Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Διώρυγα Σουέζ: Το μπλόκο του EverGiven κοστίζει 400 εκατ. την ώρα

Τουλάχιστον μέχρι την επόμενη Τετάρτη θα είναι μπλοκαρισμένη η διώρυγα του Σουέζ από την ακινητοποίηση το κοντέινερ EverGiven, μήκους 400 μέτρων, δηλαδή με διαστάσεις ανάλογες του Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ της Νέας Υόρκης. Ήδη έχουν προκληθεί αλυσιδωτές αντιδράσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες καθώς η διώρυγα του Σουέζ είναι μια από τις βασικές αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου και αναμένεται να παραμένει κλειστή για διάστημα ακόμη και εβδομάδων σε μια περίοδο που ήδη προϋπήρχαν προβλήματα στην έγκαιρη παράδοση πρώτων υλών και προϊόντων. Η Lloyd’s List εκτιμά οι απώλειες για το εμπόριο ανέρχονται στα 400 εκατ. δολάρια την  ώρα.  

Αλυσιδωτές αντιδράσεις

Τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρελαιοειδή έχουν διπλασιαστεί μέσα σε μια εβδομάδα και ειδικότερα από την Τρίτη. Τότε, το EverGiven προσάραξε και έκλεισε τη διώρυγα, μπλοκάροντας τη διέλευση πάνω 300 εμπορικών πλοίων μέχρι σήμερα που μεταφέρουν εμπορεύματα δισεκατομμυρίων δολαρίων από καύσιμα μέχρι αυτοκίνητα. Εναλλακτικές οδοί ήδη εξετάζονται μέσω Αφρικής, αυξάνοντας αισθητά το μεταφορικό κόστος αλλά και τους κινδύνους πειρατειών. Ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη επικοινωνήσει με τον Πέμπτο Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, εκφράζοντας ανησυχίες για την ασφάλεια των στόλων τους, σύμφωνα με τους Financial Times.

Στις διεθνείς αγορές, οι τιμές του πετρελαίου ενισχύονταν την Παρασκευή περίπου 2% λόγω φόβων για ανεπάρκεια στην προσφορά. Πάνω από ένα εκατ. βαρέλια διέρχονται υπό φυσιολογικές συνθήκες από τη διώρυγα του Σουέζ. Είναι ένας από τους βασικούς συνδετικούς κρίκους για το εμπόριο πετρελαιοειδών ανάμεσα στη Σαουδική Αραβία και την Ευρώπη ή τη Βόρειο Αμερική. Συνολικά υπολογίζεται πως 1,03 δισ. εμπορεύματα πέρασαν από το Σουέζ κατά τη διάρκεια του 2019, ένας όγκος τετραπλάσιος από τη διώρυγα του Παναμά. Εκτός των άλλων περίπου 54,1 εκατ. τόνοι δημητριακών μεταφέρθηκαν από τη διώρυγα του Σουέζ το 2019, 53,5 εκατ. τόνοι ορυκτών και μετάλλων, όπως και 35,4 εκατ. τόνοι άνθρακα και πετρελαίου κοκ, σύμφωνα με το Bloomberg. Περίπου το 20% της νάφθας που προμηθεύεται η Ασία από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα διέρχεται από εκεί.

Οι αιγυπτιακές αρχές που διαχειρίζονται τη διώρυγα ζήτησαν τη συνδρομή των Αμερικανών, ενώ η ιδιοκτήτρια εταιρεία Soei Kisen διέψευσε πληροφορίες πως θα έχει απομακρύνει το EverGiven, το οποίο είναι φορτωμένο με εμπορεύματα 200.000 τόνων, μέχρι το βράδυ του Σαββάτου. Αναλυτές της αγοράς ήδη προσπαθούν να υπολογίσουν τις συνέπειες.

Η διέλευση από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Νότια Αφρική, εκεί που συναντιέται ο Ινδικός με τον Ατλαντικό Ωκεανό, είναι η επικρατέστερη εναλλακτική που είναι μια χρονοβόρα λύση με υψηλότερες δαπάνες. Δρομολόγια από τη Μεσόγειο ή τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι την Ασία, παραδείγματος χάριν, απαιτούν δυο εβδομάδες παραπάνω και 800 τόνους καυσίμων για ένα τάνκερ τύπου Suezmax. Οι οικονομικές επιπτώσεις αναμένεται να συσσωρευτούν δεδομένου ότι τα καύσιμα αντιπροσωπεύουν το 60% των λειτουργικών δαπανών ενός εμπορικού πλοίου. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως το κόστος μεταφοράς προϊόντων διύλισης, όπως είναι η βενζίνη και το πετρέλαιο ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι Τουάπς στη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τη νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια το βαρέλι που ίσχυαν τη Δευτέρα στα 2,58 δολάρια την Πέμπτη, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitv.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!