THEPOWERGAME
Επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ το 2023 (και 280 εκατ. ευρώ στην τετραετία μέχρι το 2026) δρομολογεί η Metro σε νέα καταστήματα, «πράσινες» υποδομές, omnichannel και ανθρώπους, αντιμετωπίζοντας όμως πρόβλημα να καλύψει 1.147 κενές θέσεις, κυρίως σε τουριστικές περιοχές και σε κάποιους τεχνικούς ρόλους.
Ο όμιλος, που έκλεισε το 2022 με τζίρο πάνω από 1,5 δισ. ευρώ και βάζει τον πήχη στο 1,58 εκατ. ευρώ το 2023, με κέρδη πάνω από 30 εκατ. ευρώ, επενδύει συστηματικά στους ανθρώπους. Απασχολεί περί τους 11.500 εργαζομένους, προσφέροντας πέρυσι 8,5 εκατ. ευρώ πρόσθετες παροχές. Προχώρησε σε 2.048 προσλήψεις πέρυσι, αν και 2.236 εργαζόμενοι αποχώρησαν, εκ των οποίων 148 ήταν εποχιακοί. Όπως είπε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Metro, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου χθες, η εταιρεία του ψάχνει ανθρώπους, αλλά αντιμετωπίζει έλλειψη προσφοράς. Τόνισε την ανάγκη να υπάρξουν πολιτικές για συνολική λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν κι άλλες εταιρείες στη χώρα, ενώ στο πλαίσιο του ομίλου αναπτύσσονται πρωτοβουλίες. Τέτοιες είναι η χρήση σημάτων και εικόνων στα ταμεία, αλλά και σε άλλα πόστα, όπως στα κέντρα διανομής, ώστε να μην απαιτείται χρονοβόρα εκπαίδευση και να επιλύονται προβλήματα με τη γλώσσα όταν ο εργαζόμενος δεν είναι Έλληνας. Ας σημειωθεί ότι η Metro για να επιλύσει προβλήματα με τη γλώσσα προσφέρει επίσης δυνατότητα έκδοσης απόδειξης και στα αγγλικά για τους τουρίστες που το επιθυμούν, εγκαινιάζοντας αυτήν τη δυνατότητα στα καταστήματα που διαθέτει στα νησιά.
Ισχυρές επιδόσεις και αποκλιμάκωση του πληθωρισμού
Περιγράφοντας τις τάσεις στην αγορά, ο κ. Παντελιάδης σημείωσε ότι υπάρχουν ακόμη ανατιμήσεις, αλλά έχουν αρχίσει και οι μειώσεις τιμών σε κατηγορίες με σημαντικές αυξήσεις το προηγούμενο διάστημα, όπως σπορέλαια, χαρτικά και προϊόντα με βάση το αγελαδινό γάλα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Metro, ο πληθωρισμός των τροφίμων αποκλιμακώνεται πιο γρήγορα τους τελευταίους μήνες. Έτσι, συγκριτικά με το 15,1% του δείκτη της EΛΣΤΑΤ τον Μάρτιο, με βάση τα στοιχεία της Metro, ο εσωτερικός πληθωρισμός στη λιανική υποχωρεί τον Απρίλιο σε 11,1% και στη χονδρική σε 8,2%.
Ο πληθωρισμός, που πριμοδότησε σε έναν βαθμό τον τζίρο της Metro το 2022, αναμένεται να επηρεάσει και τις επιδόσεις του 2023, αν και πιέζει την κατανάλωση και την κερδοφορία. Σε επίπεδο κερδοφορίας, το 2022 ο όμιλος Metro εμφάνισε αύξηση EBITDA 13,3% πάνω από 60,5 εκατ. ευρώ, με κέρδη προ φόρων στα 28,4 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 26,8%.
Η αύξηση της κερδοφορίας σε μια δύσκολη χρονιά αποδίδεται στις επενδύσεις των τελευταίων 2-3 ετών, κυρίως για την εξοικονόμηση ενέργειας. Υπάρχει, μάλιστα, αισιοδοξία ότι και οι επενδύσεις που δρομολογούνται σήμερα, περί τα 50 εκατ. ευρώ (χωρίς να περιλαμβάνεται η επένδυση σε κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργο), θα στηρίξουν την κερδοφορία της εταιρείας και τα επόμενα χρόνια.
Επίσης, κρίνεται ικανοποιητική η αύξηση του τζίρου το 2022 κατά 9,5%, στα επίπεδα του πληθωρισμού. Αφορά τις πωλήσεις των δικτύων καταστημάτων My Market και Cash & Carry, σε φυσικό και ψηφιακό κανάλι, καθώς και της δραστηριότητας της θυγατρικής του ομίλου στην Κύπρο.
Οι μεγάλες σάλες πήγαν καλά και το 2022, λόγω συγκυρίας, κατά την άποψη της διοίκησης της Metro, που θεωρεί ότι η τάση αυτή -που ευνοεί τον leader της αγοράς με τα περισσότερα hypermarkets- θα ισορροπήσει από φέτος, με τη ζήτηση να επανέρχεται στα μεσαίου μεγέθους καταστήματα. Στο πλαίσιο αυτό, η Metro, έχοντας λανσάρει νέο concept «καταστημάτων ευκολίας» (convenience stores), με το σήμα My market local, θεωρεί ότι είναι «πάνω στο κύμα», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Παντελιάδης.
Μάλιστα, το 2023 σχεδιάζει να ανοίξει 25 νέα καταστήματα, που θα ενισχύσουν το σημερινό δίκτυο των 233 καταστημάτων, δίνοντας έμφαση στο σήμα My market local, για το οποίο έχει τεθεί στόχος για 80 σημεία πώλησης έως το 2025. Υπάρχει αισιοδοξία ότι θα ικανοποιηθούν οι στόχοι, μια και φτάνουν στα γραφεία της Metro περί τα 100 αιτήματα τον μήνα για συνεργασίες franchise. Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο brand αναπτύσσεται αποκλειστικά με το μοντέλο δικαιόχρησης, ενώ σχεδιάζεται να πωληθεί σε franchisee και το πιλοτικό, το πρώτο που άνοιξε με επένδυση της εταιρείας.
Επενδύσεις στο Metro Cash & Carry και σε Logistics
Ο όμιλος ενισχύει περαιτέρω τη θέση του στη χονδρική, καθώς στο υπάρχον δίκτυο (η Metro Cash & Carry διαθέτει 1 Delivery Center, 48 καταστήματα και 7 hubs) σχεδιάζει να προσθέσει το 2023 3 hubs και ένα dark store στη Ρόδο. Θα προσθέσει δηλαδή 4.815 τ.μ. στον τομέα cash & carry.
Επιπλέον, ενισχύει και το ψηφιακό κανάλι πωλήσεων του cash & carry, που αυξήθηκε κατά 50% σε αξία πέρυσι, εισφέροντας το 4,5% του τζίρου. Μάλιστα, πέρα από τους 85 ανθρώπους στις πωλήσεις, η Metro σχεδιάζει από τον Σεπτέμβριο να λανσάρει και ΑΙ virtual προσωπικό ψηφιακό σύμβουλο πωλήσεων. Από τον Μάρτιο του 2024 θα είναι σε θέση να διεκπεραιώνει αιτήματα και να κάνει προτάσεις στον πελάτη.
Εν τω μεταξύ, η εφοδιαστική αλυσίδα ενισχύθηκε σημαντικά με την ανακαίνιση και επέκταση του Κέντρου Διανομής Βορείου Ελλάδος. Με 3 μεγάλα κι ένα μικρό κέντρο διανομής, η Metro διαθέτει κάτι πάνω από 100.000 τ.μ. αποθηκών, δρομολογώντας το επόμενο βήμα, ένα κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργο, που θα αντικαταστήσει υφιστάμενες υποδομές στη Μάνδρα και ένα μικρό κέντρο στον Ασπρόπυργο.
Επενδύσεις σε ψηφιακό και ενεργειακό μετασχηματισμό
Η εταιρεία επενδύει συστηματικά στα social media και σε οmnichannel στρατηγική πωλήσεων, εγκαινιάζοντας νέα πλατφόρμα e-shop και ενοποιώντας την με το site My market. Στόχος είναι να αναβαθμίσει το περιεχόμενο και να αθροίσει την επισκεψιμότητα, που το 2022 ξεπέρασε για το Mymarket.gr τις 6,2 εκατ. και για το Eshop.mymarket.gr τις 9,5 εκατ. επισκέψεις. Επιπλέον, η Metro συνεργάζεται με πλατφόρμες όπως η Wolt και η Instashop από τον Νοέμβριο του 2021 και από τον Αύγουστο του 2022 αντίστοιχα. Έχει εγκαινιάσει επίσης μια νέα υπηρεσία παράδοσης σε 1 ώρα, την πλατφόρμα Speedy, με σταθερή χρέωση 3 ευρώ.
Μια άλλη υπηρεσία που λειτουργεί πιλοτικά είναι η «Σειρά χωρίς αναμονή». Θα λειτουργεί σε 6 καταστήματα στην Αττική μέχρι το τέλος Μαΐου, ενώ απευθύνεται σε κοινό που θέλει ευκολία και επιλέγει premium προϊόντα. Υιοθετεί επίσης υπηρεσία self check out, real-time EDI και συνεργασία με πλατφόρμα που επιταχύνει τις διαδικασίες καταχώρισης νέων προϊόντων για πιο άμεση συνεργασία με τους προμηθευτές.
Η Metro προωθεί επίσης «πράσινες» επενδύσεις, περίπου 18 εκατ. ευρώ σε 97 φωτοβολταϊκά έργα, καθώς και σε μη ενεργοβόρα ψυγεία, μειώνοντας την ενέργεια που καταναλώνει. Ενισχύει επίσης το δίκτυο φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων στο δίκτυο των καταστημάτων της. Σήμερα πάνω από το 30% των ενεργειακών απαιτήσεων της δραστηριότητας καλύπτεται από ΑΠΕ που έχουν αναπτυχθεί σε εγκαταστάσεις της εταιρείας. Παρ’ όλα αυτά, μόνο για την ενέργεια το πρόσθετο κόστος έφτασε τα 8,9 εκατ. ευρώ το 2022 συγκριτικά με το 2021, ενώ το πρόσθετο κόστος του 2021 ήταν επιπλέον 8,3 εκατ. ευρώ. Για το 2023 υπάρχουν αισιόδοξα μηνύματα.
Επέκταση στην Κύπρο
Η Metro επεκτείνεται επίσης στην Κύπρο, όπου έχει συμπληρώσει 3 χρόνια λειτουργίας. Οι πωλήσεις της MCC Best Value ενισχύθηκαν 57% πέρυσι, ενώ στο 4μηνο του 2023 η αύξηση ανέρχεται σε 39%. Ας σημειωθεί ότι η εταιρεία έχει επενδύσει σε φωτοβολταϊκή εγκατάσταση 400 kW στα 2.000 τ.μ. της στέγης του καταστήματος της Λεμεσού και επεκτείνεται αξιοποιώντας οικόπεδο που αγόρασε στη Λευκωσία, επιφάνειας 6.500 τ.μ. Σχεδιάζει να αναπτύξει το 2ο κατάστημα Best Value Για Επαγγελματίες, μεγέθους 3.000 τ.μ.
Δείτε ΕΔΩ αναλυτικά τα οικονομικά αποτελέσματα της Metro