Στα 800 εκατ. ευρώ φιλοδοξεί να διαμορφώσει τον κύκλο εργασιών του έως τα τέλη του 2025 ο Όμιλος ΑΒΑΞ, την ώρα που βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις για την ανάληψη νέων έργων, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο πλησιάζει ήδη τα 3 δισ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, καθώς εξελίσσεται ο ανασχεδιασμός του χρονοδιαγράμματος για τη Γραμμή 4 του Μετρό, ο Όμιλος επεκτείνει σταθερά το πεδίο δραστηριοτήτων του πέρα από τον στενό πυρήνα των κατασκευών. Με σαφή στρατηγική στροφή, επενδύει δυναμικά στους τομείς του real estate και των παραχωρήσεων, από όπου αναμένει αυξημένα έσοδα έως το 2029, διατηρώντας ταυτόχρονα ενεργό ενδιαφέρον για επιλεγμένες αγορές του εξωτερικού.
Όπως αποκάλυψε κατά τη διάρκεια της χθεσινής Γενικής Συνέλευσης ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ομίλου ΑΒΑΞ, η εταιρεία στοχεύει στην επίτευξη συνολικού EBITDA ύψους 150 εκατ. ευρώ έως το 2029. Από αυτό το ποσό, το 40% αναμένεται να προέρχεται από δραστηριότητες εκτός του πυρήνα των κατασκευών. Ένας από τους βασικούς τομείς ανάπτυξης είναι το real estate. Ήδη στο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου περιλαμβάνονται 10 εξοχικές κατοικίες συνολικής επιφάνειας 15.000 τ.μ., με συνολική τιμή πώλησης που εκτιμάται στα 73 εκατ. ευρώ. Συνολικά το πλάνο περιλαμβάνει την πώληση 175 διαμερισμάτων. Παράλληλα, η ΑΒΑΞ αναπτύσσει νέα projects σε περιοχές υψηλής τουριστικής ζήτησης, όπως το Άνω Κουφονήσι, η Αστυπάλαια και τα Χανιά.
Σημαντικά έσοδα αναμένεται να προέλθουν και από τις παραχωρήσεις, με τον Όμιλο να εκτιμά ότι σε ορίζοντα πενταετίας τα συνολικά έσοδα από τον συγκεκριμένο τομέα θα ανέλθουν στα 150 εκατ. ευρώ, επί συνολικής εύλογης αξίας 371 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 60 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στη συμμετοχή της ΑΒΑΞ στην Αττική Οδό. Παράλληλα, προσδοκά έσοδα της τάξης των 8 εκατ. ευρώ EBITDA από τη δραστηριότητά της στις μαρίνες.
Ναυαρχίδα, ωστόσο, των κατασκευαστικών δραστηριοτήτων είναι η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, όπου εργάζονται ήδη δύο μετροπόντικες, διανοίγοντας συνολικά 4,5 χλμ. υπόγειας σήραγγας. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνο Μιτζάλη, ο πρώτος μετροπόντικας, με το όνομα «Αθηνά», έχει ολοκληρώσει περίπου το 65% της διαδρομής του και αναμένεται να ολοκληρώσει τη διάνοιξη στα τέλη του 2025. Ο δεύτερος, «Νίκη», βρίσκεται επίσης σε εξέλιξη και εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2026.
Ωστόσο, όπως επισήμανε ο κ. Μιτζάλης, το έργο παρουσίασε εξαρχής μία «πρωτοτυπία» στον σχεδιασμό του, καθώς υπήρξε διαχωρισμός των πρόδρομων εργασιών από τις κύριες εργασίες, οι οποίες ξεκίνησαν σχεδόν ταυτόχρονα. Αυτό είχε αποτέλεσμα να δημιουργηθούν διαδοχικές καθυστερήσεις.
«Αυτό σημαίνει ότι πρέπει πρώτα να ολοκληρωθούν οι πρόδρομες εργασίες για να παραληφθούν οι σταθμοί και να ξεκινήσει η κατασκευή τους», εξήγησε ο επικεφαλής της ΑΒΑΞ, σημειώνοντας ότι κάποιοι σταθμοί παραδόθηκαν με καθυστέρηση που φτάνει έως και τα τρία χρόνια. «Δεν έχουμε ακόμη παραλάβει τους σταθμούς Πανεπιστημιούπολη, Ευαγγελισμός και Γουδή», πρόσθεσε, τονίζοντας ότι προς το παρόν δεν υπάρχει σαφής απάντηση για το πότε θα ολοκληρωθεί το έργο.
«Προσπαθούμε σε συνεργασία με την Ελληνικό Μετρό να καταλήξουμε σε ένα ρεαλιστικό και σωστό χρονοδιάγραμμα. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να καλύψουμε τον χαμένο χρόνο και να φέρουμε το έργο εις πέρας όσο το δυνατόν πιο σύντομα», κατέληξε ο κ. Μιτζάλης.
Αναφερόμενος στα έργα υποδομής του Ελληνικού, και ειδικότερα στην υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος, ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, επισήμανε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις από την πλευρά της Lamda Development όσον αφορά την παράδοση των μελετών. Όπως ανέφερε, η εταιρεία βρίσκεται σε συνεννόηση με τον φορέα υλοποίησης, ώστε να ξεπεραστούν τα εμπόδια και να προχωρήσει ομαλά το έργο. Η ολοκλήρωση της υπογειοποίησης προσδιορίζεται πλέον για το δεύτερο εξάμηνο του 2027, με τον ίδιο να σχολιάζει χαρακτηριστικά: «Ξεκινήσαμε με ορίζοντα τα 3 χρόνια και έχουμε φτάσει να μιλάμε σχεδόν για 6». Παράλληλα, τόνισε ότι προς το παρόν δεν ενδιαφέρεται για κάποιο άλλο έργο μέσα στο Ελληνικό.
FlyOver Θεσσαλονίκης: Με 8-10 εργοτάξια ταυτόχρονα
Για το FlyOver στην Περιφερειακή Οδό της Θεσσαλονίκης, ο κ. Μιτζάλης παραδέχτηκε πως στην αρχή υπήρξε «γκρίνια» από την τοπική κοινωνία, όμως πλέον οι εργασίες εξελίσσονται με ταχύτατους ρυθμούς. Όπως ανέφερε, λειτουργούν ταυτόχρονα 8 έως 10 εργοτάξια, με στόχο την ολοκλήρωση του έργου στα μέσα του 2027. «Έκλεισαν τα στόματα», σχολίασε χαρακτηριστικά.
Οδικός άξονας Πάτρα – Πύργος: Παράδοση νωρίτερα του χρονοδιαγράμματος
Όσον αφορά το πολύπαθο έργο Πάτρα – Πύργος, μετά την πολυετή παλινωδία με τις οκτώ εργολαβίες, ο Όμιλος ΑΒΑΞ ανέλαβε την κατασκευή τμήματος 40 χλμ., με δέσμευση για ταχύτερη ολοκλήρωση. Αν και η συμβατική υποχρέωση προέβλεπε παράδοση τον Φεβρουάριο του 2026, το μεγαλύτερο τμήμα του έργου παραδίδεται στις 31 Ιουλίου 2025, ενώ τα τελευταία 10 χλμ. θα ολοκληρωθούν έως το τέλος του έτους.
Μπράλος – Άμφισσα και Ιωάννινα – Κακαβιά
Για τον οδικό άξονα Μπράλος – Άμφισσα, οι εργασίες βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη και εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2027. Όσον αφορά το Ιωάννινα – Κακαβιά, οριστικοποιούνται οι μελέτες και οι κατασκευές αναμένεται να ξεκινήσουν το φθινόπωρο.
Ισχυρή παρουσία στα ενεργειακά – Έργα σε Ρουμανία και Ιράκ
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από τον κ. Μιτζάλη στα ενεργειακά έργα, έναν τομέα όπου, όπως είπε, «υπερηφανευόμαστε, γιατί μπορούμε και σχεδιάζουμε εσωτερικά». Στη Ρουμανία βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή του μεγαλύτερου εργοστασίου συνδυασμένου κύκλου ισχύος 1.700 MW στην πόλη Ντέβα. Ο ανοιχτός κύκλος αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2026, ενώ ο συνδυασμένος κύκλος στις αρχές του 2027.
Στο Ιράκ η ΑΒΑΞ εκτελεί έργο αντίστοιχης φύσης, προϋπολογισμού 282,5 εκατ. ευρώ, το οποίο προχωρεί κανονικά και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία με την ενεργοποίηση του στροβίλου.
Διανομή φυσικού αερίου και αγωγός Δυτικής Μακεδονίας
Το ποσοστό ολοκλήρωσης του αγωγού φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία φτάνει το 89% και αναμένεται να παραδοθεί εντός του 2025. Παράλληλα, η ΑΒΑΞ συμμετέχει σε πολλαπλές εργολαβίες για την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, έχοντας κατασκευάσει -όπως υποστήριξε ο ίδιος- «τα περισσότερα χιλιόμετρα δικτύου από κάθε άλλη εταιρεία στη χώρα».
Νέες ιδιωτικές συνεργασίες με Παπαστράτο και Σκλαβενίτη
Η ΑΒΑΞ επεκτείνει τη δραστηριότητά της και στον ιδιωτικό τομέα, έχοντας αναλάβει έργα για τις εταιρείες Παπαστράτος και Σκλαβενίτης. Όπως δήλωσε ο κ. Μιτζάλης, πρόκειται για τη βάση μιας νέας συνεργασίας, που θα ενισχυθεί με επιπλέον έργα στο μέλλον.
Αποκατάσταση στη Θεσσαλία – Σιδηρόδρομος και οδικά έργα
Τέλος, η εταιρεία συμμετέχει ενεργά στα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία, μετά τις καταστροφές που άφησαν πίσω τους τα ακραία καιρικά φαινόμενα. Το σιδηροδρομικό έργο Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος, το καλοκαίρι του 2026.
Παράλληλα, η οδική παρέμβαση στην περιοχή χωρίζεται σε δύο φάσεις. Οι μελέτες έχουν ήδη προχωρήσει με υπεργολάβους και μελετητές και οι εργασίες θα ξεκινήσουν στις αρχές του φθινοπώρου. Το 50% των έργων προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2027, ενώ το υπόλοιπο αναμένεται να ολοκληρωθεί δύο χρόνια αργότερα.