Toyota – Stellantis: Μετ’ εμποδίων η παραγωγή νέων οχημάτων

Οι ισχυρότερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου είναι ανήμπορες να ανταπεξέλθουν στη ζήτηση για νέα οχήματα

Toyota © Unsplash

Πολλαπλές προκλήσεις αντιμετωπίζουν σήμερα οι αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω του ράλι στις πρώτες ύλες, των διαρκών καθυστερήσεων στις εφοδιαστικές αλυσίδες και του παγώματος της παραγωγής σε μεγάλες εργοστασιακές μονάδες στην Κίνα ύστερα από την πρόσφατη έξαρση κρουσμάτων του ιού SARS-Cov-2. Έτσι οι ισχυρότερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου είναι ανήμπορες να ανταπεξέλθουν στη ζήτηση και έτσι να ικανοποιήσουν τους στόχους κερδοφορίας, διατηρώντας χαμηλές προσδοκίες ακόμη και για τα επόμενα χρόνια. 

Η πρόκληση της ηλεκτροκίνησης, στο μεταξύ, έχει εντείνει τον ανταγωνισμό σε μια περίοδο που είναι δυσεύρετα τα τσιπ και δεν έχουν ακόμη εξασφαλιστεί οι κατάλληλες υποδομές για να επιταχυνθεί η παραγωγή. Χαρακτηριστικά, η Stellantis, ένας όμιλος που προέκυψε από τη διασυνοριακή συγχώνευση των Fiat Chrysler Automobiles και PSA, εκτιμά πως η ανεπάρκεια στην προσφορά μπαταριών θα κρατήσει τουλάχιστον την επόμενη τριετία. 

Σε συνέδριο των Financial Times, ο επικεφαλής της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, δήλωσε πως θα είναι χαμηλή η προσφορά μπαταριών μέχρι το 2025 με 2026, τονίζοντας πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν θα μπορούν θα κτίσουν δικά τους εργοστάσια για την παραγωγή μπαταριών ώστε να αποφύγουν ελλείψεις στο μεσοπρόθεσμο μέλλον. «Οπότε θα είναι σημαντική η εξάρτηση του δυτικού κόσμου από την Ασία». Πρόσθετα προβλήματα ανακύπτουν από τον τρόπο και τις περιοχές που γίνεται η εξόρυξη των πρώτων υλών, συμπλήρωσε ο ίδιος. 

Η ιαπωνική Toyota, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, διαβλέπει πτώση έως και 20% των λειτουργικών κερδών το επόμενο έτος λόγω της μεγάλης αύξησης του κόστους των πρώτων υλών. Υψηλόβαθμα  στελέχη του ομίλου, ο οποίος ελέγχει επίσης τις Daihatsu και Hino, επισημαίνουν πως το αδύναμο γιέν και οι ισχυρές πωλήσεις δεν θα καταφέρουν να αντισταθμίσουν τις μεγάλες ανατιμήσεις των πρώτων υλών, υπερδιπλασιάζοντας το κόστος τους στα  1,45 τρισ. γιεν σε σχέση με έναν χρόνο πριν. 

Η προειδοποίηση της Toyota εξέπληξε τους επενδυτές διότι είχε καταφέρει να ξεπεράσει τους ανταγωνιστές της εν μέσω της πανδημίας της νόσου Covid-19, χάρις σε ένα αυστηρό πρόγραμμα περικοπών κόστους που ξεπέρασε προβλήματα από τις καθυστερήσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες και το κλείσιμο των εργοστασίων. Γι’ αυτό η μετοχή της υποχώρησε πάνω από 5% στο Τόκιο την Τετάρτη παρά την ανακοίνωση των υψηλότερων λειτουργικών κερδών εντός του 12μήνου που έληξε τέλη Μαρτίου. Αν και τα κέρδη αυτά κινήθηκαν σχεδόν στα 3 τρισ. γιεν, το τελευταίο τρίμηνο υποχώρησαν κατά 33% και το τρέχον οικονομικό έτος αναμένεται να περιοριστούν στα 2,4 τρισ. γιεν. 

Η Toyota δεν έχει ανακοινώσει  φιλόδοξα σχέδια για την ηλεκτροκίνηση, όπως ανταγωνιστές σαν τις Honda, Nissan, General Motors και Volkswagen. Αλλά κινείται σιωπηλά προς αυτήν την κατεύθυνση, έχοντας καινοτομήσει στα υβριδικά μοντέλα με αφετηρία την κυκλοφορία του Prius. Ωστόσο αναμένει πως οι πωλήσεις της θα φθάσουν φέτος τα 10,7 εκατ. οχήματα έναντι των 10,3 εκατ. που διέθεσε πέρσι. Τα lockdown στην Κίνα επηρεάζουν την παραγωγή σε συνολικά 12 εργοστάσια, τόνισε η Toyota. Σε ανάλογη θέση βρίσκεται επίσης η Tesla παρά την ισχυρή κερδοφορία της, τονίζοντας πως οι μονάδες της θα λειτουργούν χαμηλότερα από την παραγωγική τους ικανότητα για το υπόλοιπο του 2022.

ΟΛΘ
1.19%
33.90
ΑΣΤΑΚ
6.40%
7.32
ΞΥΛΠ
12.72%
0.39
ΜΠΕΛΑ
-1.15%
27.48
ΟΛΥΜΠ
-1.79%
2.20
ΠΡΟΝΤΕΑ
0.85%
5.95
ΧΑΙΔΕ
0.72%
0.70
ΚΟΥΕΣ
-1.42%
6.23
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0.93%
1.64
ΜΥΤΙΛ
-0.48%
41.40
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
8.78
ΚΡΙ
1.84%
15.52
ΡΕΒΟΙΛ
-0.92%
1.61
ΠΛΑΘ
0.00%
3.79
ΑΤΤ
3.13%
0.76
ΦΛΕΞΟ
-1.30%
7.60
CNLCAP
1.49%
6.80
ΒΙΟΚΑ
-1.28%
1.55
ΔΟΜΙΚ
-0.43%
2.34
ΑΚΡΙΤ
1.00%
1.02
AEM
0.24%
4.10
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0.26%
0.77
ΣΠΙ
0.00%
0.54
CENER
2.52%
8.96
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
3.21%
2.06
ΜΠΤΚ
0.00%
0.60
ΕΛΤΟΝ
-1.83%
1.61
ΕΚΤΕΡ
5.76%
2.02
OPTIMA
-0.63%
15.90
ΜΑΘΙΟ
-4.76%
0.60
EVRR
-5.57%
0.19
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
4.79%
2.23
ΙΛΥΔΑ
17.28%
2.24
ΕΤΕ
2.86%
9.56
ΠΑΙΡ
-2.44%
0.80
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.84%
1.20
ΙΝΛΟΤ
-0.38%
1.04
ΓΕΒΚΑ
3.65%
1.42
ΕΛΧΑ
1.57%
2.01
ΕΛΠΕ
-0.33%
7.60
ΕΛΣΤΡ
-1.40%
2.11
ΠΕΤΡΟ
0.00%
8.66
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.90
ΛΕΒΠ
-0.95%
0.21
ΕΥΔΑΠ
-1.38%
5.73
ΜΕΒΑ
1.79%
4.56
ΦΑΙΣ
-0.08%
3.79
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
0.44%
1.15
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.00%
18.28
ΑΤΕΚ
6.80%
1.10
ΕΛΙΝ
0.92%
2.19
ΝΑΥΠ
-0.29%
0.68
ΣΑΡ
-1.48%
13.30
ΕΒΡΟΦ
0.53%
1.89
ΕΛΛ
0.73%
13.80
ΔΡΟΜΕ
2.04%
0.30
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.89
ΦΡΙΓΟ
3.68%
0.28
BOCHGR
3.16%
5.88
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
1.08%
1.31
ΟΠΑΠ
3.42%
20.24
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
0.67%
1.21
ΒΙΟΣΚ
1.00%
1.52
ΙΚΤΙΝ
0.61%
0.33
ΜΠΡΙΚ
2.34%
2.62
ΑΛΜΥ
-1.57%
5.00
ΑΝΔΡΟ
-0.30%
6.72
ΑΒΕ
1.15%
0.44
ΣΕΝΤΡ
-0.60%
0.33
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
1.47%
5.54
ΙΝΛΙΦ
1.88%
4.88
ΕΛΒΕ
1.00%
5.05
ΙΑΤΡ
-2.34%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
0.64%
6.32
ΙΝΤΕΤ
0.40%
1.25
ΑΤΤΙΚΑ
-0.46%
2.16
ΞΥΛΚ
0.00%
0.24
ΛΑΒΙ
1.38%
0.81
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
-1.50%
3.94
ΟΤΟΕΛ
1.23%
11.48
ΣΙΔΜΑ
0.71%
1.42
ΑΣΚΟ
1.16%
3.49
ΛΑΜΨΑ
0.54%
37.20
NOVAL
0.00%
2.40
ΦΡΛΚ
-0.38%
3.97
ΕΥΑΠΣ
-0.61%
3.28
ΝΑΚΑΣ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
1.33%
5.33
DIMAND
0.00%
8.44
ΠΛΑΚΡ
0.00%
14.90
ΤΖΚΑ
-6.69%
1.33
ΔΑΑ
0.44%
9.18
ΜΙΓ
-2.00%
2.94
ΚΤΗΛΑ
-1.00%
1.98
ΒΟΣΥΣ
-3.81%
2.02
ΠΡΔ
2.68%
0.23
ΔΕΗ
3.19%
13.59
ΙΝΤΚΑ
0.49%
3.09
ΜΕΡΚΟ
0.59%
34.20
ΠΡΟΦ
3.07%
5.70
ΚΥΡΙΟ
-3.61%
0.80
ΛΟΥΛΗ
1.71%
3.56
TITC
-1.60%
40.10
ΕΣΥΜΒ
0.71%
1.14
ACAG
1.53%
5.97
ΣΠΕΙΣ
-2.07%
5.68
ΑΡΑΙΓ
2.03%
12.04
ΚΑΡΕΛ
3.18%
324.00
ΑΔΜΗΕ
0.00%
2.88
ΜΕΝΤΙ
-2.77%
2.11
ΟΤΕ
0.66%
16.83
ΛΕΒΚ
4.24%
0.25
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
1.65%
5.54
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΕΥΡΩΒ
3.59%
2.57
ΑΑΑΚ
-10.00%
4.50
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
AKTR
4.55%
5.17
ΜΟΤΟ
-2.20%
2.67
ΕΕΕ
0.66%
45.48
EVR
0.00%
1.50
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
1.41%
21.60
ΜΙΝ
3.83%
0.49
ΠΑΠ
1.20%
2.53
ΛΑΜΔΑ
1.51%
6.72
ΟΛΠ
1.01%
39.90
ΚΟΡΔΕ
-1.68%
0.41
ΚΟΥΑΛ
1.44%
1.13
ΠΕΙΡ
4.91%
5.15