Γ.Δ.
1483.9 +0,82%
ACAG
-0,16%
6.15
CENER
-0,48%
8.36
CNLCAP
0,00%
8.1
DIMAND
+0,43%
9.45
OPTIMA
+0,17%
11.52
TITC
+0,17%
30.1
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
+2,79%
1.62
ΑΒΕ
0,00%
0.487
ΑΔΜΗΕ
-0,23%
2.215
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.88
ΑΛΜΥ
+0,18%
2.755
ΑΛΦΑ
+1,02%
1.6285
ΑΝΔΡΟ
+1,48%
6.86
ΑΡΑΙΓ
0,00%
13.35
ΑΣΚΟ
0,00%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.16
ΑΤΕΚ
0,00%
0.42
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.28
ΑΤΤ
0,00%
10.9
ΑΤΤΙΚΑ
+0,85%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,84%
6
ΒΙΟΚΑ
+1,92%
2.65
ΒΙΟΣΚ
-0,71%
1.405
ΒΙΟΤ
0,00%
0.256
ΒΙΣ
0,00%
0.162
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.6
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,37%
16.46
ΔΑΑ
+0,87%
8.382
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,23%
11.54
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.332
ΕΒΡΟΦ
+0,90%
1.675
ΕΕΕ
-0,06%
31.76
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.38
ΕΛΒΕ
0,00%
5.05
ΕΛΙΝ
0,00%
2.47
ΕΛΛ
-1,40%
14.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
2.72
ΕΛΠΕ
-0,29%
8.645
ΕΛΣΤΡ
+3,40%
2.43
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.862
ΕΛΧΑ
+0,20%
1.98
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.84
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.152
ΕΠΣΙΛ
-0,33%
12.04
ΕΣΥΜΒ
+1,46%
1.39
ΕΤΕ
+1,96%
8.32
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.22
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.97
ΕΥΡΩΒ
+0,69%
2.038
ΕΧΑΕ
+0,95%
5.32
ΙΑΤΡ
+2,05%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+2,21%
0.417
ΙΛΥΔΑ
+1,36%
1.86
ΙΝΚΑΤ
-0,56%
5.3
ΙΝΛΙΦ
-0,40%
4.94
ΙΝΛΟΤ
+0,35%
1.142
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
6.12
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.28
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.265
ΙΝΤΚΑ
+0,28%
3.54
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
+1,30%
1.56
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
0,00%
1.615
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.52
ΚΟΥΑΛ
+2,54%
1.292
ΚΟΥΕΣ
-0,34%
5.93
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,47%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.34
ΛΑΒΙ
+5,03%
0.94
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.8
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.07
ΛΕΒΚ
+9,76%
0.36
ΛΕΒΠ
0,00%
0.394
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.46
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.01
ΜΕΒΑ
+2,11%
3.88
ΜΕΝΤΙ
+0,33%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47.6
ΜΙΓ
+1,11%
4.1
ΜΙΝ
0,00%
0.6
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,73%
27.76
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.19
ΜΟΤΟ
-0,83%
3.005
ΜΟΥΖΚ
-2,78%
0.7
ΜΠΕΛΑ
+0,73%
27.42
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-1,19%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,26%
1.965
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+2,15%
0.95
ΞΥΛΚ
+0,72%
0.278
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.356
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
21.5
ΟΛΠ
0,00%
25.4
ΟΛΥΜΠ
-0,71%
2.79
ΟΠΑΠ
+0,97%
15.65
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,66%
0.921
ΟΤΕ
+0,86%
14.13
ΟΤΟΕΛ
-0,94%
12.68
ΠΑΙΡ
0,00%
1.175
ΠΑΠ
+0,39%
2.55
ΠΕΙΡ
+0,08%
3.891
ΠΕΤΡΟ
+0,65%
9.26
ΠΛΑΘ
0,00%
4.04
ΠΛΑΚΡ
0,00%
16.1
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.134
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
0,00%
5.29
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.7
ΣΑΡ
+0,18%
11.38
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-1,04%
0.379
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
0,00%
8
ΣΠΙ
0,00%
0.708
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,88%
18.26
ΤΖΚΑ
0,00%
1.61
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.15
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,34%
1.746
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.268
ΦΡΛΚ
-0,84%
4.13
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.685

Ερυθρά Θάλασσα: Δίλημμα, αξίας 3 εκατ. ημερησίως, για τις ναυτιλιακές

Μπορεί τα περισσότερα εμπορικά πλοία, ιδίως όσα μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια, να απέχουν πλέον από την Ερυθρά Θάλασσα, λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι, ωστόσο αρκετά συνεχίζουν να πλέουν στα επικίνδυνα αυτά νερά, αψηφώντας την απειλή. Την προηγούμενη Παρασκευή έγινε γνωστή η επίθεση σε ένα δεξαμενόπλοιο που είχε ναυλωθεί από τον όμιλο Trafigura, χωρίς ευτυχώς να υπάρξουν θύματα. Όπως αναφέρουν ναυτιλιακοί παράγοντες, ναι μεν πολλά πλοία αποφεύγουν πλέον την περιοχή κι έχουν αναδρομολογήσει τα ταξίδια τους γύρω από την Αφρική, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, ωστόσο το επιπλέον κόστος των 3 εκατ. δολαρίων σε καύσιμα και των 14 ημερών επιπλέον ταξιδιού δυσχεραίνουν την κατάσταση.

Έτσι, υπάρχουν ακόμα αρκετά πλοία που περνούν από την περιοχή, παρ’ ότι έχουν εκτοξευτεί και τα κόστη ασφάλισης, καθώς μπορούν να ανέλθουν έως και στο 1% της αξίας του φορτίου (από 0,7% πριν από τις επιθέσεις). Όπως εξηγούν στελέχη του κλάδου, όπως ο διευθυντής του Βρετανικού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Tom Bartosak-Harlow, η απόφαση κάθε εταιρείας εξαρτάται από το ποιος είναι ο ιδιοκτήτης, τι φορτίο μεταφέρει το πλοίο, για λογαριασμό ποιου και επίσης αν μπορεί να λάβει ή όχι στρατιωτική υποστήριξη. Παράλληλα, επιστρατεύονται και λύσεις, όπως ο διπλασιασμός των αμοιβών των πληρωμάτων που απασχολούνται σε πλοία βρετανικών ή αμερικανικών συμφερόντων, που πλέον αποτελούν κι αυτά στόχο των Χούθι, πέραν των πλοίων που ανήκουν σε εταιρείες από το Ισραήλ.

Παράλληλα, βέβαια, προσφέρεται η δυνατότητα σε όσα μέλη του πληρώματος το επιθυμούν να αποβιβαστούν σε κάποιο ασφαλές λιμάνι, πριν από την είσοδο του πλοίου από την Ερυθρά Θάλασσα. Πάντως, οργανώσεις, όπως η Nautilus International, που εκπροσωπεί περίπου 20.000 ναυτικούς, σημειώνουν ότι το ορθότερο θα ήταν να αποφεύγεται πλήρως η περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, ώστε να μην απειλούνται οι ζωές των πληρωμάτων.

Απενεργοποίηση του Αυτόματου Συστήματος Αναγνωρίσεως

Μία ακόμα λύση που έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν κάποια πλοία είναι το να απενεργοποιούν τη λειτουργία του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης ή AIS (Automatic Identification System). Το σύστημα αυτό χρησιμοποιείται ως συμπληρωματικό του ραντάρ και θεωρείται ιδιαίτερα χρήσιμο για την πλοήγηση σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, όπως σε ομίχλη ή κατά τη διάρκεια της νύχτας, προκειμένου να αποφεύγονται προσκρούσεις και ατυχήματα. Μάλιστα, είναι υποχρεωτικό να λειτουργεί, με βάση τους διεθνείς κανόνες για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Ωστόσο, παρέχεται η επιλογή στον καπετάνιο του εκάστοτε πλοίου να το απενεργοποιήσει, εφόσον κρίνει ότι η λειτουργία του μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του πλοίου.

Αυτό ακριβώς συμβαίνει με τα πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς τα δεδομένα των συστημάτων AIS μπορούν να εντοπιστούν, μέσω ειδικών εφαρμογών, ή ακόμα και ιστότοπων, που συλλέγουν τα σήματα από αυτά, ώστε να δείξουν τις κινήσεις των πλοίων παγκοσμίως. Θεωρείται βέβαιο λοιπόν ότι οι Χούθι χρησιμοποιούν τέτοια εργαλεία, ώστε να εντοπίζουν τους στόχους τους και να προχωρούν σε επιθέσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, νωρίτερα μέσα στον μήνα δύο πλοία της Maersk, τα οποία μετέφεραν προμήθειες για τον αμερικανικό στρατό αλλά και την κυβέρνηση, προχώρησαν στην απενεργοποίηση των συστημάτων AIS τους, ώστε να αποφύγουν τον εντοπισμό και να διασχίσουν την περιοχή με μεγαλύτερη ασφάλεια. Πάντως, αυτό δεν αποτελεί γενικευμένη πρακτική, καθώς η Maersk συνεχίζει να αναδρομολογεί τα πλοία της μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αποφεύγοντας το Σουέζ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!