Google: Nέα δικαστικά προβλήματα για μονοπώλιο στη διαδικτυακή διαφήμιση

Νέες δικαστικές περιπέτειες για την Google, καθώς τώρα αντιμετωπίζει δίωξη για μονοπώλιο και στη διαδικτυακή διαφήμιση

Κτίριο της Google © EPA/JUSTIN LANE

Η Google απέφυγε να «διασπαστεί» νωρίτερα αυτόν τον μήνα, όταν δικαστής στις ΗΠΑ απέφυγε να την αναγκάσει να πουλήσει τον περιηγητή Chrome, επιβάλλοντας αντ’ αυτού ελαφρύτερους όρους για να διορθώσει το παράνομο μονοπώλιο της στην αγορά διαδικτυακών αναζητήσεων.

Ωστόσο, ο τεχνολογικός γίγαντας δεν έχει βγει ακόμα από τον κίνδυνο δικαστικής δίωξης. Στις 22 Σεπτεμβρίου, ένα άλλο ομοσπονδιακό δικαστήριο θα εξετάσει αν η Google πρέπει να αναγκαστεί να πουλήσει τα «εργαλεία» που χρησιμοποιεί για να διατηρήσει το μονοπώλιό της στην τεχνολογία διαφήμισης (Google AdSense, Analytics, κλπ)

Το διαχρονικό διαφημιστικό μονοπώλιο της Google

Το Υπουργείο Δικαιοσύνης και μια ομάδα πολιτειών κατέθεσαν μήνυση κατά της Alphabet (μητρική της Google) το 2023, κατηγορώντας την εταιρεία ότι διατηρούσε παράνομα μονοπώλια στην τεχνολογία που χρησιμοποιείται στην αγορά διαδικτυακής διαφήμισης — τις διαφημίσεις που εμφανίζονται δίπλα σε περιεχόμενο σε πολλούς ιστοτόπους.

Οι αντιμονοπωλιακές αρχές υποστηρίζουν ότι η Google παρείχε ειδική πρόσβαση και προνόμια στα δικά της προϊόντα διαφήμισης, ενθαρρύνοντας διαφημιστές και ιστοσελίδες να χρησιμοποιούν μόνο τις υπηρεσίες της, κερδίζοντας τεράστια ποσά σε βάρος του ανταγωνισμού.

Πώς λειτουργεί η αγορά διαδικτυακής διαφήμισης

Η Google είναι γνωστή για την αναζήτηση και τον περιηγητή Chrome, αλλά κερδίζει δισεκατομμύρια δολάρια λειτουργώντας ως μεσάζοντας μεταξύ εταιρειών που θέλουν να διαφημίσουν τα προϊόντα τους και των ιστοσελίδων, εφαρμογών και άλλων ψηφιακών πλατφορμών που φιλοξενούν τις διαφημίσεις.

Η εταιρεία είναι ο μεγαλύτερος παίκτης στην αγορά αυτή. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης κατηγορεί τη Google ότι διατηρούσε παράνομα μονοπώλια σε τρεις αγορές της διαφήμισης, αλλά ο δικαστής βρήκε ότι η εταιρεία το έκανε μόνο σε δύο από αυτές: στις αγορές ανταλλαγής διαφημίσεων και στους διακομιστές διαφημίσεων.

Τι ζητά η κυβέρνηση

Η κυβέρνηση ζητά από τη Google να πουλήσει άμεσα την ανταλλαγή διαφημίσεων AdX και να κάνει την τεχνολογία της συμβατή με εκείνη των ανταγωνιστών. Επίσης, προτείνεται να εξεταστεί η πώληση του τομέα των διακομιστών διαφημίσεων της Google εντός δύο έως τεσσάρων ετών, αν η πώληση του AdX δεν φέρει επαρκή ανταγωνισμό στην αγορά.

Τι σημαίνει αυτό για τη Google και τους καταναλωτές

Η Google αντιμετωπίζει τεράστιο κίνδυνο να χάσει έναν σημαντικό τομέα εσόδων της, καθώς η διαφήμιση στο διαδίκτυο αναμένεται να φτάσει τα 757 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως το 2025.

Οι καταναλωτές ενδέχεται να επηρεαστούν από τις αλλαγές αυτές, καθώς η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι οι μονοπωλιακές πρακτικές της Google βλάπτουν τους εκδότες ιστοσελίδων και μπορεί να οδηγήσουν σε αυξήσεις τιμών ή περιορισμένη παραγωγή περιεχομένου.

Η εκδίκαση αναμένεται να διαρκέσει περίπου δύο εβδομάδες και η απόφαση του δικαστή θα εκδοθεί μετά από αρκετούς μήνες.