Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Δεξαμενόπλοια: Σε υψηλό 15ετίας το κόστος ναυπήγησης

Στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 15 ετών βρίσκεται το κόστος ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων, με αποτέλεσμα να βρίσκονται πλέον πολύ κοντά στο ιστορικό υψηλό που είχε καταγραφεί το 2008, όταν κάποιοι πλοιοκτήτες είχαν φτάσει να χαρακτηρίζουν τις τιμές των πλοίων, αντίστοιχες μιας «μπουτίκ υψηλής ραπτικής». Μάλιστα, κάποιοι που είχαν προχωρήσει τότε σε παραγγελίες, καταστράφηκαν οικονομικά, καθώς ακολούθησε η παγκόσμια οικονομική κρίση, που έπληξε σημαντικά και το διεθνές εμπόριο και φυσικά και τους ναύλους των πλοίων, με αποτέλεσμα πολλά πλοία που είχαν αποκτηθεί λίγο πριν, να καταλήξουν στα «χέρια» των τραπεζών.

Σήμερα, οι τιμές έχουν πάρει και πάλι την ανιούσα. Σε πρόσφατη ανάλυσή του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers, αναφέρει ότι από το τέλος του 2020 και μέχρι σήμερα, δηλαδή σε κάτι παραπάνω από τρία χρόνια, οι τιμές για ένα νεότευκτο δεξαμενόπλοιο της κλάσης VLCC (Very Large Crude Carrier), μεταφοράς αργού πετρελαίου, όπως επίσης και των πλοίων της κλάσης Suezmax, Aframax/LR2 και Panamax/LR1, έχουν αυξηθεί κατά περίπου 50%. Αύξηση κατά 39% καταγράφουν και οι τιμές των πλοίων Aframax/LR2 και MR (Medium Range), που μεταφέρουν πετρελαιοειδή, όπως λιπαντικά και βενζίνες. Οι δύο τελευταίες κατηγορίες είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς, καταγράφοντας μεγάλη αύξηση των παραγγελιών, με αποτέλεσμα πλέον, οι τιμές τους να απέχουν μόλις 12% και 9% αντίστοιχα, από τα υψηλά του 2008. Ήδη, όπως αναφέρει η Xclusiv, οι τρέχουσες τιμές των νεότευκτων είναι 20% υψηλότερες σε σχέση με τον μέσο όρο της προηγούμενης πενταετίας, σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Έτσι, η μέση τιμή ενός νεότευκτου VLCC διαμορφώνεται σήμερα σε 127,8 εκατ. δολάρια, ενώ 85 εκατ. δολάρια κοστίζει ένα πλοίο Suezmax. Σε σχεδόν 70 εκατ. ευρώ έχει «σκαρφαλώσει» το κόστος ενός Aframax και σε 57,6 εκατ. ευρώ εκείνο ενός Panamax, ενώ ένα MR2 κοστίζει πλέον πάνω από 47 εκατ. δολάρια για να ναυπηγηθεί.

Σύμφωνα με την σχετική ανάλυση της Xclusiv, από τον Φεβρουάριου του 2022 και μέχρι σήμερα, η αγορά των δεξαμενόπλοιων καταγράφει μια έντονα ανοδική πορεία, σε ό,τι αφορά τους ναύλους και την ζήτησης που υπάρχει για την μεταφορά πετρελαίου. Το γεγονός αυτό εξηγείται από ην εξαιρετική χαμηλή προσφορά τονάζ, που με την σειρά της οφείλεται στις μειωμένες επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, για την ναυπήγηση νέων πλοίων. Έτσι, το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό, συγκριτικά με τον υφιστάμενο στόλο, με μονοψήφιο ποσοστό στις περισσότερες κατηγορίες πλοίων. Η εικόνα αυτή προβλέπεται ότι θα συνεχιστεί και στο άμεσο μέλλον, καθώς μόλις τους τελευταίους μήνες, έχει αυξηθεί ο ρυθμός των νέων ναυπηγήσεων. Σημειωτέον ότι οι τιμές έχουν αυξηθεί και λόγω της ανόδου του κόστους ναυπήγησης, κάτι που οφείλεται στην άνοδο των τιμών των πρώτων υλών, αλλά και στην τοποθέτηση νέων τεχνολογιών και συστημάτων εξοικονόμησης καυσίμου και μείωσης των εκπομπών ρύπων των πλοίων.

Ασφαλώς, οι αυξήσεις αυτές έχουν συμπαρασύρει και τιμές των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων. Όπως αναφέρει η ανάλυση της Xclusiv, πλέον η τιμή ενός VLCC ηλικίας έως πέντε ετών, διαμορφώνεται πέριξ των 110 εκατ. δολαρίων, από μόλις 70 εκατ. δολάρια πριν από δύο χρόνια, μια αύξηση κατά 57%. Αντίστοιχα, οι τιμές για τα παλιότερα πλοία VLCC ηλικίας 10 και 15 ετών, επίσης έχουν καταγράψει αυξήσεις της τάξεως του 67% κατά την ίδια περίοδο.

Ανάλογη εικόνα παρατηρείται και σε άλλες κατηγορίες. Για παράδειγμα, ένα δεξαμενόπλοιο Suezmax ηλικίας πέντε ετών, πωλείται σήμερα αντί 83 εκατ. δολαρίων, τιμή που είναι κατά 76,5% υψηλότερη συγκριτικά με μόλις πριν από δύο χρόνια. Με δεδομένο ότι πλέον παρατηρούνται και αρκετές αγοραπωλησίες στην αγορά, δηλαδή οι τιμές δεν μοιάζουν να έχουν αντίκτυπο στην ζήτηση, φαίνεται πως η τάση αυτή θα συνεχιστεί και το προσεχές διάστημα, ιδίως όσο η ναυλαγορά παραμένει σε υψηλό επίπεδο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!