Γ.Δ.
1489.27 -0,29%
ACAG
+0,33%
6.14
CENER
+0,34%
8.73
CNLCAP
-4,19%
8
DIMAND
-0,11%
9.44
OPTIMA
+0,34%
11.68
TITC
-0,65%
30.8
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,45%
1.632
ΑΒΕ
-1,44%
0.48
ΑΔΜΗΕ
+0,91%
2.22
ΑΚΡΙΤ
+5,81%
0.91
ΑΛΜΥ
-0,35%
2.81
ΑΛΦΑ
+1,40%
1.6635
ΑΝΔΡΟ
+0,58%
6.9
ΑΡΑΙΓ
-1,80%
13.06
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-0,83%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
+1,20%
8.4
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+3,78%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,48%
6.16
ΒΙΟΚΑ
-0,74%
2.69
ΒΙΟΣΚ
+0,36%
1.395
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
+5,04%
2.5
ΓΕΒΚΑ
-1,86%
1.585
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,60%
16.74
ΔΑΑ
+0,58%
8.38
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+0,09%
11.69
ΔΟΜΙΚ
+0,22%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,49%
0.34
ΕΒΡΟΦ
-2,38%
1.64
ΕΕΕ
+0,43%
32.34
ΕΚΤΕΡ
-0,69%
4.3
ΕΛΒΕ
+4,95%
5.3
ΕΛΙΝ
-1,21%
2.45
ΕΛΛ
-0,70%
14.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,37%
2.67
ΕΛΠΕ
-1,48%
8.68
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.35
ΕΛΤΟΝ
-0,32%
1.866
ΕΛΧΑ
-0,74%
2.01
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,72%
1.38
ΕΤΕ
-1,84%
8.344
ΕΥΑΠΣ
-1,22%
3.23
ΕΥΔΑΠ
-0,17%
5.98
ΕΥΡΩΒ
+0,10%
2.059
ΕΧΑΕ
-1,31%
5.28
ΙΑΤΡ
-0,58%
1.715
ΙΚΤΙΝ
+3,75%
0.4285
ΙΛΥΔΑ
-2,16%
1.81
ΙΝΚΑΤ
-2,24%
5.23
ΙΝΛΙΦ
-0,60%
4.95
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
1.168
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.08
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,46%
4.34
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.285
ΙΝΤΚΑ
+1,55%
3.605
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
-0,58%
342
ΚΕΚΡ
+0,65%
1.54
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-0,62%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-1,87%
0.526
ΚΟΥΑΛ
-1,38%
1.29
ΚΟΥΕΣ
-1,19%
5.83
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,78%
11.1
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-2,17%
1.35
ΛΑΒΙ
+2,51%
0.98
ΛΑΜΔΑ
-1,41%
6.98
ΛΑΜΨΑ
0,00%
34.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
0,00%
0.358
ΛΕΒΠ
-15,38%
0.33
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.45
ΛΟΥΛΗ
-1,08%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.015
ΜΕΒΑ
-0,26%
3.86
ΜΕΝΤΙ
-0,67%
2.96
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
-1,50%
3.95
ΜΙΝ
+1,75%
0.58
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,93%
27.58
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.19
ΜΟΤΟ
-0,66%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.72
ΜΠΕΛΑ
-1,64%
27.54
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.35
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.965
ΜΠΤΚ
0,00%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,10%
38.38
ΝΑΚΑΣ
-2,74%
2.84
ΝΑΥΠ
-0,43%
0.932
ΞΥΛΚ
-1,67%
0.294
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.44
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+2,35%
21.8
ΟΛΠ
-0,98%
25.15
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.77
ΟΠΑΠ
-0,51%
15.46
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,09%
0.931
ΟΤΕ
+1,06%
14.25
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.68
ΠΑΙΡ
+1,30%
1.17
ΠΑΠ
+0,40%
2.54
ΠΕΙΡ
-0,41%
3.868
ΠΕΤΡΟ
0,00%
9.32
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.045
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16
ΠΡΔ
-0,68%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
+1,36%
1.196
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,57%
5.33
ΡΕΒΟΙΛ
-0,88%
1.685
ΣΑΡ
+0,18%
11.42
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
-9,41%
0.0385
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.384
ΣΙΔΜΑ
+0,53%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-1,52%
7.78
ΣΠΙ
-0,56%
0.708
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,27%
18.35
ΤΖΚΑ
-2,17%
1.575
ΤΡΑΣΤΟΡ
-2,61%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,11%
1.742
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
-3,85%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,24%
4.14
ΧΑΙΔΕ
-6,47%
0.65

Ρεκόρ καταγγελιών στο Συνήγορο του Καταναλωτή το 2022

Ρεκόρ καταγγελιών καταγράφηκαν το 2022 στον «Συνήγορο του Καταναλωτή», σύμφωνα με την έκθεση που παραδόθηκε από τον Λευτέρη Ζαγορίτη στον πρόεδρο της Βουλής Κωνσταντίνο Τασούλα. Οι περισσότερες από τις καταγγελίες αφορούσαν στον κλάδο της ενέργειας με άλμα 149,5% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, ενώ ακολούθησαν οι υπηρεσίες μεταφορών, αυξημένες κατά 96%. Στην τρίτη θέση με αύξηση 24,4% βρέθηκαν οι καταγγελίες από ταχυδρομικές υπηρεσίες και ηλεκτρονικές υπηρεσίες, ενώ ακολούθησαν με 24,4% τα καταναλωτικά αγαθά.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την έκθεση, το 2022, ο Συνήγορος του Καταναλωτή δέχθηκε κατά 17,2% περισσότερες αναφορές σε σχέση με το 2021 (13.374 έναντι 11.407). Η εν λόγω αύξηση αποδίδεται στην εκτόξευση του αριθμού αναφορών σε επιμέρους κλάδους της αγοράς και, ιδίως, στους κλάδους της ενέργειας (αύξηση κατά σχεδόν 150% σε σχέση με το 2021) και των μεταφορών (αύξηση κατά σχεδόν 96% σε σχέση με το 2021).

Σε ό,τι αφορά τον κλάδο της ενέργειας, η συντριπτική πλειονότητα των αναφορών (82%) είχαν να κάνουν με θέματα τιμών και χρεώσεων και η αλματώδης αύξησή τους σχετίζεται, αιτιωδώς, με το γεγονός ότι οι καταναλωτές βρέθηκαν για μεγάλο χρονικό διάστημα αντιμέτωποι με υπέρογκους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, συνεπεία του ανεξέλεγκτου, αυθαίρετου και, συχνά, αδιαφανούς τρόπου ενεργοποίησης της λεγόμενης «ρήτρας αναπροσαρμογής» από αρκετούς προμηθευτές ενέργειας στις συνδέσεις κυμαινόμενου τιμολογίου.

Ο τρόπος αυτός ώθησε τις τιμές κατανάλωσης προς τα πάνω και επέφερε σοβαρή στρέβλωση του ανταγωνισμού, αντί αυτός να λειτουργεί εξισορροπητικά και διορθωτικά στο πλαίσιο της νομιμότητας. Μάλιστα, η μαζικότητα της προσφυγής των καταναλωτών στην Αρχή για τα συγκεκριμένα ζητήματα ήταν άνευ προηγουμένου, κάτι που αντανακλάται και στη στατιστική διαπίστωση ότι οι αναφορές του κλάδου της ενέργειας αποτέλεσαν σχεδόν το 40% όλων των αναφορών που υποβλήθηκαν το 2022 στην Αρχή για όλους τους εμπορικούς κλάδους.

Σε ό,τι αφορά τον κλάδο των μεταφορών, η μεγάλη αύξηση των αναφορών εντοπίζεται στην υποκατηγορία των μεταφορικών υποδομών, όπου εμπίπτουν οι αυτοκινητόδρομοι, των οποίων η λειτουργία έχει παραχωρηθεί από το κράτος με σχετικές συμβάσεις σε ιδιωτικές εταιρείες. Είναι χαρακτηριστικό ότι εντός του 2022 οι αναφορές αυτής της υποκατηγορίας ανήλθαν σε ποσοστό 19,9% επί όλων των αναφορών του κλάδου των μεταφορών (από μόλις 1,8%, που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2021). Η εν λόγω αύξηση σχετίζεται με τον μεγάλο αριθμό αναφορών που υπέβαλαν καταναλωτές, οι οποίοι λόγω της χιονόπτωσης του Ιανουαρίου 2022 εγκλωβίστηκαν στην Αττική Οδό και δεν έλαβαν από την εταιρεία την εξαγγελθείσα αποζημίωση των 2.000 ευρώ.

Τέλος, το 2022 φαίνεται να συνεχίζεται με έντονο ρυθμό η μείωση των αναφορών που λαμβάνει η Αρχή στους κλάδους των καταναλωτικών αγαθών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών (κατά 24,2% και 24,4%, αντίστοιχα), η οποία (μείωση) είχε ξεκινήσει ήδη από το 2021). Αν και πρόκειται για κλάδους που εξακολουθούν να συγκαταλέγονται ανάμεσα σε εκείνους με τις περισσότερες αναφορές, ως ποσοστό επί του συνόλου των αναφορών που υποβλήθηκαν στην Αρχή εντός του 2022 (22,5% τα καταναλωτικά αγαθά, 13,1% οι ηλεκτρονικές επικοινωνίες και ταχυδρομικές υπηρεσίες), εντούτοις δεν αναιρείται η διαπίστωση ότι διαγράφεται μία προοδευτική εξομάλυνση σημαντικών εμπορικών κλάδων της αγοράς, οι οποίοι κατά το διάστημα της πανδημίας εμφάνισαν σημαντικά προβλήματα λειτουργίας και νομιμότητας σε βάρος των καταναλωτών, με προεξάρχοντα τα φαινόμενα εξαπάτησης σε συναλλαγές ηλεκτρονικού εμπορίου και τις μεγάλες καθυστερήσεις στην επίδοση ταχυδρομικών αντικειμένων.

Ζαγορίτης: Το 2022 κυριάρχησαν τα οξύτατα προβλήματα της ενέργειας

Κατά την παράδοση της έκθεσης, ο κ. Ζαγορίτης που συνοδευόταν από την Αναπληρώτρια Συνήγορο, Βασιλική Μπώλου και τον Βοηθό Συνήγορο, Ευθύμιο Τσίγκα δήλωσε: «Το 2022 ήταν μια χρονιά που κυριάρχησαν, όπως και το 2021, οξύτατα προβλήματα στον κλάδο της ενέργειας, οφειλόμενα στην πλειονότητά τους στην παγκόσμια ενεργειακή κρίση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία αλλά και στην αδιαφανή και συχνά αυθαίρετη εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής σε συμβάσεις ηλεκτρικού ρεύματος κυμαινόμενου τιμολογίου με συνέπεια τους υπέρογκους λογαριασμούς που κλήθηκαν να πληρώσουν οι καταναλωτές στη χώρα μας.

Οι διαρκείς και επίμονες παρεμβάσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή προς κάθε αρμόδιο φορέα αλλά και προς την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής συνέβαλαν στην αναστολή της ρήτρας αναπροσαρμογής και στην καθιέρωση πρακτικών ορθής και διαφανούς προσυμβατικής ενημέρωσης των καταναλωτών από όλους τους παρόχους, οι οποίες σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση εξομάλυναν την κατάσταση. Καθώς, όμως, το μέτρο της αναστολής είναι προσωρινό αφού ισχύει μέχρι 31-12-2023, η Αρχή μας κρούει από τώρα τον κώδωνα του κινδύνου και υπογραμμίζει την ανάγκη εξεύρεσης λύσεων και λήψης νέων μέτρων και πρωτοβουλιών για την έγκαιρη αντιμετώπιση παρόμοιων προβλημάτων που μπορεί να ανακύψουν εκ νέου.

Το 2022, υπό όλες αυτές τις ειδικές συνθήκες, ήταν μία χρονιά κατά την οποία η αποτελεσματικότητα της Αρχής παρέμεινε στα ικανοποιητικά επίπεδα των προηγούμενων ετών. Καραγράφηκε υψηλό ποσοστό επίλυσης διαφορών 80,5%, εντούτοις για πρώτη φορά ο μέσος χρόνος επίλυσης επιμηκύνθηκε. Το γεγονός οφείλεται όχι μόνο στη μεσοσταθμική αύξηση των αναφορών, κάτι αναμενόμενο, αλλά πρωτίστως στην υποστελέχωση της Αρχής σε επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό, δεδομένου ότι οι ίδιοι και λιγότεροι σε αριθμό σε σχέση με το 2021 ειδικοί επιστήμονες και διοικητικοί υπάλληλοι της Αρχής κλήθηκαν να χειριστούν μεγαλύτερο αριθμό αναφορών, οι οποίες, μάλιστα, το 2022 ήταν περισσότερες από κάθε άλλη χρονιά, αφού προσέγγισαν τις 14.000. Η Αρχή, προκειμένου να διευκολύνει τους καταναλωτές, προχώρησε από φέτος στη δυνατότητα υποβολής αναφορών «on line» μέσω πλατφόρμας, με χρήση κωδικών «Taxisnet». Φαίνεται δε ότι το 2023, με βάση τη μέχρι σήμερα ροή, οι αναφορές θα είναι ακόμη περισσότερες.

Κρίνεται, επομένως, απολύτως επιβεβλημένη η συμπερίληψη και του Συνηγόρου του Καταναλωτή στο προστατευτικό πλαίσιο των διατάξεων του ν. 5043/2023, στο οποίο υπάγονται ήδη άλλες Ανεξάρτητες Αρχές, όχι μόνο για λόγους διοικητικής ισονομίας, αλλά κυρίως για να διαφυλαχθούν η ποιότητα και η ταχύτητα των διαμεσολαβητικών υπηρεσιών που προσφέρει η Αρχή και έχουν τόσο μεγάλη ανάγκη οι πολίτες.

Σε δύσκολες εποχές, όπου οι καταναλωτές δοκιμάζονται καθημερινά από τις πληθωριστικές πιέσεις και την ακρίβεια των αγαθών, ο Συνήγορος του Καταναλωτή θεωρεί αυτονόητο το ότι δεν πρέπει να προστίθενται νέοι παράγοντες ανασφάλειας και οικονομικής αβεβαιότητας εις βάρος του προϋπολογισμού της μέσης οικογένειας. Για τον λόγο αυτό η Αρχή τον Ιούλιο του 2023, στο πλαίσιο δημόσιας διαβούλευσης της ΕΕΤΤ για την τροποποίηση του Κανονισμού Γενικών Αδειών, στάθηκε απολύτως αντίθετη, με τεκμηριωμένες απόψεις, στην καθιέρωση μίας άλλης νέας «ρήτρας αναπροσαρμογής” στον κλάδο των Τηλεπικοινωνιών. Αυτή η ρήτρα εισάγει τη δυνατότητα επιβολής από τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής στις συμβάσεις τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, με πρόβλεψη μάλιστα άμεσης εφαρμογής και επί των υφισταμένων (ενεργών) συμβάσεων. Λόγω της προηγούμενης εμπειρίας από την πρόσφατη περίπτωση του κλάδου της Ενέργειας η Αρχή ήταν υποχρεωμένη να παρέμβει. Ο Συνήγορος του Καταναλωτή θα επιμείνει στις θέσεις του ώστε η τελική απόφαση να ληφθεί με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την προστασία των καταναλωτών».

Δείτε ΕΔΩ την έκθεση Συνηγόρου του Καταναλωτή.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!