Μουδιασμένη παρουσιάζεται φέτος η αγορά αυτοκινήτου στην Ελλάδα σε σύγκριση με το 2024, γεγονός που αποτυπώνεται και στα στοιχεία ταξινομήσεων που παρουσιάζει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ). Η εικόνα είναι ότι στο πρώτο τετράμηνο του έτους, δηλαδή έως και τον Απρίλιο του 2025, το σύνολο των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στη χώρα μας κατέγραψε μείωση κατά 4,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2024. Οι έμποροι αυτοκινήτων επιδιώκουν να «κρατήσουν» την αγορά και να δώσουν ώθηση στις πωλήσεις, πραγματοποιώντας προσφορές, όπως επισημαίνει στο powergame.gr ο Γιώργος Βασιλάκης, πρόεδρος του ΣΕΑΑ.
Θυμίζουμε ότι η πτώση στο πρώτο τρίμηνο του 2025, ήτοι από τον Ιανουάριο έως και τον Μάρτιο, ήταν 9,5%. Η πτωτική, όμως, πορεία συνεχίζει σε μικρότερο ποσοστό σε σχέση με την εικόνα της αγοράς για τον Μάρτιο, με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου. Το γεγονός ότι μετριάστηκε η πτώση σε έναν βαθμό οφείλεται πιθανότατα και στο γεγονός ότι από τον Απρίλιο και ύστερα αυξάνεται σημαντικά ο αριθμός των προς ενοικίαση αυτοκινήτων, τα οποία διατίθενται από τους εμπόρους στις επιχειρήσεις «rent a car». Είναι χαρακτηριστικό ότι τον Απρίλιο καταγράφηκε ο μεγαλύτερος αριθμός ταξινομήσεων με 13.445 μονάδες, έναντι 12.465 τον Μάρτιο, 11.451 τον Φεβρουάριο και 12.752 τον Ιανουάριο.
Σε αρνητικό πρόσημο η αγορά έπειτα από περίπου 7 χρόνια ανοδικής πορείας
«Συνολικά η τάση της αγοράς καταδεικνύει μία μέτρια κατάσταση. Έπειτα από περίπου 7 χρόνια σταδιακής ανόδου, φέτος η αγορά έχει γυρίσει σε αρνητικό πρόσημο», επισημαίνει ο κύριος Βασιλάκης.
Σχετικά με την εμπλοκή που έχει δημιουργήσει στον κλάδο του αυτοκινήτου το γεγονός πως παρά το ότι τυπικά είναι ανοιχτό το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» και κάθε νέος αγοραστής μπορεί να υποβάλει αίτηση για επιδότηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου, διαπιστώνει στη συνέχεια, και αφού παραγγείλει το καινούργιο του όχημα, ότι δεν υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια από το πρόγραμμα. «Είναι μία πονεμένη ιστορία αυτό που συμβαίνει με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η κυβέρνηση δεν έχει απαντήσει στους καταναλωτές τι πρόκειται να γίνει. Το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά 3” είναι ενεργό, ωστόσο δεν υπάρχουν χρήματα για την επιδότηση των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Εάν γινόταν ξεκάθαρο ότι λήγει το πρόγραμμα και δεν θα ανανεωθεί, θα ήξεραν και οι καταναλωτές πώς να κινηθούν. Η ασάφεια, όμως, που επικρατεί δεν διευκολύνει την κατάσταση».
Μελετάται επέκταση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» με εξορθολογισμένο προϋπολογισμό
Σε ό,τι αφορά την επιδότηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η κυβέρνηση φέρεται να διατίθεται να συνεχίσει με ένα νέο πρόγραμμα επιδότησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το οποίο θα προκύψει με τη μείωση-εξορθολογισμό του προϋπολογισμού σε σχέση με το υφιστάμενο πρόγραμμα, όπου ο προϋπολογισμός ήταν 44 εκατομμύρια ευρώ και λήγει στις 30 Ιουνίου. Κάτι που σημαίνει ότι το επιδοτούμενο ποσό ανά αυτοκίνητο θα είναι μικρότερο σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα.
«Τα ηλεκτρικά αυξάνουν το μερίδιό τους επί των συνολικών πωλήσεων, ωστόσο η αύξηση αυτή είναι σημαντικά μικρότερη από αυτή που θα μπορούσε να είναι εάν δεν επικρατούσε η ασάφεια ως προς την επιδότησή τους. Εκτιμώ πως όταν ξεκαθαρίσει το τοπίο, θα συνεχίσει η έντονη αύξηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα οποία θα κυριαρχήσουν στο μέλλον, δεδομένου ότι κυκλοφορούν διαρκώς νέα μοντέλα, ενώ και οι τιμές τους μειώνονται σημαντικά όσο περνάει ο καιρός», συμπληρώνει ο κύριος Βασιλάκης.
Nα σημειωθεί ότι στο πρώτο τετράμηνο του έτους οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων (BEV) ήταν 2.650 με μερίδιο αγοράς 5,54% επί των συνολικών πωλήσεων, από 2.184 που ήταν στην αντίστοιχη περσινή περίοδο με μερίδιο 4,36%. Σε ό,τι αφορά τις ταξινομήσεις plug-in υβριδικών που συνδυάζουν ηλεκτροκινητήρα και κινητήρα εσωτερικής καύσης (PHEV), οι ταξινομήσεις στο τετράμηνο ήταν 2.853 οχήματα με μερίδιο αγοράς επί των συνολικών πωλήσεων 5,96%, από 2.795 που ήταν στο τετράμηνο του 2024 με μερίδιο αγοράς 5,58%.
Oι 26 πρώτες μάρκες σε πωλήσεις στο α’ τετράμηνο (σε παρένθεση τα μερίδια πωλήσεων)
- Toyota: 7305 (15,3%)
- Peugeot: 4637 (9,7%)
- Hyundai: 3269 (6,8%)
- Opel: 3154 (6,6%)
- Suzuki: 2775 (5,8%)
- Citroen/DS: 2584 (5,4%)
- ΒΜW: 2395 (5,0%)
- Volkswagen: 2307 (4,8%)
- ΚΙΑ: 1965 (4,1%)
- MG: 1673 (3,5%)
- Nissan: 1661 (3,5%)
- Fiat: 1459 (3,0%)
- Skoda: 1181 (2,5%)
- Audi: 1141 (2,4%)
- Renault: 1099 (2,3%)
- Mercedes: 1098 (2,3%)
- Ford: 1058 (2,2%)
- Dacia: 1010 (2,1%)
- Jeep: 813 (1,7%)
- ΜΙΝΙ: 699 (1,5%)
- BYD: 686 (1,4%)
- Cupra: 503 (1,1%)
- Volvo: 471 (1,0%)
- Seat: 426 (0,9%)
- Mazda: 416 (0,9%)
- Tesla: 389 (0,8%)