Θεσσαλονίκη: Έρχονται επενδύσεις άνω των 300 εκατ. σε logistics centers

Το NearShoring και οι μεγάλες προκλήσεις για την Ελλάδα στα logistics centers. Αγκάθι οι υποδομές, σημειώθηκε στο 26ο συνέδριο της EEL.BE.

Logistics © freepik.com

Επενδύσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ πρόκειται να υλοποιηθούν σε μεγάλα logistics centers στη Θεσσαλονίκη στα επόμενα χρόνια, με την πόλη να αναδεικνύεται σε ένα σημαντικό logistics hub για όλη τη Ν.Α. Ευρώπη, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΕ, Σίμο Διαμαντίδη, ο οποίος ήταν ομιλητής του στο 26ο διήμερο συνέδριο της ΕΕL.BE, που πραγματοποιείται με θέμα «Mediterranean Momentum: Logistics at the Crossroads of Change».

Όπως υποστήριξε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Ελλάδος, οι ιδιωτικές επενδύσεις θα προχωρήσουν μόλις αναδειχθεί ανάδοχος και ξεκινήσουν τα έργα στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου (672 στρέμματα), εξέλιξη που θα λειτουργήσει επιταχυντικά και για την ανάπτυξη του πρώην ακινήτου της Βαλκάν Εξπόρτ που ως γνωστόν έχει αγοραστεί από τη Dimand (365 στρέμματα).

Oι επενδύσεις αυτές θα αφορούν χώρους αποθηκεύσεων και διαχείρισης φορτίων, αλλά πιθανότατα θα περιλαμβάνουν και τμήματα συναρμολόγησης προϊόντων που θα προέρχονται από την Ασία και θα κατευθύνονται σε αγορές της Ευρώπης.

Διαμαντίδης

Ο Σίμος Διαμαντίδης © powergame.gr

Ο κ. Διαμαντίδης επανέλαβε ότι είχε εκφραστεί ενδιαφέρον από τη Σαουδική Αραβία αλλά και την Ινδία για να λειτουργήσει η Ελλάδα ως πύλη εισόδου των προϊόντων τους προς την Ευρώπη, ενώ η Samsung είχε εξετάσει τη δυνατότητα δημιουργίας ενός κέντρου συναρμολόγησης συσκευών της πριν αυτά διατεθούν στην Ευρωπαϊκή αγορά.

«Χωλαίνουν» οι υποδομές

Ωστόσο, δεν είναι όλα «ρόδινα» ή εύκολα, για την Ελλάδα, καθώς καταγράφονται καθυστερήσεις πολλών ετών στην ανάπτυξη υποδομών που θα στηρίξουν τις συνδυασμένες μεταφορές και την εφοδιαστική αλυσίδα, για να μπορέσει η χώρα να αξιοποιήσει την μετά – covid στρατηγική του Near- Shoring στη διακίνηση των διεθνών εμπορευματικών ροών.

Κοινή διαπίστωση από πλευράς ομιλητών είναι ότι «έχουμε μείνει πίσω στις εξελίξεις σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη και τα Βαλκάνια. Ο χρόνος πιέζει, ευκαιρίες ακόμη υπάρχουν, αλλά το κρίσιμο ερώτημα είναι εάν υπάρχει σχέδιο».

To Νear- Shoring αποτελεί ήδη πραγματικότητα και αναπτύσσεται συμπληρωματικά στο globalization, είναι δε μία στροφή των επιχειρήσεων που οφείλεται στις γεωπολιτικές εξελίξεις και στη δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ, επισήμανε ο δρ. Γεώργιος Βαγγέλας, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς.

Ο διάδρομος ΙΜΕC και οι αλλαγές εντός ΕΕ

Οι επιχειρήσεις στρέφονται σε πιο φιλικές εμπορικά χώρες και τα ελληνικά λιμάνια μπορούν να ωφεληθεί από την αναδιάταξη των αλυσίδων εφοδιασμού της Ευρώπης με εμπορεύματα, όπως θα συμβεί με την πρωτοβουλία IMEC, δηλαδή τον σχεδιαζόμενο οικονομικό διάδρομο Ινδίας- Μέσης Ανατολής- Ευρώπης.

Πέραν αυτού, στη γειτονιά μας παρατηρείται μετακίνηση παραγωγικών μονάδων κυρίως στα νεότερα μέλη της ΕΕ – Ρουμανία, Βουλγαρία, Τσεχία, Πολωνία – κάτι που θα αναδιατάξει το λιμενικό σύστημα της Μαύρης Θάλασσας και της Αδριατικής.

Διπλασιασμός του capacity του ΟΛΘ

Ο κ. Βαγγέλας υποστήριξε ότι στην Ελλάδα αυτό που πάνω απ’ όλα λείπει είναι ένας σφαιρικός σχεδιασμός του μεταφορικού έργου. Ο ΟΛΘ πρέπει να διπλασιάσει το capacity στην εξυπηρέτηση φορτίων, αλλά, πέραν αυτού, «λείπει το πίσω από το λιμάνι», οι κατάλληλες σιδηροδρομικές και οδικές συνδέσεις, τα logistics centers.

Η Θεσσαλονίκη, γεωγραφικά, είναι καλά τοποθετημένη για να εξυπηρετήσει το διεθνές εμπόριο, αλλά στην ουσία της λείπει ο σιδηρόδρομος, σύγχρονα κέντρα εφοδιαστικής και αποδοτικά dry ports. To Λιμάνι της Καβάλας ακόμη «ψάχνει» τη σύνδεση με το σιδηρόδρομο, ενώ το τρένο έφτασε μεν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, αλλά δεν μπορεί ακόμη να το εξυπηρετήσει.

Επισημάνθηκε ότι τα λιμάνια, τα περισσότερα, έχουν περάσει σε ιδιώτες, οι οποίοι πρέπει να δούνε υποδομές για να επενδύσουν.

Υποδομές και υπηρεσίες στα logistics

Παίρνοντας το λόγο ο κ. Νίκος Γκοτζιάς, senior manager της PwC, είπε ότι το Near- Shoring είναι ήδη σε ανάπτυξη καθώς οι επιχειρήσεις θέλουν να έρθουν πιο κοντά στις αγορές τους.

Αυτή η αλλαγή στις εφοδιαστικές αλυσίδες υποστηρίζεται και από πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που έχει θέσει σα στόχο, ως το 2030, το 40% των φωτοβολταϊκών συστημάτων και εξοπλισμών να παράγεται στην Ευρώπη.

Ωστόσο, αυτές οι αλλαγές στο διεθνές εμπόριο πρέπει να υποστηριχθούν από υποδομές και ειδικά σε ό,τι αφορά στα logistics, μετά από καθυστερήσεις ετών, κρίσιμη είναι η δημιουργία του Θ.Ε.Κ στο Θριάσιο και logistics center στο Γκόνου, όπως και του επιχειρηματικού πάρκου Φυλής, ενώ μαζί με τα έργα πρέπει να αναπτυχθούν και οι υπηρεσίες στα logistics.

H γενική διευθύντρια της ΟΦΑΕ και αντιπρόεδρος του IRU, Hρώ Δουμάνη, αναφέρθηκε στο μεγάλο βάρος που έχουν σηκώσει οι οδικές μεταφορές, στην Ευρώπη, για την εξυπηρέτηση του διεθνούς εμπορίου για να δηλώσει ότι στα επόμενα 15-20 χρόνια, θα έχουν εξαντλήσει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης της αυξανόμενης ζήτησης και των μεγαλύτερων όγκων εμπορευμάτων, λόγω έλλειψης σε οδηγούς αλλά και περιβαλλοντικών ζητημάτων.

Δουμάνη Βαγγέλας Γκοτζιάς logistics

Στη φωτογραφία διακρίνονται οι Ηρώ Δουμάνη, Νίκος Βαγγέλας και Γεώργιος Γκοτζιάς © powergame.gr

Ο κλάδος των οδικών μεταφορών δεν βλέπει ανταγωνιστικά άλλα συνεργατικά τους υπόλοιπους μεταφορικούς κλάδους καθώς μόνο η ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών μπορεί να εξυπηρετήσει τη διακίνηση φορτίων, ενώ μεγάλης κρισιμότητας είναι η συνδεσιμότητα μεταξύ των υποδομών, που εξυπηρετούν τις εμπορευματικές μεταφορές.

Γηρασμένος ο στόλος των ελληνικών φορτηγών

Η κα. Δουμάνη, έθεσε και ένα πρόβλημα του κλάδου των διεθνών οδικών μεταφορών, που είναι και πρόβλημα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Η Ελλάδα έχει τα πιο γηρασμένα φορτηγά στην Ευρώπη, είναι «πρωταθλήτρια» με μέσο όρο ηλικίας των φορτηγών τα 23,6 χρόνια, όταν ο ηλικιακός μέσος όρος των φορτηγών στην Ευρώπη είναι στα 13 έτη.

Η ΟΦΑΕ έχει καταθέσει δέσμη προτάσεων στα υπουργεία Ανάπτυξης και Μεταφορών για να υποστηριχθεί η ανανέωση του στόλου των φορτηγών, αλλά ως τώρα δεν έχει υπάρξει ανταπόκριση.

Ο κ. Γκοτζιάς είπε ότι διαθέσιμοι οικονομικοί πόροι και χρηματοδοτικά εργαλεία υπάρχουν για να υλοποιηθούν από τον ιδιωτικό τομέα επενδύσεις σε αποθήκες και συστήματα διαχείρισης εμπορευμάτων αλλά και παρακολούθησης της διακίνησης των εμπορευματικών ροών.

Μάλιστα στάθηκε στη μεγάλη σημασία που έχει από πλευράς ιδιωτών η ψηφιοποίηση των logistics centers, καθώς εξασφαλίζει πέρα της παρακολούθησης και μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση των φορτίων.

Υπάρχει όραμα να γίνει η Ελλάδα και ειδικότερα η Βόρεια Ελλάδα διεθνής διαμετακομιστικός κόμβος, αλλά χρειάζεται σχέδιο, τόνισε η κα. Δουμάνη.

Για τον κ. Γκοτζιά, η χώρα χρειάζεται ένα action plan και υπάρχουν ικανοί φορείς για να το προωθήσουν, αρκεί να ακουστεί η φωνή τους. Ένας τέτοιος φορέας είναι και η ΕΕL.BE.

Οι ιδιώτες, στο μεταξύ, μπορούν να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες που υπάρχουν δημιουργώντας υποδομές και smart υπηρεσίες στα logistics, για να προσελκύσουν φορτία.

Kαταλήγοντας, ο κ. Βαγγέλας υποστήριξε ότι πρέπει να αρχίσουμε να υλοποιούμε το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τις Μεταφορές, που διαμορφώθηκε πριν τρία χρόνια, ώστε να προσελκυσθούν φορτία. Τα λιμάνια των Δυτικών Βαλκανίων αναβαθμίζονται, γίνονται νέες σιδηροδρομικές συνδέσεις, εξελίξεις που πιέζουν την Ελλάδα για να ανοίξει βηματισμό με την εκτέλεση έργων.