Οι δασμοί της ΕΕ ενδέχεται να περιορίσουν τις εκπτώσεις, αλλά οι κινεζικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων θα προσελκύσουν τους καταναλωτές με προηγμένη τεχνολογία. Σε αυτό το μοτίβο έχει αρχίσει ήδη να κινείται η BYD. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσίευμα των Financial Times, η BYD λάνσαρε το φθηνότερο και μικρότερο ηλεκτρικό αυτοκίνητό της στο Ηνωμένο Βασίλειο, μεταφέροντας τον πόλεμο των κινεζικών κατασκευαστών αυτοκινήτων για την προσιτή τιμή στην Ευρώπη στον τομέα των μικρών αυτοκινήτων, ο οποίος παραμένει σταθερά εξαρτημένος από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Το Dolphin Surf, με αρχική τιμή 18.650 λίρες, είναι το βρετανικό αντίστοιχο του δημοφιλούς hatchback Seagull της BYD, το οποίο κοστίζει λιγότερο από 6.000 λίρες στην Κίνα, εν μέσω ενός πολέμου τιμών στην μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο.
«Τα μικρά αυτοκίνητα είναι το επόμενο μέτωπο για την ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη» δήλωσε η εκτελεστική αντιπρόεδρος της BYD, Stella Li, σε πρόσφατη εκδήλωση παρουσίασης στη Ρώμη, σημειώνοντας ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση ήταν πιο αργή για τα μικρά αυτοκίνητα σε σύγκριση με τα μεγαλύτερα SUV.
Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, από τα 360 μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ήταν διαθέσιμα στην Ευρώπη πέρυσι, μόνο 33 ανήκαν στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων. Φέτος, αναμένεται να κυκλοφορήσουν επιπλέον 23 μικρά μοντέλα. Τα μικρά αυτοκίνητα χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο για να απομακρυνθούν από τους βενζινοκινητήρες λόγω των μικρών περιθωρίων κέρδους και της δυσκολίας να γίνουν προσιτά και κερδοφόρα με την υψηλή τιμή των μπαταριών.
Η BYD, ο κορυφαίος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα την… επίθεσή της στην ιαπωνική αγορά μικρών αυτοκινήτων, με σχέδια να κυκλοφορήσει ένα χαμηλού κόστους αυτοκίνητο Kei με μπαταρία το επόμενο έτος. Το τετράγωνο μίνι αυτοκίνητο θα είναι φθηνότερο από το συμπαγές Dolphin, το οποίο πωλείται στην Ιαπωνία για 2,9 εκατομμύρια γιεν (20.700 δολάρια).
Ακόμη και πριν από το ευρωπαϊκό ντεμπούτο του Dolphin Surf λίγες εβδομάδες νωρίτερα, με τιμή κάτω από 23.000 ευρώ, ανταγωνιστικά συμπαγή ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από το Renault 5 και το Citroën ë-C3 έως το Dacia Spring, είχαν ήδη κυκλοφορήσει στην αγορά με παρόμοιες ή χαμηλότερες τιμές.
Οι κινεζικές μάρκες έχουν υιοθετήσει μια στρατηγική τιμολόγησης στην Ευρώπη που είναι πιο συγκρατημένη από ό,τι στην εγχώρια αγορά τους, ειδικά με τις Βρυξέλλες να επιβάλλουν υψηλότερους δασμούς στις εισαγωγές ηλεκτρικών αυτοκινήτων κινεζικής κατασκευής από πέρυσι.
Ωστόσο, η επέκταση της BYD σε όλα τα τμήματα της αγοράς αυτοκινήτων στην Ευρώπη αναμένεται να επιταχύνει την ανάπτυξή της στο εξωτερικό. Το μερίδιο αγοράς της BYD και άλλων κινεζικών μαρκών στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην ηπειρωτική Ευρώπη αυξήθηκε από 2,9% το πρώτο τρίμηνο του 2024 σε 4,8% τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2025, σύμφωνα με την Schmidt Automotive Research.
Το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο δεν έχει επιβάλει υψηλότερους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αντιπροσωπεύει πλέον σχεδόν το ένα τρίτο όλων των μοντέλων κινεζικών μαρκών που εισέρχονται στη Δυτική Ευρώπη.
Σύμφωνα με την online αγορά Auto Trader του Ηνωμένου Βασιλείου, τα αποθέματα κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων προς πώληση μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου αυξήθηκαν δέκα φορές σε ετήσια βάση, με περισσότερα από 3.300 αυτοκίνητα προς πώληση. Αυτό αντιπροσώπευε σχεδόν το 3% των αποθεμάτων καινούργιων αυτοκινήτων προς πώληση στην αγορά, σε σύγκριση με 0,2% ένα χρόνο νωρίτερα.
Οι αναλυτές λένε ότι υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω μείωση των τιμών των μικρότερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς οι δυτικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούν φθηνότερες μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου για να ανταγωνιστούν τους Κινέζους ανταγωνιστές τους, οι οποίοι αυξάνουν την τοπική παραγωγή στην Ευρώπη για να αποφύγουν τους δασμούς.
Η Renault και η Volkswagen χρησιμοποιούν την κινεζική τεχνογνωσία καθώς και εξαρτήματα κατασκευασμένα στην Κίνα για να επιταχύνουν την ανάπτυξη οχημάτων και να μειώσουν το κόστος των συμπαγών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πρόκειται να λανσαριστούν το επόμενο έτος. «Μόλις αρχίσουν να κυκλοφορούν στην αγορά, θα δούμε πτώση των τιμών» δήλωσε ο αναλυτής αυτοκινήτων Matthias Schmidt.
Από τη μεριά του ο Cao Li, ανώτερος αντιπρόεδρος της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Leapmotor, που υποστηρίζεται από την Stellantis, δήλωσε στους δημοσιογράφους την Τετάρτη ότι η σύγκλιση των τιμών των ηλεκτρικών και των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων αποτελεί μια ευρεία τάση στην ευρωπαϊκή αγορά.
Ο πόλεμος τιμών θα μπορούσε να επεκταθεί και στην Ευρώπη
Ορισμένοι Κινέζοι στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας φοβούνται ότι ο σκληρός πόλεμος τιμών στην εγχώρια αγορά τους θα μπορούσε να επεκταθεί και στην Ευρώπη. Ωστόσο, οι αυξανόμενες εμπορικές εντάσεις μεταξύ της Κίνας και της ΕΕ θεωρείται ότι αλλάζουν τη δυναμική των τιμών στην Ευρώπη. Το Πεκίνο και οι αυτοκινητοβιομηχανίες του έχουν προσφέρει να εισαγάγουν ένα σύστημα εθελοντικού ελέγχου των τιμών για να αντικαταστήσουν τους δασμούς της ΕΕ, αλλά παραμένει ασαφές εάν οι Βρυξέλλες θα αποδεχθούν αυτή την προσέγγιση ελάχιστων.
Πηγές κοντά στις συζητήσεις ανέφεραν ότι το Πεκίνο πρότεινε ελάχιστη τιμή 35.000 ευρώ ανεξάρτητα από το μοντέλο σε προηγούμενες διαπραγματεύσεις. Σε αυτό το επίπεδο, φθηνότερα αυτοκίνητα, όπως αυτά που προσφέρουν οι BYD και Leapmotor, θα αποκλειστούν από την αγορά. Ωστόσο, ακόμη και αν οι μειώσεις των τιμών είναι πιο περιορισμένες στην Ευρώπη, οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι καταναλωτές θα προσελκύονται από τα κινεζικά προϊόντα λόγω της υψηλής ποιότητας της τεχνολογίας και του λογισμικού τους.
Ο Li της BYD δήλωσε πρόσφατα στα βελγικά μέσα ενημέρωσης, για παράδειγμα, ότι ο κινεζικός όμιλος σχεδιάζει να φέρει την τεχνολογία υπερταχείας φόρτισης στην Ευρώπη εντός των επόμενων 12 μηνών. Ενώ ο πόλεμος τιμών στην Κίνα θεωρείται καταστροφικός για τις εγχώριες αυτοκινητοβιομηχανίες στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρώπη, ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός μπορεί να συμβάλει στην τόνωση της ζήτησης για οχήματα, η οποία εξακολουθεί να είναι κάτω από τα προ πανδημικά επίπεδα.
«Η αύξηση του ανταγωνισμού και η εμφάνιση ορισμένων νέων εταιρειών με εξαιρετικές επιδόσεις στην αγορά μας θα δημιουργήσουν πιθανώς ευρύτερες πιέσεις στις τιμές, οι οποίες θα είναι ευνοϊκές για τους αγοραστές αυτοκινήτων βραχυπρόθεσμα και, ελπίζουμε, θα τροφοδοτήσουν περαιτέρω καινοτομία και ανάπτυξη της αγοράς μεσοπρόθεσμα», δήλωσε ο Ian Plummer, εμπορικός διευθυντής της Auto Trader.
Σύμφωνα με την online αγορά Auto Trader του Ηνωμένου Βασιλείου, τα αποθέματα κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων προς πώληση μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου αυξήθηκαν δέκα φορές σε ετήσια βάση, με περισσότερα από 3.300 αυτοκίνητα προς πώληση. Αυτό αντιπροσώπευε σχεδόν το 3% των αποθεμάτων καινούργιων αυτοκινήτων προς πώληση στην αγορά, σε σύγκριση με 0,2% έναν χρόνο νωρίτερα.