Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη έχουν «υποχωρήσει σε σχέση με τις παγκόσμιες τάσεις», καθώς οι συνολικές εγγραφές μειώθηκαν κατά 2,4% και η αγορά της ΕΕ υποχώρησε κατά 1,9% στο πρώτο εξάμηνο του έτους, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA). Παρά ταύτα, η Τουρκία, οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελευθέρων Συναλλαγών (ΕΖΕΣ) και το Ηνωμένο Βασίλειο προσέφεραν ορισμένη σταθερότητα.
Η ACEA ανέφερε ότι η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 3,5%, με σχεδόν 38 εκατομμύρια οχήματα να κατασκευάζονται.
Η Ασία κυριάρχησε με το 60% της αγοράς, ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιπροσώπευσε μόλις το 15,9%.
Η Ένωση επισήμανε επίσης ότι η παραγωγή στην Ευρώπη συρρικνώθηκε κατά 2,6%, την ώρα που η παραγωγή της Κίνας «εκτινάχθηκε κατά 12,3% χάρη στη στήριξη της πολιτικής και στα κέρδη από τις εξαγωγές».
Η έκθεση δημοσιεύεται μία ημέρα μετά την ανακοίνωση του ομίλου Stellantis, στον οποίο ανήκουν οι μάρκες Peugeot, Fiat και Vauxhall, ότι θα αναστείλει την παραγωγή σε έξι εργοστάσια στην Ευρώπη λόγω των «δύσκολων» συνθηκών στην αγορά.
Στα τέλη Σεπτεμβρίου η εταιρεία θα σταματήσει προσωρινά τη λειτουργία των εγκαταστάσεων στην Πουασί της Γαλλίας και στην Πομιλιάνo της Ιταλίας για τρεις εβδομάδες, εξαιτίας της αδύναμης ζήτησης στην ευρωπαϊκή αγορά, σύμφωνα με την ανακοίνωση.
Συγκρατημένη η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) παρουσίασε την οικονομική και αγοραστική της έκθεση με στοιχεία για τις πωλήσεις, την παραγωγή και το εμπόριο οχημάτων στην Ευρώπη και παγκοσμίως.
Η οικονομική προοπτική της ΕΕ παραμένει συγκρατημένα αισιόδοξη, με την ανάπτυξη του ΑΕΠ να αναμένεται στο 1,1% το 2025, παρά τις εμπορικές εντάσεις και τις αλλαγές στους αμερικανικούς δασμούς. Ο πληθωρισμός προβλέπεται να αποκλιμακωθεί στο 2,3% το 2025 και να διαμορφωθεί κατά μέσο όρο στο 1,9% το 2026, λίγο κάτω από τον στόχο του 2% της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Η αγορά εργασίας παραμένει ισχυρή, με την απασχόληση να αυξάνεται και την ανεργία να προβλέπεται σε ιστορικά χαμηλό 5,7% το 2026.
Ανάμεικτη εικόνα στις παγκόσμιες αγορές αυτοκινήτου
Οι παγκόσμιες αγορές αυτοκινήτων εμφάνισαν μικτές τάσεις στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Οι παγκόσμιες εγγραφές οχημάτων αυξήθηκαν κατά 5% φθάνοντας τα 37,4 εκατομμύρια, με την Κίνα να καταγράφει άνοδο 12% χάρη σε κίνητρα απόσυρσης και πολιτικές για τα οχήματα νέας ενέργειας. Η Βόρεια Αμερική σημείωσε συγκρατημένη αύξηση 2,5%, αν και παραμένουν ανησυχίες για πιθανή επιβράδυνση της ζήτησης αργότερα μέσα στο έτος. Αντίθετα, η Ευρώπη έμεινε πίσω, με τις συνολικές εγγραφές να μειώνονται κατά 2,4% και την αγορά της ΕΕ να καταγράφει πτώση 1,9%. Σχετική σταθερότητα πρόσφεραν η Τουρκία, οι χώρες της ΕΖΕΣ και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Συγκέντρωση στην ΕΕ – Ανοδική διείσδυση Κίνας
Η παραγωγή αυτοκινήτων στην ΕΕ παραμένει ιδιαίτερα συγκεντρωμένη, με τη Γερμανία να παράγει το 20% των αυτοκινήτων που πωλούνται στην ΕΕ, ακολουθούμενη από την Ισπανία, την Τσεχία, τη Γαλλία και τη Σλοβακία. Συνολικά, οι κατασκευαστές με έδρα την ΕΕ κάλυψαν το 74% της αγοράς. Παράλληλα, τα αυτοκίνητα που παράγονται στην Κίνα αντιπροσωπεύουν πλέον το 6% των πωλήσεων στην ΕΕ, γεγονός που υπογραμμίζει τόσο την αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα των κινεζικών brands όσο και τον ενισχυμένο ρόλο των εισαγωγών.
Η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 3,5% στα 37,7 εκατομμύρια. Η Ασία κατέχει πλέον μερίδιο 60,1%, ενώ η ΕΕ περιορίστηκε στο 15,9%. Η ευρωπαϊκή παραγωγή συρρικνώθηκε κατά 2,6%, λόγω αυστηρότερων στόχων για εκπομπές CO₂, υψηλού ενεργειακού κόστους και δασμών, την ώρα που η παραγωγή της Κίνας εκτοξεύθηκε κατά 12,3% χάρη στη στήριξη πολιτικών και την αύξηση των εξαγωγών. Παρά τις πιέσεις, τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα διατηρούν υψηλή διεθνή ζήτηση, με πάνω από το ένα τρίτο να πωλείται εκτός ΕΕ. Το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ και η Τουρκία παραμένουν οι κύριοι προορισμοί, ενώ στην Κίνα οι πωλήσεις συνέχισαν να μειώνονται λόγω τοπικού ανταγωνισμού και στροφής στα οχήματα νέας ενέργειας.
Προκλήσεις στο εμπόριο αυτοκίνητων
Το εμπορικό ισοζύγιο της ΕΕ στον τομέα του αυτοκινήτου παρουσίασε επίσης πιέσεις. Τanto οι εισαγωγές όσο και οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 3,3%, συρρικνώνοντας περαιτέρω το πλεόνασμα. Οι εισαγωγές από την Κίνα αυξήθηκαν, ενώ οι εξαγωγές προς την Κίνα μειώθηκαν δραματικά κατά 42%. Αντίθετα, το Ηνωμένο Βασίλειο ξεχώρισε με άνοδο 8,1% στις αξίες εξαγωγών, ενώ οι εξαγωγές προς τις ΗΠΑ υποχώρησαν κατά 13,6%.
Καθοδική πορεία στα επαγγελματικά οχήματα
Η αγορά επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη βρέθηκε αντιμέτωπη με δύσκολο πρώτο εξάμηνο του 2025, καθώς οι εγγραφές σε βαν, φορτηγά και λεωφορεία σημείωσαν πτώση. Η τάση αυτή αντικατοπτρίζει τόσο μια «επιστροφή στην κανονικότητα» σε μακροπρόθεσμο επίπεδο όσο και τις συνεχιζόμενες προκλήσεις στην ανανέωση στόλων και στη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές. Αν και ορισμένες αγορές, όπως η Ισπανία στον τομέα των βαν, έδειξαν ανθεκτικότητα, η συνολική ζήτηση στις μεγάλες αγορές της ΕΕ παρέμεινε υποτονική.
Η παραγωγή επαγγελματικών οχημάτων κατέγραψε σαφείς περιφερειακές διαφοροποιήσεις στο πρώτο εξάμηνο. Η παγκόσμια παραγωγή βαν αυξήθηκε κατά 1%, αλλά στην Ευρώπη μειώθηκε κατά 6,8%, κυρίως λόγω απότομης πτώσης στην ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Αντίθετα, η παραγωγή φορτηγών και λεωφορείων στην ΕΕ εκτιμάται ότι θα ανακάμψει έως το τέλος του έτους κατά 5,7% και 6,2% αντίστοιχα.
Διαφοροποίηση στα εμπορικά ισοζύγια ανά τμήμα
Τα εμπορικά ισοζύγια παρουσίασαν σημαντικές αποκλίσεις ανά κατηγορία: το πλεόνασμα στα βαν υποδιπλασιάστηκε, το πλεόνασμα στα φορτηγά μειώθηκε κατά 12,1%, ενώ το έλλειμμα στον τομέα των λεωφορείων ξεπέρασε τα €1,2 δισ.