Η Μελόνι βάζει φρένο στις κινεζικές επενδύσεις για χάρη του Τραμπ

Η κυβέρνηση Μελόνι περιορίζει τις κινεζικές επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς της Ιταλίας για να αποφύγει εντάσεις με τις ΗΠΑ

Η Τζόρτζια Μελόνι και ο Ντόναλντ Τραμπ © EPA/CHRIS KLEPONIS / POOL

Η ιταλική κυβέρνηση της Τζιόρτζια Μελόνι εξετάζει σχέδια για τον περιορισμό των συμμετοχών κινεζικών επενδυτών σε βασικές εταιρείες, προκειμένου να αποφευχθούν πιθανές εντάσεις με τις ΗΠΑ, σύμφωνα πηγές που επικαλείται το Bloomberg. Οι προσπάθειες της Ιταλίας θα αφορούν εταιρείες που θεωρούνται στρατηγικές, τόσο ιδιωτικές όσο και κρατικές, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.

Η εταιρεία κατασκευής ελαστικών Pirelli, στην οποία η κινεζική κρατική Sinochem International Corp. κατέχει μερίδιο 37%, είναι ένα από τα πιο αξιοσημείωτα παραδείγματα της στρατηγικής της κυβέρνησης Μελόνι, τόνισαν. Ο προμηθευτής ελαστικών για τις ομάδες αγώνων αυτοκινήτου της Formula 1 έχει αποτελέσει αντικείμενο πιθανής περιορισμού των πωλήσεων στις ΗΠΑ λόγω της κινεζικής ιδιοκτησίας του και έχει επιδιώξει να περιορίσει τον ρόλο διακυβέρνησης του επενδυτή, όπως ανέφερε νωρίτερα το Bloomberg.

Ενώ η Sinochem έχει δηλώσει ότι η συμμετοχή της στην εταιρεία κατασκευής ελαστικών αποτελεί μακροπρόθεσμη επένδυση, η Ρώμη αξιολογεί επιλογές που θα ασκήσουν πίεση στον ασιατικό επενδυτή να πουλήσει, ανέφεραν οι πηγές.

Η υπόθεση Pirelli είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των προκλήσεων που αντιμετωπίζει η Ευρώπη καθώς προσαρμόζεται σε ένα νέο γεωπολιτικό τοπίο. Η περιοχή, η οποία υποδέχτηκε με ενθουσιασμό τους Κινέζους επενδυτές μετά την οικονομική κρίση του 2008, τώρα αγωνίζεται να μειώσει τον κίνδυνο από την Κίνα, καθώς προσπαθεί να προστατεύσει κρίσιμους τομείς και να παραμείνει στην καλή πλευρά του Προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.

«Από την εκλογή του Τραμπ και την αυξανόμενη απρόβλεπτη κατάσταση στις διατλαντικές σχέσεις, πολλές πρωτεύουσες της ΕΕ έχουν αρχίσει να επανεξετάζουν τον ρόλο της Κίνας ως εμπορικού εταίρου», δήλωσε ο Μπενιαμίνο Ίρντι, πρώην κυβερνητικός αξιωματούχος και επικεφαλής της Highground, μιας ιταλικής εταιρείας συμβούλων πολιτικού κινδύνου. «Ωστόσο, η ισορροπία γίνεται όλο και πιο επισφαλής».

Η Pirelli είναι απλώς η πιο ακραία περίπτωση που αντιμετωπίζει η ιταλική κυβέρνηση, η οποία θα ήθελε επίσης να απομακρύνει τους Κινέζους επενδυτές από την CDP Reti SpA, σύμφωνα τις ίδιες πηγές. Η εταιρεία, που κατέχει τον έλεγχο των ενεργειακών δικτύων της Ιταλίας, ανήκει κατά 35% σε μια μονάδα της State Grid Corporation of China, η οποία έχει δύο μέλη στο διοικητικό συμβούλιο που μπορούν να επηρεάσουν τη λήψη αποφάσεων, σύμφωνα με τις πηγές.

Μια άλλη είναι η Ansaldo Energia SpA, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στον κόσμο. Ακόμη και αν η Shanghai Electric έχει ήδη μειώσει το μερίδιό της από 40% σε 0,5%, η κινεζική παρουσία εξακολουθεί να την εμποδίζει να συμμετάσχει σε ορισμένες προσφορές και διαγωνισμούς για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στις ΗΠΑ, σύμφωνα με πρόσωπο που είναι εξοικειωμένο με το θέμα.

Υπάρχουν περίπου 700 ιταλικές εταιρείες με Κινέζους επενδυτές, αλλά η προσοχή της κυβέρνησης επικεντρώνεται κυρίως σε μεγάλες οντότητες σε στρατηγικούς τομείς όπως η ενέργεια, οι μεταφορές, η τεχνολογία και τα χρηματοοικονομικά.

Ένας εκπρόσωπος του κινεζικού Υπουργείου Εξωτερικών δήλωσε ότι η επενδυτική συνεργασία μεταξύ Κίνας και Ιταλίας είναι αμοιβαία επωφελής και δεν πρέπει να παρεμβαίνει τρίτος.

Μια ζώνη, ένας δρόμος

Η Ουάσιγκτον προειδοποίησε την Pirelli ότι τα ελαστικά της που φέρουν αισθητήρες κυβερνοχώρου ενδέχεται να υποστούν περιορισμούς στις ΗΠΑ – μια βασική αγορά-καθώς η χώρα λαμβάνει αυστηρά μέτρα κατά του λογισμικού και του υλικού από εταιρείες που ελέγχονται από την Κίνα σε συνδεδεμένα οχήματα, φοβούμενη τη συλλογή δεδομένων.

Η ιταλική κυβέρνηση έχει ήδη καταφύγει στον λεγόμενο κανόνα της «χρυσής εξουσίας», ένα νομικό μέσο που της επιτρέπει να θέτει περιορισμούς σε περιουσιακά στοιχεία που θεωρούνται στρατηγικής σημασίας. Το 2023, χρησιμοποίησε τον μηχανισμό αυτό για να περιορίσει την επιρροή της Sinochem στην Pirelli «με διατάξεις» για την προστασία τεχνολογιών όπως οι κυβερνοαισθητήρες. Στη συνέχεια, τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, κατόπιν αιτήματος των ιταλικών ρυθμιστικών αρχών, το διοικητικό συμβούλιο της Pirelli υποβάθμισε το καθεστώς διακυβέρνησης της Sinochem, δηλώνοντας ότι ο κινεζικός όμιλος δεν έχει πλέον τον έλεγχο του κατασκευαστή ελαστικών.

Κινέζοι διπλωμάτες προειδοποίησαν ότι οι εμπορικές σχέσεις ενδέχεται να πληγούν εάν δεν επιτευχθεί συναινετική συμφωνία για την Pirelli. Η Κίνα είναι ένας από τους μεγαλύτερους εμπορικούς εταίρους της Ιταλίας.

Αξιωματούχοι στη Ρώμη ανησυχούν για τις σχέσεις με την Κίνα, μόλις ένα χρόνο μετά την επίσκεψη της Μελόνι εκεί για να εξομαλύνει την κατάσταση μετά την απόφαση της Ιταλίας να αποχωρήσει από την εμβληματική πρωτοβουλία «Belt and Road Initiative» του Προέδρου Σι Τζιπίνγκ, ανέφεραν οι πηγές. Η Ιταλία ήταν το μοναδικό μέλος του ΝΑΤΟ που είχε ενταχθεί στην εταιρική σχέση, προκαλώντας την οργή των ΗΠΑ.

Αν και η Ιταλία αποχώρησε από την πρωτοβουλία το 2023, χρειάστηκαν μήνες προσπάθειας από τη Ρώμη για να αποκατασταθούν οι σχέσεις, μια διαδικασία που κορυφώθηκε με την επίσκεψη της Μελόνι το περασμένο καλοκαίρι, την οποία τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης χαρακτήρισαν επιτυχημένη.

Οι προσπάθειες της Μελόνι να ισορροπήσει μεταξύ Ουάσιγκτον και Πεκίνου έρχονται σε μια περίοδο που η Ευρώπη αναζητά κινεζικές επενδύσεις, ειδικά σε επιχειρήσεις που αναπτύσσονται, ως αντίβαρο στους δασμούς του Τραμπ.

Ωστόσο, η περιοχή είναι πιο επιλεκτική, απομακρύνοντας τις κινεζικές επενδύσεις από κρίσιμες υποδομές όπως λιμάνια και δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και κατευθύνοντάς τις προς έργα όπως εργοστάσια μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων που μπορούν να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας και να ενισχύσουν τις τοπικές οικονομίες. Παρότι στο παρελθόν ήταν ανοιχτές σε επενδύσεις όπως αυτές στην πορτογαλική εταιρεία κοινής ωφέλειας EDP SA και στο λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα, οι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες είναι πλέον επιφυλακτικές ως προς την κινεζική συμμετοχή, η οποία υπονομεύει την εθνική ασφάλεια και τις σχέσεις τους με την Ουάσιγκτον, αναφέρει το δημοσίευμα.

Οι νέες επενδύσεις επιβραδύνθηκαν σημαντικά μετά το 2019, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση έγινε πιο επιφυλακτική απέναντι στην όλο και πιο επιθετική Κίνα. Στα πέντε χρόνια μέχρι το 2025, το εμπορικό έλλειμμα της ΕΕ με την Κίνα αναμένεται να διπλασιαστεί, ξεπερνώντας τα 400 δισεκατομμύρια ευρώ (466 δισεκατομμύρια δολάρια), λόγω μιας κύμα επιδοτούμενων εξαγωγών σε στρατηγικούς τομείς όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, οι μπαταρίες, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα χημικά, σύμφωνα με τον Irdi της Highground.

«Πρόκειται για ένα ασύμμετρο σοκ, που επιταχύνει την αυτάρκεια της Κίνας, ενώ υπονομεύει τη βιομηχανική βάση της Ευρώπης», είπε, προσθέτοντας ότι χωρίς κάποια συντονισμένη, κοινή δράση, η περιοχή «θα συνεχίσει να παραπαίει, διχασμένη και αντιδραστική».