Σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, τα κατοικίδια που μεταφέρονται με αεροπλάνο, μπορούν να θεωρηθούν «αποσκευές». Αυτό σημαίνει πως, σε περίπτωση απώλειάς τους, οι αεροπορικές εταιρείες δεν υποχρεούνται να καταβάλλουν υψηλότερη αποζημίωση από εκείνη που ισχύει για τις αποσκευές.
Η υπόθεση έφτασε ενώπιον του Δικαστηρίου όταν ένας σκύλος χάθηκε κατά τη διάρκεια πτήσης από το Μπουένος Άιρες προς τη Βαρκελώνη, οδηγώντας την ιδιοκτήτριά του να ζητήσει αποζημίωση.
Το Δικαστήριο πληροφορήθηκε ότι η επιβάτιδα και η μητέρα της ταξίδευαν με τον σκύλο τους, τη Μόνα, που είχε τοποθετηθεί σε ειδικό κλουβί μεταφοράς. Ωστόσο, το ζώο δραπέτευσε, ενώ μεταφερόταν προς το αεροσκάφος και δεν βρέθηκε ποτέ. Η ιδιοκτήτρια κατέθεσε αγωγή, διεκδικώντας 5.000 ευρώ για ηθική βλάβη, με τη δικαστική διαδικασία να διαρκεί έξι χρόνια.
Όπως επισημάνθηκε στην απόφαση, κατά το check-in δεν είχε γίνει κάποια ειδική δήλωση σχετικά με τις αποσκευές, οπότε δεν μπορούσε να υπάρξει διεκδίκηση για πρόσθετη αποζημίωση.
Τι ισχύει με τα κατοικίδια στα αεροπλάνα
Αν και τα κατοικίδια δεν μεταφέρονται συχνά σε ευρωπαϊκές πτήσεις, είναι πιο συνηθισμένα στα υπερατλαντικά ταξίδια. Οι μικρόσωμοι σκύλοι μπορούν να ταξιδεύουν στην καμπίνα, ενώ οι μεγαλύτεροι -όπως η Μόνα- μεταφέρονται στον χώρο των αποσκευών, εφόσον το επιτρέπει η αεροπορική εταιρεία.
Στα δικαστικά έγγραφα αναφέρεται πως «ο σκύλος ξέφυγε από το κλουβί, έτρεξε κοντά στο αεροπλάνο και δεν κατέστη δυνατό να εντοπιστεί».
Παρά τις εκτεταμένες έρευνες και την εκστρατεία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που ξεκίνησε η ιδιοκτήτρια, η Μόνα δεν βρέθηκε ποτέ. Η Φελισίσιμα, η ιδιοκτήτρια, εξέφρασε την αγανάκτησή της, λέγοντας ότι δεν θα σταματήσει να ψάχνει το ζώο της. Και κατήγγειλε: «Είναι ντροπή αν κάποιος πήρε τον σκύλο μου και τον κρατά σαν να είναι δικός του». Σε ανάρτησή της στο Facebook έγραψε: «Ποιος έχει τη Μόνα, γνωρίζοντας ότι είναι δική μας και πόσο υποφέρουμε;»
Η απόφαση δημιουργεί πλέον δεδικασμένο για όσους ταξιδεύουν με κατοικίδια χωρίς να έχουν δηλώσει ρητά το περιεχόμενο του κλουβιού, καθώς αυτό επηρεάζει το ποσό αποζημίωσης σε περίπτωση απώλειας.

Οι μεγαλόσωμοι σκύλοι μπαίνουν μαζί με τις αποσκευές στο αεροπλάνο κατά τη διάρκεια της πτήσης © Freepik
Δημοσίευμα στη βρετανική εφημερίδα Guardian αναφέρει ότι η αεροπορική εταιρεία Iberia, που εμπλέκεται στην υπόθεση, αναγνώρισε την ευθύνη για την απώλεια, αλλά διαφώνησε με το ύψος της αποζημίωσης, υποστηρίζοντας ότι το ποσό που ζητήθηκε, υπερβαίνει το όριο που ισχύει για αποσκευές χωρίς ειδική δήλωση.
Το σκεπτικό της απόφασης για τα κατοικίδια
Ο Ισπανός δικαστής παρέπεμψε την υπόθεση στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, προκειμένου να διευκρινιστεί αν ένα κατοικίδιο μπορεί να θεωρηθεί «αποσκευή» βάσει της Σύμβασης του Μόντρεαλ, η οποία ρυθμίζει την ευθύνη των αεροπορικών εταιρειών για θανάτους, καθυστερήσεις ή απώλειες αποσκευών και φορτίων.
Το Δικαστήριο αποφάνθηκε ότι η Σύμβαση κάνει σαφή διάκριση μεταξύ «επιβατών» και «αποσκευών». Επομένως, το κατοικίδιο δεν θεωρείται επιβάτης, αλλά εμπίπτει στον ορισμό της αποσκευής, κάτι που σημαίνει ότι η αποζημίωση για την απώλειά του υπόκειται στους ίδιους κανόνες.
Επιπλέον, τονίστηκε ότι η ευθύνη της αεροπορικής εταιρείας μπορεί να τροποποιηθεί, μόνο εφόσον έχει γίνει ειδική δήλωση, κάτι που δεν συνέβη στην προκειμένη περίπτωση. Έτσι, σύμφωνα με την απόφαση του ισπανικού δικαστηρίου, η Φελισίσιμα δικαιούται αποζημίωση ύψους 1.578,82 ευρώ, ποσό πολύ μικρότερο από τις 5.000 ευρώ που είχε ζητήσει.
Σημειώνεται, πάντως, πως σε ανακοίνωσή του, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο διευκρίνισε ότι παρότι η προστασία των ζώων αποτελεί βασικό στόχο της ΕΕ, αυτό δεν αναιρεί τη νομική δυνατότητα να θεωρούνται τα κατοικίδια «αποσκευές», όσον αφορά στην ευθύνη για την απώλειά τους.