Jumbo: Το άλμα στον Καναδά και η στρατηγική ”μακροβιότητας” του Βακάκη

Η στρατηγική «μακροβιότητας» μέσα από την απόκτηση των καταστημάτων Jumbo και το μηδενικό ρίσκο στο franchise

Απόστολος Βακάκης © JUMBO

Την επέκταση της Jumbo μέσω franchise στον Καναδά μέσα από τη συμφωνία με τη Fox Group επιβεβαίωσε ο πρόεδρός της, Απόστολος Βακάκης, στη διάρκεια ενημέρωσης των αναλυτών για τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2025. Ο ίδιος σημείωσε ότι βάσει των σχεδίων της Fox, το πρώτο κατάστημα Jumbo στον Καναδά ενδέχεται να ανοίξει στα τέλη του 2026 ή αρχές του 2027.

Jumbo: Η στρατηγική «μακροβιότητας» μέσα από την απόκτηση των καταστημάτων

Απαντώντας σε ερώτηση για την εξαγορά τεσσάρων μισθωμένων καταστημάτων στην Ελλάδα, ο ίδιος επεσήμανε πως η Jumbo δεν ασχολείται με «υπερανάλυση» των λειτουργικών εξόδων που θα εξοικονομήσει ο όμιλος από την απόκτησή τους, αλλά επιδιώκει να αποκτά ακίνητα σε ευνοϊκές τιμές, ώστε να διατηρεί χαμηλό λειτουργικό κόστος και μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα. «Η στρατηγική μας είναι να έχουμε μια εταιρεία, που να κατέχει πλήρως τα καταστήματά της. Έτσι θα μπορούμε να επιβιώσουμε για πολλά χρόνια. Αν δεν μπορούμε να είμαστε οι πρώτοι που θα μείνουν ζωντανοί, τουλάχιστον θα είμαστε οι τελευταίοι που θα πεθάνουμε», σχολίασε χαρακτηριστικά.

Σχετικά με τα δύο νέα κέντρα διανομής που ετοιμάζει ο όμιλος, ο κύριος Βακάκης ανέφερε ότι το πρώτο έργο αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στον επόμενο μήνα, ενώ το δεύτερο είναι ακόμη σε στάδιο διαπραγμάτευσης για την αγορά γης. Η ολοκλήρωση των έργων αναμένεται το 2027 και 2028 αντίστοιχα.

Μηδενικό ρίσκο στο franchise

Η πολιτική franchising της Jumbo παραμένει, σύμφωνα με τον κύριο Βακάκη, προσεκτική και απολύτως ελεγχόμενη. Η εταιρεία δεν επενδύει κεφάλαιο και δεν παρέχει πίστωση στους franchisees, ενώ ταυτόχρονα χρεώνει τις απαραίτητες υποστηρικτικές υπηρεσίες, για να διατηρεί τον κίνδυνο στο ελάχιστο. «Η φιλοσοφία μας είναι μηδενικό ρίσκο. Δεν δανείζουμε σε κανέναν, όλα γίνονται με μετρητά. Αν η Ευρώπη δεν βρει τα πατήματά της, δεν έχουμε εύκολο τρόπο να στηρίξουμε τους αριθμούς της μητρικής εταιρείας», τόνισε.

Προβληματισμός για το δημογραφικό

Στη διάρκεια της παρουσίασης ο επιχειρηματίας επανέλαβε την ανησυχία του για τη στασιμότητα στις γεννήσεις και το διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων, λέγοντας πως αποτελούν σημαντικά εμπόδια για την ανάπτυξη. «Η Ελλάδα δεν εμφανίζει σημάδια βελτίωσης στο διαθέσιμο εισόδημα ούτε στη γεννητικότητα. Αυτό είναι σοβαρό πρόβλημα για τη ζήτηση», ανέφερε.

Αναφορικά με την παρουσία της εταιρείας στη Ρουμανία τόνισε πως «είμαστε εδώ για να μείνουμε στη Ρουμανία», παρά τις δυσκολίες που απορρέουν από την πολιτική και οικονομική αστάθεια στη χώρα. Όπως σημείωσε, ενώ σε ορισμένες χώρες ο ρυθμός επέκτασης μπορεί να είναι ταχύτερος, στη Ρουμανία η εταιρεία επιλέγει πιο προσεκτική στρατηγική, δίνοντας έμφαση στην εξαγορά υφιστάμενων καταστημάτων αντί για τη δημιουργία νέων. «Αυτή την περίοδο έχει περισσότερο νόημα να αγοράζουμε καταστήματα παρά να ανοίγουμε καινούργια, χωρίς όμως να παρεκκλίνουμε από το γενικό μας πλάνο» δήλωσε.

Απαντώντας σε ερώτηση για το πού αναμένεται να ανοίξει το επόμενο κατάστημα στη Ρουμανία, ο Α. Βακάκης ανέφερε ότι πιθανές τοποθεσίες περιλαμβάνουν τη Μπάια Μάρε και την Κλουζ, ενώ βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις και για άλλες πόλεις.

Όσον αφορά τον ανταγωνισμό στη γειτονική χώρα, ο ίδιος δεν φάνηκε να ανησυχεί. «Αυτό που αντιμετωπίζουμε εμείς στη Ρουμανία, το αντιμετωπίζουν και οι ανταγωνιστές μας. Δεν έχουμε φτάσει ακόμα σε σημείο που να θεωρούμε ότι ο ανταγωνισμός επηρεάζει ουσιαστικά τις επιδόσεις μας».

Η πολιτική αστάθεια και οι πρόσφατες οικονομικές αλλαγές, όπως η αύξηση του ΦΠΑ, δημιουργούν αβεβαιότητα, αλλά η εταιρεία παραμένει προσηλωμένη στους στόχους της.

Οικονομικές προβλέψεις για το 2025 – 49% να ξεπεράσει την περσινή κερδοφορία

Σε ερώτηση για την πρόβλεψη καθαρού κέρδους για το 2025, η διοίκηση παραδέχθηκε ότι η βελτίωση της κερδοφορίας σε σχέση με το 2024 (117,18 εκατομμύρια ευρώ τη συγκεκριμένη χρονιά) αποτελεί δύσκολη πρόκληση.

«Υπάρχει μια πιθανότητα 49% να ξεπεράσουμε τα περυσινά επίπεδα, όχι 51%» σχολίασε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας πως οι προβλέψεις βασίζονται σε συντηρητικές εκτιμήσεις λόγω της αβέβαιης διεθνούς συγκυρίας. Επιπλέον, τόνισε ότι ο Δεκέμβριος αναμένεται να είναι καθοριστικός μήνας για τα συνολικά αποτελέσματα, καθώς αντιστοιχεί περίπου στο 25-30% του ετήσιου τζίρου.