδας sportcal, που στηρίχτηκε σε δεδομένα της GlobalData Sport, η Γερμανία έδωσε 23,26 εκατ. δολάρια, το Ηνωμένο Βασίλειο 16,05 εκατ. δολάρια, η Ισπανία 10,03 εκατ. δολάρια, η Ολλανδία 3,5 εκατ. δολάρια, ενώ αξιοσημείωτα ποσά δαπανήθηκαν και από τις Σκανδιναβικές χώρες: Σουηδία 1,84 εκατ. δολάρια, Νορβηγία 1,43 εκατ. δολάρια, Δανία 1,13 εκατ. δολάρια, Πολωνία 1 εκατ. δολάρια, Φινλανδία 0,72 εκατ. δολάρια, Ισλανδία 0,06 εκατ. δολάρια.
Πάνω από 25 εκατ. στα ταμεία από τα εισιτήρια
Όπως ενημέρωνε επισήμως η UEFA, πριν από την έναρξη του τουρνουά ήταν ήδη πουλημένα περισσότερα από 500.000 εισιτήρια, από τα συνολικά σχεδόν 700.000 εισιτήρια που προβλεπόταν να διατεθούν στη διοργάνωση. Η καλή συνεργασία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας με τις εγχώριες ομοσπονδίες μετά την τελική κλήρωση του τουρνουά διευκόλυνε την πώληση εισιτηρίων στους οπαδούς των συμμετεχουσών εθνικών ομάδων και μια περαιτέρω περιορισμένη κυκλοφορία τον Δεκέμβριο επέτρεψε σε ακόμη περισσότερους οπαδούς να κλείσουν τη θέση τους στα γήπεδα της Ελβετίας.

Γεμάτες οι εξέδρες στην αναμέτρηση Ισλανδίας – Φινλανδίας στο στάδιο Stockhorn Arena. Στο βάθος διακρίνεται και ουράνιο τόξο © EPA/ALESSANDRO DELLA VALLE
Τα εισιτήρια για τους αγώνες της φάσης των ομίλων και των προημιτελικών κοστίζουν 25 και 40 ελβετικά φράγκα, με τα εισιτήρια για τους ημιτελικούς να κυμαίνονται από 25 έως 70 ελβετικά φράγκα και τα εισιτήρια για τον τελικό από 30 έως 90 ελβετικά φράγκα.
Τα συνολικά έσοδα της διοργάνωσης από τα εισιτήρια αναμένεται να ξεπεράσουν τα 25 εκατ. ελβετικά φράγκα.
Έσοδα από VOD, μια ανερχόμενη δύναμη
Πέρα από τα παραδοσιακά έσοδα από χορηγίες, τηλεοπτικά δικαιώματα και εισιτήρια, το UEFA Γυναικών EURO 2025 αναμένεται να αποφέρει σημαντικά ποσά και από τις παραγωγές Video-on-Demand (VOD). Αν και δεν υπάρχουν ακόμη συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία για τα έσοδα από VOD ειδικά για αυτό το τουρνουά, η αυξανόμενη τάση των φιλάθλων να παρακολουθούν περιεχόμενο κατ’ απαίτηση υποδηλώνει έναν σημαντικό νέο πόρο εσόδων.

Ελβετοί πανηγυρίζουν το γκολ της Εθνικής τους κατά τη διάρκεια της ζωντανής μετάδοσης του αγώνα με τη Νορβηγία στο ZueriFanzone Europaallee στη Ζυρίχη © EPA/ENNIO LEANZA
Η αύξηση της τηλεθέασης και το διευρυμένο ενδιαφέρον για το γυναικείο ποδόσφαιρο, όπως αποδεικνύεται από το 76% των Ευρωπαίων φιλάθλων που παρακολουθούν ζωντανά το EURO Γυναικών, δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για την εμπορική εκμετάλλευση περιεχομένου VOD. Αυτό περιλαμβάνει αναμεταδόσεις αγώνων, highlights, ντοκιμαντέρ παρασκηνίου και συνεντεύξεις, που μπορούν να διατεθούν μέσω συνδρομητικών πλατφορμών ή αγοράς περιεχομένου. Η UEFA, έχοντας διαβλέψει το πλούσιο μέλλον του γυναικείου ποδοσφαίρου, είναι βέβαιο ότι θα αξιοποιήσει στο έπακρο και αυτή την ανερχόμενη πηγή εσόδων.
Αύξηση 156% στα έπαθλα, μοιράζονται 41 εκατ.
Το συνολικό διαθέσιμο χρηματικό έπαθλο για το EURO Γυναικών 2025 θα είναι 41 εκατ. ευρώ, υπερδιπλάσιο από τα 16 εκατ. ευρώ που έλαβαν οι εθνικές ομοσπονδίες το 2022 και πέντε φορές μεγαλύτερο από το ποσό των 8 εκατ. ευρώ για τις ομάδες που αγωνίστηκαν το 2017. Και οι 16 ομάδες θα λάβουν ένα σταθερό τέλος συμμετοχής ύψους 1,8 εκατ. ευρώ για την πρόκρισή τους στην τελική φάση, το οποίο αντιστοιχεί στο 70% του συνολικού χρηματικού επάθλου που θα διατεθεί.
Το υπόλοιπο 30% αφορά μπόνους κατάκτησης στόχων, με τις ομάδες να λαμβάνουν 50.000 ευρώ για κάθε ισοπαλία τους και 100.000 ευρώ για κάθε νίκη τους στη φάση των ομίλων, καθώς και κλιμακωτά μπόνους για τις φάσεις των νοκ-άουτ παιχνιδιών, όποιες θα συμμετάσχουν σε αυτά.
Το μέγιστο χρηματικό έπαθλο που μπορεί να εισπραχθεί, και αφορά την κατάκτηση του τουρνουά έχοντας κερδίσει και τους τρεις αγώνες της φάσης των ομίλων, είναι 5,1 εκατ. ευρώ.
Στο EURO Γυναικών 2022, κάθε ομάδα έλαβε 600.000 ευρώ ως πάγιο τέλος συμμετοχής και το συνολικό ποσό της νικήτριας ομάδας ήταν λίγο πάνω από 2 εκατ. ευρώ.

Η αμυντικός της Ελβετίας Ναντίν Ρίσεν © EPA/MICHAEL BUHOLZER
Τα ποσά για τις παίκτριες
Οι παίκτριες θα ανταμειφθούν επίσης για τις επιδόσεις τους στο EURO Γυναικών 2025, λαμβάνοντας ένα εγγυημένο μερίδιο από το χρηματικό έπαθλο που θα πάρει η εθνική τους ομοσπονδία. Κάθε συμμετέχουσα εθνική ομοσπονδία πρέπει να διαθέσει στις παίκτριες ποσοστό μεταξύ 30% και 40% των συνολικών κερδών που αποκομίζει. Για τις ομάδες που φτάνουν στα νοκ-άουτ, συνιστάται να διατίθεται στις παίκτριες ποσοστό μεταξύ 35% και 40% των συνολικών κερδών. Τα υπόλοιπα έσοδα θα διατίθεται για την κάλυψη εξόδων των εθνικών ομοσπονδιών ή και άλλων πρωτοβουλιών που βοηθούν στην ανάπτυξη του γυναικείου ποδοσφαίρου.
Η αποζημίωση των συλλόγων
Το συνολικό ποσό που καταβάλλεται στους συλλόγους υπολογίζεται σύμφωνα με τον αριθμό των ημερών που μια παίκτρια έμεινε ελεύθερη από τον σύλλογό της προκειμένου να συμμετάσχει στην τελική φάση του τουρνουά. Αυτό περιλαμβάνει δέκα ημέρες προετοιμασίας, τον συνολικό αριθμό ημερών που συμμετείχε στη διοργάνωση, συν μία επιπλέον ημέρα ταξιδιού.
Για κάθε παίκτρια ένας σύλλογος αμείβεται με ποσό 985 ευρώ την ημέρα. Η ελάχιστη πληρωμή ανά παίκτρια που θα λάβει ένας σύλλογος είναι 19.700 ευρώ, δηλαδή για μια παίκτρια της οποίας η εθνική ομάδα αποκλείεται μετά τη φάση των ομίλων. Το μέγιστο ποσό που θα εισπράξει ένας σύλλογος θα είναι 36.445 ευρώ, για μια παίκτρια από μια ομάδα που ήταν στον όμιλο και έφτασε στον τελικό. Εάν μια παίκτρια αντικατασταθεί κατά τη διάρκεια του τουρνουά λόγω τραυματισμού ή μετεγγραφεί σε νέο σύλλογο κατά τη διάρκεια του τουρνουά, οι εν λόγω σύλλογοι θα λάβουν αναλογική πληρωμή.
Πρόγραμμα και όμιλοι
Όσον αφορά το καθαρά αγωνιστικό μέρος του Euro 2025 Γυναικών, η φάση των ομίλων βρίσκεται ήδη σε πλήρη εξέλιξη. Ο τελικός του τουρνουά θα διεξαχθεί την Κυριακή 27 Ιουλίου, ενώ συνολικά θα πραγματοποιηθούν 31 αγώνες σε οκτώ πόλεις της Ελβετίας (Βασιλεία, Βέρνη, Γενεύη, Ζυρίχη, Σεντ Γκάλεν, Λουκέρνη, Τουν, Σιόν).
Οι όμιλοι της διοργάνωσης
Όμιλος Α: Ελβετία, Νορβηγία, Ισλανδία, Φινλανδία.
Όμιλος Β: Ισπανία, Πορτογαλία, Βέλγιο, Ιταλία.
Όμιλος Γ: Γερμανία, Πολωνία, Δανία, Σουηδία.
Όμιλος Δ: Γαλλία, Αγγλία (πρωταθλήτρια), Ουαλία, Ολλανδία.

Οι όμιλοι του EURO Γυναικών 2025 © fr.uefa.com