Γ.Δ.
1496.35 -0,43%
ACAG
+1,32%
6.16
CENER
+3,28%
8.82
CNLCAP
0,00%
7.9
DIMAND
-0,32%
9.27
OPTIMA
+2,46%
11.68
TITC
+0,16%
31.4
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-0,12%
1.638
ΑΒΕ
0,00%
0.48
ΑΔΜΗΕ
+3,61%
2.295
ΑΚΡΙΤ
-0,59%
0.845
ΑΛΜΥ
-2,47%
2.76
ΑΛΦΑ
+0,94%
1.768
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.82
ΑΡΑΙΓ
-0,24%
12.68
ΑΣΚΟ
0,00%
2.72
ΑΣΤΑΚ
+1,41%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.422
ΑΤΡΑΣΤ
-0,24%
8.38
ΑΤΤ
0,00%
10.95
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.44
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+3,01%
6.5
ΒΙΟΚΑ
+1,53%
2.66
ΒΙΟΣΚ
+1,45%
1.4
ΒΙΟΤ
0,00%
0.278
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
+8,13%
2.66
ΓΕΒΚΑ
-1,26%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.5
ΔΑΑ
-2,44%
8.154
ΔΑΙΟΣ
-2,65%
3.68
ΔΕΗ
-0,67%
11.9
ΔΟΜΙΚ
-0,22%
4.51
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,54%
0.37
ΕΒΡΟΦ
-3,55%
1.63
ΕΕΕ
-0,37%
32.64
ΕΚΤΕΡ
-1,06%
4.185
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
0,00%
2.46
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+2,47%
2.695
ΕΛΠΕ
-0,63%
8.66
ΕΛΣΤΡ
-2,07%
2.37
ΕΛΤΟΝ
-0,42%
1.88
ΕΛΧΑ
-0,71%
2.085
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,33%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,45%
1.36
ΕΤΕ
-0,82%
8.45
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.23
ΕΥΔΑΠ
0,00%
6.03
ΕΥΡΩΒ
-0,42%
2.132
ΕΧΑΕ
+0,95%
5.3
ΙΑΤΡ
0,00%
1.695
ΙΚΤΙΝ
+0,74%
0.408
ΙΛΥΔΑ
-2,62%
1.67
ΙΝΚΑΤ
-0,57%
5.22
ΙΝΛΙΦ
-0,80%
4.94
ΙΝΛΟΤ
-1,35%
1.17
ΙΝΤΕΚ
+0,82%
6.16
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,38%
4.42
ΙΝΤΕΤ
+1,21%
1.255
ΙΝΤΚΑ
-1,46%
3.72
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
+0,67%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
0,00%
1.675
ΚΟΡΔΕ
-1,47%
0.536
ΚΟΥΑΛ
+3,70%
1.288
ΚΟΥΕΣ
+0,52%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-3,58%
1.345
ΛΑΒΙ
+1,87%
0.98
ΛΑΜΔΑ
-0,15%
6.84
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
-0,94%
1.05
ΛΕΒΚ
0,00%
0.332
ΛΕΒΠ
0,00%
0.316
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.4
ΛΟΥΛΗ
+0,37%
2.71
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.95
ΜΕΒΑ
+2,59%
3.96
ΜΕΝΤΙ
-1,01%
2.94
ΜΕΡΚΟ
0,00%
48
ΜΙΓ
-2,25%
3.91
ΜΙΝ
+0,89%
0.57
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-3,30%
26.92
ΜΟΝΤΑ
+3,34%
3.4
ΜΟΤΟ
0,00%
3.05
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.71
ΜΠΕΛΑ
-1,45%
27.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.37
ΜΠΡΙΚ
+1,01%
2
ΜΠΤΚ
0,00%
0.45
ΜΥΤΙΛ
-0,15%
38.94
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+0,41%
0.974
ΞΥΛΚ
-1,79%
0.274
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.53
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+0,46%
21.7
ΟΛΠ
-2,39%
24.5
ΟΛΥΜΠ
-0,72%
2.76
ΟΠΑΠ
-1,11%
15.18
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,64%
0.93
ΟΤΕ
-0,21%
14.21
ΟΤΟΕΛ
-1,27%
12.4
ΠΑΙΡ
-1,74%
1.13
ΠΑΠ
-1,19%
2.49
ΠΕΙΡ
-0,16%
3.844
ΠΕΤΡΟ
-3,23%
8.98
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.04
ΠΛΑΚΡ
-3,75%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.294
ΠΡΕΜΙΑ
-2,00%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
-2,69%
5.06
ΡΕΒΟΙΛ
+0,30%
1.67
ΣΑΡ
-0,53%
11.36
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
+7,94%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-0,26%
0.379
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.9
ΣΠΕΙΣ
+0,26%
7.74
ΣΠΙ
0,00%
0.72
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
-0,06%
18.18
ΤΖΚΑ
0,00%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,90%
1.764
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.25
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.268
ΦΡΛΚ
+1,94%
4.2
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.635

Η σοβαρή ξηρασία θέτει περιορισμούς στη διώρυγα του Παναμά

Η Διώρυγα του Παναμά αποτελεί τη σύντομη διαδρομή μεταξύ του Ατλαντικού και του Ειρηνικού Ωκεανού για το 6% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Στη μέγιστη χωρητικότητά της, κάθε μέρα μπορούν να περάσουν από τη Διώρυγα 38 με 40 πλοία. Ωστόσο, τους τελευταίους μήνες πολύ λιγότερα πλοία έχουν πραγματοποιήσει αυτό το ταξίδι. Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά (ACP), η οποία κατανέμει τις κρατήσεις, έχει μειώσει τον αριθμό των πλοίων σε 24. Την 1η Δεκεμβρίου ο αριθμός θα μειωθεί σε 22, ενώ από τον Φεβρουάριο και μετά μόνο 18 πλοία θα μπορούν να περνούν κάθε μέρα.

Πολλές από αυτές τις χρονοθυρίδες είναι διαθέσιμες για κράτηση αρκετά νωρίτερα σε σταθερή τιμή, αλλά ένας μικρός αριθμός επιλογών της τελευταίας στιγμής κρατείται και πωλείται στον πλειοδότη. Από την 1η Νοεμβρίου κάθε μεταφορέας που ελπίζει να εξασφαλίσει μια χρονοθυρίδα εντός της επόμενης εβδομάδας πρέπει να χρησιμοποιεί το σύστημα δημοπρασίας.

Η μείωση της κυκλοφορίας και η αύξηση των εσόδων από τις δημοπρασίες δεν είναι μια σκόπιμη προσπάθεια της ACP να κερδίσει χρήματα. Αντιθέτως, αναγκάστηκε να αναλάβει δράση έπειτα από μια παρατεταμένη περίοδο ασυνήθιστης ξηρασίας φέτος. Το νερό της βροχής είναι απαραίτητο για τη λειτουργία της Διώρυγας: βρίσκεται 26 μέτρα πάνω από το επίπεδο της θάλασσας και χρειάζεται γλυκό νερό για να λειτουργήσει τις δεξαμενές που ανυψώνουν τα πλοία, ώστε να μπορούν να εισέρχονται και να εξέρχονται από αυτήν. Κάθε διέλευση χρησιμοποιεί κατά μέσο όρο 200 εκατ. λίτρα νερού, που ισοδυναμεί με το περιεχόμενο 80 πισινών Ολυμπιακών διαστάσεων.

© The Economist
© The Economist

Οι περισσότερες βροχές πέφτουν κατά τη διάρκεια μιας υγρής περιόδου, που διαρκεί από τα μέσα Μαΐου έως τα μέσα Δεκεμβρίου, η οποία προκαλείται από ένα καιρικό σύστημα γνωστό ως Διατροπική Ζώνη Σύγκλισης (ITCZ), που κινείται σε όλο το εύρος του Παναμά. Οι βροχοπτώσεις αυτές συνήθως γεμίζουν αρκετές τεχνητές δεξαμενές, η μεγαλύτερη από τις οποίες είναι η λίμνη Γκατούν, οι οποίες με τη σειρά τους τροφοδοτούν τα επιμέρους κανάλια της διώρυγας. Αλλά η ITCZ έχει κολλήσει νότια του Παναμά. Η στάθμη των υδάτων στη λίμνη Γκατούν συνήθως αυξάνεται κατά 1-3 μέτρα κατά τη διάρκεια της υγρής περιόδου, αλλά φέτος έχει μείνει στάσιμη. Ο Οκτώβριος ήταν ο ξηρότερος μήνας από το 1950.

Επιπλέον, μόλις η στάθμη των υδάτων πέσει κάτω από ένα ορισμένο σημείο, απαιτούνται μέτρα ώστε να μην προσαράξουν τα τεράστια πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Neopanamax (τα οποία μπορούν να μεταφέρουν 120.000 τόνους ή 14.000 εμπορευματοκιβώτια). Εκτός από τον περιορισμό των καθημερινών διελεύσεων, η ACP έπρεπε επίσης να μειώσει την ελάχιστη απόσταση από τον πυθμένα του κύτους ενός πλοίου μέχρι την ίσαλο γραμμή. Τα πλοία αυτά πρέπει να μειώσουν τα φορτία τους έως και 40%, ώστε να κάθονται ψηλότερα στο νερό, ενώ κάποιοι περιορισμοί φαίνεται ότι ενδέχεται να υπάρξουν και για τα μικρότερα πλοία.

© The Economist
© The Economist

Όλα αυτά συνεπάγονται προβλήματα για τις εμπορικές διαδρομές που εξαρτώνται από τη Διώρυγα του Παναμά, ιδίως μεταξύ της ανατολικής ακτής των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ανατολικής Ασίας. Καθώς οι αριθμοί διέλευσης μειώνονται, οι τιμές των δημοπρασιών θα αυξηθούν. Στις 8 Νοεμβρίου ο ιαπωνικός όμιλος Eneos πλήρωσε σχεδόν 4 εκατ. δολάρια, επιπλέον των συνήθων τελών διέλευσης των 400.000 δολαρίων περίπου, για να επιταχύνει τη διέλευση ενός από τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου. Πρόκειται για ποσό-ρεκόρ. Ορισμένοι μεταφορείς ενδέχεται να εξετάσουν το ενδεχόμενο της επαναδρομολόγισης μέσω της Διώρυγας του Σουέζ ή του Ακρωτηρίου Χορν. Άλλοι μπορεί να επιλέξουν να ξεφορτώσουν το φορτίο στο ένα άκρο της Διώρυγας και να το μεταφέρουν χερσαία μέσω Παναμά, πριν το ξαναφορτώσουν στο άλλο άκρο. Βέβαια, αυτές οι επιλογές είναι δυνητικά πολύ πιο δαπανηρές.

Δεν υπάρχει γρήγορη λύση. Οι αρχές της Διώρυγας εφαρμόζουν μέτρα για την αύξηση της αποτελεσματικότητας. Η λίμνη Γκατούν παρέχει επίσης πόσιμο νερό για τις μεγάλες πόλεις της χώρας, οπότε η κυβέρνηση αναζητεί τρόπους μείωσης της δημόσιας κατανάλωσης, η οποία θεωρείται ότι είναι η υψηλότερη ανά άτομο στη Λατινική Αμερική. Ωστόσο, αυτές οι προσπάθειες θα έχουν μικρό αντίκτυπο.

Η ACP εξετάζει την πιο δραστική επιλογή της κατασκευής ενός νέου ταμιευτήρα, αλλά κάτι τέτοιο θα απαιτούσε την κατασκευή ενός νέου φράγματος και το πλημμύρισμα της γης σε μια περιοχή με μεγάλη βιοποικιλότητα. Η ζέουσα δυσαρέσκεια για ένα τεράστιο ορυχείο χαλκού στον Παναμά έχει ξεχυθεί στους δρόμους τους τελευταίους μήνες -ένα από τα κύρια παράπονα είναι οι οικολογικές επιπτώσεις του ορυχείου, γεγονός που καθιστά απίθανο ένα νέο φράγμα. Εν τω μεταξύ, το υψηλότερο κόστος διαμετακόμισης μπορεί να γίνει η νέα κανονικότητα. Αυτό το κόστος, με τη σειρά του, είναι πιθανό να μετακυλισθεί στους καταναλωτές. Ενός κακού μυρία έπονται!

© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!