Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το υπουργείο Μεταφορών θα είναι οι διαχειριστές του νέου «μεγάλου αδελφού» που ετοιμάζεται, προκειμένου να παρακολουθείται η τήρηση του Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) στους δρόμους. Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα αναλάβει την δημιουργία και τη συντήρηση του νέου «μεγάλου αδελφού», ενώ το υπουργείο Μεταφορών θα αναλάβει την λειτουργία του μέσω ειδικής υπηρεσίας, που θα δημιουργηθεί στο εσωτερικό του.
Προς την κατεύθυνση αυτή αναμένεται σύντομα η δημιουργία της νέας «Οδικής Υπηρεσίας Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας (ΟΔΥΣΕΑΣ)», η οποία θα υπάγεται απ’ ευθείας στον υπουργό Μεταφορών, η οποία θα ελέγχει το δίκτυο των καμερών, ενώ παράλληλα θα φροντίζει για βεβαίωση των παραβάσεων, την είσπραξή τους, τις τυχόν ενστάσεις που θα προκύψουν κ.ά.
Τα παραπάνω προβλέπονται σε σχέδιο νόμου που φέρνει το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και το οποίο αναμένεται σύντομα να διατεθεί προς δημόσια διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς. Το σχέδιο νόμου που συνυπογράφεται από τον υπουργό Μεταφορών & Υποδομών περιλαμβάνει και άλλες διατάξεις, σχετικές με τις ψηφιακές τεχνολογίες.
Η πιο σημαντική από αυτές, είναι η εναρμόνιση της χώρας μας με τα όρια εκπομπής ηλεκτρομαγνητικής (Η/Μ) ακτινοβολίας, που έχει θέσει η Διεθνής Επιτροπή Προστασίας από Μη Ιοντίζουσες Ακτινοβολίες (ICNIRP). Τα όρια στη χώρα μας, μετά από 25 χρόνια επανέρχονται στο 100% των ορίων, που έχει θέσει η ICNIRP κι έχει αποδεχθεί και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Υπενθυμίζεται ότι το 2000 τα όρια εκπομπών από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ τέθηκαν στο 80% των ορίων της ICNIRP, και το 2006 η κυβέρνηση της ΝΔ τα μείωσε περαιτέρω, θέτοντας τον περιορισμό του ορίου στο 70% για περιοχές γύρω από σχολεία (έως 300 μ.) και στο 60% σε περιοχές γύρω από νοσοκομεία. Ο εναρμονισμός πλέον των εκπομπών στο 100%, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, είναι επακόλουθο της επαναβεβαίωσης το 2019 της ΙCNIRP, ως ασφαλών για τον άνθρωπο των ορίων εκπομπών Η/Μ ακτινοβολίας, που είχαν τεθεί το 1999.
Στο ΕΔΥΤΕ ο «Μεγάλος Αδελφός» των δρόμων
Το νέο σύστημα παρακολούθησης της τήρησης του ΚΟΚ μέσω καμερών θα δημιουργηθεί στο Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας Έρευνας (ΕΔΥΤΕ). Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο σύστημα ικανό να επεξεργάζεται εικόνα βίντεο που θα συλλέγεται από χιλιάδες κάμερες, τις οποίες θα τοποθετήσει το υπουργείο Μεταφορών & Υποδομών, σε συνεργασία με την Τροχαία, και όχι μόνον.
Παράλληλα θα επεξεργάζεται όλες τις παραβάσεις του ΚΟΚ που καταγράφονται με τεχνικά μέσα (tablet κ.λπ.) από την Τροχαία, την Δημοτική Αστυνομία και το Λιμενικό Σώμα. Στο ίδιο σύστημα θα μπουν υποχρεωτικά και οι κάμερες που θα εγκαταστήσουν οι Περιφέρειες και οι Δήμοι εντός της περιοχής αρμοδιότητάς τους. Επίσης η ΟΔΥΣΕΑΣ θα έχει πρόσβαση στις κάμερες που λειτουργούν ή θα λειτουργήσουν δημόσιοι οργανισμοί μεταφορών, όπως είναι ο ΟΑΣΑ, ο ΟΑΣΘ, ο ΟΣΕ κ.ά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το σ/ν που έρχεται, το νέο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα (ΕΗΣ) καταγραφής και διαχείρισης παραβάσεων Κ.Ο.Κ. και προστίμων θα απαρτίζεται από τα εξής υποσυστήματα:
- το υποσύστημα επεξεργασίας δεδομένων οπτικών αισθητήρων – καμερών,
- το υποσύστημα διαχείρισης παραβάσεων και προστίμων,
- υποσύστημα διαχείρισης πληρωμών
- υποσύστημα υποβολής ενστάσεων και διενέργειας Ψηφιακών Ραντεβού, Βιντεοκλήσεων του ΕΗΣ και τέλος
- υποσύστημα στατιστικής ανάλυσης και προβολής επεξεργασμένων δεδομένων
Η καταγραφή της εικόνας, ορίζεται ότι αφορά αποκλειστικά παραβάσεις του ΚΟΚ και τίποτε άλλο. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά «Απαγορεύεται η χρήση του συστήματος και η αξιοποίηση των δεδομένων, που συλλέγονται μέσω του συστήματος και καταγράφονται σε αυτό, για οποιονδήποτε άλλο λόγο, εκτός της διαπίστωσης παραβάσεων του Κ.Ο.Κ. κατά τη νόμιμη λειτουργία του συστήματος».
Αναφορικά με τις παραβάσεις, ο «μεγάλος αδελφός» θα είναι επιφορτισμένος με την παρακολούθηση και αξιολόγηση των παρακάτω κατηγοριών παραβάσεων:
- υπέρβαση του ανώτατου ορίου ταχύτητας
- παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
- παράνομη στάση και στάθμευση οχήματος
- χρήση κινητού τηλεφώνου εν κινήσει
- μη χρήση ζώνης και μη χρήση προστατευτικού κράνους
- παράνομη κυκλοφορία σε Λεωφορειόδρομο
- κίνηση σε Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.)
- παραποίηση ή απόκρυψη πινακίδας κυκλοφορίας.
Προς την κατεύθυνση αυτή οι κάμερες θα εμπλουτισμούς με δυνατότητες Τεχνητής Νοημοσύνης. «Για την υποστήριξη της διαδικασίας καταγραφής παραβάσεων δύνανται να τοποθετούνται κάμερες με ενσωματωμένες λειτουργίες Τεχνητής Νοημοσύνης, για την ανάλυση των εικόνων και την ανίχνευση παραβάσεων, χωρίς την ανάγκη για παρεμβάσεις από τον χειριστή, παρέχοντας προηγμένες δυνατότητες οπτικής καταγραφής και ανάλυσης και διασφαλίζοντας υψηλή ακρίβεια εντοπισμού», αναφέρει το σχέδιο νόμου.
Αναφορικά με τη νέα αυτοτελή υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών με την επωνυμία «Οδική Υπηρεσία Συστημάτων Εποπτείας και Ασφάλειας», αντικείμενο της θα είναι:
- η εποπτεία του δικτύου καμερών, που καταγράφουν παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας,
- η ψηφιακή διαχείριση οδικών παραβάσεων που καταγράφονται από τις κάμερες ή άλλα τεχνικά μέσα, η ενημέρωση των πολιτών για τις παραβάσεις, και η διαχείριση της είσπραξης των προστίμων,
- η ανάπτυξη και λειτουργία Συστήματος Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών παρακολούθησης και χρέωσης τελών διοδίων οχημάτων,
- η ανάπτυξη και λειτουργία ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης, καταγραφής και επεξεργασίας κυκλοφοριακών φόρτων,
- η ανάπτυξη και λειτουργία του Ηλεκτρονικού Μητρώου Παρόχων Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Τηλεδιοδίων (Ε.Υ.Τ.), που έχει συσταθεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών,
- η διαχείριση του κέντρου παρακολούθησης διοδίων,
- η σύνταξη και έκδοση προδιαγραφών υποχρεωτικής εφαρμογής για ενιαία ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια, σε όλο το οδικό δίκτυο ανεξαρτήτως υπηρεσίας ή φορέα λειτουργίας και εκμετάλλευσης,
- η παροχή γνωμοδότησης στον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών για τα σημεία ανέγερσης και λειτουργίας των σταθμών τελών διοδίων στο οδικό δίκτυο και στις εισόδους της χώρας και
- η παρακολούθηση και απόδοση των εσόδων
Σύμφωνα με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου, εφόσον τα πρόστιμα δεν καταβληθούν εντός αποκλειστικής προθεσμίας οκτώ μηνών από την ημερομηνία κοινοποίησης, η ΟΔΥΣΕΑΣ θα τα αποστέλλει στην ΑΑΔΕ για είσπραξη προσαυξημένα κατά 20%.