Γ.Δ.
1452.24 +0,26%
ACAG
-5,17%
6.24
CENER
+0,76%
8
CNLCAP
+0,64%
7.9
DIMAND
+0,31%
9.6
OPTIMA
+1,50%
10.8
TITC
-1,51%
29.3
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
-1,48%
1.462
ΑΒΕ
+1,26%
0.484
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-2,11%
0.93
ΑΛΜΥ
-2,10%
2.8
ΑΛΦΑ
-0,44%
1.5855
ΑΝΔΡΟ
-0,58%
6.84
ΑΡΑΙΓ
+0,40%
12.65
ΑΣΚΟ
+0,37%
2.69
ΑΣΤΑΚ
-3,23%
7.2
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
-0,25%
8.06
ΑΤΤ
+2,25%
11.35
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,69%
5.84
ΒΙΟΚΑ
-4,23%
2.49
ΒΙΟΣΚ
+0,38%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
-3,94%
2.44
ΓΕΒΚΑ
-0,30%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
16.58
ΔΑΑ
-0,12%
8.3
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
-0,71%
11.16
ΔΟΜΙΚ
-2,19%
4.68
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,57%
0.347
ΕΒΡΟΦ
+0,30%
1.68
ΕΕΕ
+1,45%
30.8
ΕΚΤΕΡ
+2,29%
4.475
ΕΛΒΕ
+6,28%
5.25
ΕΛΙΝ
-0,81%
2.45
ΕΛΛ
+0,71%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,76%
2.6
ΕΛΠΕ
-0,53%
8.385
ΕΛΣΤΡ
-1,27%
2.33
ΕΛΤΟΝ
+0,67%
1.8
ΕΛΧΑ
+0,83%
1.948
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+0,75%
1.34
ΕΤΕ
+3,31%
7.81
ΕΥΑΠΣ
-0,93%
3.2
ΕΥΔΑΠ
+1,40%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,50%
2.02
ΕΧΑΕ
-0,19%
5.15
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
-0,69%
0.4295
ΙΛΥΔΑ
+1,73%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+0,37%
5.42
ΙΝΛΙΦ
-2,72%
5
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
+0,32%
6.28
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,27%
4.5
ΙΝΤΕΤ
+0,78%
1.29
ΙΝΤΚΑ
+0,14%
3.655
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
-0,98%
1.51
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
-1,22%
1.615
ΚΟΡΔΕ
-3,27%
0.532
ΚΟΥΑΛ
-0,62%
1.278
ΚΟΥΕΣ
-0,86%
5.75
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,93%
10.6
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
-4,86%
1.37
ΛΑΒΙ
-0,35%
0.848
ΛΑΜΔΑ
-0,44%
6.86
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
-2,75%
1.06
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
+4,57%
0.366
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
-0,92%
1.08
ΜΕΒΑ
+0,25%
3.97
ΜΕΝΤΙ
-1,33%
2.96
ΜΕΡΚΟ
+2,16%
47.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
-5,47%
0.605
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,22%
27.22
ΜΟΝΤΑ
+3,09%
3.34
ΜΟΤΟ
-0,50%
3
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+1,03%
29.48
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,59%
3.36
ΜΠΡΙΚ
+0,25%
1.98
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
+0,99%
1.02
ΞΥΛΚ
-3,57%
0.27
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+0,58%
0.344
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-1,34%
22.1
ΟΛΠ
-0,20%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.88
ΟΠΑΠ
-0,70%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,45%
0.909
ΟΤΕ
-1,54%
14.06
ΟΤΟΕΛ
-0,78%
12.78
ΠΑΙΡ
-0,85%
1.17
ΠΑΠ
+0,38%
2.63
ΠΕΙΡ
-0,61%
3.752
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
+1,32%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+1,39%
1.17
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+0,21%
4.7
ΡΕΒΟΙΛ
-0,59%
1.69
ΣΑΡ
-0,50%
11.84
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
-2,12%
0.37
ΣΙΔΜΑ
+0,26%
1.905
ΣΠΕΙΣ
-0,51%
7.76
ΣΠΙ
-5,33%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,49%
18.33
ΤΖΚΑ
-3,04%
1.595
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,16%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-1,22%
8.1
ΦΡΙΓΟ
-9,70%
0.298
ΦΡΛΚ
+0,85%
4.175
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

Ο Λευκός Δράκος και η πανευρωπαϊκή μάχη για το υδρογόνο

Ένα ελληνικό σχέδιο ύψους τουλάχιστον 2,5 δισ. ευρώ (που θα φτάσει σε πλήρη εξέλιξη τα 8 δισ.), ο «Λευκός Δράκος» (WhiteDragon), ενδέχεται να συμμετάσχει στην πανευρωπαϊκή κούρσα για τις επενδύσεις που θα ενταχθούν στα Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (IPCEI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον τομέα του υδρογόνου. Η τύχη του θα εξαρτηθεί τους επόμενους μήνες κυρίως επειδή θα βρεθεί αντιμέτωπο με πλήθος αντίστοιχων ευρωπαϊκών έργων.

Το υδρογόνο έχει κομβικό ρόλο στο σχεδιασμό της Κομισιόν για την «κλιματικά ουδέτερη» Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) μέχρι το 2050 καθώς η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ) συχνά εξαρτάται από την ώρα της ημέρας, τον καιρό και την εποχή του χρόνου. Έτσι είναι απαραίτητες κάποιας μορφής μονάδες αποθήκευσης ώστε να καλύπτεται η ζήτηση όταν οι μονάδες ΑΠΕ δεν μπορούν να την καλύψουν (π.χ. λόγω κακοκαιρίας) μέσω μπαταριών ή μονάδων αντλησιοταμίευσης.

Μια τρίτη λύση είναι η αξιοποίηση της ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ για την παραγωγή υδρογόνου. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν πως η χρήση της υφιστάμενης υποδομής φυσικού αερίου ώστε να μεταφέρεται στο μέλλον υδρογόνο είναι πιο αποδοτική και φθηνότερη λύση σε σχέση με την αποκλειστική χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας που θα απαιτούσε πάρα πολύ μεγάλες επενδύσεις στην αναβάθμιση των δικτύων μεταφοράς και σε λύσεις αποθήκευσης.

Ακριβώς για να πετύχει την καλύτερη δυνατή ισορροπία στο ενεργειακό μίγμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εντάξει το υδρογόνο σε όλα τα σενάρια για την «κλιματικά ουδέτερη» Ε.Ε. με πρόβλεψη πως θα καλύπτει περί το 9% της τελικής ζήτησης ενέργειας το 2050. Σήμερα το υδρογόνο καλύπτει λιγότερο από το 2% της συνολικής ενεργειακής κατανάλωσης στην Ε.Ε. και κυρίως χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη σε βιομηχανικές διεργασίες (κυρίως στα διυλιστήρια πετρελαίου ή για την παραγωγή αμμωνίας και μεθανόλης) καθώς και στους διαστημικούς πυραύλους.

Η πρόσφατη έκθεση HydrogenMonitor επισημαίνει πως σχεδόν το 75% του υδρογόνου στην Ε.Ε. παράγεται σήμερα και χρησιμοποιείται στο ίδιο σημείο. Όπως επισημαίνεται και σε πρόσφατο ενημερωτικό σημείωμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σήμερα υπάρχουν μόλις 5.000 χιλιόμετρα αγωγών μεταφοράς υδρογόνου (τα μισά από τα οποία στις ΗΠΑ, 600 στο Βέλγιο και 400 χιλιόμετρα στην Γερμανία), ενώ υπάρχουν περίπου τρία εκατομμύρια χιλιόμετρα αγωγών φυσικού αερίου. Η χρήση των αγωγών φυσικού αερίου για μεταφορά υδρογόνου στο μέλλον θα μπορούσε να μειώσει σημαντικά το κόστος χρήσης του νέου καυσίμου.

Το έργο WhiteDragon

Την εγγύτητα της Δυτικής Μακεδονίας με διεθνείς αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου όπως ο ΤΑΡ και τη διασύνδεση με το εθνικό σύστημα μεταφοράς που διαχειρίζεται ο ΔΕΣΦΑ θέλει να αξιοποιήσει το έργο «WhiteDragon». Συντονιστής του έργου είναι η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, ενώ συμμετέχουν οι ΔΕΠΑ Εμπορίας, ΔΕΣΦΑ, MotorOil, όμιλος Κοπελούζου, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ), η Advent Technologies, ο«Δημόκριτος» και το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ). Στόχος είναι να αξιοποιηθούν φωτοβολταϊκά πάρκα με ισχύ άνω του 1,5 GW ώστε να παράγεται υδρογόνο με ηλεκτρόλυση που θα μεταφέρεται στην Ευρώπη μέσω του ΤΑΡ και σε μεγάλους χρήστες (βιομηχανίες, κλπ) στην Ελλάδα, καθώς και ως καύσιμο για βαρέα οχήματα όπως φορτηγά και λεωφορεία.

Για να γίνει πραγματικότητα το «WhiteDragon» πρέπει μέσα στους επόμενους μήνες να προχωρήσει η δημιουργία του μηχανισμού IPCEI για την προώθηση «Σημαντικών Έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος» στον τομέα του υδρογόνου, που θα είναι ο τρίτος αντίστοιχος μηχανισμός στην Ε.Ε. μετά τα μικροηλεκτρονικά και τις μπαταρίες. Μέσω των συγκεκριμένων μηχανισμών τα κράτη – μέλη μπορούν από κοινού να χρηματοδοτήσουν, με βάση κριτήρια που έχει προαποφασίσει η Κομισιόν, σημαντικά έργα σε στρατηγικούς τομείς της Ε.Ε.

Η Ελλάδα έχει ήδη εντάξει επένδυση για μπαταρίες στο πανευρωπαϊκό IPCEI. Τώρα αρκετοί πιστεύουν πως μπορεί να πράξει το ίδιο με το σχέδιο για το υδρογόνο. Υπενθυμίζεται πως τον περασμένο Δεκέμβριο 22 κράτη – μέλη της Ε.Ε. και η Νορβηγία υπέγραψαν σύμφωνο για τη δημιουργία του IPCEIστο υδρογόνο. Οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης, μέσω πλήθους επιχειρήσεων προωθούν σήμερα μεγάλα σχέδια στον τομέα του υδρογόνου και θέλουν να τα εντάξουν στο σχετικό IPCEI. Συνεπώς η μάχη που θα δώσει το WhiteDragon, αν επιλεγεί από την ελληνική πλευρά, θα είναι αρκετά σκληρή.

Τα πολλά χρώματα του υδρογόνου

Σήμερα περισσότερο από το 95% του υδρογόνου παράγεται μέσω φυσικού αερίου με αποτέλεσμα να εκπέμπονται στην ατμόσφαιρα σημαντικές ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα (CO2). Το μέσο κόστος παραγωγής του «γκρι υδρογόνου» όπως ονομάζεται αυτό που παράγεται με τη συγκεκριμένη διαδικασία βρίσκεται γύρω στο 1,5 ευρώ ανά κιλό, ανάλογα με την τιμή του φυσικού αερίου και το κόστος των ρύπων. Το «γκρι υδρογόνο» βαπτίζεται «μπλε υδρογόνο» στην περίπτωση που συνδυάζεται με δέσμευση και αποθήκευση του CO2. Ένα σχέδιο για παραγωγή «μπλε υδρογόνου» προωθεί, όπως έχει ανακοινώσει, η Energean που διαχειρίζεται το κοίτασμα πετρελαίου του Πρίνου.

Στην περίπτωση του «WhiteDragon» επιδιώκεται η αξιοποίηση μιας άλλης τεχνολογίας. Η χρήση της φθηνής ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από ΑΠΕ για την παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης. Πρόκειται για τεχνολογία που παραμένει αρκετά ακριβότερη σε σχέση με το «γκρι υδρογόνο» κυρίως εξαιτίας του υψηλού κόστους των δομών – ηλεκτρολυτών, που με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας διαιρούν τα μόρια του νερού σε υδρογόνο και οξυγόνο. Το κόστος του «πράσινου υδρογόνου» όπως ονομάζεται, κινείται σήμερα μεταξύ 2,5 – 5,5 ευρώ ανά κιλό χωρίς να εκπέμπεται CO2 στην ατμόσφαιρα.

Μια άλλη τεχνολογία, που βρίσκεται σε σχετικά πρώιμο στάδιο, οδηγεί στην παραγωγή του λεγόμενου «γαλάζιου» ή «τιρκουάζ υδρογόνου» με πυρόλυση του φυσικού αερίου. Κατά τη διαδικασία παράγεται καθαρός (στερεός) άνθρακας που μπορεί να πωληθεί στην αγορά με αποτέλεσμα να θεωρείται ουδέτερη από πλευράς εκπομπών CO2 ή και αρνητική στην περίπτωση που χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη το βιομεθάνιο αντί του φυσικού αερίου.

Το παιχνίδι μόλις αρχίζει στον τομέα του υδρογόνου με τη συμμετοχή τόσο παραδοσιακών ομίλων όσο και παικτών από τον τομέα των ΑΠΕ. Πριν από λίγες ημέρες εκδόθηκε ανακοίνωση από 23 διαχειριστές δικτύων φυσικού αερίου στην Ε.Ε. (μεταξύ των οποίων και ο ΔΕΣΦΑ) για τη δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού δικτύου μεταφοράς υδρογόνου στο μέλλον, μήκους 40.000 χιλιομέτρων. Κυρίως με την μετατροπή του υφιστάμενου δικτύου φυσικού αερίου και την προσθήκη νέου.

Στρατηγικός στόχος της Ε.Ε. είναι η ανάπτυξη του υδρογόνου να γίνει σε τρεις φάσεις: Η πρώτη μέχρι το 2024, η δεύτερη διαρκεί μέχρι το 2030 και η τρίτη μέχρι το 2050. Μέχρι το 2024 επιδιώκεται η ανάπτυξη τουλάχιστον 6 GWηλεκτρολυτών για την παραγωγή ενός εκατομμυρίου τόνων «πράσινου υδρογόνου» το χρόνο. Για το 2030 ο στόχος ανεβαίνει στα 40 GWηλεκτρολυτών και στους 10 εκατομμύρια τόνους «πράσινου υδρογόνου» ετησίως.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!