Σημάδια συγκρατημένης ανάκαμψης μετά το «μουδιασμένο» πρώτο εξάμηνο της χρονιάς παρουσιάζει η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου. Θα θυμίσουμε ότι έως και τον Ιούνιο η αγορά ήταν κατά τους πρώτους πέντε μήνες πτωτική σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2024, ενώ τον Ιούνιο οι ταξινομήσεις κινήθηκαν στα επίπεδα του αντίστοιχου περσινού μήνα με οριακή άνοδο μόλις 0,2%. Τον Ιούλιο άρχισαν να διαφαίνονται τα πρώτα θετικά στοιχεία, καθώς οι συνολικές ταξινομήσεις έφτασαν τις 91.768 από 90.225 το επτάμηνο του 2024, καταγράφοντας άνοδο 1,7%. Tο τοπίο των νέων ταξινομήσεων στην Ελλάδα για το 2025 αποτυπώνει μια αγορά με ξεκάθαρους ηγέτες, αλλά και με αυξανόμενο ανταγωνισμό από νέους παίκτες. Η στροφή προς πιο οικονομικά και φιλικά προς το περιβάλλον μοντέλα είναι εμφανής, ενώ η ηλεκτροκίνηση, αν και όχι ακόμα κυρίαρχη, διεκδικεί μερίδιο με αυξανόμενη ένταση. Η παρουσία των κινεζικών εταιρειών φαίνεται να εδραιώνεται σταδιακά, ενώ η εμπιστοσύνη στις παραδοσιακές ευρωπαϊκές και ιαπωνικές φίρμες παραμένει ισχυρή.
Ακάθεκτη η Toyota, ισχυρές η Peugeot, η Hyundai και η Suzuki
Η Toyota διατηρεί σταθερά την πρώτη θέση στην αγορά, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της τον Ιούλιο με 2.170 νέες ταξινομήσεις, που αντιστοιχούν σε μερίδιο 15,9% για τον μήνα. Από την αρχή του έτους έως και τον Ιούλιο, η Toyota έχει καταγράψει συνολικά 13.817 ταξινομήσεις, κατέχοντας έτσι το 15,1% της συνολικής αγοράς και αποδεικνύοντας πως διατηρεί την εμπιστοσύνη των Ελλήνων οδηγών, χάρη στη φήμη της για αξιοπιστία, οικονομία καυσίμου και ποιότητα κατασκευής.
Δεύτερη έρχεται η Peugeot, η οποία συνεχίζει να εδραιώνει την παρουσία της με 931 ταξινομήσεις τον Ιούλιο και σύνολο 8.002 μονάδες στο επτάμηνο, που της αποδίδουν μερίδιο 8,7%. Η γαλλική φίρμα παρουσιάζει σταθερότητα στις επιδόσεις της, με μοντέλα όπως το 208 και το 2008 να διατηρούν υψηλή δημοτικότητα. Ακολουθεί η Hyundai με αξιοσημείωτη επίδοση 1.327 μονάδων τον Ιούλιο και σύνολο 6.676 στο έτος, αποσπώντας μερίδιο 7,3%. Η κορεατική εταιρεία έχει καθιερωθεί στην ελληνική αγορά χάρη στον εξοπλισμό, την αξιοπιστία και τη σχέση ποιότητας-τιμής των μοντέλων της.
Την τέταρτη θέση καταλαμβάνει η Suzuki, με 1.021 ταξινομήσεις τον Ιούλιο και συνολικά 6.044 στο έτος, φτάνοντας μερίδιο 6,6%. Η διαχρονική αξία της εταιρείας, ειδικά σε πιο μικρές κατηγορίες SUV και crossover, κρατάει σταθερή τη δυναμική της. Η Opel, με 5.149 ταξινομήσεις (5,6%), εξακολουθεί να διατηρεί σταθερή παρουσία, ενισχυμένη από την επιτυχία του Corsa και των SUV της. Στην έκτη θέση η Citroën/DS με 4.644 μονάδες (5,1%), ενώ η BMW καταγράφει ισχυρή πορεία με 4.505 ταξινομήσεις, εξασφαλίζοντας μερίδιο 4,9% και επιβεβαιώνοντας την προτίμηση του ελληνικού κοινού για premium επιλογές, παρά το γενικότερα υψηλότερο κόστος απόκτησης.
Η Kia επίσης διατηρεί ανταγωνιστική θέση στην αγορά με 4.363 ταξινομήσεις και μερίδιο 4,8%, ενισχυμένη από την ανανέωση της γκάμας της και τα υβριδικά της μοντέλα. Αξιοσημείωτη είναι και η παρουσία της Volkswagen με 4.129 μονάδες (4,5%), ενώ η Dacia συνεχίζει να κερδίζει έδαφος, φτάνοντας τις 3.044 ταξινομήσεις και μερίδιο 3,3%. Η ρουμανική μάρκα φαίνεται να επωφελείται ιδιαίτερα από την εξαιρετική σχέση τιμής-ποιότητας, με μοντέλα όπως το Sandero και το Duster να καταγράφουν υψηλές πωλήσεις.
Μία από τις αναδυόμενες δυνάμεις της χρονιάς είναι αναμφίβολα η MG, η οποία σημείωσε 390 ταξινομήσεις τον Ιούλιο και έχει φτάσει ήδη τις 2.988 μονάδες συνολικά, αγγίζοντας μερίδιο 3,3%. Η ιστορική βρετανική φίρμα, πλέον υπό κινεζική ιδιοκτησία, έχει επανέλθει στο προσκήνιο με μοντέλα που προσφέρουν εξοπλισμό και ανταγωνιστικές τιμές, ενώ δίνει μεγάλη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. Η Fiat ταξινόμησε 2.911 οχήματα (3,2%), ενώ η Renault ανεβαίνει στις 2.639 (2,9%) παρά τις διακυμάνσεις της στη διάρκεια του έτους. Η Nissan φτάνει τις 2.476 ταξινομήσεις (2,7%), εστιάζοντας κυρίως στα SUV και ηλεκτροκίνητα μοντέλα.
Η Skoda, με 2.443 μονάδες (2,7%), συνεχίζει να διατηρεί το μερίδιό της με μοντέλα όπως το Kamiq και το Octavia, ενώ η Audi με 2.252 ταξινομήσεις (2,5%) αποδεικνύει πως τα premium μοντέλα της εξακολουθούν να έχουν σταθερό αγοραστικό κοινό στην Ελλάδα. Η Ford με 2.096 μονάδες (2,3%) και η Mercedes με 1.956 (2,1%) διατηρούν επίσης μια ισχυρή παρουσία, ενώ η Jeep έφτασε στους επτά μήνες του έτους τις 1.516 ταξινομήσεις (1,7%).
BYD: Ανερχόμενη δύναμη με κινεζικές καταβολές
Ακολουθούν η MINI με 1.262 ταξινομήσεις (1,4%), η BYD με 1.227 (1,3%) και η Mazda με 1.195 (1,3%). Παρά το περιορισμένο τους μερίδιο σε σχέση με τις προαναφερόμενες μάρκες, οι εταιρείες αυτές διακρίνονται για τη συνέπεια και την καινοτομία τους, με την BYD να κάνει αισθητή την παρουσία της ως εκπρόσωπος της νέας γενιάς κινεζικών κατασκευαστών.
Στο κάτω μέρος του πίνακα βρίσκονται εξειδικευμένες ή πιο νέες παρουσίες στην ελληνική αγορά, όπως η Volvo (948 μονάδες), η Cupra (817), η Seat (754), η Tesla (664), η Alfa Romeo (538) και η Lexus (452). Οι αριθμοί αυτοί υποδηλώνουν μια πιο περιορισμένη απήχηση στο ευρύ κοινό, ωστόσο πρόκειται για μάρκες που συχνά απευθύνονται σε αγοραστές με ιδιαίτερες απαιτήσεις. Εταιρείες όπως η Land Rover, η Mitsubishi, η Honda, η Porsche, η Lynk & Co διατηρούν περιορισμένα μερίδια με 305, 252, 224 και 194 οχήματα στο επτάμηνο, διατηρώντας όμως δυναμική και απευθυνόμενα σε συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό.
Σταδιακή επιστροφή της Porsche στα προ κρίσης επίπεδα
To ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι στην περίπτωση της Porsche, ανακτά χρόνο με τον χρόνο τις δυνάμεις της στην Ελλάδα, έχοντας κινηθεί σε χαμηλά επίπεδα, ιδίως στα χρόνια της δεκαετούς κρίσης, επιστρέφοντας με τις φετινές ταξινομήσεις σταδιακά στα προ κρίσης επίπεδα πωλήσεων. Να θυμίσουμε ότι η Porsche το επτάμηνο του 2009 είχε 269 ταξινομήσεις και το επτάμηνο του 2008 είχε 309, αποτελώντας τις δύο τελευταίες ισχυρές χρονιές πριν από την κρίση που ακολούθησε.
Ακολουθούν κινέζικες και μικρότερες από πλευράς πωλήσεων μάρκες (Chery, DFSK, KGM, Leapmotor, Omoda, Jaecoo), που καταγράφουν ελάχιστες ταξινομήσεις, λειτουργώντας κυρίως σε niche κομμάτια της αγοράς.
H επιδότηση των ηλεκτρικών και το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 4»
Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του νέου προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 4», μπορεί να αποτελέσει εν μέρει κίνητρο για την ενίσχυση των ταξινομήσεων νέων οχημάτων, παρά το γεγονός ότι το ποσό της επιδότησης έχει ως βάση μόλις τις 3.000 ευρώ και προσαυξάνεται κατά 1.000 ευρώ για πολύτεκνους, νέους έως 29 ετών ή σε περίπτωση απόσυρσης παλαιού αυτοκινήτου.
Θυμίζουμε ότι η εξαγγελία του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 4» έγινε τον περασμένο Μάιο, καταγράφοντας σημαντική καθυστέρηση. Το νέο πρόγραμμα απευθύνεται σε περίπου 10.000 δικαιούχους, δίνοντας τη δυνατότητα και σε εκείνους που δεν κατάφεραν να ενταχθούν στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», λόγω της έλλειψης διαθέσιμων πόρων, να το κάνουν στο πλαίσιο του νέου προγράμματος ενίσχυσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι λόγω της αναστάτωσης που προκλήθηκε στην κατηγορία των ηλεκτρικών, το επτάμηνο του 2025 το μερίδιο πωλήσεών τους ήταν 5,3%, με αύξηση μόλις 0,6% σε σχέση με το επτάμηνο του 2024, ενώ, απομονώνοντας τον Ιούλιο, το μερίδιο ταξινομήσεων των ηλεκτρικών μειώθηκε σε 4,5% σε σχέση με 7,2% τον Ιούλιο της προηγούμενης χρονιάς.
Τα κίνητρα των εμπόρων για να καλύψουν το χαμένο έδαφος
Από την άλλη πλευρά, πολλές αντιπροσωπείες προκειμένου να ισοσταθμίσουν είτε τον αποκλεισμό πολλών ιδιοκτητών από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», είτε για να καλύψουν το ποσό της διαφοράς που προκύπτει από την εκ των πραγμάτων χαμηλότερη πλέον επιδότηση που φέρνει το νέο πρόγραμμα, προχώρησαν σε προωθητικές ενέργειες, πραγματοποιώντας επιπρόσθετες εκπτώσεις προς τους εν δυνάμει αγοραστές καινούργιων αυτοκινήτων. Με σκοπό να δώσουν κίνητρο προκειμένου να αναζωογονηθεί η αγορά, η οποία πέρασε από αρκετές διακυμάνσεις στη διάρκεια της φετινής χρονιάς, δεδομένου ότι πολλοί ήταν εκείνοι που αγόραζαν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και κατόπιν βρίσκονταν εκτεθειμένοι καθότι οι πόροι του προηγούμενου προγράμματος είχαν ήδη εξαντληθεί. Η συγκεκριμένη συνθήκη δημιούργησε αβεβαιότητα στην αγορά, με αποτέλεσμα την πτώση των πωλήσεων κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2025, καθώς πολλοί αγοραστές έκαναν ένα βήμα πίσω, αναμένοντας την αγορά να σταθεροποιηθεί και να ωριμάσουν οι συνθήκες πριν προχωρήσουν σε παραγγελία νέου οχήματος.