Γ.Δ.
1392.62 +0,84%
ACAG
-0,16%
6.36
CENER
+5,19%
7.3
CNLCAP
-0,74%
6.7
DIMAND
-0,72%
9.64
OPTIMA
-0,30%
9.97
TITC
+0,38%
26.5
ΑΑΑΚ
+0,73%
6.9
ΑΒΑΞ
+3,74%
1.442
ΑΒΕ
-1,65%
0.477
ΑΔΜΗΕ
+1,37%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-4,97%
0.86
ΑΛΜΥ
+1,17%
2.6
ΑΛΦΑ
+1,16%
1.568
ΑΝΔΡΟ
-1,17%
6.74
ΑΡΑΙΓ
+0,09%
11.78
ΑΣΚΟ
-1,53%
2.58
ΑΣΤΑΚ
+3,02%
7.5
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,54%
7.48
ΑΤΤ
+0,92%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.28
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+4,88%
5.59
ΒΙΟΚΑ
+5,79%
2.74
ΒΙΟΣΚ
+1,30%
1.17
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.178
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
+6,03%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,12%
16.24
ΔΑΑ
-0,49%
8.18
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
+1,28%
11.05
ΔΟΜΙΚ
+0,98%
4.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.34
ΕΒΡΟΦ
+5,16%
1.63
ΕΕΕ
+0,42%
28.42
ΕΚΤΕΡ
+3,99%
4.17
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΙΝ
+1,71%
2.38
ΕΛΛ
+0,35%
14.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,60%
2.535
ΕΛΠΕ
+0,12%
8.2
ΕΛΣΤΡ
+0,84%
2.41
ΕΛΤΟΝ
+0,22%
1.864
ΕΛΧΑ
+3,83%
1.9
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
-1,37%
9.38
ΕΣΥΜΒ
+1,66%
1.225
ΕΤΕ
+0,28%
7.094
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.18
ΕΥΔΑΠ
+1,97%
5.69
ΕΥΡΩΒ
+0,19%
1.834
ΕΧΑΕ
+1,21%
5.02
ΙΑΤΡ
+6,65%
1.685
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.44
ΙΛΥΔΑ
+5,30%
1.59
ΙΝΚΑΤ
+2,42%
5.08
ΙΝΛΙΦ
+1,07%
4.74
ΙΝΛΟΤ
+0,74%
1.088
ΙΝΤΕΚ
+1,48%
6.19
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.4
ΙΝΤΕΤ
+0,42%
1.205
ΙΝΤΚΑ
+3,68%
3.38
ΚΑΜΠ
+9,76%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
+0,63%
1.59
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
-0,33%
1.53
ΚΟΡΔΕ
+1,93%
0.528
ΚΟΥΑΛ
+7,30%
1.352
ΚΟΥΕΣ
+1,73%
5.3
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-2,18%
11.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,15%
1.425
ΛΑΒΙ
+0,86%
0.817
ΛΑΜΔΑ
+4,39%
6.9
ΛΑΜΨΑ
+1,89%
32.4
ΛΑΝΑΚ
+3,09%
1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.35
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+1,46%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
-1,83%
1.07
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.84
ΜΕΝΤΙ
-3,06%
2.85
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
+1,03%
3.91
ΜΙΝ
-4,20%
0.57
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,23%
25.8
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.05
ΜΟΤΟ
+2,60%
2.96
ΜΟΥΖΚ
-0,67%
0.745
ΜΠΕΛΑ
+2,87%
27.26
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+1,56%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.5
ΜΥΤΙΛ
+1,15%
37.04
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+0,42%
0.964
ΞΥΛΚ
+3,86%
0.296
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+3,14%
0.328
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+1,32%
23
ΟΛΠ
+2,30%
24.5
ΟΛΥΜΠ
-0,75%
2.63
ΟΠΑΠ
+1,73%
16.43
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,15%
0.86
ΟΤΕ
-1,22%
13.81
ΟΤΟΕΛ
+0,74%
13.56
ΠΑΙΡ
-1,21%
1.225
ΠΑΠ
-0,38%
2.59
ΠΕΙΡ
+0,61%
3.78
ΠΕΤΡΟ
-1,19%
8.3
ΠΛΑΘ
+0,25%
3.94
ΠΛΑΚΡ
-2,60%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,71%
1.138
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
+8,17%
4.37
ΡΕΒΟΙΛ
+1,97%
1.55
ΣΑΡ
+1,05%
11.5
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+2,77%
0.371
ΣΙΔΜΑ
+2,46%
2.08
ΣΠΕΙΣ
+1,63%
7.46
ΣΠΙ
+5,85%
0.76
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,84%
18
ΤΖΚΑ
-1,24%
1.59
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,89%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+3,10%
1.73
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-6,23%
0.346
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.28
ΦΡΛΚ
+2,26%
4.08
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.655

Ρωσία: Με έναν σκιώδη στόλο τάνκερ απαντά στο εμπάργκο πετρελαίου

Έναν «σκιώδη» στόλο από δεξαμενόπλοια για να εξυπηρετήσει τις πωλήσεις των πετρελαϊκών της αποθεμάτων, μετά την εφαρμογή του ευρωπαϊκού εμπάργκο τη Δευτέρα, φέρεται να έχει συσσωρεύσει η Ρωσία. Ο επικεφαλής έρευνας της ναυλομεσιτικής Braemar Ανούπ Σινγκ, ανέφερε στους Financial Times πως η Μόσχα μέσα από άμεσες ή έμμεσες αγορές, έχει προσθέσει τουλάχιστον 100 δεξαμενόπλοια στον στόλο της φέτος, ενώ κατά την συμβουλευτική ενέργειας Rystad, συνολικά ο αριθμός των νέων ρωσικών τάνκερ ανέρχονται σε 103 το 2022 μέσα από αγορές, αλλά και την ανακατεύθυνση πλοίων που εξυπηρετούσαν προηγουμένως τις -επίσης σε εμπάργκο από τη Δύση- Ιράν και Βενεζουέλα.

Στο επίκεντρο οι ανώνυμες αγορές τάνκερ ή αγορές από νέους -και άγνωστους- αγοραστές, πίσω από τις οποίες οι αναλυτές εκτιμούν πως κρύβεται η Μόσχα. Σύμφωνα με τον κ. Σινγκ, τα δεξαμενόπλοια που αγοράζονται αυτό το διάστημα έχουν μέση ηλικία τα 12-15 χρόνια και σε λίγο καιρό θα πήγαιναν για διάλυση. «Πρόκειται για αγοραστές που εμείς, ως μεσίτες, δεν γνωρίζουμε. Πιστεύουμε πως η πλειοψηφία αυτών των πλοίων προορίζεται για τη Ρωσία».

Μεταξύ αυτών βρίσκονται 29 σούπερ τάνκερ (τα λεγόμενα VLCCs ή «very large crude carriers»), το καθένα εκ των οποίων μπορεί να μεταφέρει περισσότερα από δύο εκατομμύρια βαρέλια. Επίσης, ακόμη 31 μεγέθους Suezmax (χωρητικότητας ενός εκατομμυρίου βαρελιών) και 49 Aframax, με δυνατότητα μεταφοράς 700.000 βαρελιών.

Η επιβολή του εμπάργκο έβαλε μπροστά την απαγόρευση μεταφοράς ρωσικού αργού από πλοία με σημαίες χωρών της ΕΕ και απαγόρευση ασφάλισης των τάνκερ από ευρωπαϊκές και βρετανικές εταιρείες, όπως η Lloyd’s, ανεξαρτήτως προορισμού, αν η τιμή πώλησης δεν συμμορφώνεται με το πλαφόν των 60 δολαρίων ανά βαρέλι, με βάση την πρωτοβουλία της ΕΕ και της G7. Αν και η παραβίαση οδηγεί σε αποστέρηση των ναυτιλιακών υπηρεσιών για την εταιρεία επί 90 μέρες, αρκετές εταιρείες θεωρείται πιθανό να αναλάβουν το ρίσκο, δεδομένων των αναμενόμενων κερδών.

Το πρόβλημα της ασφάλισης

Ο επικεφαλής της κρατικής ρωσικής τράπεζας, VTB, Αντρέι Κόστιν, με δηλώσεις του τον Οκτώβριο, έδειξε να επιβεβαιώνει αυτές τις ενέργειες από πλευράς Μόσχας, λέγοντας πως η χώρα θα χρειαστεί να δαπανήσει «τουλάχιστον 1 τρισ. ρούβλια (δηλαδή 16,2 δισ. δολάρια) για τη επέκταση του στόλου των τάνκερ». Στα τέλη Νοεμβρίου, το Reuters μετέδιδε δηλώσεις αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών, Αλεξάντερ Ποσιβάι, σε ενεργειακό συνέδριο μεταξύ Κίνας και Ρωσίας, ο οποίος αναγνώριζε πως τα ρωσικά δεξαμενόπλοια, τα οποία δεν ασφαλίζονταν πια από δυτικές εταιρείες, στρέφονταν σε ρωσικές ασφαλιστικές και την Ρωσική Εθνική Εταιρεία Αντασφάλισης, αλλά και πως το πρόβλημα της μη αναγνώρισης αυτών των διαπιστευτηρίων έπρεπε να αντιμετωπιστεί με διακυβερνητικές συμφωνίες. Όπως δήλωνε τότε, η Τουρκία αναγνώριζε τη ρωσική ασφάλιση (στο μεταξύ η Τουρκία άλλαξε τους όρους που αποδέχεται και όσον αφορά το πλαφόν της G7), ενώ Ινδία και Κίνα αναγνωρίζουν τις περισσότερες από τις αντίστοιχες ρωσικές εταιρείες ασφάλισης, αλλά όχι όλες.

Οι ρωσικές κινήσεις για να αντιμετωπιστεί το επερχόμενο εμπάργκο είχαν ξεκινήσει, φυσικά, από πολύ νωρίτερα. Τον Μάρτιο, ο αναπληρωτής πρωθυπουργός Αλεξάντερ Νόβακ, είχε προαναγγείλει πως η χώρα θα επεκτείνει τις «εφοδιαστικές της αλυσίδες» στο πετρέλαιο. Από την εισβολή στην Ουκρανία ως τον Απρίλιο, η Ρωσία εξήγαγε ολοένα αυξανόμενο αριθμό πετρελαιοειδών -ως και 11,1 εκατ. βαρέλια κατά την ιστοσελίδα TankerTrackers.com- με δρομολόγια «άγνωστου προορισμού», ώστε να δημιουργείται σύγχυση σχετικά με την προέλευση του πετρελαίου, σύμφωνα με ρεπορτάζ τότε της Wall Street Journal.

Τα φορτία αυτά θεωρείται πως μεταφορτώνονταν σε μεγαλύτερα τάνκερ με την πρακτική της μεταφοράς πετρελαίου STS (ship-to-ship ή από πλοίο σε πλοίο), με αποτέλεσμα στην αγορά να κυκλοφορούσαν μίξεις αργού πετρελαίου που έχουν γίνει γνωστές ως το «το μείγμα της Λετονίας» και το «μείγμα του Τουρκμενιστάν».

Τον Μάιο, πλήθαιναν οι αναφορές για μεταφορές STS και «σκοτεινές» μεταφορτώσεις. Παρότι η πρακτική της μεταφοράς STS συνηθίζεται στη ναυτιλία, αυτή γίνεται συνήθως κοντά σε λιμάνια, λόγω του κινδύνου διαρροών και όχι στη ανοιχτή θάλασσα, πόσο μάλλον στον ωκεανό. Όμως όπως ανέφερε η εταιρεία Windward τον Αύγουστο, τουλάχιστον είκοσι πλοία είχαν καταγραφεί να αναλαμβάνουν παραπλανητικές πρακτικές σε διάστημα μερικών μηνών (παραπέμποντας δηλαδή σε λαθρεμπόριο), μεταξύ των οποίων διαδρομές προς τον Βόρειο Ατλαντικό, σε ένα σημείο πέρα από τα ευρωπαϊκά ύδατα και στον δρόμο προς τα Στενά της Μάλακα στην Ασία, όπου φέρονται να γίνονταν και μεταφορές φορτίων. Οι πρακτικές που κατέγραψαν αφορούσαν επίσης ταξίδια χωρίς διαφαινόμενο προορισμό, αποφυγή λιμανιών με ελέγχους, αύξηση στην κίνηση πλωτών πλατφορμών που χρησιμεύουν στη διαδικασία STS και απενεργοποίηση των πομποδεκτών AIS από τα τάνκερ για τμήματα των ταξιδιών αυτών.

Στο μεταξύ η Μόσχα, ή άνθρωποι που σχετίζονταν με τις ρωσικές αρχές, φέρονται να συνέχιζαν τις ενέργειες για να μεγιστοποιήσουν το ρωσικό στόλο. Στις 11 Αυγούστου, το Business Insider ανέφερε πως ένας άγνωστος Κινέζος δαπάνησε 376 εκατ. δολάρια για να αποκτήσει 13 τάνκερ, από τα οποία 5 aframax, επτά μεγάλα crude carriers και ένα suezmax. Σύμφωνα με το Lloyd’s List, όλες οι αγορές οδηγούσαν σε ένα συγκρότημα γραφείων στο Ντάλιαν της Κίνας. Το καθένα από αυτά είχε ηλικία τουλάχιστον 15ετίας, ενώ οι αγορές φέρονται να έγιναν τοις μετρητοίς.

Αρκεί αυτός ο στόλος για να καλύψει τις ρωσικές ανάγκες;

Το 2021, η Ρωσία παρήγαγε 4,7 εκατ. βαρέλια αργό την ημέρα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ). Για να συνεχίσει η ροή των εξαγωγών, θα χρειάζονταν περισσότερα από 240 τάνκερ, υποστηρίζει μιλώντας στους Financial Times, αναλυτής της Rystad Energy. Δηλαδή υπερδιπλάσια αυτών που φαίνεται να έχει αποκτήσει η Ρωσία με τον σκιώδη στόλο της.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!