Ξεκίνησε και επισήμως την εμπορική λειτουργία του δικτύου οπτικών ινών η ΔΕΗ. Από τα μέσα του περασμένου Ιουνίου, η ΔΕΗ έχει συνδέσει τους πρώτους 1.000 πελάτες στο δίκτυο της και σύμφωνα με πληροφορίες άλλοι 3.000 πελάτες βρίσκονται στη λίστα αναμονής για διασύνδεση στο δίκτυο ΔΕΗ Fiber. Oι νέοι πελάτες είναι κυρίως οικιακοί πελάτες λιανικής, που ζουν σε διάφορους δήμους της Αττικής. Αντίθετα η εταιρεία δεν διαθέτει ακόμη πελάτες χονδρικής.
Τόσο ο ΟΤΕ όσο και η Vodafone και η Nova, μέχρι τώρα δεν έχουν υπογράψει συμφωνίες παροχής συνδέσεων FTTH (Fiber to the Home) βασισμένων στο δίκτυο οπτικών ινών, που αναπτύσσει η θυγατρική της ΔΕΗ FiberGrid. Ωστόσο, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, η αύξηση της διείσδυσης της ΔΕΗ στη λιανική και στους οικιακούς χρήστες θα φέρει και τους πελάτες χονδρικής. Το δίκτυο οπτικών ινών της ΔΕΗ, αφού δοκιμάστηκε επί πολλούς μήνες, φαίνεται να λειτουργεί… ρολόι και μάλιστα, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, η εναέρια διασύνδεση προχωρά ομαλά, γίνεται πολύ γρήγορα και μειώνει τα κόστη και τον χρόνο διασύνδεσης του πελάτη. Με άλλα λόγια οι συνδέσεις στο δίκτυο ΔΕΗ Fiber θα επιταχυνθούν απ’ εδώ και στο εξής.
Επίσης, μέχρι τέλος του έτους ή το αργότερο στις αρχές του επόμενου, η ΔΕΗ θα εισέλθει και στην αγορά σταθερής τηλεφωνίας. Η εταιρεία έχει υπογράψει συμφωνίες διασύνδεσης με όλους τους παρόχους (ΟΤΕ, Nova, Vodafone κ.λπ.), με στόχο τον τερματισμό φωνής στα δίκτυά τους. Η κίνηση αυτή της ΔΕΗ αποσκοπεί να δώσει και σταθερά τηλέφωνα στην ελληνική αγορά. Ειδικότερα, θα στοχεύσει στην αγορά των «-ήντα», η οποία εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να κάνει χρήση του σταθερού τηλεφώνου. Εξάλλου, σε μια κοινωνία που ηλικιώνεται όλο και περισσότερο, δεν μπορεί να στοχεύεις μόνο στην αγορά των πολιτών ηλικίας 15-45 ετών, που χρησιμοποιούν αποκλειστικά το κινητό στις επικοινωνίες τους. Επιπλέον σε αυτό, η παροχή τηλεφωνικών υπηρεσιών είναι κρίσιμης σημασίας για εταιρικούς πελάτες.
Αναφορικά με την ανάπτυξη του δικτύου τηλεπικοινωνιών, όπως ανέφερε ο επικεφαλής της ΔΕΗ Γιώργος Στάσσης στην πρόσφατη συνδιάσκεψη με τους αναλυτές, το δίκτυο της ΔΕΗ ήδη έχει φτάσει σε 1,2 εκατ. νοικοκυριά στην Ελλάδα και στόχος είναι μέχρι τέλος του έτους να ανέβει σε 1,7 εκατ. νοικοκυριά. Μάλιστα, οι επενδύσεις προς την κατεύθυνση αυτή, σύμφωνα με τις σχετικές ανακοινώσεις, μόνο στο α’ εξάμηνο του έτους έφτασαν τα 46 εκατ. ευρώ.
Η ΔΕΗ αναπτύσσει δίκτυο οπτικών ινών αποκλειστικά στα αστικά κέντρα, στοχεύοντας σε απόσπαση μεριδίου από τους υφιστάμενους παίκτες της αγοράς. Εξάλλου, δεν υπάρχει πλέον χώρος για επέκταση της αγοράς, με την έννοια ότι τo 95% των χρηστών τηλεφωνικών συνδέσεων διαθέτει πλέον ευρυζωνική πρόσβαση. Με άλλα λόγια, η ΔΕΗ έχει «χτιστεί» με τέτοιο τρόπο ώστε να διεκδικήσει κομμάτι των ήδη υπαρχόντων χρηστών, τους οποίους θα αποκτά σταδιακά μετά τη λήξη των συμβολαίων τους με τρίτους παρόχους.
Πώς απαντά ο ΟΤΕ στις κινήσεις της ΔΕΗ
Οι κινήσεις αυτές αναμφίβολα έχουν δώσει άλλο τόνο στην αγορά των τηλεπικοινωνιών και ειδικά στον κλάδο της σταθερής. Οι ανταγωνιστές της ΔΕΗ «τρέχουν» περισσότερο απ’ ότι στο παρελθόν για να αναπτύξουν δίκτυα FTTH, ενώ επιπλέον παγώνουν και όποιες ανατιμήσεις είχαν κατά νου. Παράγοντες των τηλεπικοινωνιών αναφέρουν ότι οι χρεώσεις στη σταθερή έχουν παγώσει εδώ και πολλούς μήνες, και οι όποιες ανατιμήσεις του πληθωρισμού στον κλάδο των επικοινωνιών προέρχονται κατά κανόνα από την κινητή τηλεφωνία. Σημειώνεται ότι από τις αρχές του 2024, ο πληθωρισμός στην κατηγορία των επικοινωνιών φέρει θετικό πρόσημο, συμβάλλοντας έστω και οριακά 1% έως 2% στον γενικό πληθωρισμό.
Η διοίκηση του ΟΤΕ θεωρεί ότι η επέλαση της ΔΕΗ δεν μπορεί να τον απειλήσει και ότι είναι διαχειρίσιμη η πρόκληση που επιφέρει. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΟΤΕ, Κώστας Νεμπής, στην τελευταία συνδιάσκεψη με τους αναλυτές, η ανάπτυξη δικτύου της ΔΕΗ εκεί που έχει επενδύσει ο ΟΤΕ (overbuild), ανέρχεται μόλις στο 10%, γνωστοποιώντας παράλληλα ότι οι επιπτώσεις μέχρι σήμερα είναι αμελητέες. Το πιο σημαντικό, όπως είπε ο κ. Νεμπής, είναι ότι ο ΟΤΕ παρέχει ένα ιδιαίτερα ευρύ πακέτο υπηρεσιών (σταθερή, κινητή, Internet, συνδρομητική τηλεόραση και άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας) που δεν μπορεί να ανταγωνιστεί η ΔΕΗ. Προσθέτει δε ότι σχεδόν το 70% των πελατών του αξιοποιεί συνδυαστικές υπηρεσίες (Magenta One), ενώ τα πλεονεκτήματα που έχουν οι πελάτες του, είναι πολύ μεγαλύτερα από αυτά που προσφέρει το μειωμένο κόστος μιας ευρυζωνικής σύνδεσης της ΔΕΗ. Με άλλα λόγια οι εκπτώσεις που λαμβάνουν οι πελάτες του ΟΤΕ στις παρεχόμενες υπηρεσίες, είναι πολύ μεγαλύτερες από εκείνες που θα προσφέρει η μειωμένη τιμή της ευρυζωνικής σύνδεσης της ΔΕΗ.
Το πιο σημαντικό για τον ΟΤΕ είναι ότι διαθέτει το πιο αξιόπιστο και πιο εκτεταμένο δίκτυο τηλεπικοινωνιών. Το χάλκινο δίκτυό του εκτείνεται σε όλη την Ελλάδα, ενώ το δίκτυο οπτικών ινών είναι σαφώς πιο εκτεταμένο από εκείνο της ΔΕΗ. Σήμερα, η εταιρεία έχει σχεδόν 500.000 ενεργούς πελάτες FTTH (μόλις 1.000 η ΔΕΗ), ενώ το δίκτυό της φτάνει σε 1,9 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις (1,2 εκατ. η ΔΕΗ) και μέχρι τέλος του έτους θα ξεπεράσει τα 2,1 εκατ. νοικοκυριά (1,7 εκατ. η ΔΕΗ).
Στόχος τόσο του ΟΤΕ όσο και της ΔΕΗ είναι, μέχρι το 2027, τα δίκτυα FTTH να φτάσουν σε 3 εκατ. νοικοκυριά και επιχειρήσεις, δηλαδή στο 70% του χάλκινου δικτύου του.
Ο ρόλος της κινητής τηλεφωνίας
Ο ΟΤΕ, όπως και οι ανταγωνιστές του, Vodafone και Nova, έχουν ένα επιπλέον πλεονέκτημα έναντι της ΔΕΗ. Μπορεί να διαθέσουν στους πελάτες τους σταθερο-κινητή πρόσβαση μέσω δικτύων κινητής (Fixed Wireless Access). Με τον τρόπο οι υφιστάμενοι πάροχοι μπορούν να προσφέρουν ευρυζωνικές υπηρεσίες σε γεωγραφικές περιοχές που δεν θα επενδύσει η ΔΕΗ, αλλά και να ανταγωνιστεί τις δορυφορικές λύσεις τύπου Starlink. Ο ΟΤΕ ήδη έχει ανακοινώσει 20.000 πελάτες υπηρεσιών FWA.
Αντίστοιχα σχέδια έχουν και οι μικρότεροι της αγοράς, η Vodafone και η Nova. Πάντως, γίνεται εμφανές ότι αν η ΔΕΗ θέλει να αποτελέσει πραγματικό ανταγωνιστή του ΟΤΕ, της Vodafone και της Nova θα πρέπει να επενδύσει και στην κινητή τηλεφωνία, δηλαδή να αποκτήσει άδειες και συχνότητες. Αυτό μπορεί να συμβεί με δύο τρόπους: Είτε αποκτώντας άδειες κινητών επικοινωνιών σε μια διαδικασία που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη (ανανέωση αδειών που παραχωρήθηκαν το 2012), είτε αποκτώντας στενή συνεργασία μ’ έναν από τους τρεις παρόχους, οι οποίοι διαθέτουν ήδη άδεια κινητής τηλεφωνίας.