Γ.Δ.
1471.63 -0,65%
ACAG
-0,50%
5.93
CENER
+0,36%
8.46
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
-0,81%
8.55
OPTIMA
+0,34%
11.74
TITC
-1,75%
30.85
ΑΑΑΚ
-0,83%
5.95
ΑΒΑΞ
-1,52%
1.558
ΑΒΕ
0,00%
0.48
ΑΔΜΗΕ
-0,45%
2.22
ΑΚΡΙΤ
+1,27%
0.8
ΑΛΜΥ
-0,18%
2.795
ΑΛΦΑ
-2,21%
1.68
ΑΝΔΡΟ
-0,87%
6.82
ΑΡΑΙΓ
-1,65%
11.9
ΑΣΚΟ
-0,71%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.382
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.34
ΑΤΤ
0,00%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
+0,83%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-4,04%
6.18
ΒΙΟΚΑ
-0,38%
2.65
ΒΙΟΣΚ
-2,59%
1.315
ΒΙΟΤ
0,00%
0.278
ΒΙΣ
0,00%
0.153
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.38
ΓΕΒΚΑ
+0,98%
1.545
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,72%
16.48
ΔΑΑ
-0,63%
8.228
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.68
ΔΕΗ
-0,52%
11.54
ΔΟΜΙΚ
-1,73%
4.55
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-4,29%
0.335
ΕΒΡΟΦ
+0,61%
1.66
ΕΕΕ
+2,27%
32.4
ΕΚΤΕΡ
-1,23%
4
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
-0,85%
2.33
ΕΛΛ
-1,75%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,54%
2.55
ΕΛΠΕ
+0,18%
8.515
ΕΛΣΤΡ
-1,29%
2.29
ΕΛΤΟΝ
-0,75%
1.844
ΕΛΧΑ
-0,82%
1.946
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.83
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
+0,33%
12.04
ΕΣΥΜΒ
-1,55%
1.27
ΕΤΕ
-1,18%
8.39
ΕΥΑΠΣ
-2,50%
3.12
ΕΥΔΑΠ
-0,83%
5.98
ΕΥΡΩΒ
-0,94%
2.1
ΕΧΑΕ
-0,59%
5.09
ΙΑΤΡ
+0,93%
1.625
ΙΚΤΙΝ
+0,37%
0.4035
ΙΛΥΔΑ
-2,29%
1.71
ΙΝΚΑΤ
-1,53%
5.15
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.89
ΙΝΛΟΤ
-1,56%
1.134
ΙΝΤΕΚ
-2,13%
5.98
ΙΝΤΕΡΚΟ
-2,17%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+1,57%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+5,49%
3.84
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
0,00%
1.44
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-0,91%
1.635
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.512
ΚΟΥΑΛ
-0,49%
1.226
ΚΟΥΕΣ
-1,50%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,28%
11.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.83
ΚΥΡΙΟ
+3,07%
1.345
ΛΑΒΙ
-0,84%
0.942
ΛΑΜΔΑ
-0,29%
6.81
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
-5,50%
0.945
ΛΕΒΚ
-0,61%
0.328
ΛΕΒΠ
0,00%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-0,71%
1.39
ΛΟΥΛΗ
-0,74%
2.67
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.988
ΜΕΒΑ
+0,52%
3.86
ΜΕΝΤΙ
-3,33%
2.9
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
+0,91%
3.89
ΜΙΝ
-0,93%
0.535
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,27%
28.08
ΜΟΝΤΑ
+0,85%
3.58
ΜΟΤΟ
-4,64%
2.88
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.7
ΜΠΕΛΑ
-0,89%
26.84
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
-0,50%
1.99
ΜΠΤΚ
+7,56%
0.64
ΜΥΤΙΛ
-0,91%
37.16
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.94
ΝΑΥΠ
-1,05%
0.938
ΞΥΛΚ
+0,75%
0.267
ΞΥΛΠ
0,00%
0.54
ΟΛΘ
+1,41%
21.6
ΟΛΠ
+1,26%
24.2
ΟΛΥΜΠ
+0,36%
2.78
ΟΠΑΠ
-1,60%
14.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,07%
0.927
ΟΤΕ
-0,35%
14.11
ΟΤΟΕΛ
-1,98%
11.86
ΠΑΙΡ
-1,82%
1.08
ΠΑΠ
-4,38%
2.4
ΠΕΙΡ
-1,55%
3.75
ΠΕΤΡΟ
+1,62%
8.78
ΠΛΑΘ
-0,36%
4.115
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.1
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.216
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.12
ΡΕΒΟΙΛ
+2,39%
1.715
ΣΑΡ
-1,61%
11
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-0,82%
0.364
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
-1,05%
7.52
ΣΠΙ
+1,47%
0.69
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
18.26
ΤΖΚΑ
+0,32%
1.55
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.13
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,92%
1.724
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
+3,18%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-0,78%
0.254
ΦΡΛΚ
+0,50%
4.06
ΧΑΙΔΕ
-10,95%
0.61

Παπαθανάσης: Πρόσθετη στήριξη για επενδύσεις στις λιγνιτικές περιοχές

Κατ’ εξαίρεση του Αναπτυξιακού Νόμου, όσοι επενδύσουν στις περιοχές της απολιγνιτοποίησης θα μπορούν να λάβουν επιχορηγήσεις, ανεξάρτητα με το μέγεθος της επιχείρησης. Το όριο της επιχορήγησης, όπως αναφέρει στο powergame.gr ο αρμόδιος αν. υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης, μπαίνει μόνον από τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Στόχος, δε, είναι να ενισχυθούν μεγάλες επενδύσεις στις περιοχές αυτές, ύψους άνω των 5-10 εκατ. ευρώ. Ο αν. υπουργός Ανάπτυξης αναφέρεται ακόμη στο Κυβερνητικό Πάρκο, το οποίο προχωρεί κανονικά, και στο ότι αναμένεται η προκήρυξή του μέσα στο έτος. Αναφερόμενος στην πρόταση δυσπιστίας του ΣΥΡΙΖΑ, που ολοκληρώθηκε την περασμένη Παρασκευή, τη χαρακτηρίζει «δώρο» του ΣΥΡΙΖΑ στη ΝΔ, καθώς έδωσε αφορμή να συγκριθούν οι περίοδοι διακυβέρνησης των δύο κομμάτων.

  • Κατ’ αρχάς, ένα σχόλιο για τη συζήτηση της πρότασης δυσπιστίας, που μόλις ολοκληρώθηκε. Πιστεύετε ότι κέρδισε ή έχασε η κυβέρνηση, τόσο σε επίπεδο ουσίας όσο και εντυπώσεων;

Η πρόταση δυσπιστίας αυτή αποτέλεσε μια ευκαιρία για να καταγραφεί η πορεία της κυβέρνησης στην τελευταία τετραετία και αυτή να συγκριθεί με την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ. Είχαμε μια συζήτηση, στην οποία φάνηκε η μεγάλη διαφορά των δύο αυτών περιόδων. Από την άλλη, διαπιστώσαμε ότι a la carte η αξιωματική αντιπολίτευση κρίνει τις ανεξάρτητες αρχές, αλλά και τη Δικαιοσύνη. Είχαμε τελικά μια συζήτηση η οποία αποτέλεσε δώρο για την ΝΔ, καθώς σε μια κρίσιμη στιγμή, όπως είναι αυτή προ των εκλογών, δόθηκε η ευκαιρία για μια συνολική καταγραφή του έργου της κατά την τελευταία περίοδο. Επομένως, ήταν λάθος (η πρόταση) για τον ΣΥΡΙΖΑ και ευκαιρία για τη ΝΔ να απαντήσει.

  • Επηρεάζει το αποτέλεσμα των επικείμενων εκλογών το θέμα των υποκλοπών;

To αποτέλεσμα των εκλογών θα κριθεί ξεκάθαρα από τον τρόπο που κρίνουν οι πολίτες το έργο αυτής της κυβέρνησης. Ένα έργο που παρουσιάζεται στις περιοδείες που γίνονται αυτήν την περίοδο στην Ελλάδα, στις οποίες παρουσιάζονται πραγματικά έργα, χωρίς «μουσαμάδες» και άλλες virtual εικόνες. Επίσης, παρουσιάζουμε έργα που θα βρίσκονται σε εξέλιξη στα επόμενα 5-6 χρόνια. Ξεδιπλώνουμε δηλαδή τη στρατηγική που ακολουθήσαμε όλα αυτά τα χρόνια, αλλά και αυτήν που θα ακολουθήσουμε στα επόμενα, για την υλοποίηση πραγματικών έργων, που γίνονται σε πραγματικούς χρόνους και με πραγματικά αποτελέσματα. Αυτό συνέβη στην Κρήτη, όπου βρεθήκαμε πρόσφατα, στην οποία βρίσκονται σε εξέλιξη 486 έργα που αλλάζουν τελείως την εικόνα της περιφέρειας Κρήτης. Προηγήθηκαν η Πελοπόννησος, η Δυτ. Ελλάδα, η Δυτ. Μακεδονία και έπονται άλλες περιφέρειες.

  • Ποιος ο ρόλος της ακρίβειας στην επικείμενη εκλογική αναμέτρηση και τι απαντάτε στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για διόγκωση της αισχροκέρδειας, σε βαθμό που οι καταναλωτές δεν μπορούν καν να μπουν πλέον στα σούπερ μάρκετ;

Η ακρίβεια απασχολεί όντως τους συμπολίτες μας και προφανώς ροκανίζει το εισόδημά τους. Είναι κάτι που επηρεάζει την καθημερινότητά τους και που βεβαίως -καθώς δεν ζούμε σε διαφορετικό πλανήτη- ταλαιπωρεί το σύνολο της Ευρώπης. Ο γενικός πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο ήταν 7,2% έναντι 9,2% στην Ευρώπη και ο ειδικός πληθωρισμός στα τρόφιμα ήταν 15%, όταν στην Ευρωζώνη ήταν 16% και στην Ευρωπαϊκή Ένωση 18%. Αυτό δείχνει ότι η Ελλάδα υφίσταται χαμηλότερες πληθωριστικές τάσεις, αλλά ακόμη και αυτά τα χαμηλότερα ποσοστά επηρεάζουν τους συμπολίτες μας και μας υποχρεώνει να είμαστε στο πλευρό τους. Γι’ αυτό έχουμε ήδη τρέξει μια σειρά δράσεων στήριξης και ενίσχυσης του διαθέσιμου εισοδήματος. Μια τέτοια είναι η στήριξη που δόθηκε κατά της ενεργειακής ακρίβειας με κάλυψη 90% στα νοικοκυριά στο επιπρόσθετο ενεργειακό κόστος, 85% στις επιχειρήσεις και κατά 100% στα νοικοκυριά Κοινωνικού Τιμολογίου. Επομένως, οι μεγάλές ανατιμήσεις στην ενέργεια καλύφθηκαν. Για την ακρίβεια, στα βασικά αγαθά έχουμε δημιουργήσει το «καλάθι του νοικοκυριού», που έχει περιορίσει τις ανατιμήσεις. Επιπλέον, η κάρτα αγορών που έρχεται θα επιστρέψει το 10% από τις αγορές ενός νοικοκυριού. Ταυτόχρονα, έχουμε φέρει μέτρα, όπως είναι ο e-Katanalotis, η πρώτη και μοναδική εφαρμογή στην Ευρώπη που παρουσιάζει σε πραγματικό χρόνο όλες τις τιμές και η οποία, σε συνδυασμό με τον ορισμό που εισαγάγαμε για την έννοια της αισχροκέρδειας -κάτι το οποίο ήταν αόριστο στο παρελθόν- και μια υπηρεσία που δημιουργήσαμε εμείς ως ΝΔ (σ.σ. ΔΙΜΕΑ), μας δίνει τη δυνατότητα να ελέγχουμε σε καθημερινή βάση τις τιμές, να βάζουμε πρόστιμα και να ελέγχουμε φαινόμενα αισχροκέρδειας. Μόνον το τελευταίο διάστημα πραγματοποιήσαμε 4.000 ελέγχους σε πιθανά φαινόμενα αισχροκέρδειας και επιβάλαμε πρόστιμα ύψους άνω των 3 εκατ. ευρώ. Είμαστε σε καθημερινή βάση μέσα στην αγορά και πράγματι εντοπίζεται ένα μικρό μέρος αυτής να επιχειρεί να αισχροκερδήσει. Επομένως, έχουμε λάβει τα μέτρα μας κατά της αισχροκέρδειας και ταυτόχρονα στηρίζουμε τα νοικοκυριά για όσο διάστημα απαιτείται, καθώς δεν γνωρίζουμε πόσο θα διαρκέσει αυτή η κρίση.

  • Από τα μέτρα που έχουν ανακοινωθεί μέχρι σήμερα, μένει να εφαρμοστεί το Market Pass. Πιστεύετε ότι θα απαιτηθούν άλλα μέτρα έπειτα από αυτό για τη στήριξη των νοικοκυριών ή έχουμε μπει σε μια φάση απoκλιμάκωσης της κρίσης;

Κανείς δεν μπορεί να γνωρίζει πόσο θα διαρκέσει η κρίση αυτή. Έτσι, πάντοτε θα είμαστε στο πλευρό των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, εντός όμως ενός ασφαλούς δημοσιονομικού πλαισίου. Προς το παρόν, αυτά είναι τα μέτρα στήριξης που έχουν ανακοινωθεί μέχρι τώρα και παρακολουθούμε την εξέλιξη της κρίσης και του προβλήματος της ακρίβειας.

  • Βρεθήκατε στην Κοζάνη για τα προγράμματα της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ). Πού βρισκόμαστε και κατά πόσο προχωράμε ικανοποιητικά; Επίσης, πώς θα επηρεαστεί  η υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών λόγω της προεκλογικής περιόδου, που ιστορικά η κρατική μηχανή κατεβάζει ρυθμούς;

Εμείς δεν επιβραδύνουμε. Συνεχίζουμε κανονικά το έργο μας, είτε είναι το μεταρρυθμιστικό μας έργο, είτε προγράμματα ανάπτυξης, όπως είναι αυτό της ΔΑΜ. Θεωρούμε επίσης ότι ο ελληνικός λαός θα δώσει αυτοδύναμη κυβέρνηση και ισχυρή εντολή στον Κυριάκο Μητσοτάκη για να συνεχίσει το έργο που ξεκίνησε. Επομένως, δεν θα έχουμε καθυστερήσεις, τόσο στα προγράμματα του ΕΣΠΑ όσο και στα άλλα αναπτυξιακά προγράμματα. Ειδικά για τη ΔΑΜ, το πρόγραμμα είναι το πρώτο που υλοποιείται στην Ευρώπη και τρέχει κανονικά. Δεν έχει αλλάξει καθόλου ο βασικός σχεδιασμός, παρά το ότι η ενεργειακή κρίση έχει αυξήσει τις εξορύξεις λιγνίτη και πιθανώς η απολιγνιτοποίηση θα καθυστερήσει λίγο περισσότερο. Το πρόγραμμα, ωστόσο, της ΔΑΜ θα υλοποιηθεί κανονικά, γιατί είναι σημαντικό να αλλάξουμε παραγωγικό μοντέλο. Είναι σημαντικό να δημιουργήσουμε νέες θέσεις εργασίας σε τομείς αιχμής και στηρίζοντας τις επιχειρήσεις της περιοχής. 

  • Πότε θα έχουμε κάποια δράση στο πλαίσιο του προγράμματος ΔΑΜ;

Έχουν ήδη ξεκινήσει οι προσκλήσεις και το πρόγραμμα είναι ήδη στον αέρα. Αυτό παρουσιάσαμε και στην Κοζάνη (σ.σ.: την περασμένη Τετάρτη 25 και Πέμπτη 26 Ιανουαρίου), παρουσία κοινοτικών εκπροσώπων. Δείξαμε την εξέλιξη του προγράμματος και τις προσκλήσεις που έχουν δημοσιοποιηθεί για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, την κατάρτιση και την καινοτομία. Επίσης, πολύ σύντομα θα ανακοινωθεί ένα πρόγραμμα στήριξης επιχειρήσεων που θέλουν να εγκατασταθούν στη Δυτ. Μακεδονία και που η λειτουργία τους συνάδει με τη ΔΑΜ. Είμαστε σε προχωρημένο στάδιο και στις επόμενες 10 ημέρες θα έχουμε τις ανακοινώσεις. 

  • Τι εννοείτε με το τελευταίο; Θα ενισχυθεί η δημιουργία νέων επενδύσεων στις ζώνες ΔΑΜ;

Το πρόγραμμα θα στηρίξει επιχειρήσεις μεσαίες και μεγάλες μέσω επιχορηγήσεων, κάτι το οποίο δεν ισχύει για τον Αναπτυξιακό Νόμο. Ο σχεδιασμός που έγινε αφορά τις περιοχές απολιγνιτοποίησης της Δυτ. Μακεδονίας και τη Μεγαλόπολη μαζί με τους πέριξ αυτής δήμους Οιχαλίας, Γορτυνίας και Τριπόλεως. Η δράση έχει ενταχθεί ήδη στο τομεακό πρόγραμμα της ΔΑΜ και θα επιχορηγήσει, κατ’ εξαίρεση του Αναπτυξιακού Νόμου, τη δημιουργία επενδύσεων στις συγκεκριμένες περιοχές. Δεν υπάρχει πρακτικά όριο προς τα επάνω, μόνον προς τα κάτω, με την έννοια ότι πρέπει να είναι μεγάλες επενδύσεις, άνω των 5 ή 10 εκατ. ευρώ. Αυτό είναι κάτι που θα προσδιοριστεί τις επόμενες ημέρες. Το άνω όριο που τίθεται είναι αυτό που θέτει ο  Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων και το οποίο είναι τα 100 εκατ. ευρώ σε κάθε επένδυση. Οι επενδύσεις αυτής της δράσης θα προωθούνται με σειρά προτεραιότητας, αφού αξιολογηθούν με αυστηρά κριτήρια και φανεί ότι πληρούν τα κριτήρια της ΔΑΜ. Θέλουμε να προχωρήσουμε γρήγορα, με στόχο τη στήριξη των περιοχών της απολιγνιτοποίησης.

  • Οι επενδύσεις αυτές θα μπορούν να προέλθουν και από επιχειρήσεις που βρίσκονται εγκατεστημένες στην περιοχή;

Βεβαίως, αρκεί το επενδυτικό σχέδιό τους να συνάδει με το Σχέδιο ΔΑΜ. 

  • Αναπτυξιακός νόμος. Πώς προχωράμε μέχρι τώρα, τι προτάσεις έχετε λάβει και πότε θα αρχίσουν οι δαπάνες;

Ο Αναπτυξιακός Νόμος έχει μεγάλη δυναμική. Μέχρι τώρα έχουν ανοίξει και κλείσει τρία καθεστώτα, ενώ άνοιξε και ένα τέταρτο καθεστώς, της «Επιχειρηματικότητας 360ο» και το οποίο δεν έχει κλείσει ακόμη. Το καθεστώς της «Επιχειρηματικότητας 360ο» αφορά επιχειρήσεις που δεν μπορούν να ενταχθούν στα άλλα καθεστώτα, π.χ. γυμναστήρια, καθαριστήρια, γηροκομεία κ.ά. Σκοπεύουμε να ανοίξουμε εκ νέου τα τρία αυτά καθεστώτα, που έκλεισαν σύντομα, και, για να είμαι ακριβής τα δύο από τα τρία, του «Τουρισμού» και της «Μεταποίησης». Για το τρίτο καθεστώς, της «Αγροδιατροφής», επειδή έληξε στις 31/12/2022 ο κανονισμός για τον πρωτογενή τομέα, αναμένουμε την έκδοση του νέου κανονισμού. Θυμίζω ότι ο προηγούμενος κανονισμός έδινε διαφορετικά ποσοστά ενίσχυσης στον πρωτογενή τομέα από τον Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων. Για παράδειγμα, στο Ν. Αιγαίο ο ΧΠΕ έδινε 30%, ενώ για τη «Αγροδιατροφή» ο κανονισμός έδινε 50%. Η εκτίμησή μας είναι ότι ο νέος κανονισμός δεν θα διαφοροποιείται από τον προηγούμενο κανονισμό, εντούτοις δεν μπορούμε να προχωρήσουμε χωρίς τον νέο κανονισμό. Και αυτό είναι θέμα της Ευρώπης και όχι της χώρας μας.

  • Θα ανοίξουν όλα τα καθεστώτα ενισχύσεων μέσα στο 2023;

Όλα, πλην εκείνων που υπάρχουν αλληλοεπικαλύψεις με τα άλλα αναπτυξιακά προγράμματα που ήδη τρέχουν. Παραδείγματος χάριν, τα προγράμματα ενισχύσεων του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης ή τα προγράμματα που τρέχει το υπ. Αγροτικής Ανάκαμψης και το υπ. Ενέργειας. Δεν θέλουμε να βρίσκονται στον αέρα δύο προγράμματα που έχουν την ίδια στόχευση. Αντίθετα, επιθυμούμε τη σειριακή τους αξιοποίηση, έτσι ώστε να προσαρμόζονται καλύτερα οι επιχειρήσεις ή να προγραμματίζουν καλύτερα τις επενδυτικές τους ροές.

  • Δαπάνες; Πότε θα έχουμε δαπάνες;

Πιστεύω μέσα στο έτος. Επειδή ολοκληρώθηκαν πρόσφατα οι υπαγωγές του προηγούμενου νόμου (4399/2016) και έχουν αρχίσει να μπαίνουν δαπάνες και όλα προχωράνε πιο γρήγορα, θεωρούμε ότι θα έχουν δαπάνες και από το νέο αναπτυξιακό μέσα στο έτος. Είναι κυρίως στο χέρι των επιχειρήσεων-επενδυτών να προχωρήσουν και να δημιουργήσουν δαπάνες. Πρέπει να επισημάνω ότι επειδή οι απαιτήσεις του νέου νόμου είναι πολύ υψηλές, κάθε έργο που έχει ενταχθεί φέρει και μεγάλο βαθμό ωριμότητας να ξεκινήσει. Γιατί, σε αντίθεση με τον προηγούμενο (αναπτυξιακό) νόμο, αυτήν τη φορά δεν μπορούν να συμμετάσχουν υπό σύσταση επιχειρήσεις, ενώ απαιτείται και η προέγκριση της τράπεζας. Άρα, είναι πολύ πιο ώριμα τα έργα και θα φέρουν πιο γρήγορα δαπάνες.

  • Τα έργα ΣΔΙΤ θεωρείτε ότι προχωρούν γρήγορα; Ή, όπως ισχυρίζονται ορισμένοι, επειδή προαπαιτείται η επένδυση του ιδιώτη και στη συνέχεια η αποπληρωμή του έργου, οι τελευταίοι στρέφονται στα έργα που υλοποιούνται με δημόσια χρήματα, δείχνοντας μικρό ενδιαφέρον για τα ΣΔΙΤ;

Τα ΣΔΙΤ είναι δημόσια έργα που εκτελούνται με ιδιωτικούς πόρους και αποπληρώνονται με πληρωμές διαθεσιμότητας. Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από τις εταιρείες για συμμετοχή σε ΣΔΙΤ και γι’ αυτό υπάρχει και μεγάλος ανταγωνισμός. Έχουμε προχωρήσει πολλά έργα ΣΔΙΤ, κυρίως στον τομέα των υποδομών, όπως φράγματα, φοιτητικές εστίες, αστυνομικές διευθύνσεις κ.λπ. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι το πρόγραμμα ΣΔΙΤ έχει φτάσει σε ένα σημείο που θα καλύψει μέχρι το 2029 τη δυνατότητα που προσφέρει το Μεσοπρόθεσμο για την επίτευξη πληρωμών διαθεσιμότητας μέχρι το 0,24% του ΑΕΠ -περίπου 550 εκατ. ευρώ. Έχουν γίνει επομένως βήματα και τώρα αναμένουμε και άλλα μεγάλα έργα ΣΔΙΤ, όπως είναι εκείνο των Φυλακών Κορυδαλλού και βεβαίως του κυβερνητικού πάρκου στην ΠΥΡΚΑΛ, που προχωρεί με γοργά βήματα.

  • Για το Κυβερνητικό Πάρκο, η πρώτη ανακοίνωση έχει γίνει τον Απρίλιο του 2021 και μέχρι τώρα έχουν μεσολαβήσει σχεδόν δύο χρόνια. Δεν έχουμε δει κάτι χειροπιαστό μέχρι τώρα;

Έχουμε δει την εκκίνηση της μετεγκατάστασης της ΠΥΡΚΑΛ, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη, έχουμε προχωρήσει τις διοικητικές πράξεις των απαλλοτριώσεων, έχουμε δει την ωρίμανση των τευχών δημοπράτησης του έργου και πολλά άλλα. Είναι ένα τεράστιο έργο, που δεν αφορά τη θητεία της κυβέρνησης, ούτε της επόμενης που ξεκινά, αφού το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028-2029. Πρόκειται για ένα έργο που θα αλλάξει εντελώς τη λειτουργία των υποδομών των υπουργείων. Θυμίζω ότι τα υπουργεία αυτήν τη στιγμή στεγάζονται σε εγκαταστάσεις που και ακριβές είναι και ενεργειακά πολύ υποβαθμισμένες. Επομένως, είναι ένα σύνθετο και μεγάλο θέμα.

  • Πιστεύετε ότι θα έχουμε προκήρυξη του διαγωνισμού φέτος;

Ναι, θα έχουμε προκήρυξη φέτος και η ανάθεσή του στον προτιμητέο επενδυτή εκτιμούμε ότι θα απαιτήσει περίπου 18 μήνες από την ημερομηνία προκήρυξης του διαγωνισμού.

  • Έβαλε το υπουργείο Ανάπτυξης «νερό στο κρασί» του σχετικά με τον νόμο για τους καταναλωτές και το phishing; Ενώ πριν προβλεπόταν πλήρης αποζημίωση των καταναλωτών πάνω από τα 1.000 ευρώ, τώρα αυτό συμβαίνει υπό προϋποθέσεις. Υπήρξαν πιέσεις από τους τραπεζίτες και άλλαξε;

Εμείς δεν πιεζόμαστε και γι’ αυτό φέραμε μια τέτοια διάταξη που προστατεύει το καταναλωτικό κοινό. Προφανώς, οι τράπεζες πρέπει να προσθέσουν δικλίδες ασφαλείας, αλλά και οι εμείς οι καταναλωτές πρέπει να προσέχουμε πολύ, να μη λειτουργούμε με τρόπο που δίνουν ευκαιρίες σε τέτοιες παραβατικές συμπεριφορές, όπως το κλέψιμο των κωδικών κ.λπ. Δεν θεωρώ ότι βάλαμε «νερό στο κρασί» μας. Αντίθετα, πολύ αποφασιστικά ερχόμαστε να προστατεύσουμε το καταναλωτικό κοινό. Θυμίζω ότι αυτός είναι ένας νόμος που ψηφίστηκε επί ΣΥΡΙΖΑ αρχικά και παρ’ όλα αυτά δεν υπήρξε καμία δικλίδα ασφαλείας για τους καταναλωτές.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!