Συναγερμός στα λιμάνια: Ελλείψεις, καθυστερήσεις και δασμοί τινάζουν στα ύψη τα ναύλα

Τι αναφέρει έκθεση για τις ναυτιλιακές μεταφορές στην Ευρώπη. Πού οφείλεται η συμφόρηση στα λιμάνια και τι σημειώνουν οι ειδικοί

Εμπορικά πλοία © Unsplash

Συναγερμός ηχεί για τη σοβαρή πιθανότητα να αυξηθούν περαιτέρω οι ναυτιλιακοί ναύλοι, εξαιτίας της αστάθειας στις ναυτιλιακές μεταφορές στην Ευρώπη λόγω των εμπορικών πολέμων που βρίσκονται εν εξελίξει. Σύμφωνα με έκθεση της Drewry, μιας ναυτιλιακής συμβουλευτικής εταιρείας στο Λονδίνο, η συμφόρηση των λιμένων επιδεινώνεται το τελευταίο διάστημα σε βασικές πύλες στη βόρεια Ευρώπη αλλά και σε άλλους κόμβους, και αυτό καταδεικνύει ότι οι εμπορικοί πόλεμοι θα μπορούσαν να εξαπλώσουν τις θαλάσσιες διαταραχές σε Ασία και ΗΠΑ και να αυξήσουν ακόμα περισσότερο τους ναύλους.

Οι χρόνοι αναμονής για θέσεις ελλιμενισμού αυξήθηκαν κατά 77% στο Μπρέμερχαβεν της Γερμανίας, μεταξύ τελών Μαρτίου και μέσων Μαΐου, σύμφωνα με την έκθεση της Drewry, που δημοσιεύτηκε την Παρασκευή (23/5). Οι καθυστερήσεις αυξήθηκαν κατά 37% στην Αμβέρσα και κατά 49% στο Αμβούργο κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, με το Ρότερνταμ και το Φέλιξστοου του Ηνωμένου Βασιλείου να παρουσιάζουν επίσης μεγαλύτερες αναμονές.

Οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού και η χαμηλή στάθμη νερού στον ποταμό Ρήνο αποτελούν, επίσης, βασικούς λόγους που εμποδίζουν την κυκλοφορία φορτηγίδων από και προς την ενδοχώρα. Οι περιορισμοί επιδεινώνονται από την προσωρινή άρση των δασμών 145% στις κινεζικές εισαγωγές από τον Πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, η οποία έχει αυξήσει τη ζήτηση για ναυτιλιακά προϊόντα μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.

«Οι καθυστερήσεις στα λιμάνια επιμηκύνουν τους χρόνους διέλευσης, διαταράσσουν τον προγραμματισμό των αποθεμάτων και ωθούν τους φορτωτές να μεταφέρουν επιπλέον αποθέματα», τονίζεται στην έκθεση. «Επιπρόσθετη πίεση, ότι το διατλαντικό εμπόριο προς την ανατολή εμφανίζει σημάδια μιας πρώιμης περιόδου αιχμής, τροφοδοτούμενη από μια 90ήμερη παύση των δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, η οποία πρόκειται να λήξει στις 14 Αυγούστου», συμπηλώνεται.

Παρόμοια μοτίβα εμφανίζονται στη Σενζέν της Κίνας, καθώς και στο Λος Άντζελες και τη Νέα Υόρκη, «όπου ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περιμένουν ελλιμενισμό αυξάνεται από τα τέλη Απριλίου.

Ο Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν, διευθύνων σύμβουλος της Hapag-Lloyd AG με έδρα το Αμβούργο, δήλωσε σε διαδικτυακό σεμινάριο την περασμένη εβδομάδα ότι, αν και έχει δει πρόσφατα σημάδια βελτίωσης στα ευρωπαϊκά λιμάνια, αναμένει ότι θα χρειαστούν «άλλες έξι έως οκτώ εβδομάδες πριν θέσουμε το φαινόμενο υπό έλεγχο».

Οι δασμοί των ΗΠΑ – σε συνδυασμό με ξαφνικές απειλές και εκεχειρίες – δυσκολεύουν τους εισαγωγείς και τους εξαγωγείς να βαθμονομήσουν τις παραγγελίες τους, προκαλώντας ασυνήθιστες διακυμάνσεις στη ζήτηση. Για τις ναυτιλιακές εταιρείες, αυτό μεταφράζονται σε καθυστερήσεις και υψηλότερο κόστος που απαιτεί αυξήσεις των ναύλων.

Το τελευταίο πλήγμα την Παρασκευή, όταν ο Τραμπ απείλησε να πλήξει την Ευρωπαϊκή Ένωση με δασμούς 50% την 1η Ιουνίου, μια κίνηση που θα μπορούσε να χτυπήσει το διατλαντικό εμπόριο. «Η πρόσθετη πολιτική αβεβαιότητα θα αποτελέσει ένα αβάσιμο κόστος για την παγκόσμια δραστηριότητα, προσθέτοντας κινδύνους στις αποφάσεις σχετικά με τις δαπάνες», ανέφερε η Oxford Economics σε ερευνητικό σημείωμα το Σάββατο. Η Γερμανία, η Ιρλανδία, η Ιταλία, το Βέλγιο και η Ολλανδία είναι οι πιο ευάλωτες χώρες, δεδομένου του λόγου των αμερικανικών εξαγωγών προς το ΑΕΠ, ανέφερε.

«Επιπλέον δασμοί 50% πιθανότατα θα μειώσουν τις εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ»

Το Bloomberg Economics υποστήριξε σε ερευνητικό σημείωμα την Παρασκευή ότι «επιπλέον δασμοί 50% πιθανότατα θα μειώσουν τις εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ για όλα τα προϊόντα που αντιμετωπίζουν αμοιβαίους δασμούς — μειώνοντας τις συνολικές εξαγωγές της ΕΕ προς τις ΗΠΑ κατά περισσότερο από το μισό».

Η αυξανόμενη αβεβαιότητα σχετικά με το εάν ο Τραμπ θα υλοποιήσει μια τόσο μεγάλη εμπορική απειλή ή θα την αναβάλει όπως έκανε με την Κίνα, αυξάνει τις πιέσεις στη ναυτιλία. Μεταφορείς, συμπεριλαμβανομένης της MSC Mediterranean Shipping Co., της μεγαλύτερης εταιρείας εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, είχαν ήδη ανακοινώσει γενικές αυξήσεις ναύλων και επιβαρύνσεις κατά την περίοδο αιχμής, ξεκινώντας από τον Ιούνιο, για φορτία από την Ασία.

Τα φορτηγά πλοία εξακολουθούν να αποφεύγουν σε μεγάλο βαθμό την Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι Χούθι στην Υεμένη άρχισαν να επιτίθενται σε πλοία στα τέλη του 2023, και πλέουν γύρω από τη νότια Αφρική για να μεταφέρουν εμπορεύματα σε διαδρομές που συνδέουν την Ασία, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.