Μέσα σε ένα 24ωρο, η στενή φιλία μεταξύ του πλουσιότερου ανθρώπου στον πλανήτη και του ηγέτη της ισχυρότερης χώρας του κόσμου κατέρρευσε σαν χάρτινος πύργος. Το ζήτημα που εκπυρσοκρότησε μια σκληρή διαμάχη ανάμεσα στον επικεφαλής της Tesla και τον πρόεδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, δεν είναι άλλο από τα χρήματα. Η άνευ προηγουμένου διαμάχη προκλήθηκε από το «όμορφο και μεγάλο νομοσχέδιο» του Λευκού Οίκου, το οποίο όχι μόνον αναμένεται να αποδυναμώσει δραματικά τη δημοσιονομική κατάσταση της μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο, αλλά προβλέπει τον τερματισμό των γενναιόδωρων επιδοτήσεων στην ηλεκτροκίνηση που είχαν νομοθετηθεί επί κυβέρνησης Μπάιντεν. Ούπς.
Όλα ξεκίνησαν την περασμένη Τρίτη, όταν ο Μασκ περιέγραψε το νομοσχέδιο ως «αποκρουστικό βδέλυγμα». Την Πέμπτη, εν μέσω της πρώτης συνάντησης με τον Γερμανό καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς, ο Τραμπ εξέφρασε την απογοήτευση του από την κριτική του Μασκ για το νομοσχέδιο και δήλωσε πως ο Αμερικανός δισεκατομμυριούχος γνώριζε για την κατάργηση των επιδοτήσεων στα EVs ή ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, οι οποίες «κοστίζουν δισεκατομμύρια δολάρια» στον Αμερικανό φορολογούμενο. Μέσα σε λίγες ώρες, ο καυγάς τους είχε κορυφωθεί σε τραγελαφικό επίπεδο. Μεταξύ άλλων, ο Μασκ έγραψε στην πλατφόρμα Χ, όπου έχει πάνω από 220 εκατ. ακολούθους, πως ο Τραμπ δεν θα είχε κερδίσει τις περσινές προεδρικές εκλογές δίχως τη συνδρομή του, τάχθηκε υπέρ της αποπομπής του και έγραψε πως ήταν στις λίστες του χρηματιστή και παιδόφιλου Τζέφρεϊ Έπσταϊν, ισχυριζόμενος πως γι’ αυτό δεν δόθηκαν ουδέποτε στη δημοσιότητα. Υπαινίχθηκε, επίσης, τη δημιουργία νέου κόμματος. Ο Αμερικανός πρόεδρος απείλησε πως θα τερματίσει τις συμβάσεις της αμερικανικής κυβέρνησης με την SpaceX, τη μεγαλύτερη εταιρεία δορυφόρων στον κόσμο που ίδρυσε ο Μασκ. Εάν η Tesla υπήρξε το προσωπικό στοίχημα του Μασκ για να καθιερώσει την ηλεκτροκίνηση, η SpaceX επανέφερε την κατάκτηση του διαστήματος στην πολιτική ατζέντα και με τον αστερισμό Starlink προσδίδει κυρίαρχο ρόλο στις ΗΠΑ σ’ ότι αφορά τη δορυφορική κάλυψη του πλανήτη.
Αφού η Tesla έχασε 150 δισ. δολάρια από την κεφαλαιοποίηση της στη συνεδρίαση της Πέμπτης, γράφοντας ιστορία ως τη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση των αγορών, ο Μασκ υιοθέτησε έναν πιο συγκαταβατικό τόνο. Αν και το επενδυτικό κλίμα αποκαταστάθηκε έως έναν βαθμό, δεν ήταν βέβαιο εάν ο Τραμπ προτίθεται να του μιλήσει. «Δεν σκέφτομαι καν τον Έλον. Έχει πρόβλημα, ο καημένος έχει πρόβλημα», δήλωσε ο πρόεδρος των ΗΠΑ στο CNN την Παρασκευή. Ας μην λησμονείται πως η συνδρομή ομοσπονδιακών κεφαλαίων στα έσοδα της Tesla και της Space X είχαν φτάσει τα 22,5 δισ. δολάρια προ πενταετίας, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg.
Η σύγκρουση μεταξύ των δυο αντρών ήταν τόσο απρόσμενη, όσο και αναμενόμενη. Ο Μασκ, ο οποίος ελέγχει επίσης την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Χ και ίδρυσε προ τριετίας την εταιρεία τεχνητής νοημοσύνης xAI, είχε αναλάβει το αμφιλεγόμενο χαρτοφυλάκιο των περικοπών στις δαπάνες του ομοσπονδιακού κράτους αλλά τελικά αποσύρθηκε από την κυβέρνηση των Ρεπουμπλικάνων στα τέλη Μαίου. Κατά τη διάρκεια, δε, της προεκλογικής εκστρατείας του Ντόναλντ Τραμπ, ο Μασκ υπήρξε ο μεγαλύτερος χορηγός, δαπανώντας τουλάχιστον 290 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία του CNN.
Αν και οι δυο άντρες έγιναν ευρέως γνωστοί από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, τα κοινά σημεία του Αμερικανού προέδρου με τον πλουσιότερο άνθρωπο στον κόσμο είναι οι πολιτικές καταβολές τους. Και οι δυο τρέφουν θαυμασμό για τον πρόεδρο της Ρωσίας, Βλαντιμίρ Πούτιν, και υποστηρίζουν με σθένος τις συντηρητικές και πιο πολύ τις ακροδεξιές παρατάξεις στην Ευρώπη. Μάλιστα, πολιτικοί αναλυτές που μίλησαν στο Euronews σχολίασαν πως η σιγή των ακροδεξιών κομμάτων της Ε.Ε για τη σύγκρουση του Τραμπ με τον Μασκ δείχνει πως διστάζουν να κάνουν το οποιοδήποτε σχόλιο μήπως τυχόν θεωρηθεί πως τάσσονται υπέρ της μιας πλευράς εις βάρος της άλλης.
Στο κεφάλαιο της ηλεκτροκίνησης, οι πεποιθήσεις των δυο αντρών δεν θα μπορούσαν να απέχουν περισσότερο. Ο Τραμπ πάντα υποστήριζε τον πετρελαϊκό κλάδο και αποστρέφεται την πράσινη ατζέντα για την καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης. Όταν, ωστόσο, χρειάστηκε να υποστηρίξει τον Μασκ, μετά το μποϊκοτάζ των Tesla από δυσαρεστημένους Αμερικανούς πολίτες, ο Τραμπ στάθηκε δίπλα στον Μασκ έξω από τον Λευκό Οίκο μαζί με μια μικρή στρατιά από τα EVs της εταιρείας τον περασμένο Μάρτιο. Τότε, μάλιστα, αγόρασε ένα Tesla. Προκειμένου, όμως, να περάσει το φορολογικό του νομοσχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει περικοπές φόρων, ο Αμερικανός πρόεδρος φαίνεται πως επέλεξε να θυσιάσει τις επιδοτήσεις στα EVs που μπορεί να φτάσουν έως και τα 7.000 δολάρια για κάθε αγορά αυτοκινήτου.