Black Friday: Το δεκαήμερο των προσφορών στην αγορά και η εξαίρεση της Zara

Zara, Massimo Dutti και Bershka μένουν σταθερές στο μοντέλο του ομίλου ITX, συμμετέχουν στη Black Friday μόνο την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου

Black Friday © intime

Τη στιγμή που το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς λιανικής στην Ελλάδα έχει υποκαταστήσει την παλαιότερα ισχύουσα και νομοθετικά περίοδο των δεκαήμερων εκπτώσεων, με διευρυμένη περίοδο Black Friday, τα δεδομένα έχουν μεταβληθεί σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν.

Από τον θεσμό της Black Friday δεν λείπει ο όμιλος ITX (Zara, Zara Home, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear, Oysho), ο οποίος συμμετέχει και φέτος με εκπτώσεις που πραγματοποιεί. Με μία σημαντική διαφοροποίηση από την υπόλοιπη αγορά: ότι προχωράει σε εκπτώσεις που καθορίζονται από τον μητρικό όμιλο Inditex σε συγκεκριμένους κωδικούς προϊόντων, τόσο στο ηλεκτρονικό κατάστημα, όσο και στα φυσικά καταστήματα που διατηρεί στην Ελλάδα. Η πολιτική του συγκεκριμένου ομίλου είναι να παραμείνει σταθερός στη μία ημέρα που είναι στην πραγματικότητα η Black Friday, την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου κάθε έτους, και να μην επεκταθεί σε περισσότερες ημέρες. Ακολουθεί ένα συγκεκριμένο μοντέλο, με βάση το οποίο συμμετέχει στη Black Friday, χωρίς επέκταση της συγκεκριμένης εκπτωτικής ημέρας σε περισσότερες. Μάλιστα, ο εν λόγω όμιλος διαθέτει με έκπτωση προϊόντα στοκ, τα οποία έχει την ευκαιρία να πουλήσει με ένα ικανοποιητικό εκπτωτικό ποσοστό και ο καταναλωτής να τα αποκτήσει.

Πηγή επιπλέον εσόδων για το λιανεμπόριο η Black Friday

Tην ίδια στιγμή, η πλειονότητα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιείται στο ελληνικό λιανεμπόριο προσδοκά την εισροή εσόδων στα ταμεία και την επίτευξη υψηλότερων επιπέδων τζίρου, σε έναν μήνα όπως ο Νοέμβριος ο οποίος παραδοσιακά αποτελεί έναν υποτονικό μήνα από πλευράς τζίρου για την αγορά, δεδομένου ότι ακολουθεί η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς αλλά και οι εκπτώσεις μετά το πέρας των εορτών, τον Ιανουάριο. Με αυτόν τον τρόπο τα καταστήματα πραγματοποιούν τζίρο και καταφέρνουν να ανακινούν την αγορά, επεκτείνοντας τη Black Friday σε περισσότερες της μίας ημέρας και κατά παρέκκλιση του αρχικού χαρακτήρα που είχε η συγκεκριμένη εκπτωτική ημέρα όταν ξεκίνησε και καθιερώθηκε στην Αμερική.

Η πιο σημαντική ημέρα από πλευράς πωλήσεων για τα πολυκαταστήματα Attica

Άλλες μεγάλες επιχειρήσεις λιανικής όπως τα πολυκαταστήματα Attica, πραγματοποιούν σημαντικές πωλήσεις τη Black Friday, υπερβαίνοντας ακόμα και παραδοσιακές περιόδους υψηλής κατανάλωσης όπως οι εορτές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Η διάρκειά της για τα Attica, είναι πέντε ημέρες, αρχής γενομένης από την Πέμπτη 27 του μηνός.

Ανοιχτά τα καταστήματα την Κυριακή 30 Νοεμβρίου

Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι την προσεχή Κυριακή 30 Νοεμβρίου, τα εμπορικά καταστήματα λόγω της Black Friday, θα βρίσκονται σε λειτουργία, προκειμένου να κινηθεί η αγορά με αφορμή την εκπτωτική περίοδο. Τα καταστήματα θα παραμείνουν ανοιχτά για τέσσερις συνεχόμενες Κυριακές έως το τέλος του έτους, στο πλαίσιο της Black Friday και τις επικείμενης εορταστικής περιόδου. Έτσι, εκτός της 30ης Νοεμβρίου λόγω της Black Friday, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν τις αγορές τους για ακόμη τρεις Κυριακές, στις 14, 21 και 28 Δεκεμβρίου. Σημειώνεται ότι το ωράριο λειτουργίας για την πλειονότητα των καταστημάτων θα είναι από τις 11:00 έως τις 18:00 και για πολυκαταστήματα, αλυσίδες λιανικής και σούπερ μάρκετ από τις 11.00 έως τις 20.00. Εξαίρεση αποτελεί η Κυριακή 14 Δεκεμβρίου όπου τα καταστήματα θα λειτουργήσουν από τις 11.00 έως τις 16.00 και τα πολυκαταστήματα και σούπερ μάρκετ από τις 11:00 έως τις 18:00.

Σε κάθε περίπτωση η Black Friday έχει απωλέσει τον αρχικό της χαρακτήρα, καθώς εξελίχθηκε σε μια εκτεταμένη, σχεδόν τυπική, περίοδο προσφορών που περισσότερο εξυπηρετεί τις ανάγκες των επιχειρήσεων για να αυξήσουν τον τζίρο τους, παρά τον ενθουσιασμό των καταναλωτών να εντοπίσουν ευκαιρίες αγορών. Οι εκπτώσεις της Black Friday, που κάποτε αποτελούσαν το βασικό δέλεαρ, έχουν πια μετριαστεί και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν ξεπερνούν το 10% με 20%, ενώ οι μεγαλύτερες προσφορές περιορίζονται σε λίγες κατηγορίες προϊόντων και σε περιορισμένα αποθέματα, εφόσον αυτά υπάρχουν. Επιπλέον, η διάρκεια της περιόδου έχει διογκωθεί. Από μία ημέρα, η Black Friday έχει μετατραπεί στις περισσότερες των περιπτώσεων σε δεκαπενθήμερο «προωθητικών ενεργειών», ξεκινώντας ήδη από τα μέσα Νοεμβρίου και φτάνοντας το τέλος του μήνα και τη Cyber Monday.