Audi: Μειώνει τις προβλέψεις για το 2025 λόγω δασμών Τραμπ

Οι δασμοί που έχει επιβάλει ο Τραμπ και το κόστος των αναδιαρθρώσεων στην Audi, οδηγούν αυτοκινητοβιομηχανία σε αναθεώρηση του outlook

Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Volkswagen, μητρικής της Audi, Όλιβερ Μπλούμε © EPA/HANNIBAL HANSCHKE

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Audi, μέλος του ομίλου Volkswagen, αναθεώρησε προς τα κάτω τις οικονομικές της προβλέψεις για το 2025, καθώς το βάρος των δασμών που επέβαλε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, σε συνδυασμό με το υψηλό κόστος αναδιάρθρωσης, επηρεάζουν αρνητικά την κερδοφορία της.

Η εταιρεία αναμένει πλέον λειτουργική απόδοση επί των πωλήσεων (operating return on sales) μεταξύ 5% και 7% για το 2025, έναντι προηγούμενης εκτίμησης 7% έως 9%. Η υποχώρηση αυτή αποδίδεται κυρίως στους επιπλέον δασμούς που επιβλήθηκαν σε ευρωπαϊκά αυτοκίνητα και στη χαμηλή κερδοφορία του πρώτου εξαμήνου, κάτι που ανάγκασε και τη μητρική Volkswagen να μειώσει τις ετήσιες προβλέψεις της την περασμένη εβδομάδα.

Πίεση από Κίνα, Βόρεια Αμερική και ανακατατάξεις

Η Audi επιχειρεί να ανανεώσει τη γκάμα των μοντέλων της μετά την πτώση των πωλήσεων στις βασικές αγορές της — συμπεριλαμβανομένων της Βόρειας Αμερικής και της Κίνας, που άλλοτε ήταν η βασική πηγή κερδών της. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία χάνει μερίδιο αγοράς στην Κίνα από τις τοπικές εταιρείες, με πρωτοστάτη την BYD.

Στις ΗΠΑ, οι δασμοί 15% που επιβλήθηκαν στο πλαίσιο της νέας συμφωνίας ΗΠΑ–ΕΕ — αποτέλεσμα διαπραγμάτευσης του προέδρου Τραμπ — επιβαρύνουν περαιτέρω το κόστος και περιπλέκουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες. Η Audi ανακοίνωσε ότι αξιολογεί τις επιπτώσεις της συμφωνίας αυτής, ενώ ο οικονομικός διευθυντής Γίργκεν Ρίτερσμπεργκερ ανέφερε ότι η εταιρεία προσπαθεί να αποσαφηνίσει τα τελικά επίπεδα δασμών και για το Μεξικό, όπου κατασκευάζεται το SUV Q5 — ένα από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα της Audi στις ΗΠΑ.

Audi: Ηλεκτροκίνηση με αμφιβολίες

Παρά τις εξαγγελίες και τις προσδοκίες προηγούμενων ετών, η Audi δεν έχει καταφέρει να σταθεί ισάξια ανταγωνίστρια της Tesla στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Πολλά μοντέλα είχαν ανακοινωθεί, αλλά τελικά ακυρώθηκαν ή καθυστέρησαν. Το νεότερο ηλεκτρικό SUV της, Q6 e-tron, έχει κυκλοφορήσει, αλλά υστερεί σε επιδόσεις μπαταρίας έναντι των επερχόμενων μοντέλων της BMW (Neue Klasse), που θα αποκαλυφθούν τον Σεπτέμβριο.

Η Audi, που προχωρά σε μείωση προσωπικού στη Γερμανία, σκοπεύει να παρουσιάσει δέκα νέα plug-in υβριδικά μοντέλα μέχρι το τέλος του 2025. Ωστόσο, το ερώτημα είναι αν τα νέα προϊόντα διαθέτουν την απαραίτητη καινοτομία για να εντυπωσιάσουν το καταναλωτικό κοινό και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της αγοράς.

Όπως σχολίασε ο αναλυτής της UBS Πάτρικ Χούμελ, «οι εποχές που η Audi θεωρούνταν ηγέτης καινοτομίας στον κλάδο έχουν περάσει». Η στασιμότητα στα προϊόντα της τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τον ίδιο, έχει υπονομεύσει τη φήμη της εταιρείας.

Με την πολυτελή αγορά της Κίνας να υποχωρεί και τους δασμούς να επιβαρύνουν το κόστος, η Audi επιταχύνει τη στρατηγική της για παραγωγή εντός των Ηνωμένων Πολιτειών — σχέδιο που είχε ξεκινήσει πριν την εκλογή Τραμπ, αλλά τώρα αποκτά επείγοντα χαρακτήρα. Η τελική απόφαση για την αμερικανική παραγωγή αναμένεται έως το τέλος του έτους.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Volkswagen, Όλιβερ Μπλούμε, δήλωσε πρόσφατα ότι το 2025 θα είναι χρονιά «χαμηλού σημείου» για την Audi, αλλά αναμένει «θετική δυναμική» από το 2026 και μετά. Προς το παρόν, όμως, η Audi καλείται να διαχειριστεί ένα δύσκολο 2025, υπό το βάρος γεωπολιτικών πιέσεων, χαμηλότερης ζήτησης και στρατηγικών αμφιταλαντεύσεων.