Οι μετοχές των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών κατέγραψαν σημαντική πτώση, καθώς οι νέες πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον χάλυβα πυροδότησαν ανησυχίες στον κλάδο. Η πρόταση για αυστηρότερους δασμούς και περιορισμένες εισαγωγές χάλυβα φαίνεται να απειλεί τα περιθώρια κέρδους των κατασκευαστών αυτοκινήτων, οδηγώντας τις μετοχές της BMW, της Mercedes-Benz, της Volkswagen και άλλων κορυφαίων εταιρειών σε ισχυρές απώλειες. Οι επενδυτές ανησυχούν για τον πληθωριστικό αντίκτυπο και το αυξημένο κόστος παραγωγής, δημιουργώντας έντονη αβεβαιότητα για τον ευρωπαϊκό κλάδο αυτοκινήτων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ, ανακοίνωσε την Τρίτη ότι σχεδιάζει να αυξήσει τους δασμούς για τον χάλυβα και να μειώσει δραστικά τις εισαγωγικές ποσοστώσεις, επιδιώκοντας να προσφέρει «ισχυρή και μόνιμη προστασία» στη βιομηχανία χάλυβα της περιοχής. Η πρόταση περιλαμβάνει την προσπάθεια περιορισμού του όγκου των εισαγωγών χωρίς δασμούς σε 18,3 εκατομμύρια τόνους ετησίως, που αντιστοιχεί σε μείωση 47% σε σύγκριση με τις ποσοστώσεις χάλυβα για το 2024, και διπλασιασμό των δασμών στο 50% για τυχόν υπερβολικές εισαγωγές. Τα προτεινόμενα μέτρα δεν έχουν γίνει δεκτά με ενθουσιασμό από την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.
Ο ευρωπαϊκός δείκτης Stoxx Automobiles and Parts σημείωσε πτώση άνω του 2,2% νωρίτερα σήμερα οδηγώντας τις περιφερειακές απώλειες.
Η πρόταση της ΕΕ απειλεί τους κατασκευαστές αυτοκινήτων
Σε απάντηση στην ανακοίνωση της ΕΕ, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), μια ομάδα πίεσης της βιομηχανίας, δήλωσε ότι η πρόταση είναι υπερβολική και απειλεί τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με υψηλότερο κόστος παραγωγής και διοικητικές δαπάνες. Η Sigrid de Vries, γενική διευθύντρια της ACEA, δήλωσε ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων προμηθεύονται περίπου το 90% των άμεσων αγορών χάλυβα τους στην ΕΕ και «ανησυχούν ιδιαίτερα για τον πληθωριστικό αντίκτυπο που θα έχει η αποτελεσματική συνέχιση του μέτρου προστασίας στις τιμές της ευρωπαϊκής αγοράς».
«Δεν αμφισβητούμε την ανάγκη για κάποιο επίπεδο προστασίας για μια βιομηχανία βασικών προϊόντων όπως ο χάλυβας, αλλά θεωρούμε ότι οι παράμετροι που προτείνει η Επιτροπή είναι υπερβολικές όσον αφορά τον περιορισμό της ευρωπαϊκής αγοράς», προσθέτει η ACEA.
Η de Vries της ACEA ζήτησε αντ’ αυτού «καλύτερη ισορροπία» μεταξύ των συμφερόντων των ευρωπαίων παραγωγών και των χρηστών χάλυβα σε αυτό το μέτρο.
Οι μετοχές της BMW σημειώνουν απότομη πτώση
Όσον αφορά τις μετοχές, η γερμανική BMW σημείωσε πτώση άνω του 9% την Τετάρτη το πρωί, καταλαμβάνοντας την τελευταία θέση στον πανευρωπαϊκό δείκτη Stoxx 600.
Η αυτοκινητοβιομηχανία με έδρα το Μόναχο, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες βρίσκεται σε πορεία για την χειρότερη ημέρα συναλλαγών από τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, εξέδωσε νέα προειδοποίηση για τα κέρδη της την Τρίτη, επικαλούμενη την αργή ανάπτυξη στην Κίνα και τη συνεχιζόμενη επίδραση των αμερικανικών δασμών στις εισαγωγές. Οι γερμανικές Mercedes-Benz Group, Porsche και Volkswagen, εν τω μεταξύ, σημείωσαν επίσης πτώση άνω του 2%.
Οι μετοχές της γαλλικής Renault και της εισηγμένης στο Μιλάνο Stellantis σημείωσαν πτώση 1,9% και 0,8% αντίστοιχα.
Ο Rico Luman, ανώτερος οικονομολόγος του τομέα μεταφορών και logistics στην ολλανδική τράπεζα ING, χαρακτήρισε την προειδοποίηση της BMW για τα κέρδη «απογοητευτική» και όχι θετικό σημάδι για τις πολλές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ευρωπαϊκοί κατασκευαστές αυτοκινήτων.
«Κατά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων του 2ου τριμήνου, ήταν ακόμα αρκετά αισιόδοξοι για την αντιμετώπιση της πραγματικότητας και τη διατήρηση των περιθωρίων κέρδους, αλλά αυτή η σχετική αισιοδοξία φαίνεται να έχει ξεθωριάσει τώρα», δήλωσε ο Luman στο CNBC μέσω email.